Inkontinent tik och medicinering fungerar inte.

Zoya

Trådstartare
Någon med erfarenhet av inkontinens hos tik? Min 7-åriga tik blev inkontinent i våras efter sin magomvridningsoperation (kastrerades tre månader dessförinnan men jag märkte ingen inkontinens då).

Hon går på Rinexin, 2 st om dagen, sedan dess men har på senare tid börjat läcka ändå och idag har hon läckt massor trots att hon varit ute mer än annars.
Hon läcker inte när hon ligger ner som många andra utan hon "droppar" när hon går och sitter hon ner så blir det som en liten pöl. Skitjobbigt är det.

Tips på vad man kan göra? Någon som provat Incurin? Funkar den bättre än Rinexin? Ska naturligtvis ringa min vet så fort det går men det är ju helgdagar nu.
 
Min tik får propaline och incurin, det fungerar utmärkt.

På bara propaline så läkte hon nästan lika mycket som hon gjorde utan medicinering.
Min tik läckte på samma sätt som din.
 
En kompis till mig har en inkontinent hane på 14½ år. Jag vet inte vad medicinen heter, men det är droppar som ska droppas på något (t ex ½ köttbulle) som han får före maten. Så att han säkert får det i sig. Det fungerar på honom.
 
Man kan kombinera incurin och rinexin, det kan ni ju testa.

Vi har ökat dosen rinexin, min får 75 mg 2 ggr/dag, det funkar okej.
 
Ja, jag ska ringa min vet så fort de har öppet men då kan jag iaf testa att temporärt höja dosen på Rinexinet och se om det hjälper :)
 
Vår tik 13 år och lider av åldersinkontinens äter propaline, 0,6 morgon och kväll. Funkar klockrent, inte en droppe sedan hon började med den.
Droppar den på maten.
 
Min tik fungerade helt klart bäst på rinexin. Incurin och propaline var verkningslöst i hennes fall.
 
Hon har inte läckt något idag så det verkar så :)
Jag var jätterädd för att höja, men sedan fick jag faktiskt tips här att Rinexin inte har alls samma biverkningar på hund som på människa. Om det stämmer vet jag inte, men när det handlar om drägligt liv eller inte så kan man ju testa iaf. Vi har inte märkt några biverkningar iaf, skulle tro att din tik väger ungefär som min, ca 30 kg.
 
Jo, hon väger 32-33 ungefär :)
Provade att ge två tabletter igår kväll, en i morse och nu två igen på kvällen. Funkar än så länge iaf :) Ordinarie dosering är en morgon och kväll.

Ska ändå ringa min vet på måndag för att höra vad han säger :)
 
och i kväll har hon läckt trots två Rinexin till kvällsmaten :(
Lyckan var kortvarig kan man ju säga :(:down:
 
Vad trist att det inte fungerade att höja styrkan :(
Min tik läckte även på rinexin och på sommarhalvåret då hon var ute mycket var inte inkontinensen ett lika stort problem. Det enda som hjälpte var att gå ut med henne ofta så att blåsan aldrig blev riktigt full. Jag hade inte hjärta att dra ned på hennes vattenintag, utan hon hade tillgång till skålen hela tiden.
Fick tips av en hundfysioterapeut att det gick att prova behandla med akupunktur. På människor sprutar de väl in botox i urinblåsan? Vet inte om det är ett ingrepp som utförs även på djur?
Oavsett är det ett väldigt tråkigt problem för både hund och ägare att leva med...
 
Jag ringde min vet idag som tyckte att jag skulle prova att höja Rinexinet genom att ge en tablett tre gånger om dagen (istället för att höja gångdosen som jag hade gjort på eget bevåg) och prova det i 7-10 dagar. Om det inte hjälper så tyckte han att vi skulle boka in ett ultraljud på urinblåsan för att utesluta att det är något fel på den.
 
Jag ringde min vet idag som tyckte att jag skulle prova att höja Rinexinet genom att ge en tablett tre gånger om dagen (istället för att höja gångdosen som jag hade gjort på eget bevåg) och prova det i 7-10 dagar. Om det inte hjälper så tyckte han att vi skulle boka in ett ultraljud på urinblåsan för att utesluta att det är något fel på den.

Vad bra att du fick svar!

Det jag funderar på, är om hon kanske har en urinvägsinfektion?

Det kan hon ju ha fått iom operationen nyligen.
 
Uppdaterar tråden. Eftersom Rinexinet inte ger full effekt så bokade vi in ett besök hos vetten för ultraljud av urinblåsa och njurar för att säkerställa att de fungerade som de skulle.

Allt såg fint ut på ultraljudet och vetten drog slutsatsen att inkontinensen nu berodde på hormonbrist. Han sa att eftersom hon karterades i januari förra året så "låg det rätt i tiden" för det. det tar tydligen mellan 6-12 mån för allt östrogen att försvinna efter en kastration.

Hon är nu satt på Incurin kombinerat med Rinexin så får vi se var vi hamnar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså, jag blir tokig! :( Jag har tidigare skrivit en tråd om min tik som blev inkontinent efter sin magomvridningsoperation förra...
2
Svar
29
· Visningar
4 065
Hundhälsa Jag har en tik som nyligen fyllde 8 år, och som varit inkontinent sedan hon kastrerades vid 4 år års ålder. Vi har provat lite olika...
Svar
3
· Visningar
2 960
Senast: movi
·
Hundhälsa Kom in från en långpromenad idag (över en timme lång) och ser när jag ska ta av kopplet på min andra hund att min Jack Russell-tik...
Svar
2
· Visningar
5 278
Senast: russinbulle
·
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 503
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp