Inlärning genom att härma

ÅÅÅH jag har alltid velat testa Do as I do! Sett massa youtubefilmer om det och tänkte köra med Alice! Platt fall. Hände noll.

Hur börjar man ens?!

OBS. "Alltid"= typ tre månader.

Hm, det är inte särskilt krångligt att börja, därmed inte sagt att det är lätt men det är inte komplicerat i alla fall. ;)

Få se om jag kan förklara... Du behöver några bergsäkra grundbeteenden först, som sitter 100% på verbalt kommando - och är något du också kan göra såklart. (ex typ hämta bollen, vinka, hopp upp, eller så) Så börjar du med att gå igenom de kommandona som vanligt (så de är uppe på toppen av "saker att prova"-listan), och sen ber du hunden vara uppmärksam på dig ("do as I do"), visar beteendet, ger kommando att härma ("do it"), och hoppas hon gör det - gör hon det inte ger du gamla kommandot som stöd så länge. Meningen är att hon ska fatta att du visar henne nåt till slut, när du visat ett antal bekanta beteenden några gånger. När hon är uppmärksam på vad du visar och kan upprepa fem-sex redan kända beteenden utan stöd av verbalt kommando (och var uppmärksam på ditt eget kroppsspråk så du inte visar med blicken eller så) kan du prova att visa nya, då borde hon ha greppat "härma"-regeln.

Men som jag och @Corminta diskuterade, det är nog inte mågot som passar alla hundar - inte för att de inte är smarta nog! Men jag tror många hundar helt enkelt inte är roade/intresserade av själva härmningen, och då kämpar man nog i en onödig uppförsbacke...
 
Per Jensen tar i sin nya bok upp att de senaste tio åren så har forskningen visat att hundar lär sig oerhört lätt genom att härma. Själv tänker jag mig att för precis som för människor så kan olika sätt att lära sig saker fungera olika bra på olika individer och att detta med att härma säkert har blivit förbisett pga att de olika rådande träningsmetoderna har fungerat tillräckligt bra.

Till saken. Gaia, min yngsta hund, var väldigt svår att klicka in och det tog lång tid innan hon fattade grejen med att bjuda på beteenden osv. Det handlade inte om att hon inte ville eller inte tyckte att det var kul, utan hon fattade helt enkelt inte grejen, blev allmänt otålig och gnällde långa haranger när hon inte förstod. Nu har polletten trillat ner, men fortfarande bara halvvägs.

Det jag dock har märkt är att hon är väldigt duktig på att härma. Hon tittar väldigt mycket på hur jag gör saker - och lär sig. T.ex. lärde hon sig snurra genom att jag bara en gång visade hur man gjorde. Fotgående fattade hon grejen med genom att härma Dafne. Det senaste är att hon öppnar dörrar, vilket jag är övertygad om att hon har lärt sig genom att titta på hur vi människor gör. Hon ställer sig på bakbenen och tar dörrhandtaget i munnen (ja, det gör ju inte vi förstås, men munnen är ju ett verktyg som en hand) och drar metodiskt ned det. Hon har till och med öppnat en låst dörr. Hur det gick till vet jag inte, men hennes mamma som är likadan tar helt sonika vredet i munnen och vrider om.

Nu funderar jag på hur jag kan utveckla det här (dock kanske inte det här med att öppna låsta dörrar ;)). Att lära sig genom att härma verkar vara Gaias grej. Finns det någon som har försökt att utveckla det här med att härma till en träningsmetod? Någon som annars har tips om hur jag kan utveckla det här med att härma?
 
På ett hundföretag nära mig finns det en kurs, kanske finns nära dig också? Rent allmänt blir jag lite glad av att läsa hur din hund härmar, det känns spännande att tänka på hur man skulle kunna använda härmandet och utveckla hunden den vägen.
 
På ett hundföretag nära mig finns det en kurs, kanske finns nära dig också? Rent allmänt blir jag lite glad av att läsa hur din hund härmar, det känns spännande att tänka på hur man skulle kunna använda härmandet och utveckla hunden den vägen.

Du får gärna PM:a vad hundföretaget nära dig heter. :)
 
Monster och jag leker med "do as I do", jag är helsåld! Hade en tråd med det nånstans för att se om någon annan höll på, ska se om jag kan hitta den...

Här! :)
 
Per Jensen tar i sin nya bok upp att de senaste tio åren så har forskningen visat att hundar lär sig oerhört lätt genom att härma. Själv tänker jag mig att för precis som för människor så kan olika sätt att lära sig saker fungera olika bra på olika individer och att detta med att härma säkert har blivit förbisett pga att de olika rådande träningsmetoderna har fungerat tillräckligt bra.

Till saken. Gaia, min yngsta hund, var väldigt svår att klicka in och det tog lång tid innan hon fattade grejen med att bjuda på beteenden osv. Det handlade inte om att hon inte ville eller inte tyckte att det var kul, utan hon fattade helt enkelt inte grejen, blev allmänt otålig och gnällde långa haranger när hon inte förstod. Nu har polletten trillat ner, men fortfarande bara halvvägs.

Det jag dock har märkt är att hon är väldigt duktig på att härma. Hon tittar väldigt mycket på hur jag gör saker - och lär sig. T.ex. lärde hon sig snurra genom att jag bara en gång visade hur man gjorde. Fotgående fattade hon grejen med genom att härma Dafne. Det senaste är att hon öppnar dörrar, vilket jag är övertygad om att hon har lärt sig genom att titta på hur vi människor gör. Hon ställer sig på bakbenen och tar dörrhandtaget i munnen (ja, det gör ju inte vi förstås, men munnen är ju ett verktyg som en hand) och drar metodiskt ned det. Hon har till och med öppnat en låst dörr. Hur det gick till vet jag inte, men hennes mamma som är likadan tar helt sonika vredet i munnen och vrider om.

Nu funderar jag på hur jag kan utveckla det här (dock kanske inte det här med att öppna låsta dörrar ;)). Att lära sig genom att härma verkar vara Gaias grej. Finns det någon som har försökt att utveckla det här med att härma till en träningsmetod? Någon som annars har tips om hur jag kan utveckla det här med att härma?

Jag har ingen som helst utbildning i hundträning. Jag är heller inte främst hubdmänniska. Det är häst jag jobbar med och kan.
Däremot har jag haft hund i 25 år och alltid jobbat lite med att härma. Jag har haft olika individer som förstått bäst genom olika saker. Då har jag alltså anpassat efter det.

För mig är det naturligt att djur tar efter varann och lär in genom att spegla de äldre.
Med vissa djur funkar det fint att göra det trots tvåbening-skillnad.
Med de allra flesta iaf i begränsad mån..
 
Min hund härmar alltid hästarna. Skrapar dom i marken gör han likadant, äter dom hö så vill han gärna dyka ner med huvudet i påsen han med och smaka. ;)
 
Jag har ingen som helst utbildning i hundträning. Jag är heller inte främst hubdmänniska. Det är häst jag jobbar med och kan.
Däremot har jag haft hund i 25 år och alltid jobbat lite med att härma. Jag har haft olika individer som förstått bäst genom olika saker. Då har jag alltså anpassat efter det.

För mig är det naturligt att djur tar efter varann och lär in genom att spegla de äldre.
Med vissa djur funkar det fint att göra det trots tvåbening-skillnad.
Med de allra flesta iaf i begränsad mån..
När jag födde upp och jobbade unga hästar i lina kunde jag få dem att sänka huvudet genom att själv kuta med ryggen och böja ner huvudet :)
 
När jag födde upp och jobbade unga hästar i lina kunde jag få dem att sänka huvudet genom att själv kuta med ryggen och böja ner huvudet :)

Det finns mycket man kan lära dem genom spegling. Jag jobbade en del med läggningen med min gamle ponny genom spegling.
Om jag visste att han var lite kli-ig tex och han var lös kunde jag själv börja skrapa och knäa och trampa runt. Till slut blev det en signal för läggningen(som visserligen var intränad genom bugning också innan).
Jag signalerade ju att jag skulle lägga mig/rulla.

Man har ju jättenytta av att låta hästar lära varann. Så även hundar tror jag..
Har man god kontakt med djuren och kan kommunicera lite med varann genom kroppspråk etc så brukar det gå att få dem att härma saker, antingen rörelser eller ljud.
Min ena hund tex har inte lika lätt för att förstå rörelser. Men vi brukar "sjunga" ihop. Då härmar hon ljuden jag gör och tonlägena/energin i dem.
Hon märker ju då jag blir nöjd givetvis. Så "belöningssystem" måste ju finnas med på något vis. Så att det lönar sig att härma.

Det är så klart inte jättevanligt att använda spegling vid hästeri iom att många mest bara tränar ridning eller iaf bara tar undervisning i det.
Men är det alltså inte vanligt i hundvärlden?
/outbildad på hund
 
Men är det alltså inte vanligt i hundvärlden?
/outbildad på hund

Det är nog inte ovanligt att man är medveten om att hundar kan härma (framförallt varandra, men även människor), men då tänker man ofta på saker som att lära sig öppna dörren tex. Att använda härmning för att avsiktligt lära in komplexa beteenden är inte särskilt vanligt, nej.

Poängen med att använda härmning i hundträning (förutom det sociala samspelet som faktiskt är det värdefullaste för mig i alla fall, Monster blir så lycklig av härmträningen :love:) är att man kan lära in ganska avancerade beteendekedjor väldigt snabbt och lätt. För hundar handlar det heller inte bara om naturliga beteenden/beteenden som är lönande, utan hundar härmar för härmandets skull så att säga. Jag vet inte om hästar gör så?
 
Jag använder mig nog en del av härmning men kanske inte så att jag lägger mig ner och rullar men jag visar väldigt ofta med hela kroppen vad jag vill att hunden ska göra och upplever att hundarna ofta tar dessa kommandon bra. Tex när jag har lärt hunden att ligga på sidan så vände jag min egen sida mot hunden, håller armen närmast hunden in mot kroppen och lutar mig mot hunden åt det hålet jag vill att hunden ska lägga sig (vill jag att hunden ska lägga sig på höger sida sitter jag på vänser sida och lutar mig till höger) och hundarna brukar ofta lösa detta väldigt fort utan hjälp.

Roligt sätt att lära tycker jag när det sker naturligt :)
 
Jag använder mig nog en del av härmning men kanske inte så att jag lägger mig ner och rullar men jag visar väldigt ofta med hela kroppen vad jag vill att hunden ska göra och upplever att hundarna ofta tar dessa kommandon bra. Tex när jag har lärt hunden att ligga på sidan så vände jag min egen sida mot hunden, håller armen närmast hunden in mot kroppen och lutar mig mot hunden åt det hålet jag vill att hunden ska lägga sig (vill jag att hunden ska lägga sig på höger sida sitter jag på vänser sida och lutar mig till höger) och hundarna brukar ofta lösa detta väldigt fort utan hjälp.

Roligt sätt att lära tycker jag när det sker naturligt :)

Fast det handlar väl mer om gester som språk? Eller?

Där har ju hunden lärt sig beteendet först, och sen kommunicerar ni om när och hur det ska utföras. Eller tänker jag galet?
 
Fast det handlar väl mer om gester som språk? Eller?

Där har ju hunden lärt sig beteendet först, och sen kommunicerar ni om när och hur det ska utföras. Eller tänker jag galet?
Jag funderade på det också när jag skrev fast hunden har ju inte lärt sig det innan (alltså jag har inte gjort något för att hunden ska lära) utan hundeb bara gör. Men det handlar ju ändå om att hunden tolkar mina kropssingnaler det samma gäller väl ofta vacker tass. Hur många har inte själv viftar med vänster hand istället för höger när vi lär hunden kommandot "andra tassen" (när vi redan lärt hunden "tassen") och ofta är hundarna med, förnansvärt snabb, på noterna. Men ja jag vet inte, jag tolkar det som en typ av härmning men uppenbarligen inte samma som när de lär sig av en annan hund tex.
 
Jag funderade på det också när jag skrev fast hunden har ju inte lärt sig det innan (alltså jag har inte gjort något för att hunden ska lära) utan hundeb bara gör. Men det handlar ju ändå om att hunden tolkar mina kropssingnaler det samma gäller väl ofta vacker tass. Hur många har inte själv viftar med vänster hand istället för höger när vi lär hunden kommandot "andra tassen" (när vi redan lärt hunden "tassen") och ofta är hundarna med, förnansvärt snabb, på noterna. Men ja jag vet inte, jag tolkar det som en typ av härmning men uppenbarligen inte samma som när de lär sig av en annan hund tex.

Ja, jag undrar absolut inte för att kritisera, utan jag är genuint intresserad av hela grejen. Det känns som luddiga gränser för vad som är vad. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp