Innebär fynd efter MR alltid sjukhage under en längre tid?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Har en 2,5 år gammal hingst som har haft hagvila i 1,5 år pga initialt berodde på hovbensfraktur. Men allt eftersom frakturen läkte så fanns de fortfarande en hälta av grad 2 på höger framben, främst på böjt spår. Han har haft fortsatt hagvila utan kompis och idag var de dags för återbesök.

Han är fortfarande halt 0,5.grad på böjt spår. Röntgenplåtar ser fina ut och man lyckades idag konstatera att problemet sitter i hovleden med omnejd. Han fick kortisonspruta och ska dit om 3 veckor för ny spruta. Veterinären är dock inne på att det även behövs en MR.

Rent kostandsmässigt har vi inget emot att göra en MR. Vi undrar däremot om de finns någon härinne som varit med om att man hittat något som inte sedan kräver lång fortsatt vila? Vi tycker själva att den tiden han stått i mindre hage är i överkant. Vi skulle önska att han kunde gå i vanlig hage med hagkompis så snart som möjligt.

Vi har även funderat på att bort honom även om det är väldigt tråkigt.
 
Det beror nog på veterinär, de har ju lite olika åsikter om sånt.
Men iaf, min häst gjorde MR förra året, visade sig ha haft en senskada och inflammationer på hovens sidoligament. Hon fick inte gå i kuperad hage men inga restriktioner i övrigt. En annan veterinär hade kanske sagt annorlunda dock.
 
Det beror nog på veterinär, de har ju lite olika åsikter om sånt.
Men iaf, min häst gjorde MR förra året, visade sig ha haft en senskada och inflammationer på hovens sidoligament. Hon fick inte gå i kuperad hage men inga restriktioner i övrigt. En annan veterinär hade kanske sagt annorlunda dock.

Gjordes någon behandling efter fyndet? Vad kostade det? Hjälpte försäkringsbolaget till? Blev hästen återställd?
 
Gjordes någon behandling och minns du va de kostade? Hjälpte försäkringsbolaget till?

Va skönt att hon tillslut läkte fint!
Nej ligamenten kan bara vila för att läka. Hon hade även en förändring på kronleden hf och den sprutades med en halv dos kortison. Försäkringen tog 10' av MR som totalt gick på runt 15', hade henne i Dina Försäkringar.
 
Gjordes någon behandling efter fyndet? Vad kostade det? Hjälpte försäkringsbolaget till? Blev hästen återställd?
Ja absolut! Tack vare MR hittade vi felet och kunde sätta in rätt behandling, hästen var ohalt typ 2-3 månader senare 😊
Hon fick kortisonbehandling.
Försäkringsbolaget ersatte, vilket vi visste innan för man måste skicka in för förhandsbedömning.
 
Tack för att ni delat med er 🥰 Kanske inte behöver kännas helt nattsvart ändå. Det är främst att vi är oroliga för att de ska bli fortsatt lång vila eftersom han far illa mentalt av att bara gå i liten hage.

Veterinären skulle prata med Agria som är vårt bolag och återkomma. Men jag lever på hoppet att han ska ha svarat på kortisonsprutan tills vi ska dit nästa gång❤
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 494
Senast: Dopy
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 910
Hästvård Olika bud på rekomendationer efter ledbehandling av led med artros! Har en häst som för 2,5 år sedan fick en hovbensfraktur som gick...
Svar
7
· Visningar
5 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gjorde det igen - stängde av frysen....
  • Arbetsintervju
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp