inne eller ute

J

jossa8@hotmail.com

Har ett sto som ska föla när som helst, börjar bli trött på att vänta. Hon står inne när jag inte kan vara hemma, jag undrar hur har ni andra gjort?? Har era fölat ute eller inne och hur fort har ni släppt ut fölet i hagen??? Undrar lite för det är ju fortfarande ganska kallt i marken....
 
Sv: inne eller ute

Hej!
Idag är min älskling inne på dag 330! Jag har gjort som dig den sista veckan och låtit henne stå inne, när jag har varit borta. Mina hagar ser bedrövliga ut, totalt leriga!!! Så där vill jag INTE att fölis ska komma! :eek:
 
Sv: inne eller ute

Halloj,

Min är på 343:e dygnet :crazy: och hon är faktiskt ute hela dagarna, även om det inte är någon hemma alltid och trots att våra hagar är bedrövliga. Hon har inte visat några tecken på att föla och tills dess får hon vara ute hela dagarna.

//Jenni
 
Sv: inne eller ute

Jag skulle också låta mina ston gå ute, de skulle bli tokstressade av att stå inne. Förstår att du inte vill att hon fölar ute i lera men förhoppningsvis fölar hon på kvällen/natten när hon är i stallet.

Men det är svårt när man inte har möjlighet att hålla koll på dem om dagarna. Själv lägger jag semestern efter när damerna ska föla :)
 
Sv: inne eller ute

Hejsan!
Mitt sto har gått 342 dagar nu å jag låter henne va ute hela dagar...tänker fortsätta med det tills hon visar på att fölningen är nära...tror att dom flesta hagar e geggiga å tråkiga nu tills kärlen går riktigt ur...man ska nog lita på sin känsla å känner man sig lugnare att ha dom inne så är väl det inte fel heller... :banana: väntan känns såååå lååång nu...antar att jag inte är ensam om att tycka det :)
 
Sv: inne eller ute

jossa8@hotmail.com skrev:
Har ett sto som ska föla när som helst, börjar bli trött på att vänta. Hon står inne när jag inte kan vara hemma, jag undrar hur har ni andra gjort?? Har era fölat ute eller inne och hur fort har ni släppt ut fölet i hagen??? Undrar lite för det är ju fortfarande ganska kallt i marken....

De flesta stona fölar inne (om man väljer att inte ha dem ute) faktiskt....Speciellt de ston som är vana vid att stå i box/stall...
Kan tänka mig lösdrift ston gör annorlunda.

Mina dräktiga ston går ute dagligen hela dagen, ända in tills det är fölningsdax. Det är sämre för deras hälsa och välbefinnande att stå inne i en box om de inte behöver det.
80% fölar också sedan mellan 21-05, och då är väl de flesta inne i alla fall....

Så låt hon gå ute, det mår hon allra bäst av....även när Du inte är hemma....
mvh
Carina
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
730
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
872
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp