Inkomstförsäkring

Unafraid

Trådstartare
Jag ska börja jobba i oktober/november efter studier och vill teckna en privat inkomstförsäkring. Jag har haft en via facket, men det är inte intressant. Den fungerade nämligen bara om FK godkände din sjukskrivning. Och fk är ju 0% pålitliga, så jag skulle vilja ha en inkomstförsäkring som går enbart på sjukintyg. Jag har provat vara sjukskriven ett halvår utan att få en enda spänn av FK, och har alltså noll förtroende för dom.

Jag har inte läst på än, utan jag provar här först. Buke brukar ha mycket kunskap!
 
Jag har inkomstförsäkring via mitt jobb. Samma bolag som har hand om tjänstepensionen. Därifrån får jag pengar dels för att jag har sjukersättning (tidigare sjukpension) och när jag har varit sjukskriven över ett visst antal veckor.

Båda baseras dock på Försäkringskassans utbetalningar så får jag inget därifrån får jag inte heller något från försäkringen.

Har aldrig hört talas om att det finns inkomstförsäkring som betalas ut även om FK nekar?
 
Jag har inkomstförsäkring via mitt jobb. Samma bolag som har hand om tjänstepensionen. Därifrån får jag pengar dels för att jag har sjukersättning (tidigare sjukpension) och när jag har varit sjukskriven över ett visst antal veckor.

Båda baseras dock på Försäkringskassans utbetalningar så får jag inget därifrån får jag inte heller något från försäkringen.

Har aldrig hört talas om att det finns inkomstförsäkring som betalas ut även om FK nekar?
Då är en inkomstförsäkring "värdelös" i mina ögon. Hade hoppats att det fanns en fristående.. :idea:
 
Jag har inkomstförsäkring via mitt jobb. Samma bolag som har hand om tjänstepensionen. Därifrån får jag pengar dels för att jag har sjukersättning (tidigare sjukpension) och när jag har varit sjukskriven över ett visst antal veckor.

Båda baseras dock på Försäkringskassans utbetalningar så får jag inget därifrån får jag inte heller något från försäkringen.

Har aldrig hört talas om att det finns inkomstförsäkring som betalas ut även om FK nekar?

Sen finns det ganska mycket regler om att tidigare inträffade sjukdomar inte kan ge ersättning vid nyinsjuknande. Men där brukar fackens försäkringar vara ganska gynnsamma i förhållande till en del andra.

Alltså att har man någonsin varit sjuk i exempelvis depression får man aldrig någon ersättning om den nya sjukdomen på något sätt är kopplad till den gamla. Vilket ibland tolkas som alla sjukdomar som har med psyket att göra det minsta.

Helst ska man försäkra sig minst ett år innan man föds.
 
Sen finns det ganska mycket regler om att tidigare inträffade sjukdomar inte kan ge ersättning vid nyinsjuknande. Men där brukar fackens försäkringar vara ganska gynnsamma i förhållande till en del andra.

Alltså att har man någonsin varit sjuk i exempelvis depression får man aldrig någon ersättning om den nya sjukdomen på något sätt är kopplad till den gamla. Vilket ibland tolkas som alla sjukdomar som har med psyket att göra det minsta.

Helst ska man försäkra sig minst ett år innan man föds.
Jag har en vanlig försäkring. Skulle dock vilja ha en inkomstförsäkring inför framtiden som är fristående från FK.
 
1. Unionen är ett TCO - förbund
2. Svårt att tro att det finns en försäkring som ersätter sjukpenning om du har en vanlig anställning. Det kan ev finnas lösningar för egenföretagare som av olika anledningar kan ha svårt för att leva upp till FK regler
 
Jag skulle bli förvånad om det finns. Även vanliga sjuk och olycksfallsförsäkringar går på försäkringskassans bedömning när de betalar ut till någon som inte kan jobba pga skada/sjukdom oavsett om det gäller månadsutbetalningar under sjukdomstid eller större engångsbelopp. Försäkringskassans bedömning avgör allt vilket fungerade förr men knappast nu. Jag tror inte att något försäkringsbolag skulle våga ha en sådan försäkring idag även om det självklart skulle behövas och borde vara efterfrågad för de som är medvetna om att de inte är odödliga eller tror att de av någon anledning skulle vara undantaget som bekräftar regeln. Människors tro på systemet är stark och att tänka "det händer inte mig" verkar vara norm.
 
Jag skulle bli förvånad om det finns. Även vanliga sjuk och olycksfallsförsäkringar går på försäkringskassans bedömning när de betalar ut till någon som inte kan jobba pga skada/sjukdom oavsett om det gäller månadsutbetalningar under sjukdomstid eller större engångsbelopp. Försäkringskassans bedömning avgör allt vilket fungerade förr men knappast nu. Jag tror inte att något försäkringsbolag skulle våga ha en sådan försäkring idag även om det självklart skulle behövas och borde vara efterfrågad för de som är medvetna om att de inte är odödliga eller tror att de av någon anledning skulle vara undantaget som bekräftar regeln. Människors tro på systemet är stark och att tänka "det händer inte mig" verkar vara norm.
Typiskt, det var väl egentligen vad jag misstänkte. 🤷 FK kan verkligen ställa till det i dagens läge! Det gäller väl helt enkelt att spara/investera så mycket det går så man kan leva på sparade pengar en period om man råkar bli sjuk.
 
Typiskt, det var väl egentligen vad jag misstänkte. 🤷 FK kan verkligen ställa till det i dagens läge! Det gäller väl helt enkelt att spara/investera så mycket det går så man kan leva på sparade pengar en period om man råkar bli sjuk.
Ja verkligen.
Jag skulle dock inte lita på att det jag tror är det rätta i det här läget utan ringa runt till varenda försäkringsbolag och fråga. Om inte annat kan jag ha helt fel och det antingen redan finns eller att de ser en möjlighet att tjäna pengar på en sådan försäkring och därmed skapar en om efterfrågan finns.
Tyvärr kommer ju det där problemet som gäller alla försäkringar att allt som kan härröras från tidigare sjukdom/skada inte lär gå på en sådan försäkring heller.

Men annars ja, att ha en buffert för sådant lär behövas numera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 311
Senast: Björk
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 224
Senast: Ajabaja
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp