Bukefalos 28 år!

Innestående kaffe?

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, har ni hört talas om det? Är det vanligt? Vad tycker ni om det?

För er som inte har hört talas om det, så läste min pv nyss i någon tidning eller vad det var, om detta. Det var så att man kunde på vissa caféer beställa kaffe och så säga typ "3 kaffe, två till oss nu och en innestående".

Sen kunde en uteliggare eller så komma in på caféet och fråga "har ni några innestående kaffe?" och så få om de hade.

Någon som har erfarenhet av detta?

Vad tycker ni om detta? Jag tycker det låter som en jättebra idé!


//r
 
Sv: Innestående kaffe?

Jag har sett massa om det på facebook.

Jag tycker spontant att själva idén är jättebra men jag ser dels företag som skulle kunna lura kunderna och sen dök frågan om hur man avgör om någon behöver en sån kaffe upp? Är det bara uteliggare? Uteliggare med smutsiga kläder? Folk som "ser illa ut"? Äh jag vet inte, bara min cyniska sida som poppade upp.

Dock hade jag gärna kunnat göra något sådant själv. Hade känts bra att köpa en kaffe åt någon som kanske inte kunnat köpa den själv.
 
Sv: Innestående kaffe?

Okej!

Ja, det funderade jag också på.. vem som avgör liksom.. eller ja, det är väl personalen som avgör, men hur de avgör... men ja, rent spontant låter det ju bra!


//r
 
Sv: Innestående kaffe?

Jag förstår iden men funderar på hur urvalet görs? Får jag som inte är hemlös också fråga efter en innestående kaffe? Eller måste jag se ut på ett visst sätt? Bete mig på ett visst sätt?
 
Sv: Innestående kaffe?

Ja, det kan man undra... jag vet faktiskt inte alls... det där som pv läste var inte så ingående och här på min lilla ort tror jag inte att det finns.. man kan kanske fråga på något café eller så om man bor i en större stad eller så... alltså inte fråga efter kaffe, utan fråga hur de gör urvalet om de har det.


//r
 
Sv: Innestående kaffe?

TS: Tycker att det är en underbar idé, himla fint! :laugh:


Emtherlia: GIVETVIS är detta ENDAST till för de som är hemlösa och inte kan betala för varm dryck själva. (Eller något annat heller för den delen)
Om studenter/liknande av ren snålhet skulle försöka få till sig kaffe faller ju hela idén! :mad:
 
Sv: Innestående kaffe?

Har läst om det på facebook bara, fast då bara på engelska. Däremot har jag sett i Sverige om att man kan betala för sin kaffe och för nästa som beställer, så den får sitt kaffe gratis. Men då är det ju nån som tänkt betala för kaffet.
Jag kan tänka mig att (om det nu är sant) det helt enkelt är så att den som frågar om innestående kaffe får, om det finns. Man kan ju se fräsch ut och ändå inte kunna betala den där koppen som man vill ha/behöver, och den är ju ändå redan betalad av någon annan.
Kan man betala för sitt kaffe själv så är det ju ingen stor utgift, liksom.
 
Sv: Innestående kaffe?

Hur ska baristorna kunna avgöra vilka som är hemlösa och inte?

Tycker grundtanken är jättebra men i praktiken verkar det svårt, speciellt i ett så litet land som sverige.
 
Sv: Innestående kaffe?

Varför skulle det vara svårare i ett litet land än ett stort? :confused:

Känns lite typiskt svenskt att använda ursäkten "det är inte 100% vattentätt" för att slippa göra en god gärning. En hemlös/fattig som får en kopp kaffe blir antagligen inte mindre glad över det för att en snål tonåring också fått en.
 
Sv: Innestående kaffe?

Om studenter/liknande av ren snålhet skulle försöka få till sig kaffe faller ju hela idén! :mad:

Jag betalar gärna en kopp kaffe och en macka till en fattig student också.

Så jag tycker att iden är bra rakt av.
Vissa av oss kan bjuda dem som lever så att de accepterar att fråga efter innestående kaffe.
Vi har råd.
 
Sv: Innestående kaffe?

Hur ska baristorna kunna avgöra vilka som är hemlösa och inte?

Vad spelar det för roll?
Jag kan bjuda någon som tappat sin plånbok eller glömt den hemma också.
Den kan ju köpa innestående kaffe nästa gång och liksom fylla på efter sig.

Vilket även studenterna kan göra när de är klara med sina studier och har inkomster.
 
Sv: Innestående kaffe?

TS: Tycker att det är en underbar idé, himla fint! :laugh:


Emtherlia: GIVETVIS är detta ENDAST till för de som är hemlösa och inte kan betala för varm dryck själva. (Eller något annat heller för den delen)
Om studenter/liknande av ren snålhet skulle försöka få till sig kaffe faller ju hela idén! :mad:

Men i artikeln jag läste var det just de som utnyttjade detta. Folk som kände för en gratisfika kom in och frågade efter en suspended kaffe. Jag bjuder hellre en uteliggare än en snåljåp på en kaffe.
 
Sv: Innestående kaffe?

Känns bättre att ge uteliggaren kaffet direkt i handen istället. Jag litar inte på mellanhänder utan vill alltid kunna känna att det jag skänker hamnar rätt.
 
Sv: Innestående kaffe?

*kn l* Hugger närmsta knappen.

Ett argument jag har hört för innestående kaffe är att det känns som ett mer "direkt" sätt att hjälpa. Att pengarna slipper gå igenom hjälporgansationer som lägger massor av pengar på administration och personalomkostnader. Men, det är ju inget som säger att cafépersonalen verkligen för upp pengarna de får in som en innestående kaffe, och sedan delar ut den till någon annan. För mindre nogräknade caféer kan det nog bli en extra inkomstkälla istället, för jag tror inte caféägare är ärligare än hjälporganisationer med 90-konto. Därmed inte heller sagt att de är oärliga!

Sedan är jag inte helt säker på att jag vill betala kaffe till mindre ärliga personer med ibland kanske bättre ekonomi än mig själv som utnyttjar möjligheten till gratisfika. Jag tror inte det finns något direkt samband mellan ärlighet och ekonomi nämligen.

Den trede aspekten emot som jag har hört är caféägarnas vilja att agera härbärge till hemlösa individer. Det finns en rädsla över att vanliga betalande kunder ska undvika caféer där en stor del av klientelet är hemlösa/missbrukare eller på annat sätt socialt utsatta grupper (som ju är målgruppen för innestående kaffe).

Därför är jag tveksam till idén och kommer fortsätta skänka pengar till Stadsmissionen som jag tycker gör ett utmärkt arbete för hemlösa och socialt utsatta personer istället för att betala för en extra kaffe på ett café. En annan sak jag gör då och då är att köpa ett nummer av Situation Stockholm. På det sättet kan man också bidra till "en kopp kaffe" för någon som inte har råd att betala för sig. Det bidrar också till att individen får möjlighet att tjäna egna pengar, som sedan behöver sparas för att kunna köpa nya tidningar att sälja (försäljaren köper tidningen för halva försäljningspriset och behåller således halva inkomsten av tidningsförsäljningen om jag förstått det rätt).

Jag tror också att många socialt utsatta individer behöver en annan sorts hjälp en en kopp kaffe som någon förbetalt på ett café.
 
Sv: Innestående kaffe?

Jag vet inte vad jag tycker. Tror jag hellre vill ge kaffet direkt till den hemlösa.
När jag handlar i Hästaffären här köper jag alltid en massa kattmats burkar som de lokala katthemmet kommer och hämtar upp i butiken, det är en bra grej!
 
Sv: Innestående kaffe?

Jag betalar gärna en kopp kaffe och en macka till en fattig student också.

Så jag tycker att iden är bra rakt av.
Vissa av oss kan bjuda dem som lever så att de accepterar att fråga efter innestående kaffe.
Vi har råd.

Vad spelar det för roll?
Jag kan bjuda någon som tappat sin plånbok eller glömt den hemma också.
Den kan ju köpa innestående kaffe nästa gång och liksom fylla på efter sig.

Vilket även studenterna kan göra när de är klara med sina studier och har inkomster.

Samma här, för jag tror inte att jag ordagrant har läst att det enbart gäller utstötta och hemlösa. Utan det kan ju helt enkelt vara så att man är brutalt kaffesugen, men upptäcker att man lämnat plånboken hemma, på kontoret eller i bilen.

Men jag hoppas ju att folk inte ska utnyttja situationen av snålhet.

Jag läste ett tänkvärt inlägg idag på facebook, som gäller det här...

okej såhär är det. Dela min status för att sprida vidare detta vidriga beteende hos mänskligheten.

Idag satt jag och fikade på *Xxxxxxx* i stockholm. När dörren plötsligt öppnas och en äldre man kommer in. Han är blind på båda ögonen & kommer in med en taxi chaufför.

De möts av någon som jobbar där, en man i 40 års åldern, kan bara anta att han är någon typ av plats chef. Taxi chauffören släpper den blinde mannens hand och frågar personalen "tar ni hand om honom härifrån?" de svarar "ja absolut det gör vi".

När chauffören gått ut genom dörren vänder han sig åt den blinde mannen och säger högt och tydligt "Hej, eh. det är fullt" jag tittar mig omkring och det finns massvis av platser, bland annat brevid oss, precis brevid dörren. sedan fortsätter han till den blinde mannen "och eh.. ja du luktar otrevligt och skrämmer mina kunder, de vill inte ha dig här" var på jag & mamma bara stirrar på varandra och en kvinna brevid mig säger "nej mig stör han inte" till mig. Jag kunde då inte hålla mig längre när personalen börjar putta ut mannen mot gatan igen, ensam och blind.

Jag brister ut"vad fan håller du på med" och ser att ingen gör något. Jag minns det där jag läste om att köpa en kaffe till sig och en tillgodo kaffe till någon som inte har tillgångar till det där lilla extra, som en varm kopp kaffe när det är kallt. Så jag går ut till den blinde mannen som presenterar sig som erik. Allt han ville ha var en dubbel espresso och en fanta.

Så JAG får gå och beställa det ÅT honom. för han var inte välkommen in. Jag frågar om han fryser och han säger snällt "nej angelica det är ju nästan varmt nu". okej, säger jag, frågar om han vill ha något mer men han är nöjd. Jag sitter och tittar ut och håller koll så att ingen är på honom igen. Tårarna bara rinner för att jag får så ont i hjärta och själ när jag ser att det här händer i en värld på 2000 talet. Jag ser hela tiden hur personalen stirrar på oss, och bara väntar på att vi ska gå så de kan köra bort honom igen.

Vi sitter kvar yttligare 1,5 timme efter denna händelse så att Erik ska få dricka sitt kaffe ifred. När vi ska gå frågar jag om allt är okej och han säger "jag skulle bara väldigt gärna vilja ha en glass" han tar fram pengar för att betala detta. Men vi löser det åt honom också. en glass i förhoppning om att personalen då inte kan köra bort honom förens han är klar.

Med detta meddelande vill jag bara förmedla min besvikelse på alla såkallade medmänniskor, då det enbart var jag och min mamma som hjälpte till. Samt hur människor har hjärta att köra ut en stackars man, som ett djur på gatan för att han inte var inte luktade eller såg ut som de tyckte passade. För mig är det ofattbart, hur man kan tro att det här är acceptabelt.. Jag vill se en förändring och det är nu.

dela med er av min upplevelse och från och med nu, inget mer *Xxxxxxx*.

/A L T
 
Sv: Innestående kaffe?

Jag är inte alls insatt i någon form av välgörenhet/sfrågor och har aldrig stött på den här företeelsen, men efter att ha läst ditt inlägg håller jag spontant med dig.
 
Sv: Innestående kaffe?

Emtherlia: GIVETVIS är detta ENDAST till för de som är hemlösa och inte kan betala för varm dryck själva. (Eller något annat heller för den delen)
Om studenter/liknande av ren snålhet skulle försöka få till sig kaffe faller ju hela idén! :mad:
Alla hemlösa är inte utan pengar, hur ska man bedöma vilka hemlösa som har tillräckligt lite? :confused: :)
 
Sv: Innestående kaffe?

*kn l* Hugger närmsta knappen.

Ett argument jag har hört för innestående kaffe är att det känns som ett mer "direkt" sätt att hjälpa. Att pengarna slipper gå igenom hjälporgansationer som lägger massor av pengar på administration och personalomkostnader. Men, det är ju inget som säger att cafépersonalen verkligen för upp pengarna de får in som en innestående kaffe, och sedan delar ut den till någon annan. För mindre nogräknade caféer kan det nog bli en extra inkomstkälla istället, för jag tror inte caféägare är ärligare än hjälporganisationer med 90-konto. Därmed inte heller sagt att de är oärliga!

Sedan är jag inte helt säker på att jag vill betala kaffe till mindre ärliga personer med ibland kanske bättre ekonomi än mig själv som utnyttjar möjligheten till gratisfika. Jag tror inte det finns något direkt samband mellan ärlighet och ekonomi nämligen.

Den trede aspekten emot som jag har hört är caféägarnas vilja att agera härbärge till hemlösa individer. Det finns en rädsla över att vanliga betalande kunder ska undvika caféer där en stor del av klientelet är hemlösa/missbrukare eller på annat sätt socialt utsatta grupper (som ju är målgruppen för innestående kaffe).

Därför är jag tveksam till idén och kommer fortsätta skänka pengar till Stadsmissionen som jag tycker gör ett utmärkt arbete för hemlösa och socialt utsatta personer istället för att betala för en extra kaffe på ett café. En annan sak jag gör då och då är att köpa ett nummer av Situation Stockholm. På det sättet kan man också bidra till "en kopp kaffe" för någon som inte har råd att betala för sig. Det bidrar också till att individen får möjlighet att tjäna egna pengar, som sedan behöver sparas för att kunna köpa nya tidningar att sälja (försäljaren köper tidningen för halva försäljningspriset och behåller således halva inkomsten av tidningsförsäljningen om jag förstått det rätt).

Jag tror också att många socialt utsatta individer behöver en annan sorts hjälp en en kopp kaffe som någon förbetalt på ett café.
Håller med. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 705
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp