Bukefalos 28 år!

Inomhusblommor som tål mycket sol?

T

Tiffanys

Hej!

Det här blir min första tråd i forumet då jag mest läser, har inte aktivt hållit på med hästar på nästan tio år nu så även om jag fortfarande har ett intresse känner jag mig lite malplacerad. Jag kände ändå att jag vågade starta en tråd här då det ju inte handlade om djur just nu och ni verkar vara många kunniga här när det kommer till växter!

Jag bor i en lägenhet i södra norrland och tyvärr har jag ingen balkong. Jag skulle väldigt gärna vilja ha krukväxter i fönstrena men då det är söderläge så har jag inte lyckats hitta något som inte blir kremerat av solen efter ett litet tag.

Har ni något tips på någon växt eller blomma som skulle klara värmen och direkt sol? Skulle det hjälpa om man satte dit en sån fönsterplast på halva fönstret? (sånt insynsskydd). Tyvärr har jag heller ingen yta att ha blommor på som ligger längre in i något rum så det är stekande sol eller inget som gäller. Just nu har jag plastblommor och även om de är "fina" året om så känns det ju lite trist och framförallt tacky..

Någon kaktus vill jag inte ha men det känns inte som det finns något alternativ?
 
Bougainvillea (stavning?) tålde stekande sol större delen av dagen de år jag hade sådana fönster!
Blommar snyggt gör de också.

Hibiskus funkar om man ger massor av vatten under sommaren
 
Jag har pelargoner i mitt söderfönster. Där blir det stekande sol och supervarmt, men dom verkar trivas ändå! :up: Man får vattna flitigt bara!
 
Svärmorstungor och paradisträd, sa de på Plantagen när jag bad om råd.
Fast det har jag ju redan, jag ville ha tips på fler växter. ;)
 
Åh tack snälla ni för tipsen! Jag ska besöka lokala blomhandeln för att se vilka sorter de har. Pelargoner tycker jag luktar lite illa men det kanske beror på vilken sort man har? Har nästan bara sett röda i butik.

En liten extra fråga om det är okej.. Finns det någon blomma som tvärtom inte vill ha sol alls? Bortsett från mina fönster finns en liten yta att ställa en växt på och dit når inte solen, det är ett ganska mörkt hört. Garderobsblomma känner jag ju till men de är ju lite trista, helst skulle jag vilja ha något med färg.

Jag var med min mor och handlade blommor för någon dag sedan och det då jag fick det här infallet om att jag måste försöka hitta något jag kan ha i lägenheten, blir lite avundsjuk på de som har trädgård känner jag :cry:
 
@Tiffanys: Nu blommar den inte men min Aloe vera vill absolut inte stå ljust och trivs mycket bra inne i ett rum, dvs relativt mörkt. Orkidéer kan stå rätt relativt mörkt också bara de får lite ljus ibland för att stimulera blomningen (jag har massor av orkidéer och det fungerar bra, jag har fått flera av dem att blomma om på det sättet).
 
@Tiffanys: Nu blommar den inte men min Aloe vera vill absolut inte stå ljust och trivs mycket bra inne i ett rum, dvs relativt mörkt. Orkidéer kan stå rätt relativt mörkt också bara de får lite ljus ibland för att stimulera blomningen (jag har massor av orkidéer och det fungerar bra, jag har fått flera av dem att blomma om på det sättet).
Va? Då ska jag genast flytta min aloe och mina orkideer
 
Jag har nu köpt en pelargon, det blev årets då den var så väldigt fin, kan inte säga om det var en zonal eller inte men vi får se hur den klarar sig helt enkelt.

Köpte också en Hibiskus med två knoppar, en liten våreld (då den var fin och väldigt billig) samt en lyckoklöver då jag tyckte om den lila färgen. Märkte dock igår när jag borstade tänderna och gick in i köket att den liksom hade "gått och lagt sig" och fällt in bladen. Lite roligt men tyckte också det såg lite äckligt ut då det påminde lite om en massa malar som satt sig på ett par kvistar eller nåt..

Jag har skrivit ut skötselråd för samtliga växter och ska köpa gödning under veckan då jag får tid så får vi se hur det går helt enkelt.

Jag har faktiskt en aloe vera som liksom växte ur sin kruka. Den står på en liten piedestal på govlet i köket brevid elementet men inte inom räckhåll för solen. Den har inte fått vatten på nästan 1,5 år men den har fortfarande gröna delar, den verkar ju stört omöjlig att ta ihjäl så jag funderar på om jag helt enkelt ska fixa en ny kruka och plantera om det som ser okej ut så får den flytta in i ett annat rum.

Jag bor i en etta och sover alltså i mitt "vardagsrum", då de också har söderfönster längs hela sidan är persiennerna nere under hela sommarhalvåret annars blir det alldeles för varmt inne så det blir svårare att ha levande växter där inne :)
 
växtlampor finns också om man vill ha en växt men inte har passligt fönster. Så får den ljus ändå :)
 
växtlampor finns också om man vill ha en växt men inte har passligt fönster. Så får den ljus ändå :)
Det var ett bra tips! Jag har inte så mycket yta i lägenheten men en liten bänk blir det efter planerat ombygge och sedan har jag ett litet hörn vid sidan av en soffa. En fikus vore ju drömmen men tror de behöver mer ljustimmar än vad en lampa kan ge om de ska kunna växa sig stora men en mindre krukväxt bör ju fungera så småningom :)
 
Det var ett bra tips! Jag har inte så mycket yta i lägenheten men en liten bänk blir det efter planerat ombygge och sedan har jag ett litet hörn vid sidan av en soffa. En fikus vore ju drömmen men tror de behöver mer ljustimmar än vad en lampa kan ge om de ska kunna växa sig stora men en mindre krukväxt bör ju fungera så småningom :)

Med rätt sorts växtlampa borde det inte vara något problem med en fikus (se på de jätteodlingar av marijuana de upptäcker lite nu och då i lägenheter ;) :D).
 
Med rätt sorts växtlampa borde det inte vara något problem med en fikus (se på de jätteodlingar av marijuana de upptäcker lite nu och då i lägenheter ;) :D).
Haha ja det är ju sant, fått för mig att de drar en hel del el dock men det kanske har med storleken på odlingen att göra. Det största problemet är att jag inte har så mycket yta, stora och bökiga möbler och en lite märklig planlösning gör att jag liksom inte har några hörn eller så typ. Hittade små växtlampor som liksom såg ut som en hög svamp man satte direkt i en kruka, tyckte de var tuffa :) Man hittar dem om man googlar på växtlampa.

Jag har australiensk hoya i söderfönster hemma. Verkar trivas kanon där :)
Jag tittade på Hoya i blomsteraffären men det fanns ingen som föll mig i smaken riktigt, ska se hur växterna jag har klarar sig nu så blir det nog fler så småningom, vårelden kommer jag nog kasta när den blommat ut då verkar vara svåra att få att blomma om.

Hibiskusen har blommat nu iaf, två stora, vackra cerisa blommar är det. Jag hoppas verkligen att de sitter kvar ett bra tag! Pelargonen (årets) däremot har redan börjat tappa kronblad, det gjorde min mammas med och jag vet inte riktigt vad det beror på.. Den har ju inte stått i min lägenhet tillräckligt länge för att den skulle kunna ta någon skada tycker jag. Den hos min mamma står på köksbordet, mycket ljus där men inget direkt solljus.
 
Den kommer nog i kapp ska du se, vattna pelargonen med näringsvatten när den blir torr. Plantera om den så den står i större kruka (än den du köpte den i, om du inte redan gjort det), gärna grus eller dylikt i botten så den inte behöver ha det vått om tassarna.
 
Det är kanske på gränsen till för sent nu, men passa på att odla tomater. Tomater kan du med fördel ställa (med innerkrukan då) i ett tråg eller en stor ytterkruka och fylla på rejält med vatten, tex varje kväll så att den står och är blöt om fötterna hela tiden, då behöver du inte oroa dig för att övervattna.
 
Den kommer nog i kapp ska du se, vattna pelargonen med näringsvatten när den blir torr. Plantera om den så den står i större kruka (än den du köpte den i, om du inte redan gjort det), gärna grus eller dylikt i botten så den inte behöver ha det vått om tassarna.

Det är kanske på gränsen till för sent nu, men passa på att odla tomater. Tomater kan du med fördel ställa (med innerkrukan då) i ett tråg eller en stor ytterkruka och fylla på rejält med vatten, tex varje kväll så att den står och är blöt om fötterna hela tiden, då behöver du inte oroa dig för att övervattna.

Jag planterade om samtliga blommor i lite större krukor när jag köpte dem, kan tyvärr inte ha för stora dock då de inte får plats i fönstret då.

Tomater hade jag gärna haft men jag har ju ingen balkong och vill inte ha dem inne då tomatplantor luktar rätt illa.

Har nog aldrig saknat att bo i hus så mycket som just nu faktiskt.. lägenhet suger :down:
 
Hur gör man om man mer eller mindre endast har fönster i söder och västerläge? Har mer eller mindre brännande sol hela dagarna. Känns ju lagom kul att ha persiennerna halvnere. :meh:

Funderar på att ha en skänk i köket där jag ställer en del av växterna. Hur har ni andra löst det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp