Innekatt och studera heltid?

H

hgfy

(Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland "raser" (i) Eller?)

Söker tips och åsikter kring detta, är det en bra kombination? Jag hade drömmar om en hund men insåg att en valp inte passade in överhuvudtaget och troligtvis inte heller en vuxen hund... Alternativet katt gjorde dock att jag fick upp hoppet igen! Bor hemma nu och vi har två utekatter som kommer att stanna här. Men jag ska alltså flytta uppåt landet och studera. (Om jag nu kommer in, kan ju söka imorgon kanske! Aaah! :D) En fråga då, hur fungerar det med innekatt i en liten etta (trolig storlek: 30-50 kvm)?? Det blir kattunge om det blir, men kanske att jag skaffar den redan till sommaren så den iaf första tiden växer upp på lite större yta och har möjlighet att busa och röra sig som ffa unga katter bör xD

Dock önskar jag fortfarande vissa egenskaper hos katten, som på ett sätt blir ersättare för både den hund jag inte kommer att skaffa, hästen jag nyss sålde och kanske min kanin som kanske inte kan följa med upp när jag flyttar.

Det jag önskar av katten är:
* Lättlärd (så man kan lära den lite trix :P)
* Inte fäller så mycket (katthår överallt är ingen favorit)
* Inte extremt jaktgalen i sig själv (vill gärna få ha fötter och händer hela och ifred)
* Lagom aktiv (gå framåt på promenader men inte riva lägenheten när man är borta)

Det jag kan ge katten:
* Mycket kärlek, kel och lek
* Så gott som daglig promenad (Eller promenader, vem vet? ;P)
* Foder som tillgodoser kattens behov
* Vaccinering, försäkring och allt annat som är bra både förebyggande och när olyckan väl är framme!

Så, vad tror ni, kommer det att funka? Och framförallt, VILKEN KATT PASSAR BÄST IN PÅ MIN BESKRIVNING? Raskatt eller huskatt spelar ingen roll, en katt som inte trivs kostar mer i längden!!

Tack på förhand! //Idisch
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag tycker absolut du ska satsa på en raskatt (eller hellre två) om du har så specifika önskemål. Jag kommer inte på någon ras som stämmer klockrent in tyvärr, de som har ett lugnare temperament tar generellt igen den ansträngingen i pälsvård eller dammsugning :angel:

Jag har korater, som är högaktiva och krävande om man inte ägnar en stund varje dag åt all leka med dem. Gör man det är de otroligt underhållande: sällskapliga, lättlärda, hypersociala och lågfällande. Samma kan sägas om deras släktingar i de andra asiatiska raserna: burma och siames/oriental/alla andra kategori 4.

Någon annat du kan titta på är cornish rex. De beskrivs också som högaktiva, men de jag har träffat (en av mina bästa vänner har crx) är mer mjukt lekfulla och inte riktigt lika röjiga som korater är när de är unga. De har så lite fällande man kan få från en katt som har päls.

Åk runt till uppfödare av lite olika raser och känn efter vilken mentalitet som passar dig bäst. De flesta presenterar gärna sin ras även om man inte är ute efter kattunge direkt, vi är ju intresserade av att matcha våra kattungar mot "rätt" köpare.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jo det var lite det jag kände, även om plånboken inte blir glad så hade nog raskatt varit det "säkraste kortet". Dock vet jag inte om jag har lust att isf köpa två katter, blir ju liksom dubbla inköpspriset då (om de inte rabatterar vid köp av två i samma kull eller liknande). :( Kan också vara så att katten får en liten sheltie som sällskap (min kompis), i alla fall något när matte är borta :) Och han är lugn och kattvan så det borde inte bli problem om de får träffas på ett vettigt sätt till att börja med.

Jag har ju kollat runt på lite rassidor och liknande och precis som du säger, de lugnare hårar oftast ner och är ibland lite fööör lugna medan de aktiva är MYCKET aktiva xD Dock skiljer sig ju säkert individer åt, precis som de alltid gör :)

Burma är en ras som jag tycker verkar väldigt härlig! Liknande katter som abessinier, siames osv är nog de katter jag gillar bäst xD Men jag är lite rädd att de är för hyper och vill jaga allt (a) Siameser lär ju vara högljudda och "översociala" så de går bort... Min kompis har en abessinier och han skulle alltid attackera ens fötter när man skulle sova! x) För övrigt härlig katt :3 Och åter igen, individer kan ju skilja sig åt, liksom den miljö de lever i och den aktivering de får... Men ska kolla mer på dessa! :) Blir nog mycket "teoretiskt" eftersom jag har social fobi, inte bara att åka omkring till främmande människor och kolla på katter xD Men kan höra inom min bekantskapskrets vad de har för katter och erfarenheter (i) Tackar! :P
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Nej, "jaga allt" som i händer och fötter gör alla katter när de är unga, och sen är det frågan om uppfostran. Av de hittills 6 (vuxna) korater jag har/haft är det en som inte kan låta bli fötter, och honom köpte som totalt ohanterad 4-åring.

Gillar man inte pratighet ska man låta bli de asiatiska raserna, de är ganska snackiga.

Då låter crx mycket bättre, men kika runt på lite olika kattforum och så (med reservation för att många hävdar att deras ras minsann är bäst för alla, man får ta det med en nypa salt).

Ibland finns alternativen att ta en vuxen omplacering, ensam eller tillsammans när man köper en unge från samma uppfödare. Det är katter som "pensionerats" från avel, och vuxna katter brukar vara mycket billigare än ungar. Jag började med en omplaceringshane, och det var den mest fantastiska katt jag träffat :love:
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Klart att de busar som ungar, tänkte mest så man inte skaffar en katt som överlag brukar fortsätta med det livet ut xD Och som du säger, det handlar också om uppfostran :idea:

Det är inte pratigheten i sig jag inte gillar, snarare "tonläget" xD Eftersom siamesen och orientaler än kända för att snarare skrika än prata känns det ju som att jag borde undvika det :P Tänker också lite på grannar, ehe, men då spelar det ju mindre roll hur mycket den brukar prata iofs... Dock har ex burman och abessiniern lite mildare ton än ex siamesen, iaf vad jag läst ;) Och den abyn som min kompis har pratar gärna, men det är alltid mjukt och gulligt, inte särskilt "krävande" ^^

Gillar inte rexkatter, tycker de har förfärlig päls!! :o Nej, krullig päls är inget för mig, sen får de vara hur fina som helst i psyket men....tyvärr :(

En unge är ju det jag helst vill ha men är inte låst i det beslutet ;)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Har funderat vidare idag... Känns ju som det är dessa alternativ som "finns":
* En lugn raskatt (risk för tråkig katt)
* En huskatt som även får vara ute, unge (med risk för överkörd osv)
* Två huskatter, ungar (risk för understimulering)
* En huskatt som trivs inne och och ensam, omplacering (med risk för tråkig)
* Två aktiva raskatter, ungar (med risk för understimulering)
* Två aktiva raskatter, omplacering (fortfarande risk för understimulering men man vet vad man får och kan välja lagom aktiva)
(Med understimulerad menar jag då att de inte trivs på den lilla ytan och med tråkig menar jag att den inte motsvarar mina önskemål om läraktig osv)

Tja, kände att jag behövde skriva ner de olika för att få bättre överblick x) och finns såklart fler varianter men dessa är väl de mer generella som jag överväger :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Innekatt och studera heltid?

PS. Kan tillägga att den utbildning jag vill gå, där kommer jag som längst gå i skola 08:30-16:30 och jag kommer förhoppningsvis bo nära skolan. Några minuters promenad kanske och i sådana fall skulle jag hinna hem på lunchen om nödvändigt :D DS.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag tror faktiskt inte du behöver bekymra dig så mycket om stimulering. Daglig aktivitet i form av promenad och/eller trickträning håller även de mest krävande katter nöjda. Mina (3 st, åldrar 1,5-7 år) bor i en studentlägenhet och det enda jag garanterat ger dem är en stund "matkamp" (dvs aktiviteteleksaker med torrfoder eller råa ben att kämpa ben en stund) och lite "röjlek" som jaga vippor i klösträdet. Det är nivå de är väldigt nöjda med, de sover hela nätterna (vilket de inte gör om de inte får kämpa lite för maten tex) och vill helst gosa i soffan när de är färdiglekta (sen tar de en sväng till med sina leksaker, men då är ju inte jag med).

Trickträning gör även den mest krävande katt trött, och väldigt många av de lugnare raserna är inte motiverade nog att anstränga sig så.

Gillar du aby så kan du ju fundera på det, men så att du vet så anses det vara en av de mest aktiva raserna som finns (inte för att avskräcka dig utan för att ge lite perpektiv på hur aktivtetsnivåerna ser ut hos olika raser). I mina ögon fäller de alldeles för mycket tyvärr.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Ocicat finns ju förresten också. Det är en trevlig och aktiv ras som ligger under nivån för "hyper".
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Nu blir jag glad :D För om aktiveringen är tillräcklig så blir "utbudet" av tänkbara katter betydligt större! :) Har faktiskt kollat på siameser och orientaler också, tror jag får träffa några för att kunna bedöma deras ljudnivå ;)

Nej jag blir inte avskräckt, bara bra att veta så mycket som möjligt ju :idea:
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Det är inte schysst att ha en ensamkatt om man inte kan vara hemma mkt och hålla den med sällskap. Särskilt inte när det gäller en kattunge!

Skaffa två katter, så har de sällskap av varann när de inte är hemma. Mina katter har alltid haft otroligt stor glädje av varann genom åren, det är en myt att katter inte tycker om sällskap! Förvildade katter lever nästan alltid i stora kolonier.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag håller absolut med dig, många katter är "flockkatter"! Oftast är det ju dessutom de lite mer aktiva raserna (som jag är intresserad av) som kräver mest social kontakt och därför kommer jag nog att skaffa två om det blir en sådan katt. Så du behöver inte vara orolig :D Har inte gjort ett skit i skolan idag (hade cp-läraren hela dagen :cry: ) så har haft mycket tid att tänka över detta xD

Men i och med att det blir två behöver jag hitta en ras/uppfödare som kostar så lite som möjligt, inte för att jag är snål utan för att jag kommer behöva pengar till massa annat som kvalitativt foder och kattsand, vaccinationer, försäkring, kastrering och annat :c Någon som vet hur mycket respektive ras brukar kosta? Vad jag förstått ligger de flesta rätt jämnt och hos många uppfödare kan man få rabatt om man köper två ungar på en gång :) Men det är tråkigt att allt ska handla om pengar -.- Tur att man kan ta studielån sen, haha :angel: Fast det ska förhoppningsvis inte behövas....men bra att det finns iaf ;)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Alltså, står det mellan två uppfödare väljer jag den som kostar mindre x) Men det är ju iofs rätt naturligt... Är ju inte ute efter att ställa ut eller så, måste inte vara den mest rastypiska katt som finns att frambringa på denna jord o.O'
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag tycker fortfarande du ska höra runt efter äldre katter. En unge och en relativt ung vuxen är perfekt att börja med.

Priserna på korthår är relativt lika, för 6-9000:- får du de flesta raser, där de högre priserna ofta är raser med mer omfattande hälsoprogram (vilket absolut inte har någon korrelation till sjukdomsläget i rasen, det är väldigt stor skillnad i hur förebyggande man jobbar).

Något lägre pris får man ibland katter med fel som gör att de inte kan ställas ut (tex helt feltecknade) men oftast inte eftersom priserna inte räcker till att täcka en uppfödares utgifter ändå.

Lägg hellre tid på att hitta rätt katt (i fråga om en omplacering eller liknande) är leta efter den billigaste uppfödaren (av den självklara anledningen att inte alla uppfödare är bra). Ett annat alternativ är att bli fodervärd. Då "får" man (eller köper till kraftigt reducerat pris) en katt mot att uppfödaren får använda den för parning. Ofta sätter man ut hanar på foder, och då får man som fodervärd stå ut med en hanig katt ett tag (hur länge ska regleras i kontrakt) och sen får man katten när hans gener gått vidare. Att köpa en kattunge och "få med" en på foder är väldigt vanligt. En seriös uppfödare anstränger sig för att ha honor redo när det är dags at para, så man slipper sitta med en jobbig katt. (Dock är det jättejättenoga att verkligen kolla upp uppfödarens rykte och lusläsa kontrakt innan man skriver på.)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Självklart är själva katten det viktigaste och uppfödaren ska självklart vara seriös! Det där med fodervärd har jag också funderat på :P Ska kolla runt mer hos olika uppfödare och ska se om jag kan hitta något djur-/katthem här i närheten och läsa om dem :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag tycker du ska skaffa raskatter, även om de kostar en del.
Jag har själv riktigt dålig erfarenhet av att ta huskatt från katthem.
Dom sitter i sina trygga burar länge på hemmet och verkar trygga och härliga där. Sen när dom ska hem till ett "Normalt" liv så är det skitjobbigt. Dom är skygga och det tar lång tid innan dom blir normala.
Säger inte att det alltid är såhär, men tyvärr ofta.
Köper du huskattungar så har du stor risk att få riktiga vilddjur. Jag har två kompisar som har fått katter som bokstavligt talar rivit hela lägenheten, inte en hel tapet fanns kvar!

Med en raskatt så vet du vad du får och dom är avlade att kunna hållas inomhus.
Sedan finns det ju kattraser som är mest soffprydnader och dom som håller lite låda hemma.

Att du inte vill lägga så mkt pengar på inköpet för att kunna betala vacc. osv det "stämmer" inte riktigt.
Kattungen är fullvaccinerad, chippad, avmaskad osv när du får hem den.
Det du behöver köpa är kattlåda, mat, kattsand, leksaker och ett klösträd. Och teckna/ta över förs. från uppfödaren.

Katter bör vara två och jag skaffar aldrig huskatt till lägenhet igen. Sen den sista huskatten lämnade mitt hem så är det så himla lugnt och skönt och inga trasiga saker.

Synd du har emot lite hår så mkt. Skogkatten passar bra in på det du beskriver.
Dom är lugna, men inte för lugna. Mina har rejs ca två ggr per dag en stund. Är inte sega på att leka osv om man vill. Men är i övrigt lugna, sociala, tillgivna och kärvänliga. Extremt lätthanterade och finner sig i det mesta.
 
Senast ändrad:
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag kollade på katter från djurhem igår men det var inget som tilltalade mig... På nästan alla stod det att de var lite försiktiga eller skygga och jag tycker till och med att min sociala bondkatta här hemma är aningen för tråkig xD

Jo, jag har läst det så är inte alls lika orolig längre :) Klösträd osv är ju ändå bara inköpskostnader och de brukar hålla länge enligt mina erfarenheter ;P Dock har jag inte råd att ex köpa två 10.000-kronorskatter, det har jag inte kapital till!

Katterna jag söker ska vara så hundlika som möjligt eftersom jag vill lära den trix och gå på promenader osv. men med fördelen att de kan lämnas ensamma lite mer (vilket de ju kan, i alla fall om de är två). Dessutom har jag en förkärlek för högbenta slanka saker :D (Bland hundraserna är det vinthundar i topp och sedan bc/spetsliknande hundar eftersom de har så fin päls.) Vad jag uppfattat är det främst de katter som är smala och slanka och aktiva som har de egenskaperna jag söker... Och ja som sagt, päls/pälssvård är inte direkt favorit... Päls som är lång och silkig men inte fluffig gillar jag och sån brukar väl inte heller behöva lika mycket borstning. Perserfluff är GAH!, dock skönt att klappa på och gulligt :3

Men om det finns någon (semi-)långhårsras som passar in på min beskrivning (även när det gäller pälsvård och fällning, lite tolereras såklart (de är trots allt katter) men absolut inga mängder!) så får ni gärna tipsa! Dock har jag läst mycket att skogkatterna har ganska sträv och vattenavstötande päls och att de är STORA och ganska kraftiga... Stämmer det? Jag är som sagt mer för slimmade typer... Alltså såna som liknar mig xD
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Oj vad du är negativ till huskatter/hemlösa katter. :crazy:
Klart de är skygga i början, det handlar ju om katter som misshandlats och haft väldigt lite mänsklig kontakt, de har blivit sparkade, bortjagade osv. Jag har inte haft någon katt från katthem, dock flera fd vildkatter som jag tagit in. Vissa var väldigt skygga i början men de blir snart trygga. Och det finns ingen varelse i världen som är så tacksam som en fd hemlös katt, de är så otroligt kärleksfulla och tacksamma för att äntligen ha fått ett hem och någon som älskar dem.

Jag har nog aldrig träffat en enda huskatt med dåligt temperament, dock ett antal renrasiga som varit lömska...

TS; de hundliknande raserna är ju oftast de fluffiga, tex ragdoll. Men kom ihåg att även renrasiga katter har olika temperament och karaktär! Precis som hundar är de alla personligheter även om de är av samma ras. Och alla katter kan lära sig trick, det är inte rasberoende. :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag är väl inte så himla negativ? :s Jag vill ha en katt med självförtroende som är social och framåt. Och jag är inte så förtjust i korta nosar och kraftiga kroppar och breda huvuden som huskatter ofta (men inte alls alltid!) har. Jag vet mycket väl att sådana katter kan vara hur mysiga och kärleksfulla som helst men det är inte en sådan katt jag är ute efter. Har själv en katt som hittades i skogen tillsammans med sin mamma och bror när han var mycket liten. Bror hans var den tuffa och det resulterade i dödlig blodförgiftning, han var och är fortfarande den blyge (nu ca 11 år gammal). den andra katten jag har är från en väns stall, hon är väldigt social och leksen (ca 2 år) men jag vill ändå mer med henne än vad hon vill med mig. Visserligen beror det såklart på många saker, hon är tex utekatt och vi är en hel familj hon kan få kärlek av (dock är det mest jag som gosar och pysslar med dem xD).

Det är dock inget blankt nej, hittar jag en katt som jag känner för spelar det ju ingen roll hur den ser ut eller är till sättet. Men det jag önskar såhär på förhand är det jag skrivit i mina tidigare inlägg. (Vid det här laget börjar jag misstänka att det var inlägget ovan mig du syftade till angående huskatt-mobbingen? xD)

De raser jag mest läst om att vara hundlika är ragdoll, siames, oriental och burma xD Dock är ju ragdoll både pälsig och ska vara väldigt lugn så det känns kanske inte riktigt som katten för mig... Det är inte en prydnad jag är ute efter! (a) Och om du läser tidigare inlägg ser du att jag tydligt poängterat det där med individuella skillnader ;) Det är just därför det är så viktigt att träffa föräldrardjuren och uppfödaren för att få reda på så mycket som möjligt (i) :D
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Centaur svarade på Sharks inlägg, inte ditt ;)
Jag har en korthårig ras själv (brittiskt korthår), men den passar inte dina krav. Men det finns ju inget som säger att du inte kan ta en huskatt från ett katthem och en raskatt. Om plånboken knorrar. Om katten säljs billigare pga skönhetsfel (vilket många går ifrån bra nog) så handlar det om nån tusenlapp. Dvs inte halva priset eller nått. Många uppfödare behöver ibland omplacera vuxen fd avelskatt och jag tror många glatt gör det med en av sina uppfödningar då. Kan vara nått att kolla efter. En vuxen omplacering kostar inte mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 626
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 815
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 584
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp