Inkontinens hos kastrerad tik

Taxilock

Trådstartare
Vaknade natten till torsdag av det var blött i sängen, bredvid mig sover min hund i en stor pöl med kiss. Hon karterades för lite mer än ett år sedan och det här är första gången någonsin som hon visade tecken på inkontinens. Natten till idag var det samma visa igen, vi gick upp, tog ut hunden så hon fick kissa ute om hon behövde om bäddade rent. Vaknar på morgonen och då är det flera småfläckar i sängen. Kom även en fläck i soffan när hon somnat i den.

Vi var hos veterinären idag och det togs blodprov samt sattes odling på urinprov. Det finns en "chans" att det "bara" är en urinvägsinfektion. Jag hoppas ju på det ändå hellre det än livslång medicinering tre ggr per dag. Men jag tror inte det samtidigt känns det konstigt att det har gått från ingenting till helt inkontinent på en natt. Finns det någon som har erfarenhet av inkontinens efter kastrering? Är det vanligt att det bara kommer som en blixt från en klar himmel?
 
Min ena tik är inkontinent, ganska ordentligt inkontinent. Missas medicinen så läcker hon mycket, stoooora pölar när hon sover.

Hon blev inkontinent efter kastrationen, men jag tror också att det har samband med att hon lätt får vattensvans.

Vi ger Rinexin, morgon och kväll. Det har bra effekt, fast vi har fått öka dosen med åren.
 
Hur märkte du att hon var inkontinent, kom det smygande eller hände det bara över natten? Har din tik några biverkningar från rinexin? Vår veterinär pratade om ngt som hette propaline.
 
Jag kommer inte riktigt ihåg och jag har fler hundar så det kan ju ha pågått i mindre skala ett tag. Men jag tror att det bara hände, när hon låg och sov. Så när hon reste sig var det en pöl under henne.

Jag ger Rinexin för att det inte är lika kinkigt med tider som Propaline. Vi har inte märkt några biverkningar, trots att biverkningslistan är både lång och skrämmande.
Dessutom är Rinexin ganska billigt
 
Kapar tråden lite. Min tik har blivit inkontinent efter sin magomvridnings-operation och har fått Propaline utskrivet. Tycker dock inte det funkar så särskilt bra. Idag bara rann det när hon stod åt åt sin middag och sen gick hon och droppade länge även fast jag tvingade henne att gå ut och kissa (bra med hundar som kissar på kommando ;) ).

Frågade om Rinexin då jag fick Propalinet utskrivet eftersom min förra hund fick just Rinexin men enligt kliniken så använde man sig inte av det längre utan numera var det just Propaline eller Incurin (?) man använde enligt dem.

Upplever att propalinet funkar till och från. Har inte blivit några olyckor på typ en vecka för att sen hända flera dagar i rad. Känns ohållbart när det liksom rinner stora pölar både i hundbädden och lite varstans :(
 
Incurin testade vi, utan nåt vidare resultat. Propalin var uteslutet, jag förstod att tiderna för när det skulle ges var noga och det hade aldrig funkat för oss.

Rinexin är nog ändå relativt vanligt mot inkontinens på hund, numera frågar de inte så mycket på Apoteket. Nackdelen är väl ev biverkningar, men vi har inte märkt av några.
 
Jaha, det sades inget om att tiderna var noga. Det kanske är därför det brister för oss. Vardagar får hon på morgonen vid 7, sedan vid typ 16.30 och sist vid ca 23. På helgerna går vi ju inte upp vid 7 så då blir det ju andra tider och iland glöms det bort också så hon får lite senare än hon borde osv. Fan, riktigt regelbundna tider funkar ju inte här heller.

Hur menar du att apoteket inte frågar så mycket? Rinexin är väl fortfarande receptbelagt så man måste ju få någon att skriva ut det först :down:
 
@Zoya det är ju mot nästäppa, så när jag började plocka ut det frågade personalen på Apoteket vad hunden hade för problem. Jag har iofs bytt apotek till ett med inriktning på djur, men de frågar aldrig.
 
På min förra tik, som blev inkontinent 1,5 år efter kastreringen så kom det plötsligt. En morgon var hunden mindre lycklig av att vakna i en jättepöl med kiss och så fortsatte det (dock endast periodvis under några veckor i taget, men det hängde ihop med hennes övriga sjukdom och periodvis större törst). Rinexin fungerade bra på henne.
 
@Zoya det är ju mot nästäppa, så när jag började plocka ut det frågade personalen på Apoteket vad hunden hade för problem. Jag har iofs bytt apotek till ett med inriktning på djur, men de frågar aldrig.

aha, du menar så. Mitt apotek brukar inte fråga, känns inte som att de har med det att göra ändå ;)

Nu ska jag bara försöka övertyga djurkliniken att skriva ut Rinexin till mig...
 
aha, du menar så. Mitt apotek brukar inte fråga, känns inte som att de har med det att göra ändå ;)

Nu ska jag bara försöka övertyga djurkliniken att skriva ut Rinexin till mig...
De brukar vilja undersöka hunden först så den inte har ex urinvägsinfektion. Min kastrerade tik står på Incurin. Fungerar bra på 1 tablett varannan dag. Utan blir det också pölar när hon sover.
 
De brukar vilja undersöka hunden först så den inte har ex urinvägsinfektion. Min kastrerade tik står på Incurin. Fungerar bra på 1 tablett varannan dag. Utan blir det också pölar när hon sover.

Vi har varit inne till leda det här året och nu senast för just inkontinens och fick då Propaline. De kan ju knappast kräva att jag ska in igen (!) bara för att Propalinet inte fungerar tycker jag...
 
Vi har varit inne till leda det här året och nu senast för just inkontinens och fick då Propaline. De kan ju knappast kräva att jag ska in igen (!) bara för att Propalinet inte fungerar tycker jag...
¨Är det redan undersökt så borde de ju inte vilja ha in den igen men det vet man ju aldrig. Har ni provat Incurin? Om inte Propalinet fungerar så är det inte säkert att Rinexin fungerar heller.
 
Tack för svaren!

Nu har hon inte läckt något sen i fredags, hoppas på urinvägsinfektion men det kanske är optimistiskt av mig. Veterinären skulle höra av sig idag, hoppas hen ringer snart!
 
¨Är det redan undersökt så borde de ju inte vilja ha in den igen men det vet man ju aldrig. Har ni provat Incurin? Om inte Propalinet fungerar så är det inte säkert att Rinexin fungerar heller.

Det fungerar ju till och från och inte 100%-igt så det är ju iaf värt att prova Rinexin för att se om det ger bättre resultat.
Dessutom upplever jag det som oerhört meckigt att man måste ge tre gånger om dagen vid ungefär samma tidpunkter.
 
Kl

Min fina dam är troligen inkontinent, 12,5 år.
Precis inträffat, så det blir samtal till vet imorgon.

Har ni som påbörjade medicinering i denna tråd märkt positiv skillnad?
Är man domedagsprofet som jag så ser man inget annat än att slutet är nära.


@Taxilock @Jeps @lady_vip @vallhund @Zoya
 
Min tik är ju bara sju och inkontinensen är helt klart någonting hon fått efter att ha genomgått två stora operationer på kort tid. Hon fick ju först Propaline och det funkade fint så länge man gav precis det man skulle med lagom tidsperiod emellan (3 ggr/dag) men det var knöligt så nu har hon fått Rinexin (samma verksamma ämne) som man ger en tablett morgon och kväll. Det fungerar bra som jag kan se det. Glömmer hon att kissa så kan det ibland komma några droppar men då blir det marsch ut och kissa (bra med hundar som kissar på kommando ;) ) och då är det lugnt sen.

Har ju även haft en tik innan som blev inkontinent när hon blev gammal och hon fick Rinexin som funkade bra.

Tycker inte du ska vara domedagsprofet innan du testat medicin :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta storpudel tik är nyss fyllda 7 år. Hon ät kastrerad sen en ca 2-3 år tillbaka. Om jag minns rätt så första gången hon...
Svar
4
· Visningar
8 150
Senast: JagKanske
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 202
Senast: Nominous
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 472
Senast: Safir
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp