Bukefalos 28 år!

Inne-raser?

Ramona

Trådstartare
Finns det nagon sida, eller liknande, dar man kan se vilka raser som saljer bast? Alltsa vilka hund-raser som ar "inne" just nu. Garna i olika lander, aven fast det ar Sverige jag ar intresserad av.

Eller kanske ni underbara personer pa Buke kan hjalpa till.
Vilka raser ar top 10 i inkop? Eller reggas i Kennel Klubben?
Vilka 10 raser kostar mest?
Vilka 10 raser behalls langst av agaren?
Vilka 10 raser ar friskast?
Vilka raser finns hos vilka manniskor? Alltsa aldersmassigt? Eller ar det sa blandat att ingen statistik finns?
 
Sv: Inne-raser?

Kan inte svara på alla Dina frågor, men två av dem.

Antalet registrerade hundar i SKK under 2004 ökade med ca 7% eller närmare 4 000 hundar jämfört med året innan. Sammanlagt har 60 603 nya hundar registrerats av SKK 2004, vilket är den näst högsta siffran genom tidernaoch den högsta på 15 år. Vanligast är schäfern, som återigen blev den populäraste hundrasen mätt i antal nyregistreringar. Hela 3 105 schäfrar reggades förra året. Som go två kom labben med 2 860 registreringar tätt följd av golden med 2 838. På fjärde plats kommer jämthunden, vår populäraste nationalras som har ökat med 5,7 %. Drever är en annan av våra svenska raster som ökat kraftigt, liksom dansk-svensk gårdshund som ökat hela 54% till 452 registreringar. Den mest uppseendeväckande förändringen bland de de tjugo mest populära raserna gäller jack russell terrier, som ökat med över 70% sedan förra året. Enda rasen på listan som minskat kraftigt är den normalstora strävhåriga taxen. Den grupp av hundar som ökat mest är terrierraserna. Bland sällskapshundarna har ett flertal dvärghundsraser stora procentuella ökningar, som tex chihuahua där den korthåriga varianten har ökat med 38 % och den långhåriga med 36 %. Stor pudel är en annan hund i gruppen sällskapshundar som ökat kraftigt.

Det har inte tillkommit någon ny registrerad ras i Sverige detta år.

Populäraste eller rättare sagt listan över den ras som har flest nyregistreringar är:

Schäfer
Labbe
Golden
Jämthund
Cocker
Rottis
Flatt
Cavalier king
Eng. springer spaniel
Tax
 
Sv: Inne-raser?

det SKA finnas sådan statestik nånstasn, läste en artikel i en tidning om det(det var ioförsig göteborgs området) tror det var göteborsposten eller Gt.
 
Sv: Inne-raser?

Mest "inne" just nu är det väl att ha en liten bärbar ras typ chihuahua, dvärgspets m.fl
 
Sv: Inne-raser?

Ah, tack for all info!! Du ar ju full av statistik, precis vad jag gillar!! :bow: :bow: :bow:

Jag trodde att dessa smahundar skulle gott om de stora hundarna, men de har de alltsa inte gjort. Schafer och labbe-golden ar fortfarande lika poppis som de var under 80-talet.
 
Sv: Inne-raser?

Japp. Schäfern ligger i topp. :banana: :banana: :angel:

Men det är egentligen ingen fördel för rasen att vara populär snarare tvärtom.
 
Sv: Inne-raser?

GaurdianAngel skrev:
Japp. Schäfern ligger i topp. :banana: :banana: :angel:

Men det är egentligen ingen fördel för rasen att vara populär snarare tvärtom.

Precis! Har en lagotto och de har ökat väldigt hastigt i köparnas intresse, varav flera oseriösa uppfödare tillkommit! :mad:
 

Liknande trådar

Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 945
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
1 816
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 081
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp