Inkontinens hos sto [Utbruten ur Snygga estetiska filtklippningar 2018?]

Aifos

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag har en shetlandsponny med sanslös päls. Just nu är hon helklippt pga den varma hösten som blev helt omöjlig att hantera för henne. Jag tänker mig att framöver i vinter klippa som @Habina gjort på sin fjordis men jag behöver även klippa hela bakbenen pga inkontinens (damen i fråga har en förlossningsskada som gör att hon inte håller helt tätt). Jag behöver alltså klippa bakbenen så att det är lätta att tvätta och skydda huden med vaselin/hinderkräm där de blir som våtast. Hur tror ni att helklippning av benen påverkar köldtåligheten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har en shetlandsponny med sanslös päls. Just nu är hon helklippt pga den varma hösten som blev helt omöjlig att hantera för henne. Jag tänker mig att framöver i vinter klippa som @Habina gjort på sin fjordis men jag behöver även klippa hela bakbenen pga inkontinens (damen i fråga har en förlossningsskada som gör att hon inte håller helt tätt). Jag behöver alltså klippa bakbenen så att det är lätta att tvätta och skydda huden med vaselin/hinderkräm där de blir som våtast. Hur tror ni att helklippning av benen påverkar köldtåligheten?

När fick hon skadan? Det kan vara samma som mitt sto hade och det går att åtgärda. :)
 
När fick hon skadan? Det kan vara samma som mitt sto hade och det går att åtgärda. :)

Hon har inte fått skadan i min ägo. Hon är 26 idag, gissar att hon fick den för ca 8 år sedan när hon fick sitt sista föl. Sedan har det varit en ägare emellan. Enligt uppgift från säljaren får hon inte betäckas mer.

Det har fram till för ca 1,5 år sedan yttrat sig som ansträngningsinkontinens. Veterinär trodde då att hon pga för stor öppning i vulva tar in luft i slidan och på så sätt triggar det kissning. Nu har hon blivit lite sämre och i perioder har det runnit lite av och till hela tiden, så jag tror att luftteorin inte gäller just nu. Hon har precis haft en kraftig urinvägsinfektion som är behandlad med HIppotrim, vet föreslog operation för att minska öppningen, den sk "spalten" i vulva. Det hade i och för sig skyddat mot bakterieinfektioner, även om jag tycker att mynningen sluter ganska tätt just nu. Men jag undrar om det kan lösa hennes grundproblem? Jag tror att jag måste hitta en veterinär med mer erfarenhet av sådant här innan jag överväger att göra något.

Det hade varit intressant att höra lite om vad ni kunde göra för ditt sto. Var det samma problem?

Det känns ju lite knäppt att göra åtgärder på en så gammal ponny, men hon är i övrigt i toppform och en outstanding kör- och familjeponny.
 
Hon har inte fått skadan i min ägo. Hon är 26 idag, gissar att hon fick den för ca 8 år sedan när hon fick sitt sista föl. Sedan har det varit en ägare emellan. Enligt uppgift från säljaren får hon inte betäckas mer.

Det har fram till för ca 1,5 år sedan yttrat sig som ansträngningsinkontinens. Veterinär trodde då att hon pga för stor öppning i vulva tar in luft i slidan och på så sätt triggar det kissning. Nu har hon blivit lite sämre och i perioder har det runnit lite av och till hela tiden, så jag tror att luftteorin inte gäller just nu. Hon har precis haft en kraftig urinvägsinfektion som är behandlad med HIppotrim, vet föreslog operation för att minska öppningen, den sk "spalten" i vulva. Det hade i och för sig skyddat mot bakterieinfektioner, även om jag tycker att mynningen sluter ganska tätt just nu. Men jag undrar om det kan lösa hennes grundproblem? Jag tror att jag måste hitta en veterinär med mer erfarenhet av sådant här innan jag överväger att göra något.

Det hade varit intressant att höra lite om vad ni kunde göra för ditt sto. Var det samma problem?

Det känns ju lite knäppt att göra åtgärder på en så gammal ponny, men hon är i övrigt i toppform och en outstanding kör- och familjeponny.
Om "luftteorin" gäller så brukar man sy igen så att de inte kan fortsätta att dra in luft. Risk annars att det samlas partiklar där inne som orsakar infektioner.
 
Om "luftteorin" gäller så brukar man sy igen så att de inte kan fortsätta att dra in luft. Risk annars att det samlas partiklar där inne som orsakar infektioner.

Ja, hon har ju haft en infektion nyligen, för första gången, men jag tror att det finns andra problem också. Alternativet är ju att fixa "luftproblemet" och acceptera läckaget. Dock har hon en tendens att få infektion mellan skinkorna pga den ständiga fukten. Det är därför vi behöver ha henne klippt och insmord med skyddande kräm.
 
Hon har inte fått skadan i min ägo. Hon är 26 idag, gissar att hon fick den för ca 8 år sedan när hon fick sitt sista föl. Sedan har det varit en ägare emellan. Enligt uppgift från säljaren får hon inte betäckas mer.

Det har fram till för ca 1,5 år sedan yttrat sig som ansträngningsinkontinens. Veterinär trodde då att hon pga för stor öppning i vulva tar in luft i slidan och på så sätt triggar det kissning. Nu har hon blivit lite sämre och i perioder har det runnit lite av och till hela tiden, så jag tror att luftteorin inte gäller just nu. Hon har precis haft en kraftig urinvägsinfektion som är behandlad med HIppotrim, vet föreslog operation för att minska öppningen, den sk "spalten" i vulva. Det hade i och för sig skyddat mot bakterieinfektioner, även om jag tycker att mynningen sluter ganska tätt just nu. Men jag undrar om det kan lösa hennes grundproblem? Jag tror att jag måste hitta en veterinär med mer erfarenhet av sådant här innan jag överväger att göra något.

Det hade varit intressant att höra lite om vad ni kunde göra för ditt sto. Var det samma problem?

Det känns ju lite knäppt att göra åtgärder på en så gammal ponny, men hon är i övrigt i toppform och en outstanding kör- och familjeponny.

Nä, då är det tyvärr inte samma som mitt sto. Hon fick en nervskada efter fölning som gjorde att urinblåsan inte kunde tömmas ordentligt. Så hon fick spolas varje vecka + få medicin som drog ihop urinblåsan tills nervskadan var läkt.

Sorry för trådkap @mackan men just den här diagnosen är det få veterinärer som hört talas om, därav mitt intresse. :)
 
Nä, då är det tyvärr inte samma som mitt sto. Hon fick en nervskada efter fölning som gjorde att urinblåsan inte kunde tömmas ordentligt. Så hon fick spolas varje vecka + få medicin som drog ihop urinblåsan tills nervskadan var läkt.

Sorry för trådkap @mackan men just den här diagnosen är det få veterinärer som hört talas om, därav mitt intresse. :)

Hmm, om det nu är så att även mitt sto har en nervskada borde den kanske vara läkt vid det här laget? Kunde din kissa som vanligt? Alltså stå så som de gör när de kissar? Hur märkte ni att hon inte fick ut allt?
 
Hmm, om det nu är så att även mitt sto har en nervskada borde den kanske vara läkt vid det här laget? Kunde din kissa som vanligt? Alltså stå så som de gör när de kissar? Hur märkte ni att hon inte fick ut allt?

Min kissade småskvättar och utvecklade en teknik där hon liksom gungade med magen framåt och bakåt för att kunna kissa. Eftersom hon ändrat sitt beteende efter fölning misstänkte jag att det var nåt fel, men pga okunskap hos flera veterinärer tog det tid innan hon fick sin diagnos.

Numera kissar hon som vanligt, men oftare än förr, tror det är nåt psykiskt att hon inte kan känna sig kissnödig.
 
Nä, då är det tyvärr inte samma som mitt sto. Hon fick en nervskada efter fölning som gjorde att urinblåsan inte kunde tömmas ordentligt. Så hon fick spolas varje vecka + få medicin som drog ihop urinblåsan tills nervskadan var läkt.

Sorry för trådkap @mackan men just den här diagnosen är det få veterinärer som hört talas om, därav mitt intresse. :)

Haha @Habina det gör inget - min tråd fyllde sitt syfte för länge sen vad jag frågade efter och fick hjälp med 👍

Dock för er egen del kanske om ni ber moderator bryta ut ämnet så får ni fler reflektioner /erf /svar på det ni diskuterar nu ang inkontinens på häst av olika anledningar osv.
 
Ja det var kanske lika bra med egen tråd... Då spinner jag vidare.

Det har nu gått tio dagar sedan penicillinkuren avslutades och jag kan svära på att infektionen är på väg tillbaka. Har ringt ny vet för ny provtagning och second opinion. Tänker att jag får åka till gyn spec. med henne men vill få henne infektionsfri först. I en frågespalt på Hippson har en veterinär skrivit att vid infektioner i urinvägarna som pågått länge krävs riktigt långa perioder med penicillin. Felicia fick en tiodagarskur. Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.

På humansidan går det ju i vissa fall att behandla med huskurer, ex tranbärsjuice. Funderar om man kunde komplettera antibiotikabehandlingen med naturpreparat.
 
Habina, lite uppdatering:

Jag har nu fått mitt sto noga undersökt och, tyvärr, avlivat. Hon hade en liknande nervskada som din som tyvärr inte upptäckts pga. okunskap hos mig och vet. Skadan uppstod inte när hon var i min ägo. De synliga symptomen var under många år endast en lätt ansträngningsinkontinens och en tendens att "småkissa" lite här och där. Eftersom hon inte kunnat tömma blåsan fullständigt har det under årens lopp ansamlats partiklar i urinblåsan. Enligt ultraljudsundersökningen var urinblåsan full med främmande substans/partiklar och hon läckte nu i slutet även var och blod från urinblåsan. Hon levde med bibehållen livskvalitet och var i normal träningskondition under ca 10 års tid efter det att skadan uppstått. Men jag önskar att vi vetat tidigare, då hade det kanske gått att rädda henne.
 
Habina, lite uppdatering:

Jag har nu fått mitt sto noga undersökt och, tyvärr, avlivat. Hon hade en liknande nervskada som din som tyvärr inte upptäckts pga. okunskap hos mig och vet. Skadan uppstod inte när hon var i min ägo. De synliga symptomen var under många år endast en lätt ansträngningsinkontinens och en tendens att "småkissa" lite här och där. Eftersom hon inte kunnat tömma blåsan fullständigt har det under årens lopp ansamlats partiklar i urinblåsan. Enligt ultraljudsundersökningen var urinblåsan full med främmande substans/partiklar och hon läckte nu i slutet även var och blod från urinblåsan. Hon levde med bibehållen livskvalitet och var i normal träningskondition under ca 10 års tid efter det att skadan uppstått. Men jag önskar att vi vetat tidigare, då hade det kanske gått att rädda henne.

Så fruktansvärt tråkigt att höra. :cry: Jag får hoppas att jag iaf når ut till fler via denna tråd, fick en artikel publicerad i Ridsports Avelsextra 2014, men den verkar inte ha nått tillräckligt många.

Kram till dig för att du kollade upp stoet och tog det tuffa beslutet att låta henne somna in. :heart
 
Habina, lite uppdatering:

Jag har nu fått mitt sto noga undersökt och, tyvärr, avlivat. Hon hade en liknande nervskada som din som tyvärr inte upptäckts pga. okunskap hos mig och vet. Skadan uppstod inte när hon var i min ägo. De synliga symptomen var under många år endast en lätt ansträngningsinkontinens och en tendens att "småkissa" lite här och där. Eftersom hon inte kunnat tömma blåsan fullständigt har det under årens lopp ansamlats partiklar i urinblåsan. Enligt ultraljudsundersökningen var urinblåsan full med främmande substans/partiklar och hon läckte nu i slutet även var och blod från urinblåsan. Hon levde med bibehållen livskvalitet och var i normal träningskondition under ca 10 års tid efter det att skadan uppstått. Men jag önskar att vi vetat tidigare, då hade det kanske gått att rädda henne.
Beklagar så att din ponny blev så sjuk att ni fick ta bort henne. :cry:
Tack @Habina för dina inlägg, jag hoppas andra lättare kan ställa diagnos och få hjälp utifrån vad du skrivit. Jag har ju en shettis själv som jag tänker klippa bakbenen på men i hennes fall så är det mest att hon kissar ner sig varje gång hon brunstar så jag brukar tunna ur svansen och klippa den kortare så hon lyfter den bättre. :yuck:
 
Habina, lite uppdatering:

Jag har nu fått mitt sto noga undersökt och, tyvärr, avlivat. Hon hade en liknande nervskada som din som tyvärr inte upptäckts pga. okunskap hos mig och vet. Skadan uppstod inte när hon var i min ägo. De synliga symptomen var under många år endast en lätt ansträngningsinkontinens och en tendens att "småkissa" lite här och där. Eftersom hon inte kunnat tömma blåsan fullständigt har det under årens lopp ansamlats partiklar i urinblåsan. Enligt ultraljudsundersökningen var urinblåsan full med främmande substans/partiklar och hon läckte nu i slutet även var och blod från urinblåsan. Hon levde med bibehållen livskvalitet och var i normal träningskondition under ca 10 års tid efter det att skadan uppstått. Men jag önskar att vi vetat tidigare, då hade det kanske gått att rädda henne.

Så hemskt tråkigt att höra, jag beklagar förlusten :cry: Men all heder åt dig att du gjorde det du kunde för din ponny :love: tyvärr gör ju inte alla det för äldre småponnyer...
 
Så fruktansvärt tråkigt att höra. :cry: Jag får hoppas att jag iaf når ut till fler via denna tråd, fick en artikel publicerad i Ridsports Avelsextra 2014, men den verkar inte ha nått tillräckligt många.

Kram till dig för att du kollade upp stoet och tog det tuffa beslutet att låta henne somna in. :heart

Jag tänkte aldrig på att fråga på kliniken om skadan hade kunnat läka med rätt behandling från början. Om hon hade spolats m.m. som din, tror du att nervskadan hade kunnat läka, eller det kanske finns olika grader?

Döda hästar lider ju inte, men det är så synd att vi fick ta bort henne, i övrigt hade hon egentligen inga ålderstecken utan hade kunnat gå som körhäst i många år till. Suck :cry:
 
Jag tänkte aldrig på att fråga på kliniken om skadan hade kunnat läka med rätt behandling från början. Om hon hade spolats m.m. som din, tror du att nervskadan hade kunnat läka, eller det kanske finns olika grader?

Döda hästar lider ju inte, men det är så synd att vi fick ta bort henne, i övrigt hade hon egentligen inga ålderstecken utan hade kunnat gå som körhäst i många år till. Suck :cry:

Det är ju svårt att sia om, kanske var hennes skada större än Ariels, som ju läkte under behandlingens gång.

Det går alltid att tänka ”om inte om”, men det går ju inte att ändra det förflutna. Du får minnas henne med glädje och försöka släppa vad som kanske eller kanske inte kunnat göra skillnad. Kram!
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 034
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 006
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp