Bukefalos 28 år!

Inkontinens - medicin/op?

lady_vip

Trådstartare
Loka har precis rest sig från sin bean-bag och under låg en stor kisspöl, hon verkar inte ha märkt nåt och det var väl inte så farligt men jag har anat det en längre tid.

Framförallt kommer det små kissfläckar precis när vi har varit ute och det har varit kallt eller om vi har badat, min mamma har flera gånger påtalat att någon hund har kissat i hennes säng (tror Loka har gjort det i sömnen en gång och sen kissar terriern över). Men nu är det första gången det händer i lägenheten.

Hon är kastrerad sen förra våren, men det började faktiskt redan innan så jag tror att hon har lite vajsing med urinblåsan/röret.

Var hos vet. igår och vaccinerade, typiskt att det inte hände innan;), men nu får jag ringa i morron och prata med honom. Känner att det är dags att göra något åt det, hon är bara 6 år och det ska inte vara så här.

Vet att man kan operera, risker? Funkar det?

Medicinering, det är vad jag förstår någon slags hormonbehandling, hur funkar det? Biverkningar?

Eller är det dumt att göra något åt det...?
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Min hane blev inkontinent efter kastreringen, det är troligt att hade lite problem redan innan men att det inte märktes förrens det förvärrades. Han medicineras med nån medicin som egentligen är avsedd för tikar. Han ska egentligen ha den tre gånger om dan men det räcker fint med 1 gång i hans fall. Det märks inte alls. Medicinen räcker länge och sprutas in i munnen med en spruta.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Min tik är inkontinent efter kastration. Först fick hon medicinen som escodobe skrev om, propaline vet. Fungerade ett tag, sedan började min tik läcka igen.
Hör med veterinären om du kan få prova rinexin (är eg. för nästäppa). Kostar 70 kr för 100 tabletter, en morgon och en kväll till min hund på 25 kilo. Har inte märkt någonting av hennes problem sedan jag började ge det.
Propalinet kostar runt 160 om jag inte minns fel, och förlorar sin effekt snabbt - därför man ska medicinera 3 ggr/dag. Halverad effekt redan efter 3 timmar.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Jag kan nog få prova vad jag vill, bara jag har belägg för det;)

Biverkningar på något av det?
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Jo, jag vet att det är kort verkningstid på propalinen men det verkar fungera för honom med en dos till kvällen. Han hade dock inga stora problem förutom under 1-2 veckor utan det handlade mer om droppinkontinens. Är han utan det i ett par dar så märks det dock.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Jo, jag vet att det är kort verkningstid på propalinen men det verkar fungera för honom med en dos till kvällen. Han hade dock inga stora problem förutom under 1-2 veckor utan det handlade mer om droppinkontinens. Är han utan det i ett par dar så märks det dock.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Lite OT men finns det några siffror på hur vanligt inkontinens är efter krastration?
Ska kastrera min tik i år men har hört ganska många som fått problem med det efteråt, det och dålig pälskvalitè.

De fungerar fint på medicin iofs.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

fick ta bort min grabb för 3 veckor sedan pga inkontinens :(

det var ju iofs en hane så jag vet inte hur pass det skiljer sig mellan tikar och hanar.
men tintin blev ordentligt utredd och jag fick det förklarat för mig att det rörde sig om att slutarmuskeln (finns säkert ett finare namn) som gör att det håller tätt har blivit förslappad. mest troligt pga att han var kastrat, varför vet jag inte men det kan visst bli så.
enda gången man kan operera är om det är ett medfött fel, dvs att ledarna är "feldragna". men man kan inte operera en förslappad muskel.

vi fick prova rinexin, började på 3 tabletter om dagen men det funkade verkligen inte mentalt. han började se saker som inte fanns, förvirrad, lynnig, desorienterad en stund efter man åkt bil, blev rädd för saker osv osv.
fysiskt funkade det dock kalasbra.
men vi provade oss fram till en dos som passade ganska bra mentalt och fysiskt, så vi landade på 1 piller om dagen till slut.

så var det väl från -08 fram till i höstas, då kunde han inte hålla tätt längre helt och hållet på den dosen. och jag ville inte höja eftersom jag ville att han skulle slippa alla dumma biverkningar, de hade dessutom börjat tillta igen. så vi valde faktiskt att sluta medicinera, för droppandet var inte så farligt i sig.
men då fick han kraftig uvi, kissade blod och allt för att jag inte hade märkt nåt :( men han visade aldrig nånsin några tecken på sjukdom..
hur som, det var svårt att få bort skiten eftersom det var resistenta bakterier.

då fick vi prova propaline, men det är anpassat för tikar så chansen att det skulle funka var inte så jättestor enligt veterinären. det funkade inte heller, men vi såg iallafall inga biverkningar som vi gjorde med rinexin :)

han kunde inte gå omedicinerad, för risken med återkommande urinvägsinfektioner är stor när man är inkontinent och till slut skulle det inte ha gått att bota iom resistenta bakterier/resistens mot antibiotika.
så vi tog bort honom innan han skulle bli så sjuk, vi hade nog kunnat köpa oss några månader till med honom med hjälp av antibiotika.. men till vilken nytta, hunden hade fått lida för min skull och det ville jag inte..

jag hoppas allt går bra med din vovve!
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Min hund är inkontinent efter kastrering. Enligt vet. är det mycket vanligt.
Min vovva får medecin och har fått det i 9 år nu! Incurin heter det. Det är någon sorts hormon som gör att hon håller tätt, men det ger lätta biverkningar som inte har påverkat min hund annant än att hon har fått STORA vårtor.
Roxy kommer att gå på Incurin resten av sitt liv, annars börjar hon läcka igen. Det kostar ca 500 kr om året och hon får två tabletter varannan dag. Får hon en tablett om dagen börjar hon läcka igen.
Hoppar att det löser sig för din vovve!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Lilljessicah: Minns inte var jag läst det - men vill minnas att det är runt 3-4% av tikarna som blir inkontinenta. Snurrade runt på sidor och läste innan min hunds operation. Prova att söka?

Min hund har varken gått upp i vikt eller fått dålig pälskvalité efteråt, men misstänker att det gäller hundar med mer päls?
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

10% såg jag en siffra på, men jag detta är den fjärde kastrerade tiken jag har och hon var som sagt smått inkontinent redan innan.

Tror att det har lite med att göra att hon blir så lätt nedkyld, ser ju pälsen på min avatar.

Annars har jag inte haft några större biverkningar på kastrationerna, eller ja, Fortune fick ju njursvikt men det är en helt annan historia.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

Min riesen tik blev inkontinent efter kastreringen!

Hon fick först Incurin,och det funkade bra i ca 3 mån,sen började hon åter läcka.

Provade sen Rinexin 50 mg,och det funkar kanon,och har gjort det i flera år nu.
Enligt hennes vikt ska hon äta 1 tabl/3 g dag,men det räcker med 1 tabl/dag.
 
Sv: Inkontinens - medicin/op?

KL

Jag har intresserat mig en hel del för detta problem, började med en egen tik, kastrerad efter andra löpet vid drygt 1 års ålder, rottweiler. Problemet uppstod så vitt jag minns ett antal år efter kastration då hon läckte när hon låg o sov eller vilade (i min säng då). Efter div us avseende cystit etc utan pos resultat började jag forska lite i litteraturen o vill minnas att det enl litt inte är ovanligt på tidigt kastrerade tikar (8 – 10%) med vikt > 15 kg, behandlade henne med Rinexin 50 mg 1x1 som hon fick med gott resultat i många år tills hon dog 10 år gammal.

Även studerat o forskat lite på tidig kastration av tik och har hemfallit till detta amerikansk/engelska beteende, har f n en bl ras tik (mastiff/labrador som inte bör fortplanta sig) kastrerad före första löpet vid 5-6 mån ålder (32 kg), läcker ej (nu 6 år) och hade en irl varghundstik (55-60 kg), kastrerad före första löpet vid 5-6 månaders ålder som började läcka som ett såll efter ett antal år. Den senare dog 2009 vid 9 års ålder, käkade Rinexin minst 5-6 år med gott resultat. Också 50 mg 1x1.

Vill man kontrollera att medicineringen fortf. behövs låter man bli att ge medicin ett par dagar - börjar då läcka igen (varghunden läckte floder) om fortsatt medicinering behövs.

Propaline är svindyrt o skall ges 3 ggr dagligen, Rinexin är jättebilligt jämförelsevis, jag gav en gång dagligen, det är depåtabl som ej bör delas, fungerar lika bra efter krossning i morgonmålet enl min erfarenhet.

Jag har under årens lopp behandlat massor av läckande tikar med detta - mängder av förtvivlade djurägare var nöjda.

PS Pälsförändringar efter kastration: Rottisen hade normal päls hela livet – men varghunden fick MJUK päls, gick ej att rycka. Strävhårspälsar kan bli mjuka, "spanielpälsar" tenderar att omvandlas till s k "puppycoats", dvs ulliga.

Marna
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 690
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp