Inkongruens (short ulna) och ED-avläsning

I ärlighetens namn så är jag inte heller förtjust i Lasses front (det jag sett på bilder).
Men han verkar vara en supertrevlig hund som håller exteriört i övrigt. Det finns liksom värre hundar som fått cert eller använts i avel, kom ihåg det nästa gång det spottas :)


Japp, jag ska dit! Hoppas på livliga (men givande) diskussioner.

Nej, själv hade jag ju förstås gärna sett att han var något bredare. Men, han är som han är, och fungerar till det han ska. Gibbs som både är bredare och tyngre är tyvärr inte alls lika smidig eller snabb som Lasse. Just nu leker vi en del i söket med Gibbs men tyvärr är chanserna små för att han kommer platsa där pga kroppsbyggnaden. Jag var länge lite loj om Lasses front, tills Gibbs kom in i bilden. Det fick mig att se fördelarna.
 
Nej, själv hade jag ju förstås gärna sett att han var något bredare. Men, han är som han är, och fungerar till det han ska. Gibbs som både är bredare och tyngre är tyvärr inte alls lika smidig eller snabb som Lasse. Just nu leker vi en del i söket med Gibbs men tyvärr är chanserna små för att han kommer platsa där pga kroppsbyggnaden. Jag var länge lite loj om Lasses front, tills Gibbs kom in i bilden. Det fick mig att se fördelarna.

Allt är ju inte svart eller vitt :)
Jag önskar ju att min Podrick breddar sig också, nu tenderar han att ställa sig lite trångt när han ställer upp sig själv. Å andra sidan är han ganska lätt byggd nu, så det gör ju inte någonting för funktionen. En tunn/trång front + grov hund är ju det man inte vill ha.

Det där med att plocka isär hundarna och granska deras brister genom ett nålöga alltså... Ibland tycks det vara som att ens hundar är de fulaste i världen :o
 
Fortfarande ingen respons från SKK. :down:

Kom igen nu, lite liv i tråden! Vill ju fortfarande diskutera fenomenet.

Jag försökte leta runt efter mer info angående NKKs och SKKs beslut att sluta med ED-avläsning av Corgi men hittar inget hos vare sig SKK eller NKK. Jag hittade dock detta. https://www.welshcorgi-news.ch/Gesundheit/Short_ulna_eng.html

Jag har ingen aning om vad det är för sida eller vem som skriver men jag citerar därifrån:

"Chondrodystrophic dogs can have a so-called subluxation in their elbows due to the short ulna syndrome. This type of elbow disease is not covered by the term ED. When radiologists receive pictures of dogs who do not have ED but subluxation in their elbows, they cannot classify the readings within the range of the usual ED examination. The radiologist can therefore be forced to declare the dog free of ED which again makes the owner believe that his dog has "sound" elbows.

The present examination for ED only requires one side shot of the elbows whereby the dog is photographed with his elbow at a very tight angle. Such an X-ray is not ideal for the evaluation of subluxation. "
 
@utte Tack, vad synd att det inte finns någon källhänvisning till just det snittet! Att själva förvridningen kan vara svår att se genom ED-röntgen är jag helt med på, så jag fortsätter tjata om inkongruensen. Men, det kan ju bli en "halv bild" av det hela att bara fokusera på det och inte luxationen. Spänningen fortsätter... :cautious:
 
Väcker denna tråd till liv igen eftersom Gibbs idag har blivit opererad. :( För några dagar sedan började han halta kraftigt på vänster framben. Bara att sätta sig och ringa runt efter ortoped. Idag åkte vi till Söderköping och efter att ortopeden gjort en första röntgen konstaterade han att det var bland det värsta han sett. Han måste haft ont länge, lille skrutten.

Diagnosen blev armbågsledsdysplasi orsakad av short ulna som gett kraftig inkongruens i armbågsleden.

20200406_141538.jpg
 
Väcker denna tråd till liv igen eftersom Gibbs idag har blivit opererad. :( För några dagar sedan började han halta kraftigt på vänster framben. Bara att sätta sig och ringa runt efter ortoped. Idag åkte vi till Söderköping och efter att ortopeden gjort en första röntgen konstaterade han att det var bland det värsta han sett. Han måste haft ont länge, lille skrutten.

Diagnosen blev armbågsledsdysplasi orsakad av short ulna som gett kraftig inkongruens i armbågsleden.

Visa bifogad fil 48262
Min lilleskrutt då! Krya på Gibbs!
 
Väldigt tråkigt att läsa om din hund!

Har det blivit någon skillnad på avelsarbetet sedan 2018 när du startade tråden?
Hur vanligt är short ulna?
 
Nu har jag inte läst igenom alla svar, så kanske har någon redan skrivit det jag nu gör och i så fall ber jag om ursäkt för upprepning...
Det som graderas vid ED-avläsning är ju mängden artros. Om man finner en bakomliggande tillväxtrubbning så ges alltid grad 3, oavsett mängden artros. Om man i en ras har problem med just short ulna, så kanske man genom ras- och specialklubb kan få SKK att just för den rasen läsa av för short ulna och inte för ED?
Jag har dålig kunskap om short ulna (förekommer ibland inom min ras chow chow, men det gör flera andra tillväxtrubbningar i frambenen också och för det mesta så vet man inte varför hunden har ED), men är det något som en röntgande veterinär kan se själv? I så fall så skulle man inom rasen kunna röntga för detta även om SKK inte läser av eller registrerar det. Istället skulle rasklubben kunna föra ett eget register över röntgade hundar.
 
Nu har jag inte läst igenom alla svar, så kanske har någon redan skrivit det jag nu gör och i så fall ber jag om ursäkt för upprepning...
Det som graderas vid ED-avläsning är ju mängden artros. Om man finner en bakomliggande tillväxtrubbning så ges alltid grad 3, oavsett mängden artros. Om man i en ras har problem med just short ulna, så kanske man genom ras- och specialklubb kan få SKK att just för den rasen läsa av för short ulna och inte för ED?
Jag har dålig kunskap om short ulna (förekommer ibland inom min ras chow chow, men det gör flera andra tillväxtrubbningar i frambenen också och för det mesta så vet man inte varför hunden har ED), men är det något som en röntgande veterinär kan se själv? I så fall så skulle man inom rasen kunna röntga för detta även om SKK inte läser av eller registrerar det. Istället skulle rasklubben kunna föra ett eget register över röntgade hundar.

Se inlägg #46-48. Att man bara skulle kolla efter artros är fel.
 
Undrar varför man inte opererade direkt SU diagnostierades? Bara nyfiken.

Vi diskuterade det men ortopeden vi var i kontakt med då menade att det möjligen inte var nödvändigt eftersom han inte var halt, och att risken då fanns att man gjorde det i onödan.
 
Se inlägg #46-48. Att man bara skulle kolla efter artros är fel.
Jodå jag vet precis vad man kollar efter. Har röntgat armbågarna på min ras sedan jag började med uppfödning i slutet av 90-talet och jag vet att man tittar efter annat, men graderingen sker efter mängden artros, om man inte faktiskt hittat en tillväxtrubbning, för då ges per automatik grad 3 oavsett mängden artros. Men skit samma, tråden är gammal (ser jag nu) så ni har förmodligen löst det inom rasen redan.
 
Jodå jag vet precis vad man kollar efter. Har röntgat armbågarna på min ras sedan jag började med uppfödning i slutet av 90-talet och jag vet att man tittar efter annat, men graderingen sker efter mängden artros, om man inte faktiskt hittat en tillväxtrubbning, för då ges per automatik grad 3 oavsett mängden artros. Men skit samma, tråden är gammal (ser jag nu) så ni har förmodligen löst det inom rasen redan.

Men det säger inte emot något av det jag skriver angående inkongruens. Short ulna är en tillväxtrubbning. Jag förstår helt enkelt inte vad du argumenterar emot? Uppskattar om du läser hela tråden. Då hade du också sett att nej, vi har inte löst det inom rasen.
 
Uppdatering, 3 månader efter OP.

Det ser bra ut! Inkongruensen i armbågsleden är borta. Gibbs är fortfarande halt och kommer så vara en tid framöver, men har nu fått klartecken till att få springa fritt igen! Jag var beredd på att ta bort honom om det inte såg tillräckligt bra ut, så nu kan jag pusta ut. Har börjat banta ner honom lite då han lätt lägger på sig, han har gått från 20,8 kg till 20,2, satsar på att få ner honom lite till. I höst ska vi testa på vattentrask!

Bild på leden från idag:

20200707_082237.jpg


Vi pratade återigen om detta kring inkongruens och röntgen. Jag står fast vid att SKKs beslut om att vägra oss avläsning av ED-plåtar utan att erbjuda oss ett alternativ inte är annat än synd och skam. Det allra bästa hade varit någon form av screening som fångade upp short ulna i ung ålder, givetvis. Men när det inte finns får man nöja sig med second best.

Nu är jag fast besluten att fortsätta röntga alla mina corgis både fram och bak.
 
Uppdatering, 3 månader efter OP.

Det ser bra ut! Inkongruensen i armbågsleden är borta. Gibbs är fortfarande halt och kommer så vara en tid framöver, men har nu fått klartecken till att få springa fritt igen! Jag var beredd på att ta bort honom om det inte såg tillräckligt bra ut, så nu kan jag pusta ut. Har börjat banta ner honom lite då han lätt lägger på sig, han har gått från 20,8 kg till 20,2, satsar på att få ner honom lite till. I höst ska vi testa på vattentrask!

Bild på leden från idag:

Visa bifogad fil 53840

Vi pratade återigen om detta kring inkongruens och röntgen. Jag står fast vid att SKKs beslut om att vägra oss avläsning av ED-plåtar utan att erbjuda oss ett alternativ inte är annat än synd och skam. Det allra bästa hade varit någon form av screening som fångade upp short ulna i ung ålder, givetvis. Men när det inte finns får man nöja sig med second best.

Nu är jag fast besluten att fortsätta röntga alla mina corgis både fram och bak.
Som ägare av en annan drabbad ras :bow:

Plus att alla raser mår bra av en diskussion om varför hundarna får pålagringar - vilka svagheter/belastningar är det kroppen försöker kompensera för och vilken typ av konstruktioner borde vi som människor uppmärksamma mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp