Inkomstuppgift -hyresvärd

Linn-Nora

Trådstartare
Jag förstår att det säkert kan skilja mellan olika värdar men kanske någon har bättre koll än mig ändå. Tänkte även ringa aktuell hyresvärd imorgon, men jag funderar ändå lite nu.

Jag och min partner ska byta lägenhet med ett annat par. Vi är helt överens oss emellan och nu är det upp till värdarna.

Det jag funderar på är lite om det faktum att jag är föräldraledig kan ställa in det. Jag har fast tjänst med bra inkomst sen några år tillbaka. Det känns som att det är den som borde ligga med i ansökan.. inte min föräldrapenning. Föräldrapenningen varierar ju lite beroende på hur många dagar jag tar ut...
Sen ska min partner börja plugga. Men även han har fast anställning (blir tjänstledig), hur ska han tänka?

Förlåt snurrig trådstart, men vi vill gärna ha lägenheten och förutsättningarna finns ekonomiskt. Men jag oroar mig för att ovan ska ställa till det.
 
Det är väl bara att säga som det är? Är ni oroliga behöver ni ju inte säga att din sambo ska börja plugga.

Det som hyresvärden mest intresserar sig för är ju eventuella betalningsanmärkningar.
 
Det är väl bara att säga som det är? Är ni oroliga behöver ni ju inte säga att din sambo ska börja plugga.

Det som hyresvärden mest intresserar sig för är ju eventuella betalningsanmärkningar.

Fast för låg inkomst kan bli ett problem vid lägenhetsbyte. Det är inte alls bara betalningsanmärkningar som kan ställa till det. Sen är det olika hos olika värdar.

TS, kan du inte bifoga dokumentation på att du har fast tjänst och lön? Det skulle jag göra.
 
Jag och min man var i en liknande sits för några år sen, jag var tjänstledig för studier.

Vi angav de löner vi båda hade när vi arbetade heltid, ett heltidsarbete fanns ju faktiskt...
 
Inte exakt samma sak men vi var på möte hos banken för bolån när jag var väldigt uppenbart gravid. Så var tvungen att fråga om jag skulle ange inkomst för min heltidsanställning eller när jag är föräldraledig. Banken sa att jag skulle ange inkomst när jag jobbar. De räknar med att man också ska klara att vara föräldraledig, sjukskriver eller liknande. Om man råkar vara det just när kontraktet träffas är inte så relevant.

Utgår från att hyresvärdar resonerar likadant :)
 
Jag förstår att det säkert kan skilja mellan olika värdar men kanske någon har bättre koll än mig ändå. Tänkte även ringa aktuell hyresvärd imorgon, men jag funderar ändå lite nu.

Jag och min partner ska byta lägenhet med ett annat par. Vi är helt överens oss emellan och nu är det upp till värdarna.

Det jag funderar på är lite om det faktum att jag är föräldraledig kan ställa in det. Jag har fast tjänst med bra inkomst sen några år tillbaka. Det känns som att det är den som borde ligga med i ansökan.. inte min föräldrapenning. Föräldrapenningen varierar ju lite beroende på hur många dagar jag tar ut...
Sen ska min partner börja plugga. Men även han har fast anställning (blir tjänstledig), hur ska han tänka?

Förlåt snurrig trådstart, men vi vill gärna ha lägenheten och förutsättningarna finns ekonomiskt. Men jag oroar mig för att ovan ska ställa till det.

Det beror lite på värd. Om jag var du så skulle jag bifoga dokument på din anställning och lön, sen hade jag skippat att berätta att din sambo ska börja plugga. Min egen erfarenhet är att det brukar gå igenom såvida man inte har betalningsanmärkningar eller andra anmärkningar från nuvarande värd som kommer lämna referens, och regelbunden inkomst. Jag bytte med en kvinna som egentligen hade för låg lön, då hon pluggade deltid och jobbade deltid. Hon hade fått garanterat av sin arbetsgivare att hon skulle få gå upp i tid efter studierna och få en heltidslön, så hon bifogade ett intyg på det och det gick bra. När jag bytte senast så var min bytespart sjukskriven på heltid. Då gick hon visserligen från en lite dyrare lägenhet ner till en billigare, och jag gissar att hyresvärden resonerade så att om hon klarat den dyra hyran så lär hon klara den billigare.

Men då har jag bott hos stora jättar till hyresvärdar. Vet inte om mindre kan resonera annorlunda.
 
Fast för låg inkomst kan bli ett problem vid lägenhetsbyte. Det är inte alls bara betalningsanmärkningar som kan ställa till det. Sen är det olika hos olika värdar.

TS, kan du inte bifoga dokumentation på att du har fast tjänst och lön? Det skulle jag göra.

Det skrev jag inte heller.
 
Tack för alla svar!

Tanken var att vi bifogar arbetsgivarintyg och anger inkomst. Tänker att det borde räcka i kombination med kreditupplysningen.
Frågan är hur stora oddsen är att de ringer arbetsgivarna?
 
Enda gången jag bott i hyreslägenhet var i Flemingsberg :mad: och Gottsunda :mad: och då hade vi fast anställning men jag minns inte att jag lämnade nån uppgift om det. Sen köpte vi snabbt en bostadsrätt :up: och då kollade de. Men vi hade inga kreditanmärkningar förstås.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 497
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp