Innan jag fick barn...

Vira

Trådstartare
...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi prövade med Youtube en koliknatt, och nu vid 5 månaders ålder är Babblarna vår bästa vän vid bilresor.

Hon skulle absolut inte sova med oss pga risken för PSD - den höll vi ända tills hon var 2,5 månader gammal.

Jag skulle göra massor av saker under föräldraledigheten, köpte bla ett piano som jag skulle lära mig spela på. Har aldrig använt det annat än som leksak för bebisen 🙄

Kan redan se att andra föresatser kommer att falla så fort vi får chansen, som den där med att inte ha henne på förskola om vi är hemma med syskon (eh, hur klarar man det?), eller den där om att hon inte ska ha socker under hela uppväxten (redan reviderad till att vi får hålla oss till rimliga mängder).

Vad hade ni för naiva tankar innan ni fick barn, som sedan föll när barnen kom? Någon som satt på lika höga hästar som jag, och föll lika långt? :D
 
Generellt har jag nog haft väldigt få såna "regler" innan föräldraskapet. Men en jag åtminstone har tänkt är att jag inte vill laga flera olika maträtter. Vi gör det väldigt sällan förvisso, men jag kan absolut anpassa lillans mat och tex värma köttbullar i micron eller ta lite rökt skinka från kylen om vissa tillbehör inte faller henne i smaken tex. Så relativt ofta ser ändå hennes mat lite annorlunda ut än den maten vi äter.
 
Vår spjälsäng användes också bara till prydnad och förvaring. Vi insåg ganska omedelbart att vill vi överhuvudtaget få sova något alls så sover barnet i vår säng, oavsett rekomendationer.

Det där med att inte underhålla barnet med TV föll också rätt snabbt.

Jag hade också någon vision om hur mycket vi skulle ut och promenera och upptäcka fina ställen i vårt närområde under min föräldraledighet. Så mysigt vi skulle ha! Det hände inte alls p.g.a. fysiska problem hos mig efter graviditeten.

Jag ger också upp för tjat och gnäll väldigt mycket snabbare än vad jag trodde jag skulle göra i många situationer. :angel:
 
Mysiga promenader med barnvagn gick om intet. Ingen av fyra barn gillade åka barnvagn.

Spjälsäng. Användes mest som blöjförvaring. Tror varje barn säker sov i spjälsängen några timmar var i alla fall :p
 
Vi köpte spjälsäng...bägge barnen har sovit totalt en handfull gånger i den. Äldsta är 4,5 år nu. Men den var bra för förvaring :angel: .

Vår spjälsäng användes också bara till prydnad och förvaring.

Spjälsäng. Användes mest som blöjförvaring. Tror varje barn säker sov i spjälsängen några timmar var i alla fall
Vi tackade nej till en gratis spjälsäng när jag var gravid eftersom jag var 1000% säker på att vi skulle samsova i många år. Fick ett barn som sover bäst i spjälsäng 🤷🏼‍♀️.
 
Vi tackade nej till en gratis spjälsäng när jag var gravid eftersom jag var 1000% säker på att vi skulle samsova i många år. Fick ett barn som sover bäst i spjälsäng 🤷🏼‍♀️.
Haha, samma här typ, vi köpte en spjälsäng för att man ska ha det men jag var helt säker på att vi skulle samsova, det ville mina barn inte alls höra talas om 🙈.
 
Jag hade också tankar om skärmtid jag definitivt släppt, och trodde att jag skulle vara så konsekvent och stå på mig vilket jag verkligen inte gör, jag är helt hopplös på att inte ge efter när de blir ledsna 😬. Dessutom skulle mina barn inte ha leksaker vid bordet och jag skulle inte göra en så stor grej av om de ibland inte ville äta 😂😂. Nu får jag panik med en gång, erbjuder dem massa alternativ, plockar fram bilar och leker med maten osv i all evighet.
 
Haha, samma här typ, vi köpte en spjälsäng för att man ska ha det men jag var helt säker på att vi skulle samsova, det ville mina barn inte alls höra talas om 🙈.
Haha jamen man vet ju aldrig hur det ska bli :D . Det är ju också så sjukt mysigt att samsova! Vi gör det vissa mornar och jag älskar det ❤️. Men på nätterna sover hon helt klart bäst i sin spjälsäng.
 
Haha jamen man vet ju aldrig hur det ska bli :D . Det är ju också så sjukt mysigt att samsova! Vi gör det vissa mornar och jag älskar det ❤️. Men på nätterna sover hon helt klart bäst i sin spjälsäng.
Ja, jag var lite ledsen över att de aldrig ville samsova pga så mysigt! Men nu när de är lite äldre kan de tänka sig att krypa ner framåt morgonen.
 
Vi skulle inte samsova på grund av risken för psd. Barnet är 5,5 år nu och har nog aldrig sovit en natt utan en kroppsdel på mig eller pappan . När hon var liten var det hela hon men nu är det bara en arm eller ett ben. Har heller inga som helst behov av att få henne att sova i egen säng, hon får välja själv.
 
Innan jag fick barn tänkte jag att jag skulle ha samma tålamod med mina barn när de gör skolarbete som jag har med mina elever… Jo tjena 🙈 Jag försöker verkligen låtsas att jag är på jobbet och visst funkar det ibland men långt ifrån alltid.
 
Jag tyckte att treåringar var för stora för att ha blöja, det var ju för bebisar. Tänkte att mitt barn skulle minsann bli blöjfritt innan tre års ålder i alla fall, både dag och natt. Hur svårt kunde det vara? Har nu kämpat med pott/toa-träning i fyra månader med min treåring och det är ett steg fram, tre tillbaka. Är absolut inte nära att vara blöjfri och veeeerkligen inte nattetid. Så de orden får jag verkligen äta upp!
 
Vår största lögn är att vi inte skulle anpassa ljudnivån på kvällarna när dottern sover ”hon får vänja sig vid lite ljud!”. Inte fan drar vi på film med surroundljud, eller ens trampar på en knarrig golvplanka, när hon väl har somnat?!

Den ovala stokke-spjälsängen som kändes otroligt nödvändig när jag var gravid har haft följande användningsområden:
1. Kattsäng.
2. Förvaring för urvuxna kläder.
3. Gosedjursförvaring.
Dottern har kanske sovit i den högst några timmar på 19 månader.
 
Vår största lögn är att vi inte skulle anpassa ljudnivån på kvällarna när dottern sover ”hon får vänja sig vid lite ljud!”. Inte fan drar vi på film med surroundljud, eller ens trampar på en knarrig golvplanka, när hon väl har somnat?!

Den ovala stokke-spjälsängen som kändes otroligt nödvändig när jag var gravid har haft följande användningsområden:
1. Kattsäng.
2. Förvaring för urvuxna kläder.
3. Gosedjursförvaring.
Dottern har kanske sovit i den högst några timmar på 19 månader.
Åh det med ljud känner jag igen! 😅
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 963
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp