Innetäcke till oklippt häst

Aifos

Trådstartare
Jag är inte särskilt glad för att täcka min häst om det inte är oväder. Hon gillar inte heller täcken. Men, hon är skimmel och hon rullar sig noga i boxen varje natt och ser mer eller mindre ut som en gödselhög även om jag spolar av henne ofta. Vi kan numera inte visa oss ute bland folk utan ländtäcke :meh:. Så nu blir det täcke inne och ute. Men vad lägger jag på en oklippt häst (arab) i välventilerat kallstall? Hon är relativt skavkänslig. Fleece? Eller finns bättre alternativ?
 
Du accepterar att det är en häst och låter den vara utan.

Du är alltså villig att riskera skav och skador pga att hästen är smutsig? En gång innan tävling kan jag förstå, men i vanliga fall?
Ja det var ju som upplagt för att bli uppfostrad. Jag tänker inte skada min häst utan hoppas att någon här har mer erfarenhet än jag i ämnet.
 
Rambo har ofrodrade stalltäcken för att undvika fläckar. Skulle dock låta hästen vara naken till vardags och ha det innan t ex tävling.
 
Ja det var ju som upplagt för att bli uppfostrad. Jag tänker inte skada min häst utan hoppas att någon här har mer erfarenhet än jag i ämnet.

Kanske det finns en anledning till att det var "som upplagt"? Typ att du faktiskt inte alls ser till hästens behov utan enbart dina egna? Vilket jag tycker är ok så länge det inte går ut över hästen.

Ser du till hästens behov så låt den vara häst.
 
Min numera av åldern kritvita dam har ett fleece med slät utsida som fungerar riktigt bra. Passar hästen bra i formen och ligger still även i bogpartiet så det skaver inte. Hästen är av sig själv rätt korthårig, klipps inte, och står i kallstall. Har fått prova mig fram, det är svårt att hitta täcken som passar bra.
 
Inte fleece iallafall, vet typ ingen skavkänslig häst någonsin som kunnat ha fleece som stalltäcke.
Men de flesta märkena har väl tunna täcken, kolla bland det/de märket/märkena som sitter bra på din häst, om de har nåt. T.ex. horseware har flera olika.
 
Jag är inte särskilt glad för att täcka min häst om det inte är oväder. Hon gillar inte heller täcken. Men, hon är skimmel och hon rullar sig noga i boxen varje natt och ser mer eller mindre ut som en gödselhög även om jag spolar av henne ofta. Vi kan numera inte visa oss ute bland folk utan ländtäcke :meh:. Så nu blir det täcke inne och ute. Men vad lägger jag på en oklippt häst (arab) i välventilerat kallstall? Hon är relativt skavkänslig. Fleece? Eller finns bättre alternativ?

Jag tycker att innetäcken hjälper ytterst begränsat mot pissfläckar. De är fullt kapabla att ha bajs som huvudkudde ändå, täcket täcker inte lår och buk, och blöta bajar eller blött strö läcker genom ett tunt täcke ändå.

MEN om du hemskt gärna vill prova rekommenderar jag ett sånt bävernylontäcke som travare har, de brukar vara välsydda och ha bra passform.
 
Köpt något tunt stalltäcke utan foder i såfall. Har bland annat i min hästgarderob ett amigo täcke som är tunt men fungerar alldeles utmärkt för att slippa fläckar på hästen. Har bara haft ljusa fuxar som gärna ligger i bajsn även om min nya är bättre en tanten som använde bajset som huvudkudde :cry:;)
 
En sån här, kanske... :angel:

Skämt åsido har jag givit upp stalltäcken. Har också en ljus häst, oftast med bajsfläckar. Tycker inte att det är så farligt, hästen bryr sig inte i alla fall. Klart att jag borstar av det värsta innan ridning men riktig finputs väntar jag med till sommaren. :p
 
Jag är inte särskilt glad för att täcka min häst om det inte är oväder. Hon gillar inte heller täcken. Men, hon är skimmel och hon rullar sig noga i boxen varje natt och ser mer eller mindre ut som en gödselhög även om jag spolar av henne ofta. Vi kan numera inte visa oss ute bland folk utan ländtäcke :meh:. Så nu blir det täcke inne och ute. Men vad lägger jag på en oklippt häst (arab) i välventilerat kallstall? Hon är relativt skavkänslig. Fleece? Eller finns bättre alternativ?

Med tanke på hur temperaturen är där jag bor, ser jag det som olämpligt att täcka en oklippt häst inomhus.
Visserligen har ju rimligen din arab inte mer päls än min arab, men nog sjutton blir det varmt med täcke och vinterpäls när det är nästan tio plusgrader.
 
Min erfarenhet med skimmel är att vanliga tunna innetäcken inte skyddar tillräckligt mot kissfläckar. Regntäcken är mycket bättre då de inte drar åt sig fukt. Så min skimmel fick stå med ofodrat regntäcke inne på sommaren före tävlingar. Skulle köra på det istället för fleece el. dyl.
 
Min erfarenhet med skimmel är att vanliga tunna innetäcken inte skyddar tillräckligt mot kissfläckar. Regntäcken är mycket bättre då de inte drar åt sig fukt. Så min skimmel fick stå med ofodrat regntäcke inne på sommaren före tävlingar. Skulle köra på det istället för fleece el. dyl.

Har likande erfarenhet. Min har ett 100 g stalltäcke utan "skal" och om hästen ligger tillräckligt länge på en och samma bajsfläck så går det igenom täcket. :D
 
Med tanke på hur temperaturen är där jag bor, ser jag det som olämpligt att täcka en oklippt häst inomhus.
Visserligen har ju rimligen din arab inte mer päls än min arab, men nog sjutton blir det varmt med täcke och vinterpäls när det är nästan tio plusgrader.
Fast det finns verkligen undantag, min häst är oklippt och har redan ett fodrat täcke dygnet runt. Jag fick sätta på henne täcke redan som två åring för att hon frös trots lösdrift och fri tillgång på mat. Hon visar att hon fryser genom att springa i hagen, hennes pappa gjorde likadant. Så även fast jag föredrar otäckat så fick jag lägga på ett täcke och då slappnade hon av och slutade springa.
 
Min erfarenhet med skimmel är att vanliga tunna innetäcken inte skyddar tillräckligt mot kissfläckar. Regntäcken är mycket bättre då de inte drar åt sig fukt. Så min skimmel fick stå med ofodrat regntäcke inne på sommaren före tävlingar. Skulle köra på det istället för fleece el. dyl.
Inga problem med kissfläckar här, det är bajset som är problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 684
Senast: super
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
941
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp