Inneboende

TygerTyger

Trådstartare
Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett "roommate agreement", bra ställen att annonsera ... Om du har varit inneboende, haft inneboende eller kan tänka dig att bidra med ett tankeexperiment så läser jag hemskt gärna. :)

Kort bakgrund: Jag kommer snart att bo ensam i en trea söder om Stockholm. Vill inte flytta för att lägenheten är den bästa jag kan tänka mig. Vill inte heller bo ensam i den eftersom det vore enormt resursslöseri i bostadsbrist och allt. Det vore trevligt med lite sällskap och så klart ett välkommet tillskott i hushållskassan.

Min tanke är att möblera rummet på förhand så att det blir lättare för personen att flytta in, samt flytta ut om det visar sig vara en dålig matchning eller hens omständigheter ändras. Jag vill gärna göra det utifrån utgångsläget att personen hyr sitt rum samt så klart rätt att använda badrum och kök, men just rummet snarare än halva lägenheten. D.v.s. om hen ska ha besök så bör det fungera i rummet hellre än i vardagsrummet. Sen kan jag absolut se framför mig att vi kommer väl överens och det så småningom blir naturligt att dela allmänna ytor 50/50 men inledningsvis vill jag ta det säkra före det osäkra.

Vad säger ni? Spontana tankar eller följdfrågor?
 
Det enda jag vill tipsa om är att helst ta en person du på något sätt "känner till" och ändå undersöka allt du kan, inklusive ett gäng referenser. Du kan inte vara för noga!

Lycka till!
Referenser som tidigare hyresvärdar/rumskompisar och/eller även arbetsgivare? Du får hemskt gärna utveckla!
 
Referenser som tidigare hyresvärdar/rumskompisar och/eller även arbetsgivare? Du får hemskt gärna utveckla!

Jag tänker att all tillgänglig information verkar mot ett bättre beslut.

Sen får man nog ta ett stort glas tolerans och tålamod ihop med lite tankar om tydliga regler. Det är nog ganska svårt att få det att fungera bra, men tydlighet är bättre än att tolkningarna av vad som överenskommits skevar.
 
Min man var inneboende när han för 10 år sedan veckopendlade till annan ort.
För honom var det självklart att han "bara" var en hyresgäst och inte en kompis till hyresvärden. Dvs han höll sig i rummet han hyrde när han var där.
Använde förstås badrum och kök, men inte övriga utrymmen.

Gäster hade han inte så länge han bodde så. Vänner träffade han antingen ute på stan eller hemma hos dem.
 
Mina referensramar är universitetstiden så det kanske var annorlunda, men om du inte vill att inneboende ska dela vardagsrummet skulle jag vara väldigt tydlig med den regeln på förhand och reglera det i kontraktet. Mest utifrån att det under uni-tiden i mina kretsar sågs som självklart att man hade tillgång till vardagsrum osv. Jag har varit inneboende, haft inneboende och flera vänner var i samma situation under de där fem åren.
Kanske veckopendlare kan vara ett alternativ? Min erfarenhet är att de som veckopendlar jobbar mycket medan de är på plats och spenderar liten tid som fritid. Oftast har man ledig tid = helger för sig själv då pendlare reser hem.
På tal om "lättare för personen att flytta ut om det inte är en matchning" så är jag rätt säker på att tre månaders uppsägningstid gäller för inneboende från hyresvärdens sida om inget ändrats. Det kan vara värt att ha i åtanke att en inneboende som har koll på juridiken alltså inte självklart flyttar ut nästa månadsskifte om ni inte kommer överens. Har märkt att en del har lite naiva föreställningar om vad de kan reglera i ett kontrakt så sätta dig in i juridiken åtminstone hjälpligt och som flera andra sagt; ta referenser! :)
 
Jag har haft en inneboende en gång. Det var någon jag kände och fy fan vad det gick mig på nerverna. Men stället vi bodde på var ytterst litet med. Och personen var ca 5 år yngre än mig men mer som 10 år yngre i huvudet...

Å andra sidan har jag bott i share-houses förut både i Sverige och här i Aus.

Mest viktiga är nog att ha någon i samma ålder och samma/liknande jobsituation som du själv.
Så att ni på något sätt värderar samma saker. Jag fann det väldigt svårt med någon som var 10 år yngre och bara ville festa. Inte festandet i sig men komma hem full efter jag lagt mig och hamra och slamra i köket för en nattmacka......
 
Jag har varit inneboende / sammanboende i typ 10 ar.
Jag rekommenderar att hyra ut moblerat - det ar norm i min marknad, och gor att du har mer kontroll over lagenheten.

Tank definitivit igenom hur du vill att allmanna utrymmen ska anvandas - om du vill ha vardagsrummet sjalv, sa var tydlig med det, men jag tycker det ar upplagt for komplikationer om du kor med typ "vardagsrummet ar mitt fram tills dess att jag gillar dig, isafall kan vi dela."
Samma gallande koksgerad osv - ar det ok att dela tallrikar, stekpannor, moccamaster osv? Far inneboende ta med sig en egen kaffemaskin?

Jag rekommenderar intervjuer och samtal som mer effektiva an kontrakt nar det kommer till att fa till en valfungerande och harmonisk boende situation, aven om det sista saklart ocksa spelar roll.
Ta in potentiella inneboende pa visningar/intervjuer, dar du ser till att du pratar om dina vardagsrutiner, nar du gar upp, lagger dig, hur stadningen skots, hur ofta du ar borta / har gaster over, om du har partner pa besok osv. Se sedan till att dessa berattar samma sak om sig sjalva - da far man latt en kansla over hur bra man ar att leva tillsammans

Jag har overlag haft valfungerande situationer - far mna bara tag i en vettig vuxen person med liknande livssituation som en sjalv sa ar det inte sa knepigt att leva ihop, och det kan vara ganska trevligt att ha nagon att smaprata med en tisdagskvall hemma.

Lycka till!
 
Jag skulle vara väldigt noggrann med att redan i annonsen specificera att du vill att personen endast håller sig inne på sitt rum, och kanske som någon annan skrev att det kanske är en veckopendlare du söker och inte någon som söker ett hem.
När jag letade lägenhet förr svarade jag på några "dela lägenhet-annonser" men det dök alltid upp massa saker när jag väl var och kollade på lägenheten; typ att mina vänner inte fick vara i köket eller att jag fick betala 100:- extra i hyra per natt "för el och vatten" om någon sov över. På en utsatt bostadsmarknad fick det mig att känna mig så vidrig, att någon bara ville tjäna pengar på mig och att jag på nåder skulle få vistas i deras bostad, när det var ett hem jag behövde.
 
Jag är lite i samma läge som TS och har också funderat på en inneboende eftersom huset har ett outnyttjat rum, jag vill kunna prata med någon ibland, men framförallt för att få en extra inkomst. Dock bor jag inte i ett attraktivt område så jag har inte haft så gott om folk att välja på som vill bo inneboende. Därför har jag börjat fundera på om det är bättre med uthyrning via airbnb. Då blir man i alla fall inte fast i tre månader med någon hyresgäst man inte trivs med.
 
Jag har haft inneboende i flera år nu, och trivs överlag med det. Anledningarna från början var dels att det är svårt att ha katter med ett jobb med mycket resor, dels att det är 10-12 års kö på en vettig lägenhet här och då ville jag inte offra den kötiden på något som "duger" när jag kunde få en lägenhet jag vill stanna i för några tusenlappar mer i hyra.

Överlag har det funkat bra! Min första inneboende bodde här i tre år, och det var lite sorgligt när hon flyttade ut. Det jag upplever som viktigt är att man tänker igenom hur det bäst ska funka på förhand. En inneboende måste ju ha möjlighet att laga mat osv, vill du hellre att hen har egna grejer så måste du se till att det finns plats för det tex. Jag har valt att ha rummet helt möblerat, och det är mina köksprylar och liknande som gäller. (Satte av en hylla i skåpet om det är något speciellt man vill ha eget, tex muggar eller glas som åtminstone jag har en tendens att ha favoriter av.)

Hos mig är det helt okej att ta hem kompisar eller ha fest någon gång då och då. Jag har försökt välja inneboende som känns okej att ha omkring mig snarare än att reglera att de inte får synas eller höras. Det hade ju varit outhärdligt med en hög fotbollsgrabbar (OBS: fördom! 😅) men att aldrig kunna ta hit någon på middag är ju inte riktigt trevligt om man vill ha en hyresgäst som stannar länge (vilket jag vill, orkar inte leta nya). Har man andra förväntningar får man väl sikta mer på tex en veckopendlare som har sitt "riktiga liv" någon annanstans.

Här är det ont om förvaring, så vi delar på en hel del av förbrukningsvaror. Jag köper allt som är helt hushållsrelaterat (städgrejer, toapapper, diskmedel...) och hyresgästen betalar en klumpsumma varje månad för att täcka sånt, el och bredband. Fast summa som står som kommenterar i kontraktet, men med möjlighet att ändra om kostnaden ändras drastiskt.

Andra saker som är bra att tänka på innan är;
-var ska hen ha sina badrumsprylar?
-kan hen förvara tex vinterkläder och annat som man inte har framme jämt?
-hur funkar det med försäkringar? (Jag har skrivit in hyresgästen på min hemförsäkring, inga problem enligt försäkringsbolaget, men det är ju mitt val och är baserat på att personen kommer vara skriven här och ha det som "enda hem".)

Båda mina inneboende har jag hittat via bekanta. Det var inte direkt svårt när man bor på gångavstånd från både Chalmers och de största institutionerna på GU (och har en tämligen rimlig hyra i jämförelse med vad jag hört andra betala).
 
Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett "roommate agreement", bra ställen att annonsera ... Om du har varit inneboende, haft inneboende eller kan tänka dig att bidra med ett tankeexperiment så läser jag hemskt gärna. :)

Kort bakgrund: Jag kommer snart att bo ensam i en trea söder om Stockholm. Vill inte flytta för att lägenheten är den bästa jag kan tänka mig. Vill inte heller bo ensam i den eftersom det vore enormt resursslöseri i bostadsbrist och allt. Det vore trevligt med lite sällskap och så klart ett välkommet tillskott i hushållskassan.

Min tanke är att möblera rummet på förhand så att det blir lättare för personen att flytta in, samt flytta ut om det visar sig vara en dålig matchning eller hens omständigheter ändras. Jag vill gärna göra det utifrån utgångsläget att personen hyr sitt rum samt så klart rätt att använda badrum och kök, men just rummet snarare än halva lägenheten. D.v.s. om hen ska ha besök så bör det fungera i rummet hellre än i vardagsrummet. Sen kan jag absolut se framför mig att vi kommer väl överens och det så småningom blir naturligt att dela allmänna ytor 50/50 men inledningsvis vill jag ta det säkra före det osäkra.

Vad säger ni? Spontana tankar eller följdfrågor?


Jag har varit inneboende under två perioder. En period när jag pluggade och en period när jag veckopendlade till praktik. Båda gångerna har jag upplevt hyresvärden som för påträngande. Det kändes som att de mer ville ha en kompis som de kunde prata med och umgås jämt med. Kunde knacka på min dörr flera gånger per kväll och fråga saker, prata med mig om allt möjligt, be om råd i olika frågor. Jag ville vara mer ifred än så och jag inte var ute efter det alls så det blev en dålig matchning där.

Det jag skulle uppskattat var om det t.ex. finns vattenkokare och koppar och skedar på rummet särskilt om du inte vill dela vardagsrummet. Det kan vara rätt skönt om de ska ta emot besök i rummet att kunna göra kaffe eller te och få vara ifred. Sen att rummet är möblerat med tanke på det också något litet bord och två stolar om det får plats.

Egen/egna hyllor i kylen och frysen och egen plats i skafferiet så man kan ha sina egna saker. Fundera på vilka kostnader som ska ingå i hyran allt från slitage på möbler, hur göra med förbrukningsvaror som städprodukter, toapapper etc. Bredband, elkostnader ska det ingå? Ska ni ha städschema för gemensamma utrymmen? Tänk igenom allt sånt praktiskt.

Har du värdesaker du är extra rädd om? Hur ska du förvara dem? Hur gäller hemförsäkring kolla med ditt försäkringsbolag om personen behöver teckna egen. Ska ersättning utgå till dig om den inneboende har sönder något?

Var tydlig med vad du erbjuder, vad du vill ha ut av en inneboende och vad inneboende personen har för tankar, vill den umgås hela tiden eller vara mer ifred? Stämmer det med vad du vill ha ut av en inneboende?

Till sist kolla upp personen noggrant och ring även kronofogden och kolla skulder, det behövs personnummer för.
 
Jag har varit inneboende i massor av konstellationer och bara fått problem en gång. Den gången blev det å andra riktigt jobbigt. Det jag kan säga utifrån dåvarande kontakt med hyresgästföreningen är att hemmasnickrade kontrakt har väldigt lite bäring rent juridiskt. Blir det tvist så är det pappret inte värt mycket alls. Så läs på och välj själv. Personligen hade jag sett till att ha ett juridiskt hållbart kontrakt och istället lagt noga tid skärskådning av både mig själv och eventuella kandidater.

Att gränsa av rum kan fungera om planlösningen tillåter. Kan den inneboende nå hall, kök, badrum, städskrubb utan att passera vardagsrummet så kan det nog fungera. Krävs passage så blir det svårare. Som hyresgäst hade jag dock helt ärligt dragit öronen åt mig av det kravet. Som inneboende så är din lägenhet mitt hem. Jag är i tillräckligt underläge som det är utan att hyresvärden kontrollerar hur jag rör mig i lägenheten.

Däremot så tycker jag absolut att man kan vara tydlig med att det handlar om ett "parallellt boende", snarare än ett "gemensamt boende". Även överenskommelser kring städning, fester, användning/underhåll/inköp av gemensamma bruksföremål/produkter etc kan vara på sin plats. Har man inte väldigt gott om plats så kan det vara smidigare med en gemensam kassa för t.ex. städprodukter och toalettpapper. Där jag varit har vi även delat på vissa skafferivaror så som mjöl, socker och kryddor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp