Innekattproblem

cambodia

Trådstartare
Hej!

Är lite ny här på kattforumet, har mest hängt på hästsidan förut...

Anyway, för några månader sen tog jag över två kattherrar via blocket, kastrerade såklart. Åtta år, alltid varit innekatter.
Jag ville ha sällskap i min etta (43kvadrat + balkong) och tyckte det verkade som en bra idé. Tänkte också speciellt eftersom de alltid varit inne att det inte skulle bli några problem.

1: Dom hårar som jag vet inte vad! Nåt tips? Våra utekatter vi haft hemma har inte alls varit så?? Har fixat några sorts "piller" från djurbutik som ska vara bra och dom var tydligen goda.

MEN, det är inte det stora problemet.

Den ena av dom verkar vara nöjd med livet, han mest bara "är". Gosar lite, leker om man erbjuder sig, sitter på balkongen ibland eller inne.
Den andra verkar trivas i övrigt, men skriker väldigt ofta.
Inte pratar som vissa katter, utan kan ställa sig i tex badrummet och gallskrika om man inte bryr sig om honom på ett tag. Sen även på nätterna - vilket resulterar i att jag inte får sova ordentligt och då jag börjar 06 om mornarna funkar inte det!
Jag gosar lite, leker lite... inget verkar hjälpa nämnvärt.
Jag och mamma tog ut dom i sele men dom var bara livrädda (dock var han tyst den natten) borde man fortsätta trots rädslan?
Han kan också stå och krafsa på dörrar, tex garderobsdörren (han är inte instängd nån stans, utan bara ändå)...
Ibland får han "freak-outs" och bara far runt, han kan sitta och det bara rycker i skinnet/kroppen på honom. Han har ingen ohyra vad jag kan se.
Inser att han måste vara understimulerad, men vad ska jag göra?!

De har fri tillgång till mat, vatten, kattlåda som rensas två ggr per dag.
Vaccinerade.
De har klätterställning både inne och ute + div leksaker.
Jag jobbar heltid, men man ska väl kunna ha katt trots det?
Vissa dagar är jag borta lite mer då jag är till hästen...

Kan det vara vårkänslor?

Hjälp mig, jag vill inte att min kisse ska må dåligt - och jag vill kunna sova ut, annars funkar jag inte!

(detta sker inte varje dag, men i stort sett)

Mvh, Sandra, Simba och Tiger.
 
Sv: Innekattproblem

Där emellan är han lugn, ligger och vilar eller sover. Sitter på balkongen och kikar ut. Ligger i mitt knä, i soffan eller sover hos mig i sängen.
Han är en väldigt gosig och sällskaplig kisse!
Ville bara poängtera det :idea:
 
Sv: Innekattproblem

Han verkar ju vara en väldigt aktiv typ av katt. Som du säger skulle det kunna stämma att han är understimulerad. En lite mer krävande katt helt enkelt.

Jag tycker nog att du ska fortsätta med att ta ut dem på koppelpromenader emellanåt. Vänj dem ordentligt vid sele först. De kommer bli mer och mer trygga ute på promenaderna. Det ger mycket nyttig hjärngympa för katterna med alla intryck och dofter.

Jag känner igen det där med "freakouts". Hos mig kallas det dock "rexryck" men verkar vara ungefär samma grej. En aktiv, lekfull katt som rusar av sig. :D

Har du testat att leka med en laserpekare? Jag brukar leka med laserpekaren en omgång på kvällen, så sover mina tokar ganska bra sedan. :p

Jag har också högaktiva katter, det gäller ju att hålla dem aktiverade så de inte blir frustrerade.
 
Sv: Innekattproblem

Håller med Räkan, fortsätt med koppelpromenaderna, det är inget konstigt med att katterna tycker att det är läskigt i början. Jag upplever att min Superaktiva Siames lätt tröttnar på leksaker som han måste "dra igång" själv, därför är laserpekare alldeles fantastiska att aktivera katt med. Jag använder även ett typ "fiskespö" som jag har fäst fjärdrar i linan på. Mycket, mycket roligt tycker Kevan. :D

Något du kan prova med är även att ge dem hela, råa kycklingvingar då och då, Kevan slaktar vingarna friskt när han får, och drar runt som en torped i köket med fingen. :D
 
Sv: Innekattproblem

Jag känner igen det där med "freakouts". Hos mig kallas det dock "rexryck" men verkar vara ungefär samma grej. En aktiv, lekfull katt som rusar av sig. :D

Sådär gör våran ryss också, vad vi kallar rejsa-rejsa-misse. Man ser det på henne att det börjar rycka i pälsen, och sen är det fullt ös medvetslös runt i lägenheten.

För vår del funkar det bra att ha två såna katter, de jagar och brottas med varandra när de får tråkigt.

Men fullt normalt för en aktiv katt, skulle jag säga. Lite kan man motverka det genom att leka dem trötta, katter är inga långdistansare, så de blir ganska fort trötta. Förutom laserpekare och fiskespö, som föreslagits tidigare i tråden, så gillar våra leksaksråttor (vill man göra dem extra kul sätter man fast dem i resårband i väggen eller så, så far de iväg när man släpper dem) och ridspön.
 
Sv: Innekattproblem

Ja laserpenna är kanon....det räcker att jag tar i min penna och min katt börjar leta efter den röda pricken...sen är det rejs i lägenheten och jag behöver inte lyfta röven från soffan...mycket bra kattleksak...:bow:
 
Sv: Innekattproblem

*Svarar alla*

Tack för alla tips! :bow:
Ska ut och leta laserpekare!
Och kanske testa lite fler promenader nu när vädret är så fint :laugh:

Kram från Sandra och kissarna :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
414
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
639
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp