Bukefalos 28 år!

Inne på natten.

B

**BORTTAGEN**

Ni som har hästarna inne på natten, när tar ni in dom på kvällen och när släpper ni ut dom på morgonen igen? Trivs era hästar med att stå inne på nätterna?
 
min ponny trivs bra me att stå inne. hon går in ca 4 på eftermiddagen, eftersom flera ponnys (och en mega stor nordsvensk) blir jätteoroliga att ta in när det är mörkt = MYKCET farligt.

går ut senast halv 9 på morgonen.
 
Hej!Våra går in olika tider(hyr in hästen i ett stall med många hästar)beror på ägarna...min pålle vill själv in vid 16 tiden-och är lugnast att ta in då(han blir orlig över att få gå in senare)men han hämtas oftast in vid 17-18 tiden.Alla andra tar in sina då åxå.
Vid utsläpp är det bestämt så att senast 7 ska dom vara ute.
Dom verkar annars trivas med att få gå in för natten...kan det va maten som lockar? :love:
Annat är det på morgonen,kommer dom ut försent är det ett j-a liv! :crazy:
 
Har ingen egen häst, men svarar ändå. ;)

Hästarna här kommer in runt ca 16.00 på vardagarna då de ska
gå med på ridskolans lektioner, på helgerna runt ca 16-17.00
vinterid. På våren/hösten går de i regel ute till kvälls-
fodringen som då är runt ca 20.00, dock runt 16.00 de tre
dagar då lektionerna äger rum kvällstid.

På sommaren går de på bete och är då ute dygnet runt, oftast
står de inte på anläggningen utan typ hos de som i vanliga
fall sköter de på helgerna har ofta hästarna på sommaren.



På vardagarna när de anställda hos klubben jobbar, kommer
hästarna ut då de börjar bli färdiga med frukosten, alla
hästar brukar va ute vid åtminstone halv nio.


På helgerna varierar det väl en del, men i regel är de ute i hagarna till nio i alla fall.


Detta fungerar bra, ingen av hästarna (ridskolans) börjar
väl direkt stressa upp sig för att få komma ut, men har man
däremot tagit ut en häst, börjar resten av gänget också visa
att de gärna vill komma ut också.


På lördagarna är det lektioner ca 9-12.30. Lektionshästarna
som ska vara med på lektionerna är då fortfarande kvar inne
i stallet och får sedan gå ut då de/den lektionen som hästen
ska gå med på är avklarad. Ibland kan hästarna visa lite att
de vill komma ut, men för de mesta 'säger' de inte så mkt om
det..
 
Dom går in vid 16 tiden och får middagshö då, sedan får dom kvällsmat vid 21.00. Vintertid vill dom in ja, men det är väl en vanesak för dom osså.På sommaren går dom på bete ute dygnet runt och då vill dom INTE in, då har dom ju mat i hagen.. ;)
 
Anledningen till att jag frågar är den att mina 2 hästar normalt går på lösdrift, de brukar komma in en stund på kvällen för att äta kraftfoder, men sen vill de inte gå ut igen, jag får i stort sett putta ut dom genom stalldörren! In vill dom gärna men inte ut. De har fri tillgång till hö så det är inte av hunger dom vill in. Så i natt får dom stå inne för första gången eftersom det verkar som dom vill stå inne lite. Tog in dom vid 22 och hade tänkt släppa ut dom vid 7-8 tiden i morgon bitti. Så får vi se om dom går ut självmant i morgon. :) Naturligt för hästar att gå ute men om dom inte vill stå ute hela dygnet då trots stor, bra ligghall för dom att gå in i...:confused:
 
Släpper ut vid 08-tiden och tar in först vid 21. Men då får de hö 3 ggr/ dag ute i hagen (samt en ranson för natten)
 
I stallet där min står kommer dom ut ca 08:00 & in ca 17:00
min pålle verkar trivas att få sova inne om nätterna,
varje gång jag kommer och har morgon fodringen så ligger han och drar sig
(blir nästan sur av att bli väckt :o :D)
/Arabizar
 
Jag tar in hästarna mellan 21.00 och 22.00.
Ut kommer dom mycket sällan efter kl 6.00.

Jag tänkte på en sak, du sa att dom gick på lösdrift.
Och att du puttade ut dom, men när de inte ville ut så skulle du prova att stänga in dom.

Men som jag ser det med lösdrift så är det väl det som är själva grejen att de kan välja om de vill vara ute eller inne.
Varför stänger du in dom bara för att de har valt att stå inne på natten?

Eller har jag missupfattat dig så här i arla morgonstund.

MVH Madde
 
Jag slutar jobba vid 16.00, så mina hästar kommer in runt 16.30.
Sedan rider jag, ryktar och pysslar.
Är klar runt 20.00, då de får kvällsfoder.
De går ut 06.00 de flesta vardagar, och 07.00 helger.

Är det svinkallt (kallare än -15 grader) eller hällande regn vintertid, så går de in redan vid 12.00 och får äta lunchhöet inne i stället för i hagen.
 
Hästarna (3 st) tas in vid 17 och går ut runt 7 på morgonen. De trivs inne på natten och vill oftast gå in vid 16-17 tiden.
 
Plockar in mina vid 22.00 och ute är de igen strax efter 06.00. Det trivs både jag och hästarna med, de har fri tillgång på stråfoder så ute klarar de sig utan bekymmer dessa timmar. :D
 
Nä, dom får gå som dom vill på lösdrift, har ligghall som de kan gå in i när dom vill. Men jag tar in dom i STALLET, i var sin box när de ska få kraftfoder. Det är STALLET dom inte vill gå ut ur när dom har ätit färdigt! :) Nu har dom stått inne i natt, det har funkat bra och de verkar nöjda. Är noga med att dom ska ha att tugga på hela natten så de får rejält med hö och så står de på halm. Ingen rusch ur stallet i morse precis men de lunkade ut självmant i alla fall. :) Jag öppnar ju bara boxdörrarna och stalldörren så får de gå ut själva eftersom hagen är i direkt anslutning till stallet.
 
Hos oss släpps hästarna ut vid 7-8 tiden på morgonen. Ridskolehästarna kommer in vid 17-18 tiden efter dom ska gå på lektion. "Privathästarna" går in mellan 19-21. Hästarna har fri tillgång i hagen men vill ändå in på kvällen så dom kan ju inte direkt misstrivas inne.
 
In tidigast 19:00, ut senast 8:00. I stallet står både småponnys och större hästar, åldrar från föl till 12 åring.
 
Vi har eget stall hemma och varierar insläppet efter vädret.

Är det schysst väder tar vi inte in dem före kvällsmaten som serveras 21.30-22.30 på vardagar.
Sen får de komma ut igen vid 6 tiden på morgonen.

De gillar att få vara inne ett tag och sova, men de är ivriga att få komma ut sen igen. :)
 
Våra hästar kommer in runt 18.30 och går ut ca 08.00.
De verkar tycka det är ok...

Skulle helst vilja ha min på en lösdriftsvariant men det går inte att ordna....
 
In tidigast 19:00, ut senast 8:00. I stallet står både småponnys och större hästar,
 
Jag har ett dräktigt vblsto och en ungponny (sto) på 2½. De går ute på lösdrift, men stort skjul fyllt m halm att gå in i. Eftersom de kivas om kraftfodret får de komma in i stallet, i varsin box för att äta. Båda är otäckade o ingen rids. Förra veckan när det hällregnade dygnet runt fick de stanna inne över nätterna. Ponnyn hade inget emot det, men vblstoet trivs inte inne. Hon äter knappt nåt hö tex o står bara o stirrar ut genom nåt fönster. Hon blir såå glad när man släpper ut henne igen!

De brukar inte få komma in förrän vid 21-tiden å så tar vi ut dem igen efter ett par timmar. De är vana vid att tas in o ut i mörker så det är inga problem. Likadant om de ska in för natten, då kommer de in vid 20-21tiden. Vblstoet har fått svettäcket på sig vid nåt tillfälle, för att torka upp snabbare (eftersom hon både är gammal o dräktig).
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: CarroT
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp