Innekatter --> Utekatter

Lihna

Trådstartare
Behöver lite kloka ord och råd!

Har två små kissar - en hona på 16 månader och en hane på ungefär 8 månader. Vi bor i lägenhet, och de har varit "totala" innekatter. De har inte haft möjlighet att gå ut på balkongen längre stunder (ej in-nätad) och ej heller i koppel. Hade vi bott kvar hade vi nätat in balkongen till denna sommar.

Men - nu ska vi flytta. Till ett hus på landet. Ska jag låta dem få gå ut då, eller ska jag behålla dem som innekatter..? Själva omställningen oroar jag mig inte för, de får ta det i sin takt. Men det finns ju så mycket faror! Lösspringande hundar, en större väg ca 400 meter bort, traktorer och stora ytor... Huset ligger i en liten by, och själv märker man inte av den större vägen då den ligger bakom ett skogsparti, men givetvis kan katten få för sig att gå dit, och inte åt det "säkra hållet".

Samtidigt vill jag ju kunna "leva" på landet - öppna fönster för att vädra och låta sommardoften av nyslaget hö komma in. Mmm.. :) Men vill inte behöva oroa mig för mina kissar!

Ska tilläggas att det här är mina första innekatter. Som liten hade vi alltid katterna som utekatter (eller ska man kalla det innekatter med möjlighet att gå ut? Utekatt låter som en bortglömd sommarkatt...) Det blev ju en del ormbett och fästingar. Och att hitta sin älskade katt påkörd är inte alls kul att uppleva.

Några kloka råd? Helst vill jag att de ska ha möjlighet att gå ut, men är det korkat?
 
Sv: Innekatter --> Utekatter

Klart du ska släppa ut dem :)

Jag har själv blivit extremt fjantig med mina missar nu. De är ju mina bebisar :o
Dom är innekatter och jag vill inte släppa ut dem pga att det redan är överbekattat i området.
Och jag mår dåligt av bara tanken på att släppa ut dem, för jag är så rädd att bli av med dem.

MEN jag tycker katter ska få vara katter. De mår oftast bäst av att få vara ute och om de inte trivs med det så håller de sig inne.
Dock skulle jag väl kolla lite med det där med hundarna. Om de är kattätare så är det väl inte så lämpligt att ha katterna ute...
 
Sv: Innekatter --> Utekatter

Bedömer du att miljön är säker är det bara att släppa ut dem (men kolla av med grannarna först). Bedömer du att miljön inte är vidare säker, släpp inte ut dem lösa. Bygg en rastgård istället.
 
Sv: Innekatter --> Utekatter

Släpp inte ut de mitt i vintern heller, de bör ju inte ha fått någon riktig vinterpäls om de varit inne.
 
Sv: Innekatter --> Utekatter

en större väg ca 400 meter bort, /.../
Och att hitta sin älskade katt påkörd är inte alls kul att uppleva.

Kattdjur behöver inte samma stora ytor som hunddjur att vandra på för att må väl. Är dina katter dessutom redan vana vid att vara innekatter, så är det bra nog.
 
Sv: Innekatter --> Utekatter

vi tog över en katt som bott inne i en lägenhet i hela sitt liv, 5 år..

Vi bor i hus i en by, och hon får gå ut som hon vill. Med undantag när det blir mörkt, då blir det reflexhalsband.

Det har inte varit några problem alls.

Vi bor rätt närma en 50 väg, men vi tycker fördelarna uppväger nackdelarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
612
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 591
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 092
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp