Inlärningsperiod/Träningspass

Vipp

Trådstartare
Vad brukar ”standard” inlärningsperiod vara för hund när man ska lära den något nytt?

Jag är rätt ny på hundträning men har på senaste tiden börjat träna mer med min chihuahua, mest tricks/rallylydnad osv. Vad är rimlig tid från introduktion till befäst på en övning? Jag håller just nu på att lära honom att backa och har tränat 2 tillfällen på ca 20min med pauser och på andra tillfället har han börjat backa några steg på röstkommando. Jag vet inte om jag går för fort fram, har lätt att bli ivrig när jag tycker det är kul. Även hunden blir lätt ivrig. Tycker han snappar upp hyfsat bra vad han ska göra men det är svårare att få övningarna verkligen befästa. Han är lyhörd och man ser hur han verkligen tänker för att kunna göra rätt. Men han får lätt ”kortslutning”/blir överambitiös och gör då typ allt kan han samtidigt, även vid pauser och korta pass. Tänker kanske därför om jag går för fort fram med övning, då jag ibland kan be honom sitta och jag får en kombination av sitt, ligg, stå, snurra och rulla.

Tanken är att jag ska gå till tränare snart men har fått skjuta upp pga sjukdom. Så tänkte om det finns någon träningskunnig här som kanske har lust att förklara lite hur man lägger upp ett bra träningspass och hur mycket tålamod man ska ha vid inlärning av nya saker, så det blir tillräckligt utmanande för hunden utan att man pressar/förvirrar för mycket.
 
Allt från tre repetitioner till flera år. Det beror på hur komplext det man ska lära in är och hur lätt hunden har för just det eller de beteendena.

Jag tycker träningspassen låter långa trots pauser om det endast är ett beteende ni tränar. Jag kör inte hela nya beteenden i mer än 5-10 minuter inklusive pauser de första träningspassen.

Med heta hundar som blir lite överambitiösa är det ännu viktigare att sluta innan de helt spårar ur/får kortslutning. Kanske försöka använda lite extra tydliga hjälper för att undvika frustration. Jag har en sån hund och har gjort en hel gäng misstag med honom och att låta honom tänka för mycket själv är ett av de största då han då lagt till oönskade beteenden (ljud bland annat) pga. frustration som är svåra att få bort. Han behöver styrning och tydliga ramar.

Hur man lägger upp ett bra träningspass beror ju helt på målet med träningspasset och träningen långsiktigt.

Eftersom mitt mål är att tävla lydnad/bruks så börjar jag i princip alla träningpass ute med mer tävlingsmässiga rutiner som att gå in på plan med hunden i fotposition och utföra några utvalda moment och gå transporter mellan startpunkter för momenten. Jag använder de hjälper som behövs för att stötta min hund att göra detta med bibehållet fokus och så korrekt som möjligt. Belönar främst i transporterna för att inte bygga för mycket belöningsförväntan på momentslut.

Efter det gör vi ytterligare en sådan kedja eller tränar på specifika moment. Sällan mer än några eller eller enstaka repetitioner.

Tränar vi grundbeteenden inne så brukar jag ha en hundbädd som pausplats för den hund som pausar (har två hundar). Sen tar jag fram den utrustning jag behöver. Sen får hundarna varva och träna någon minut var åt gången. Är det ett helt nytt moment så blir det många små belöningar. Är det något mer befäst blir det belöning mer sällan men då mer ordentligt, gärna lek. Tränar sällan enbart en sak utan de får öva på 2-3 olika beteenden var. Totalt kan kan då på 15-20 minuter träna båda mina hundar.

Man måste ha tålamod och vara smart vid inlärning. Går det inte framåt så måste man ändra på något samtidigt som man måste lära sig se även små framsteg som framsteg. Att lägga på ett muntligt kommando kan man gärna vänta med tills beteenden är så gott som färdigt för att minsta risken att man lär in kommandot på fel eller ett halvfärdigt beteende.

Med min sista hund har jag lagt och lägger fortfarande mycket tid på lek- och belöningsutveckling. Det gör all den andra träningen mer effektiv.
 
Jag tävlar rally och heelwork. Nya moment lär jag in genom korta pass, ungefär fem minuter, ca tre gånger i veckan. Har hittills tagit max tre veckor att lära in något men sedan kan det behöva finslipas.

Då hunden kan en del nu, hon är 5 år, så blir det ju en hel del längre pass, men då gör jag det nya bara en kort stund och börjar och slutar med något hon kan och tycker är kul.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 930
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp