Innan man skaffar hund

Masqueradee

Trådstartare
Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på forumet, pratar mycket med hundägare i min närhet (från soffmys-hundar till högt tränade tävlingshundar) för att lära mig mer, läser på om olika hundraser och sånt. Har väl landat i att jag vill ha någon form av brukshund, och att det långsiktiga målet är en malinois. Dock är ju det en ferrari medan jag kanske vill ha en volvo med lite extra växlar till att börja med.

Men nu till min fråga.. Jag har aldrig tränat hundar själv, mer än att prova på lite basic grejer med släktingars tävlingshundar. Har någon slags idé om lydnad, sök(/spår? osäker på begreppen).. Skaffar jag hund vill jag leva ett "aktivt hundliv" och inte bara gå skogspromenader även om det självfallet också kommer vara en grej då jag ofta är ute och vandrar. Min fråga är alltså - är det ens en grej med kurser för personer som själv inte har hund? Hade gärna gått kanske en kurs med fokus på träning men att allt sker innan man står där med en hund att ha ansvar över.

Att ha hund är för mig ett stort ansvar, så jag vill göra ett välinformerat beslut. Att läsa på är liksom en grej, men att praktiskt göra saker är en annan, och jag känner att det är själva träningsmomenten jag skulle vilja testa på då det är en brukshund, kanske åt det lite högre aktiveringsbehovet jag är ute efter. Då vill jag liksom inte stå där och inse att lydnadsträning är det räligaste som hänt.

Som avslut vill jag bara förtydliga att jag inte ens funderar på en malinois, utan det var mer för att ge en bild av vad målet är, inte vart jag startar.
 
Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på forumet, pratar mycket med hundägare i min närhet (från soffmys-hundar till högt tränade tävlingshundar) för att lära mig mer, läser på om olika hundraser och sånt. Har väl landat i att jag vill ha någon form av brukshund, och att det långsiktiga målet är en malinois. Dock är ju det en ferrari medan jag kanske vill ha en volvo med lite extra växlar till att börja med.

Men nu till min fråga.. Jag har aldrig tränat hundar själv, mer än att prova på lite basic grejer med släktingars tävlingshundar. Har någon slags idé om lydnad, sök(/spår? osäker på begreppen).. Skaffar jag hund vill jag leva ett "aktivt hundliv" och inte bara gå skogspromenader även om det självfallet också kommer vara en grej då jag ofta är ute och vandrar. Min fråga är alltså - är det ens en grej med kurser för personer som själv inte har hund? Hade gärna gått kanske en kurs med fokus på träning men att allt sker innan man står där med en hund att ha ansvar över.

Att ha hund är för mig ett stort ansvar, så jag vill göra ett välinformerat beslut. Att läsa på är liksom en grej, men att praktiskt göra saker är en annan, och jag känner att det är själva träningsmomenten jag skulle vilja testa på då det är en brukshund, kanske åt det lite högre aktiveringsbehovet jag är ute efter. Då vill jag liksom inte stå där och inse att lydnadsträning är det räligaste som hänt.

Som avslut vill jag bara förtydliga att jag inte ens funderar på en malinois, utan det var mer för att ge en bild av vad målet är, inte vart jag startar.
För det första:
Om man är medveten om vad det innebär att ha brukshund och det är det man vill ha - då ska man köpa det. Jag har aldrig förstått idén om att man ska börja med något "enklare". Jag köpte dobermann som första hund och skulle ha dött tråkdöden om jag köpt något annat.

Fråga dina vänner med tävlingshundar om de kan köra lite "kurs" för dig kanske? Och häng med på deras träningar? Det finns ju inte "ridskola" för blivande hundägare tyvärr.
 
För det första:
Om man är medveten om vad det innebär att ha brukshund och det är det man vill ha - då ska man köpa det. Jag har aldrig förstått idén om att man ska börja med något "enklare". Jag köpte dobermann som första hund och skulle ha dött tråkdöden om jag köpt något annat.

Fråga dina vänner med tävlingshundar om de kan köra lite "kurs" för dig kanske? Och häng med på deras träningar? Det finns ju inte "ridskola" för blivande hundägare tyvärr.
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men tänker att det finns ju mer och mindre skarpa brukshundar liksom. Kan bara jämföra med en i min närhet som haft jaktgoldens. De första två de hade var från samma uppfödare, inga tävlingsämnen direkt men tillsammans lärde de varandra basic lydnad och lite spårning. De två senaste de haft är väldigt skarpa, köpta från en specifik uppfödare efter noggranna undersökningar för att de vill ha en viss typ av tävlingshund. Fortfarande inom samma ras, men två helt olika ändar av spektrumet; en volvo mede extra växlar vs en Ferrari.
 
Nu har jag helt annan typ av hund, vinthund, men jag har flera gånger haft med mig folk på vardagliga ting och träning/tävling. Folk som är intresserade av rasen och vill få en bättre uppfattning om vad det innebär. Vi har pratat ihop oss, samåkt eller träffats på någon plats och så har de fått följa med. De har fått testa att släppa mina hundar när det ska jagas trasa och de har fått vara med en hel dag för att se hur pisstråkigt mycket väntan det är :p På så sätt har de fått en mycket bra inblick i det hela, och eftersom vi spenderat i princip hela dagar ihop så har vi också haft gott om tid att diskutera träning, tävling, vardagsliv och allt däremellan.

Och angående att köpa första hunden:
Min första hund var en vuxen saluki. Hon trivdes inte på kenneln för hon ville ha mer aktivitet och hon var dessutom väldigt(!) bestämd i sina åsikter, osäker bland andra hundar och hade inte fått någon direkt uppfostran. Inte en helt lätt första hund m.a.o. och för att vara saluki så var hon absolut krävande. MEN hon passade mig perfekt och jag hade precis som @Wingates dött tråkdöden om jag skulle behövt ha något enklare som första hund istället för drömhunden.

Jag träffar också då och då personer som är intresserade av saluki, men som fått för sig att de är svåra med vinthundsmått mätt och att de kanske borde börja med en whippet eller italiensk vinthund, för att de anses lättare. Det brukar i 99% av fallen framstå som fullständigt ologiskt i mina öron. De personerna vet vad de vill ha och varför, de har sett till att träffa och lära känna hundar ur rasen, de vet fortfarande att de trivs med dem och jag som har rasen kan konstatera att livet de kan erbjuda skulle passa bra för en saluki. Då finns det ingen som helst anledning att ta en enklare hund av samma rastyp. Det låter bara tråkigt. (och jadå, jag vet mycket väl att det är skillnad på en malle och en saluki, men jag tycker fortfarande att man ska köpa den hund man vill ha. Det viktigaste är att man vill lära och gör ett väl genomtänkt köp från seriös uppfödare).
 
Vill bara poängtera att anledningen till att jag säger att jag inte vill köpa en Malinois som första hund är för att jag inte vill stå där med en hund jag överhuvudtaget inte klarar av. Jag hade inte köpt den allra skarpaste, högt i blod-hästen heller för att det hade varit över min kunskapsnivå. Det är alltså mer att jag känner att jag vill göra hunden och mig själv en tjänst. Hade dött tråkdöden med en Labbe som velat lega på soffan hela dagarna. Vill ha en hund som trivs bra att aktiveras liksom, men behöver inte ha den skarpaste hunden heller.
 
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men tänker att det finns ju mer och mindre skarpa brukshundar liksom. Kan bara jämföra med en i min närhet som haft jaktgoldens. De första två de hade var från samma uppfödare, inga tävlingsämnen direkt men tillsammans lärde de varandra basic lydnad och lite spårning. De två senaste de haft är väldigt skarpa, köpta från en specifik uppfödare efter noggranna undersökningar för att de vill ha en viss typ av tävlingshund. Fortfarande inom samma ras, men två helt olika ändar av spektrumet; en volvo mede extra växlar vs en Ferrari.
Här svarar du dig själv lite i samma inlägg. Om du vill ha en Belgare (Malle i ditt fall), så finns det de som avlar för ferraris, men även de som inte avlar för att deras hundar ska bli tjänstehundar utan "vanliga" brukshundar. Dom som håsar upp mallarna så hemskt är just de som avlar för spetsen av tjänstehundar, det är inte en sån hund du vill ha iallafall.

Det jag säger är att tänk ut den ras du vill ha, sen läser du på om just den rasen, pratar med uppfödare, ägare mm. Det finns alla typer inom samma ras, som du var inne på! Det gäller nog samtliga bruks och jakthundar tror jag.

På belgarsidan är det verkligen så att det finns "alla typer", men gemensamt är att belgaren är en snabbtänkt hund, lätt att lära - lika lätt att lära in hyss ;)
Ordet konsekvent är nyckeln för en belgar-ägare...

Mvh/f.d belgarägare i 20 år och blivande belgarägare efter fågeljakthundslivet :)
 
Om det är en brukshund du vill ha så tycker jag att du ska skaffa det.
När jag skaffade första hunden efter mycket långt uppehåll på hundhavandet så skaffade jag en otroligt enkel liten sällskapshund för jag var rädd att inte orka med och mannen ville egentligen inte ha hund jag tog hänsyn till barnen mm.
Vi fick en jättefin familjehund som var perfekt med barnen men hon orkade inte riktigt med mitt tempo. Jag är friluftsintresserad och vill vara ute mycket i allaväder och gärna träna hund men lilla hunden var inte superintresserad av vandringar i halvdant väder så hon matchade inte mina behov alls.
Tack vare att hon gillade att träna konster inomhus så var hon jättebra med barnen men med en fartigare hund hade dottern kanske fortsatt med agilityn och fått ut mer.
Familjen älskade henne men i backspegeln hade det varit mer rätt med lite mer hund. Inte så kul för hunden heller att få krav på sig som det är svårt att leva upp till.
Så skaffa den hund du vill ha är mitt råd du ska ju leva med den i många år förhoppningsvis.
 
Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på forumet, pratar mycket med hundägare i min närhet (från soffmys-hundar till högt tränade tävlingshundar) för att lära mig mer, läser på om olika hundraser och sånt. Har väl landat i att jag vill ha någon form av brukshund, och att det långsiktiga målet är en malinois. Dock är ju det en ferrari medan jag kanske vill ha en volvo med lite extra växlar till att börja med.

Men nu till min fråga.. Jag har aldrig tränat hundar själv, mer än att prova på lite basic grejer med släktingars tävlingshundar. Har någon slags idé om lydnad, sök(/spår? osäker på begreppen).. Skaffar jag hund vill jag leva ett "aktivt hundliv" och inte bara gå skogspromenader även om det självfallet också kommer vara en grej då jag ofta är ute och vandrar. Min fråga är alltså - är det ens en grej med kurser för personer som själv inte har hund? Hade gärna gått kanske en kurs med fokus på träning men att allt sker innan man står där med en hund att ha ansvar över.

Att ha hund är för mig ett stort ansvar, så jag vill göra ett välinformerat beslut. Att läsa på är liksom en grej, men att praktiskt göra saker är en annan, och jag känner att det är själva träningsmomenten jag skulle vilja testa på då det är en brukshund, kanske åt det lite högre aktiveringsbehovet jag är ute efter. Då vill jag liksom inte stå där och inse att lydnadsträning är det räligaste som hänt.

Som avslut vill jag bara förtydliga att jag inte ens funderar på en malinois, utan det var mer för att ge en bild av vad målet är, inte vart jag startar.
Du låter som mig men min drömras är riesen egentligen. Nu blev det belgare av en slump (först grönis, nu terv, båda från arbetande linjer) trots att jag alltid sagt att jag inte skulle ha en belgare. Och den första var helt klart för mycket hund. Eller egentligen- han passade inte mig då jag är mjukare och inte klarade av att rama in honom tillräckligt. Nuvarande är mjukare men ändå mer power skulle jag säga. Så jag både växlade upp och ner samtidigt. Men vill fortfarande inte ha en malle :laugh:

När jag gick vardagslydnad med första hunden så var det ett gäng som körde skyddslydnad efteråt så det blev helt enkelt att jag stannade kvar och kollade på dom och lärde känna dom. Var med flertalet kvällar innan jag tog med min egen hund. Och har haft folk utan hund som varit med på olika kursdagar.

Nu har jag flyttat så ska lära känna ny klubb och nytt folk. Och kommer åka dit och kika ngn gång när det är ngn typ av verksamhet för att se så jag faktiskt kan tänka mig träna för instruktörerna där. Prata lite med dom och så. Du kan ju alltid maila och fråga brukshundsklubben i närheten, ibland får man betala en summa för att vara åhörare på kurser, ibland är det gratis. På min förra klubb var det lite beroende på vad för träning det var. Sen har vi en rätt bra fb grupp för hundträning i (landskap) där man absolut hade kunnat slänga ut en fråga om man får haka på ngn. Det har jag gjort med blandade resultat (letade sökgrupp att få komma och kika och lära känna folk).

Man behöver ju inte köpa den allra fräsigaste mallen. Det finns ju varianter även inom kullarna. Och varianter inom rasen såklart.
 
Det låter som att vi är i en ganska lik situation. Är uppvuxen med hund men har aldrig satsat på hundsport eller ägt en i vuxen ålder.

För egen del gick jag med i en brukshundklubb, vilket möjliggjort att jag har kunnat dyka upp på lite olika events/träningar. Jag har även lånat lite hundar i min omgivning och tränat med. Den här månaden ska min fru och jag gå en lydnadskurs med en bekants hund, som vi lånar ganska ofta. Vi har varit på kurs tidigare och det är bra att få återkoppling och bli medveten om hur egna rörelser kan vara mer eller mindre tydliga för hunden osv (om man inte har för vana att filma). Dessutom märker man vad man tycker är kul.

Kan tillägga att jag inte är särskilt blyg, så jag har vågat vara lite fräck och frågat folk om jag får vara med osv.

För egen del kommer jag inte att skaffa en brukshund, utan en aktiv apportör. Förutom rädslan över att inte ha tillräcklig kunskap för att hantera en hund som har nära till frustration osv., vill jag ha en hund som tryggt går att lämna bort till nära och kära som mest är vana vid sällskapsraser.
 
Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på forumet, pratar mycket med hundägare i min närhet (från soffmys-hundar till högt tränade tävlingshundar) för att lära mig mer, läser på om olika hundraser och sånt. Har väl landat i att jag vill ha någon form av brukshund, och att det långsiktiga målet är en malinois. Dock är ju det en ferrari medan jag kanske vill ha en volvo med lite extra växlar till att börja med.

Men nu till min fråga.. Jag har aldrig tränat hundar själv, mer än att prova på lite basic grejer med släktingars tävlingshundar. Har någon slags idé om lydnad, sök(/spår? osäker på begreppen).. Skaffar jag hund vill jag leva ett "aktivt hundliv" och inte bara gå skogspromenader även om det självfallet också kommer vara en grej då jag ofta är ute och vandrar. Min fråga är alltså - är det ens en grej med kurser för personer som själv inte har hund? Hade gärna gått kanske en kurs med fokus på träning men att allt sker innan man står där med en hund att ha ansvar över.

Att ha hund är för mig ett stort ansvar, så jag vill göra ett välinformerat beslut. Att läsa på är liksom en grej, men att praktiskt göra saker är en annan, och jag känner att det är själva träningsmomenten jag skulle vilja testa på då det är en brukshund, kanske åt det lite högre aktiveringsbehovet jag är ute efter. Då vill jag liksom inte stå där och inse att lydnadsträning är det räligaste som hänt.

Som avslut vill jag bara förtydliga att jag inte ens funderar på en malinois, utan det var mer för att ge en bild av vad målet är, inte vart jag startar.

Prata med dina vänner som tränar och tävlar och fråga om du kan få vara med på deras träningar. Se och lära. Om de tränar sök är det säkert uppskattat med en extra figge när du lärt dig vad du ska göra.

Och vill du träna mycket och verkligen leva det hundlivet så ska du inte skaffa något "enklare" för träningen kommer då bli tråkigare. Det är roligare att träna bruks om ´man har en hund med will to please och motor.

Har du funderat på andra bruksraser förutom Malinois?
 
Har du funderat på andra bruksraser förutom Malinois?
Inte ännu :) behöver läsa på mer helt klart. Framförallt känner jag att jag behöver läsa på om olika definitioner, och exempelvis exakt vilka raser som faller under begreppet "brukshund". Om jag kikar på sbk's hemsida så räknas inte jaktgolden som brukshund, men det är en ras jag skulle kunna tänka mig då jag har personer i min närhet med bra kunskap om avel och mål som antagligen skulle kunna hjälpa mig hitta rätt hund. Är alltså inte helt låst på att det behöver vara en brukshund.
 
Inte ännu :) behöver läsa på mer helt klart. Framförallt känner jag att jag behöver läsa på om olika definitioner, och exempelvis exakt vilka raser som faller under begreppet "brukshund". Om jag kikar på sbk's hemsida så räknas inte jaktgolden som brukshund, men det är en ras jag skulle kunna tänka mig då jag har personer i min närhet med bra kunskap om avel och mål som antagligen skulle kunna hjälpa mig hitta rätt hund. Är alltså inte helt låst på att det behöver vara en brukshund.
En bruksras är en av de raserna som SBK har avelsansvar över. Andra raser kan ju köra bruks, men de är inte brukshundar.
 
Tänk bara på att hunden även ska passa in i din vardag. Behöver du hundvakt ofta eller inte? Hunddagis/dagmatte eller kan hunden vara med på jobb? Orkar/hinner du träna efter jobbet flera dagar i veckan?

Självklart kan du ha brukshund eller annan aktiv/krävande hundras bara du tänkt igenom alla aspekter och det funkar med ditt liv och du tar hjälp när det behövs.
Jag skulle t ex inte kunna ha en sådan hund då jag i perioder inte orkar så mycket efter jobbet och är då glad att hunden nöjer sig med promenad och vissa kvällar lite kort och lätt träning. Jag har också åldrande föräldrar som hundvakt som inte skulle klara en "ferrari".
 
Inte ännu :) behöver läsa på mer helt klart. Framförallt känner jag att jag behöver läsa på om olika definitioner, och exempelvis exakt vilka raser som faller under begreppet "brukshund". Om jag kikar på sbk's hemsida så räknas inte jaktgolden som brukshund, men det är en ras jag skulle kunna tänka mig då jag har personer i min närhet med bra kunskap om avel och mål som antagligen skulle kunna hjälpa mig hitta rätt hund. Är alltså inte helt låst på att det behöver vara en brukshund.
Personligen kan jag tycka att begreppet brukshund idag är lite omodernt och att de raser som klassas dit inte alltid stämmer in. En del raser är mer aktiva sällskapsraser i dag än en arbetshund (generellt) som tex Långhårig Collie. Samtidigt som det finns raser som är betydligt mer arbetande och samhällsnyttiga men som inte klassas in.
 
En bruksras är en av de raserna som SBK har avelsansvar över. Andra raser kan ju köra bruks, men de är inte brukshundar.
Tack för förtydligandet! :)

Tänk bara på att hunden även ska passa in i din vardag. Behöver du hundvakt ofta eller inte? Hunddagis/dagmatte eller kan hunden vara med på jobb? Orkar/hinner du träna efter jobbet flera dagar i veckan?

Självklart kan du ha brukshund eller annan aktiv/krävande hundras bara du tänkt igenom alla aspekter och det funkar med ditt liv och du tar hjälp när det behövs.
Jag skulle t ex inte kunna ha en sådan hund då jag i perioder inte orkar så mycket efter jobbet och är då glad att hunden nöjer sig med promenad och vissa kvällar lite kort och lätt träning. Jag har också åldrande föräldrar som hundvakt som inte skulle klara en "ferrari".
Hunden kan inte vara med på jobb, men har ett flexibelt jobb där jag kan arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan, jobba bara halvdagar på kontoret om det är så. Kanske på sin höjd att hunddagis behövs någon dag i veckan, och det finns ett bara något kvarter från kontoret vilket är bra (kollega har en hund där och de trivs). Brukshundklubben kan man gå till från lägenheten.
Behövs hundvakt har jag minst 2 erfarna hundägare, samt andra personer i min närhet om det skulle behövas.
När det gäller träning och sånt är jag väl införstådd med vad det krävs och skulle aldrig skaffa hund om jag inte 100% känns bra i tiden. Har jobbat tillräckligt med hästar för att veta vad som krävs att ha ansvar för djur.
 
Tack för förtydligandet! :)


Hunden kan inte vara med på jobb, men har ett flexibelt jobb där jag kan arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan, jobba bara halvdagar på kontoret om det är så. Kanske på sin höjd att hunddagis behövs någon dag i veckan, och det finns ett bara något kvarter från kontoret vilket är bra (kollega har en hund där och de trivs). Brukshundklubben kan man gå till från lägenheten.
Behövs hundvakt har jag minst 2 erfarna hundägare, samt andra personer i min närhet om det skulle behövas.
När det gäller träning och sånt är jag väl införstådd med vad det krävs och skulle aldrig skaffa hund om jag inte 100% känns bra i tiden. Har jobbat tillräckligt med hästar för att veta vad som krävs att ha ansvar för djur.

Det låter som att du har bra förutsättningar! Nu ska du "bara" ta reda på vad du vill :) Nog så svårt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
579
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp