Bukefalos 28 år!

Innehållet i kylskåpet

vinkelina

Trådstartare
Ni som lever i en relation. Hur fungerar de med "rester" i kylen.

Blir nämligen snart tokig på min man. Han äter ju upp allt för mig. Igår gjorde jag chorizokorvpasta och de blev en korv över. Perfekt. Lunch till mig idag.

Och när jag skall tillreda lunchen ser jag att korven är uppäten. (Fanns inget annat i kylen heller att tillaga heller)

Detta händer hela tiden. Vi veckohandlar och jag planerar maten utgående från vad som finns i kylen. Vissa förpackningar räcker till flera måltider, om nu inte någon äter upp de. Händer alltså ca 1-2 gånger i veckan.

Blir galen.

(Jag hindrar inte min man från att äta, men ofta är han bara snål "på nått gott". Vi har gott om frukt och grönt hemma,ät de i stället)
 
Men om du gjort matlåda till dig själv så äter han väl inte bara upp den? Förklarar du inte att det är din matlåda?
 
Ni som lever i en relation. Hur fungerar de med "rester" i kylen.

Blir nämligen snart tokig på min man. Han äter ju upp allt för mig. Igår gjorde jag chorizokorvpasta och de blev en korv över. Perfekt. Lunch till mig idag.

Och när jag skall tillreda lunchen ser jag att korven är uppäten. (Fanns inget annat i kylen heller att tillaga heller)

Detta händer hela tiden. Vi veckohandlar och jag planerar maten utgående från vad som finns i kylen. Vissa förpackningar räcker till flera måltider, om nu inte någon äter upp de. Händer alltså ca 1-2 gånger i veckan.

Blir galen.

(Jag hindrar inte min man från att äta, men ofta är han bara snål "på nått gott". Vi har gott om frukt och grönt hemma,ät de i stället)
Problemet är nog inte maten i kylskåpet. Problemet verkar vara din sambo. Gör han inte mat? Handlat inte han?
 
Köp hem mer av det du och han vet/misstänker att han äter upp.
Uppenbarligen vill han inte ha frukt och grönt som mellanmål.
 
Ni som lever i en relation. Hur fungerar de med "rester" i kylen.

Blir nämligen snart tokig på min man. Han äter ju upp allt för mig. Igår gjorde jag chorizokorvpasta och de blev en korv över. Perfekt. Lunch till mig idag.

Och när jag skall tillreda lunchen ser jag att korven är uppäten. (Fanns inget annat i kylen heller att tillaga heller)

Detta händer hela tiden. Vi veckohandlar och jag planerar maten utgående från vad som finns i kylen. Vissa förpackningar räcker till flera måltider, om nu inte någon äter upp de. Händer alltså ca 1-2 gånger i veckan.

Blir galen.

(Jag hindrar inte min man från att äta, men ofta är han bara snål "på nått gott". Vi har gott om frukt och grönt hemma,ät de i stället)
Vi kommunicerar så sånt händer aldrig. Samäter jämt och småäter inte så sånt uppstår inte. Det är väl bara att meddela mannen dina planer vad gäller maten?
 
Det låter lite märkligt att han äter upp maten för dig? tillhör maten bara dig? visste han att du ville ha det som matlåda?
Han vill uppenbarligen inte äta frukt och grönt..
Jag tycker snarare det låter som ni inte kommunicerar så mkt och du tar för givet att "man kan ju äta frukt istället" utifrån hur du hade gjort?
 
I vårt kylskåp får den som är hemma äta vad den vill. Vi har inte indelat in min mat och hans mat. Det är vår mat.
Om jag skulle vara hemma och ska ha lunch så säger jag att "du jag tänkte äta korven/pizzan/what ever" till lunch imorgon.
 
Jag tycker det känns som ett jättetypisk "alltså karlar fattar ingenting"-inlägg och hela det tankesättet provocerar mig.

Ja fast man bör väl inte, som du gjorde i ett tidigare inlägg, utgå från att det är mannen som är problemet.

Jag tänker att problemet orsakas av att TS och hennes man gemensamt misslyckats med att kommunicera kring planeringen av innehållet i kylen.

Antingen har man överenskommelsen att det är ena parten som ansvarar för kylen och dess innehåll och därmed också planerar inköp och "äger" innehållet.
eller så har man ett gemensamt ansvar och då är det upp till både TS och mannen att kommunicera sina planer för innehållet.
TS behöver berätta att planen är att TS ska ha korven till lunch dagen efter, eller så behöver mannen berätta att hans plan för den överblivna korven är att han ska äta upp den.
 
Paxxar man en matlåda (eller något annat) så behöver man på något vis informera den andre om det tänker jag eftersom maten är bägges.

Jag och sambons matvaror krockade lite i början. Han är "vräkare" medan jag är "småätare". Vi köper våra egna snacks och godis så kan han möla i sig sin chipspåse på en kväll och min räcker en vecka
 
Ja fast man bör väl inte, som du gjorde i ett tidigare inlägg, utgå från att det är mannen som är problemet.

Jag tänker att problemet orsakas av att TS och hennes man gemensamt misslyckats med att kommunicera kring planeringen av innehållet i kylen.

Antingen har man överenskommelsen att det är ena parten som ansvarar för kylen och dess innehåll och därmed också planerar inköp och "äger" innehållet.
eller så har man ett gemensamt ansvar och då är det upp till både TS och mannen att kommunicera sina planer för innehållet.
TS behöver berätta att planen är att TS ska ha korven till lunch dagen efter, eller så behöver mannen berätta att hans plan för den överblivna korven är att han ska äta upp den.
Jag antog att han vet att hon tänkt ha maten som matlåda, men att han ändå äter upp. Att hon planerar och fixar. Medan han inte är delaktig i annat än ätandet. Det var ju precis en tråd med samma ämne. Han åt upp allt utan tänka på övriga familjemedlemmar.
 
Ni som lever i en relation. Hur fungerar de med "rester" i kylen.

Blir nämligen snart tokig på min man. Han äter ju upp allt för mig. Igår gjorde jag chorizokorvpasta och de blev en korv över. Perfekt. Lunch till mig idag.

Och när jag skall tillreda lunchen ser jag att korven är uppäten. (Fanns inget annat i kylen heller att tillaga heller)

Detta händer hela tiden. Vi veckohandlar och jag planerar maten utgående från vad som finns i kylen. Vissa förpackningar räcker till flera måltider, om nu inte någon äter upp de. Händer alltså ca 1-2 gånger i veckan.

Blir galen.

(Jag hindrar inte min man från att äta, men ofta är han bara snål "på nått gott". Vi har gott om frukt och grönt hemma,ät de i stället)

Är det något i kylen som är avsett för något speciellt, säg t ex att jag köpt schysst salami för att skiva och sätta på pizza, så sätter jag en lapp på salamin att det ska bli pizza. Detta för att undvika att salamin blir pålägg och jag står kort med ingredienser till pizzan.

Annars är det fritt fram att äta exakt vad som helst och när som helst. Kylskåpet och dess innehåll är bådas, först till kvarn liksom.

Är det så att ni har viss "egen" mat skulle jag rekommendera att ha egna hyllplan eller nått sånt system.
 
Ni som lever i en relation. Hur fungerar de med "rester" i kylen.

Blir nämligen snart tokig på min man. Han äter ju upp allt för mig. Igår gjorde jag chorizokorvpasta och de blev en korv över. Perfekt. Lunch till mig idag.

Och när jag skall tillreda lunchen ser jag att korven är uppäten. (Fanns inget annat i kylen heller att tillaga heller)

Detta händer hela tiden. Vi veckohandlar och jag planerar maten utgående från vad som finns i kylen. Vissa förpackningar räcker till flera måltider, om nu inte någon äter upp de. Händer alltså ca 1-2 gånger i veckan.

Blir galen.

(Jag hindrar inte min man från att äta, men ofta är han bara snål "på nått gott". Vi har gott om frukt och grönt hemma,ät de i stället)
Igenkänningsfaktorn är HÖÖÖÖÖG

Tror det måste vara ngt i deras hormoner :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp