Innehåller bark mycket mineraler?

T

torra

Jag brukar ofta såga ner lite sly till mina hästar så de får gnaga av barken och äta lite kvistar. Nu har jag nyss hört av en bekant att hon brukar ge bark på vintern i stället för mineraler i fodret eftersom att barken innehåller mycket mineraler.
Stämmer det? vad för mineraler i så fall?
 
Sv: Innehåller bark mycket mineraler?

jag vet inte exakt vad det är för mineraler som är i bark. men när hästarna va vilda så åt de ju bark för att täcka behovet. De har ju en inbyggd mekanism för att hålla balansen på mineraler. Tror även att de va al bark eller nåt som fungerade som en naturlig avmaskning...Eller om det va granris...Nåt av det iaf..
 
Sv: Innehåller bark mycket mineraler?

jo precis vad jag också tänkte... men det vore ju bra att veta vilka mineraler
 
Sv: Innehåller bark mycket mineraler?

Innehållsdeklaration (inkl 10% melass):
Energi: 7,3 MJ/kg
Protein: 54 g
Råfett: 76 g
Växttråd: 330 g

Kalcium: 14 g
Fosfor: 1 g
Magnesium: 2 g
Kalium: 5 g
Natrium: 0,1 g
Järn: 200 mg
Koppar: 10 mg
Mangan: 150 mg
Selen: 0,04 mg

enligt http://www.ullabo.com/aspbarkpellets.htm
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 159
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 788
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp