Innerfönster med spröjs -återställa?

tornblomma

Trådstartare
Jag har köpt en äldre lägenhet med många fina originaldetaljer. Dock har man någon gång bytt innerfönster och då satt i ett vanligt fönsterglas med standard-stängning. Fönstret i sig är vackert spröjsat på fasaden vilket iofs syns igenom fönstret, men jag skulle vilja återställa innerfönstrets spröjs även invändigt och helst också byta stängning till en anordning som ser mer ut som originalet. Typ såhär invändigt (lånad bild):


rimage.jpg


Nån som vet om detta är genomförbart?? Vad för typ av handverkare kontaktar man?
 
Behövs nog bild på ditt fönster för att avgöra det.
Du menar inte "riktiga" innerfönster som är separata, utan inre bågen i ett kopplat fönster?
Har spontant lite svårt att se hur man tar bort och sätter dit enbart spröjsen. De hänger så mycket ihop med hela bågens konstruktion och ska ju kunna bära tyngd av glaset också.
Men bygga en ny båge går ju alltid, och du har var jag förstår ekonomi för att kunna specialbeställa av duktiga hantverkare.

Sök på fönsterhantverk, fönsterrenovering och titta efter någon som sysslar med att restaurera gamla skadade bågar.
 
Vi har beställt spröjsade fönster, kopior på gamla, till en veranda. Det var rätt dyrt. 14 enkla fönster kostade rätt mycket, men jag har inte siffran här. 120 000 ringer i mitt bakhuvud, men jag är osäker.
 
Det ser verkligen inte bra ut, nej! Men mina fönster är mycket mer pyssliga, många fler små rutor, och delvis snedställda rutor. Plus många fler än dina. Det borde inte kosta alltför mycket, om jag minns rätt när det gäller kostnaden för mina.

Jag har börjat dra i lite trådar nu iaf. Hoppas på svar under dagen.
Så många äldre lägenheter som är totalt förstörda, när jag kollade runt vände jag ibland i dörren av åsynen av klickgolv :arghh: blanklackade ikeakök :nailbiting: KLINKER :cry:
 
Jag har börjat dra i lite trådar nu iaf. Hoppas på svar under dagen.
Så många äldre lägenheter som är totalt förstörda, när jag kollade runt vände jag ibland i dörren av åsynen av klickgolv :arghh: blanklackade ikeakök :nailbiting: KLINKER :cry:
Jag är extremt osentimental i sådana frågor, men de där fönstren såg ju helknepiga ut.

I mitt sommarhus hade en äldre släkting, som bodde i huset förut, ersatt lister inomhus med rocagil, så jag är rätt härdad.

Den släktingen var MÅLARMÄSTARE, men det hade man ju aldrig kunnat tro.
 
Ändring/byte av fönster kan vara bygglovspliktigt, det brukar gå att googla fram om det är så i din kommun. Det kan bli dyrt om du missar bygglov och startbesked om det i efterhand visar sig att det var bygglovspliktigt. Det räknas som fasadändring, ibland även om det "bara" är på insidan du ändrar.
 
Ändring/byte av fönster kan vara bygglovspliktigt, det brukar gå att googla fram om det är så i din kommun. Det kan bli dyrt om du missar bygglov och startbesked om det i efterhand visar sig att det var bygglovspliktigt. Det räknas som fasadändring, ibland även om det "bara" är på insidan du ändrar.

Bra input, ska kolla! Dock borde ju den som bytte originalfönstret gjort en större fadäs kan en tycka :p
 
Jag har köpt en äldre lägenhet med många fina originaldetaljer. Dock har man någon gång bytt innerfönster och då satt i ett vanligt fönsterglas med standard-stängning. Fönstret i sig är vackert spröjsat på fasaden vilket iofs syns igenom fönstret, men jag skulle vilja återställa innerfönstrets spröjs även invändigt och helst också byta stängning till en anordning som ser mer ut som originalet. Typ såhär invändigt (lånad bild):


Visa bifogad fil 14741

Nån som vet om detta är genomförbart?? Vad för typ av handverkare kontaktar man?

Min spontana reaktion: Behövs verkligen innerfönstren? De behövs inte om ytterfönstren är tvåglasfönster. Om de inte behövs, så ta bort dem! För om jag tolkar ditt inlägg och bilden korrekt så sitter det på fasaden helt normala ytterfönster i original, dvs. som på bilden ovan.

Gissningsvis är innerfönstren ett resultat av att någon har velat ha mer ljuddämpat och/eller isolerat. Men det ser ju supermärkligt ut med innerfönster som du visar på bilden från lägenheten. Jag har aldrig sett något liknande - och det skulle fortfarande se märkligt ut även om du satte in ett fönster med utseende från tiden.
 
Min spontana reaktion: Behövs verkligen innerfönstren? De behövs inte om ytterfönstren är tvåglasfönster. Om de inte behövs, så ta bort dem! För om jag tolkar ditt inlägg och bilden korrekt så sitter det på fasaden helt normala ytterfönster i original, dvs. som på bilden ovan.

Gissningsvis är innerfönstren ett resultat av att någon har velat ha mer ljuddämpat och/eller isolerat. Men det ser ju supermärkligt ut med innerfönster som du visar på bilden från lägenheten. Jag har aldrig sett något liknande - och det skulle fortfarande se märkligt ut även om du satte in ett fönster med utseende från tiden.

Hur menar du? Innerfönster har alla lägenheter jag kollat på haft! Det är 2-glas, där den inre rutan är helt slät. Kanske är värdelös på att förklara nu haha :p
 
Hur menar du? Innerfönster har alla lägenheter jag kollat på haft! Det är 2-glas, där den inre rutan är helt slät. Kanske är värdelös på att förklara nu haha :p

Okej! Jag förstår hur du menar. Ja, då är det ju inte bara att lyfta av.

Om alla fönster i huset har samma lösning så behöver du nog dock göra som @Elegant machinery skriver och kolla med föreningen innan du ändrar för mycket. Det ser ju inte så kul ut så jag förstår om du vill ändra. Dock kan ju handtaget göra att det ser extra trist ut. Genom att byta till spanjolettstång så förändras nog mycket av utseendet på ett mer fördelaktigt sätt.
 
Okej! Jag förstår hur du menar. Ja, då är det ju inte bara att lyfta av.

Om alla fönster i huset har samma lösning så behöver du nog dock göra som @Elegant machinery skriver och kolla med föreningen innan du ändrar för mycket. Det ser ju inte så kul ut så jag förstår om du vill ändra. Dock kan ju handtaget göra att det ser extra trist ut. Genom att byta till spanjolettstång så förändras nog mycket av utseendet på ett mer fördelaktigt sätt.

Fick ett förslag nu att sätta dit lösa spröjs (handgjorda i äldre stil) samt byta handtag som du säger. Lös spröjs är ju också möjlig att ta bort om det skulle krävas vid utflytt.
 
Jo det kan man verkligen tycka!
Men det sökte antagligen bygglov för det och fick det godkänt på den tiden tyvärr.

Det märkliga är att huset är k-märkt. Ska undersöka saken vidare. Utifrån skulle det ju inte synas ngt om man satte spröjs invändigt då den isf följer den utvändiga spröjsen på insidan. Kanske har ngn bytt rutan invändigt på samma sätt dvs det syns ju inte utifrån? :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp