Innekatt som vill gå ut

vinkelina

Trådstartare
Har två katter, hona och hane, och sambon tog med sin katt, hane när han flyttade in hos mig. Alla katter är kastrerade. Hans katt är hittekatt. Tanken var att han skulle vara innekatt (måste de enligt reglerna från katthuset) men de trivdes kissen inte med så han går numera ute sedan 6 månader.

Min hankatt är nio år och har alltid levt som innekatt, gått ut i sele ibland. Nu har vi flyttat till ett litet hus med tomt och han visar allt tydligare att han vill gå ut. Får komma ut med sele och 9 meters "löplina" som vi knyter fast.

Funderingen är att om man vågar släppa ut en så gammal katt själv. Vi bor vid en stundvis rätt trafikerad väg, heter att den är 40 väg men de går ofta runt 60 här.

Idag smet kissen ut, igen, och vi lät honom gå runt på gården en stund för att kolla hur han skulle reagera. Skulle jag ha råd skulle jag köpa en kattgps så jag vet var han finns
 
Katten jag växte upp med blev utekatt när han var nio. Han gick mest runt tomten och inte så mycket mer. Blev en gladare och mer harmonisk katt än innan och var pigg och fräsch tills han var 18 och fick en hjärnblödning.
 
Har två katter, hona och hane, och sambon tog med sin katt, hane när han flyttade in hos mig. Alla katter är kastrerade. Hans katt är hittekatt. Tanken var att han skulle vara innekatt (måste de enligt reglerna från katthuset) men de trivdes kissen inte med så han går numera ute sedan 6 månader.

Min hankatt är nio år och har alltid levt som innekatt, gått ut i sele ibland. Nu har vi flyttat till ett litet hus med tomt och han visar allt tydligare att han vill gå ut. Får komma ut med sele och 9 meters "löplina" som vi knyter fast.

Funderingen är att om man vågar släppa ut en så gammal katt själv. Vi bor vid en stundvis rätt trafikerad väg, heter att den är 40 väg men de går ofta runt 60 här.

Idag smet kissen ut, igen, och vi lät honom gå runt på gården en stund för att kolla hur han skulle reagera. Skulle jag ha råd skulle jag köpa en kattgps så jag vet var han finns
Den stora risken med att släppa ut en äldre innekatt är att den inte är "streetsmart". Tex min birmas pappa som efter avslutad avelskarriär flyttade till landet, han var då kastrat och lugn katt. Tyvärr blev han påkörd tämligen omgående och klarade sig inte. Men om katten är skygg och inte så van vid obekväma situationer kan den klara sig. Men om den känner sig väldigt trygg är den en fara för sig själv.
Så om det är en "skrajsen kisse" kan det gå bra!
 
Jag hade inte vågat släppa ut katten. Kan jämföra med mina innekatter som båda älskar att vara ute, den yngre skulle antagligen klara sig rätt bra då han håller sig undan trafik. Den äldre (5) är dock helt orädd, flyttar sig inte och går gärna mitt på vägen om han får välja. Jag har löst detta med koppelpromenader och vara ute i lina. Funkar kanon för oss.
 
Jag har en liten rastgård till mina katter. Går snabbt att bygga och skyddar era pälsklingar från bilar, hundar, elaka människor och annat farligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp