Innerväggar i lösdrift

Fredag

Trådstartare
Vi är många som går i lösdriftstankar - jag har inte ens "fått" gården jag ska bygga om än (anbud nästa tisdag).
Jo, jag undrar hur ni byggt innerväggarna i era lösdrifter? Alltså de som har liggplatsen inne i en lada som är större än liggplatsen.
Tänker mig en permanentbädd med torv underst och halm över. Detta ska ju helst stanna på rätt sida "stängslingen". Det vore också en klar fördel med flexibel inhängnad så att man kan utöka/ändra efter behov.
Det finns ju gallerstängsel med ca 30 cm mellan lodräta spjälor. De verkar ju väldigt smidiga så att man själv kan gå igenom utan att öppna ngn grind/dörr. Men då måste man fixa något vid golvet så att bädden stannar innanför utan att skräpa för mycket. Låte också möjligen någon osäkert/rangligt?
Hur har ni gjort? Tips om skrifter i ämnet? Har "Att bygga häststall" redan.
 
Jag har min lösdrift i ett ombyggt gammalt fårhus och har där murade väggar längst ner. I stalldelen där vi också haft lösdrift är stallväggarna av trä, hela vägen ner.
 
Har nått likanade jag med. Plyfa skivor längst ner och spånnt upp till... dvs ej flyttbar vägg... Ni funderar inte på att göra som vanligt trästaket men med nån skiva längst ner som skulle hinrda halm och dylikt från att förflytta sig. :confused:
 
Jag har gjort en lite annorlunda lösning. Då jag ibland saknade boxar när hästarna går i lösdrift (ex vid skador m.m) så byggde jag treboxar och ett "allrum" med utgången genom allrummet. Alla tre boxdörrarna leder till allrummet och dessa står i regel alltid öppna men är lätta att stänga som vilken boxdörr när man vill. Varje box är ca 10kvm så det är gott om plats att komma undan på vid bråk (jag har d-ponny).
Detta var min lösning iallafall. Här fungerar det jättebra, hoppas att du finner en bra lösning för det är väldigt smidigt med lösdrift.
/Mia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp