Inlägg till Wintec/Bates sadlar

mollyphlox

Trådstartare
Jag har en Bates Isabel Werth dressyrsadel som jag tänkt sälja. Vet inte hur gammal den är, men uppskattar ca 10 år.

Alltså.. Det finns ju inlägg i olika tjocklekar som man kan använda till Wintec och Bates sadlar. Plastbitar i olika tjocklek som man kan placera mellan sadeln och bossa, framtill och baktill. Jag har absolut ingen koll då det inte varit aktuellt att använda själv.

Orsaken varför jag frågar är för att en person undrade om det går att använda dessa inlägg till den sadeln jag har. Är det nåt som bara funkar till nyare sadlar eller ska det gå till alla? Nån som kan göra mej lite klokare så att jag vet vad jag ska säga till ev köpare av sadeln?
 
Jag har en Bates Isabel Werth dressyrsadel som jag tänkt sälja. Vet inte hur gammal den är, men uppskattar ca 10 år.

Alltså.. Det finns ju inlägg i olika tjocklekar som man kan använda till Wintec och Bates sadlar. Plastbitar i olika tjocklek som man kan placera mellan sadeln och bossa, framtill och baktill. Jag har absolut ingen koll då det inte varit aktuellt att använda själv.

Orsaken varför jag frågar är för att en person undrade om det går att använda dessa inlägg till den sadeln jag har. Är det nåt som bara funkar till nyare sadlar eller ska det gå till alla? Nån som kan göra mej lite klokare så att jag vet vad jag ska säga till ev köpare av sadeln?
Har du en ficka att lägga inläggen i så går det, annars inte.
De visar hur man gör i denna filmen 4.30min in.
 
Har du en ficka att lägga inläggen i så går det, annars inte.
De visar hur man gör i denna filmen 4.30min in.
Tack! Petade lite på en ca 1 år gammal Wintecsadel i stallet, och där känner man kardborrebanden tydligt under bossan. Har ärligt inte pillat så noga på min sadel, men jag har inget minne av något kardborreband. Så antagligen går det inte (vilket jag också antagit).
 
Det funkar på min Bates. Den är cirka 11år
Måste ta en ordentlig titt på sadeln imorgon. Har inte behövt byta koppjärn i den ens (rätt storlek när den köptes) så jag har inte undersökt den närmare. :o

Vid närmare eftertanke så vet jag att det gick att sätta in inlägg på en bekants sadel, den är samma modell som min men Wintec istället för Bates. Uppskattar att den sadeln borde vara ungefär jämngammal som min också.
 
Det står "easy change" under framvalvet om det är en sadel anpassad för dessa inlägg. Tror de kom 2014?

(Det går för all del att lägga i äldre tidigare modell också, men det finns ingen ficka att stoppa dem i utan de får isf ligga löst. Och modellerna skiljer sig lite åt, fickan för inlägg är inte enda skillnaden)
 
Det står "easy change" under framvalvet om det är en sadel anpassad för dessa inlägg. Tror de kom 2014?

(Det går för all del att lägga i äldre tidigare modell också, men det finns ingen ficka att stoppa dem i utan de får isf ligga löst. Och modellerna skiljer sig lite åt, fickan för inlägg är inte enda skillnaden)
Nu sålde jag min sadel för drygt en månad sen, så det är inte aktuellt längre. Men min sadel tror jag inte hade nån ficka för inlägg, hade faktiskt tagit ur koppjärnet på den när jag prövade en annan sadel men då glömde jag kolla. Kom inte på det innan sadeln var ihopskruvad, orkade inte skruva upp den igen och kolla.
 
Nu sålde jag min sadel för drygt en månad sen, så det är inte aktuellt längre. Men min sadel tror jag inte hade nån ficka för inlägg, hade faktiskt tagit ur koppjärnet på den när jag prövade en annan sadel men då glömde jag kolla. Kom inte på det innan sadeln var ihopskruvad, orkade inte skruva upp den igen och kolla.

Vilken Bates sadel hade det ? Nyfiken då jag haft Bates tidigare år men aldrig nånsin erfarit det systemet?

Wintec och Bates är ju inte samma sadlar, om än associerade. Är det en Wintec modell du avser ?

Äldre Bates sadlar har definitivt inte något system med paddar man kan pilla in .
 
Senast ändrad:
Vilken Bates sadel hade det ? Nyfiken då jag haft Bates tidigare år men aldrig nånsin erfarit det systemet?

Wintec och Bates är ju inte samma sadlar, om än associerade. Är det en Wintec modell du avser ?

Äldre Bates sadlar har definitivt inte något system med paddar man kan pilla in .
Nej jag hade en Bates. Har en vän som är sadelmakare och som säljer bland annat Wintec och Bates sadlar. Bommen samt uppbyggnaden är lika hos bägge märkena, den största skillnaden är att Wintec är syntet och Bates läder. Jag hade en Bates Isabel Werth dressyrsadel, mig veterligen är den precis likadan som Wintec Isabel Werth dressyr, bara att min var i läder då. Nu finns det säkert modeller som bara finns hos Wintec respektive Bates då, men just den där modellen råkar vara lika.

Äldre Wintec har inte heller systemet med inlägg, de riktigt gamla kan man ju inte ens byta koppjärn i. Samma sak med luftkuddestoppningen, den finns inte heller hos de äldre sadlarna. Allt utvecklas.
 
Jag har en Bates Isabel Werth dressyrsadel som jag tänkt sälja. Vet inte hur gammal den är, men uppskattar ca 10 år.

Alltså.. Det finns ju inlägg i olika tjocklekar som man kan använda till Wintec och Bates sadlar. Plastbitar i olika tjocklek som man kan placera mellan sadeln och bossa, framtill och baktill. Jag har absolut ingen koll då det inte varit aktuellt att använda själv.

Orsaken varför jag frågar är för att en person undrade om det går att använda dessa inlägg till den sadeln jag har. Är det nåt som bara funkar till nyare sadlar eller ska det gå till alla? Nån som kan göra mej lite klokare så att jag vet vad jag ska säga till ev köpare av sadeln?


Om din sadel är från 2005 och uppåt fungerar det att lägga inläggen innanför panelerna direkt, även i de sadlar utan fickor. (Info från Bates australia)
 

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har en begagnad, 4 år gammal bates caprilli som jag märkte att var lite ojämn i bossorna. Öppnade upp undertill (som enkelt går att...
Svar
2
· Visningar
1 036
Senast: palle
·
Western Jag är förvirrad för tillfället. Fick hem min nya sadel i fredags, den ligger som väntat bra på min häst men jag känner mej ändå kluven...
Svar
14
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp