Bukefalos 28 år!

Inomhusbus

_Taggis_

Trådstartare
Tyckte rubriken blev så ärtig så lät den stå kvar så :p

Nåväl, min fråga är kort och gott: Ni som har två eller flera hundar, låter ni dem busa och leka inne?

Har hamnat i en situation där jag och den andra hundägaren är helt oense om detta. För att inte gå in på detaljer så är det så att jag och vovven bor några veckor under samma tak som en annan ägare och hund.
Jag anser inte att okontrollerat bus och lek inne är nödvändigt. Dels av skälet att det är ett halt klickgolv och ena hunden är 50 kg tung och den andra är på 8 kg. Jag anser att skaderisken främst för den stora är onödig. Utomhus är den store alldeles för burdus och våldsam och där är jag mer rädd att den lille kan råka illa ut. Så jag tycker inte de bör leka fritt oavsett, däremot får de såklart umgås men känner jag att det börjar livas upp bryter jag. Dessvärre är de två ungdomar på 1 resp 3 år så de är mkt flitiga på att dra igång lek.

Bortsett från att jag själv får hjärnblödning av stökandet, så är min fråga om det är orimligt att tänka att de nödvändigtvis inte måste busas och härjas så mkt med varandra när de är så olika i stl? Jag har inga bekymmer att låta min hund rasa av sig ihop med mer likasinnade, men nu råkar vi bo ihop med denna...

Hur tänker andra om saken?
 
Tyckte rubriken blev så ärtig så lät den stå kvar så :p

Nåväl, min fråga är kort och gott: Ni som har två eller flera hundar, låter ni dem busa och leka inne?

Har hamnat i en situation där jag och den andra hundägaren är helt oense om detta. För att inte gå in på detaljer så är det så att jag och vovven bor några veckor under samma tak som en annan ägare och hund.
Jag anser inte att okontrollerat bus och lek inne är nödvändigt. Dels av skälet att det är ett halt klickgolv och ena hunden är 50 kg tung och den andra är på 8 kg. Jag anser att skaderisken främst för den stora är onödig. Utomhus är den store alldeles för burdus och våldsam och där är jag mer rädd att den lille kan råka illa ut. Så jag tycker inte de bör leka fritt oavsett, däremot får de såklart umgås men känner jag att det börjar livas upp bryter jag. Dessvärre är de två ungdomar på 1 resp 3 år så de är mkt flitiga på att dra igång lek.
Hur tänker andra om saken?

Jag tanker precis som dig! Jag skulle aldrig lata hundar med den storleks skillnaden leka fritt hur som helst, och aven om det ar samma storlek ar jag radd om mitt hem och det forekommer inte fri lek innomhus. Den som foreslar det far ga och lagga sig pa en badd tills jag kan ga med dem utomhus, har leks det inte ensamna over huvud taget. Jag vill kunna bryta innan det blir for villt.
 
Jag håller helt med dig.
Jag låter inte mina leka tillsammans inomhus hur som helst och när de väl leker inne så håller jag koll och avbryter när det riskerar att bli för vild lek. De vet vad som gäller, så enda gångerna de leker inne är tex när vi tränat tricks och har leken som belöning (även om jag bara tränar en i taget så händer det att den andra vill vara med i leken och då kan det vara ok ibland). När de är ensamma ligger de och vilar, så då behöver jag inte oroa mig för skador.
 
Tack för era svar. Skönt att se att jag inte är helt fel ute. Den andra hundägaren tycker att jag är löjlig samt diktatorisk och att hundarna "måste få busa av sig nån gng" antingen inne eller ute. Jag förstår inte detta "måste", att det på nåt vis skulle vara obligatoriskt för att bo under samma tak att hundarna måste "rasa av sig ihop". Tror inte de skulle sluta invitera till busande flera ggr dagligen om de fick rasa fritt ibland.
Min hund får utlopp för energi då vi är ute, antingen ensam eller med andra hundar som är mindre våldsamma och härjiga i sitt umgänge.
 
Jag tänker att det beror på hundarna.
Ruben väger 5.5 kg och busade vilt både inne och ute med ddb på 55 kg, den stora var klok och försiktig så det var aldrig några bekymmer.
När jag haft mopsen här har han och Ruben fått leka inomhus men det har aldrig blivit vilt, de har mest brottats.
 
Jag tänker att det beror på hundarna.
Ruben väger 5.5 kg och busade vilt både inne och ute med ddb på 55 kg, den stora var klok och försiktig så det var aldrig några bekymmer.
När jag haft mopsen här har han och Ruben fått leka inomhus men det har aldrig blivit vilt, de har mest brottats.

Ja så ser jag det oxå. Lugna lekar eller brottningsmatcher är ju inget som blir så livat. Dessa springer gatlopp och tenderar att springa omkull möbler och sig själva.
 
Tyckte rubriken blev så ärtig så lät den stå kvar så :p

Nåväl, min fråga är kort och gott: Ni som har två eller flera hundar, låter ni dem busa och leka inne?

Har hamnat i en situation där jag och den andra hundägaren är helt oense om detta. För att inte gå in på detaljer så är det så att jag och vovven bor några veckor under samma tak som en annan ägare och hund.
Jag anser inte att okontrollerat bus och lek inne är nödvändigt. Dels av skälet att det är ett halt klickgolv och ena hunden är 50 kg tung och den andra är på 8 kg. Jag anser att skaderisken främst för den stora är onödig. Utomhus är den store alldeles för burdus och våldsam och där är jag mer rädd att den lille kan råka illa ut. Så jag tycker inte de bör leka fritt oavsett, däremot får de såklart umgås men känner jag att det börjar livas upp bryter jag. Dessvärre är de två ungdomar på 1 resp 3 år så de är mkt flitiga på att dra igång lek.

Bortsett från att jag själv får hjärnblödning av stökandet, så är min fråga om det är orimligt att tänka att de nödvändigtvis inte måste busas och härjas så mkt med varandra när de är så olika i stl? Jag har inga bekymmer att låta min hund rasa av sig ihop med mer likasinnade, men nu råkar vi bo ihop med denna...

Hur tänker andra om saken?

Med storleksskillnaden och att den stora är för burdus hade jag ev varit tveksam till lek. Finns det risk att den lilla skadas hade jag vägrat lek.

Just nu har jag bara en hund. Hon får leka fritt inne. Och jag kan kasta boll åt henne inne. Men hon väger under 3 kg. Hade jag haft en Cane Corso tex hade jag fått tänka om.

Jag har alltid haft två hundar innan denna. De har fått leka inomhus. Dels var de jämnstora, dels är de små, dels är det försiktiga hundar som inte skadar sig/den andre/inte river ner saker så de kan gå sönder.
 
Lugn och stillsam lek är okej inne, spring och röj får man göra ute. Är det stor storleksskillnad mellan hundarna så är det inte säkert att de får leka alls.
 
Mina får leka inomhus, men då är alla ungefär lika stora och så mycket leks det inte (mest lite brottningslekar). :) Lek med stor hund i den viktklassen skulle mina inte få leka med alls varken ute eller inne :nailbiting:

Nä precis, jag ser inte alls behovet av att de ska leka. Visst att de måste få smågruffa och typ konversera då vi är i samma stuga, men thats it. Blir det ansats till spring bryter jag (och det blir det alltid).
Hade aldrig låtit min hund umgås med den andra hunden öht om det gick att undvika. Men nu måste jag förhålla mig till det på nåt vis under semestern.
 
Med storleksskillnaden och att den stora är för burdus hade jag ev varit tveksam till lek. Finns det risk att den lilla skadas hade jag vägrat lek.

Just nu har jag bara en hund. Hon får leka fritt inne. Och jag kan kasta boll åt henne inne. Men hon väger under 3 kg. Hade jag haft en Cane Corso tex hade jag fått tänka om.

Jag har alltid haft två hundar innan denna. De har fått leka inomhus. Dels var de jämnstora, dels är de små, dels är det försiktiga hundar som inte skadar sig/den andre/inte river ner saker så de kan gå sönder.

Jag leker med min när hon är ensam. Kasta saker eller gömma dem. Samma sak med hundkompisar i samma stl, klart de får leka så länge de är på lika villkor och inte blir farligt för nån av dem. Jag hade dock inte orkat med dagliga skenturer inomhus pga min egen ljudkänslighet, men hälsar vi på hos nån är det ok att hundarna rasar av sig.
 
Min 10kg får leka med vår våra +30kg men bara inomhus eftersom det endast är tassviftande och små skall. Ute skulle leken bli spring i 60km/h och det godkänns inte alls utan lov och enbart små med små och stora enskilt.
 
Jag har en (stor!) malle och en rottis som bada har otroligt mycket overskotts energi ... Har leks det inte inne och bara ute nar jag ar med och kan bryta. De leker helt olika och Rottisen blir ofta lite "overvaldigande" i sina forsok till brottning nar mallen mest vill jaga. Rottisen ar over huvud taget dalig att leka med andra hundar ... hon vill brotta ner och vi har annu inte traffat en annan hund som ser det som "en kul lek". 🙄
 
Vår Broholmer får inte leka inomhus då vi har mindre barn och även om vi inte hade haft barn skulle de inte fått leka inne. Leka gör man ute.
Jag platsar min 50 kg’s vovve och säger att nu leker vi inte. Vi umgås med en familj som har chihuahua på 2,5 kg, vår hund skulle mosa honom om de fick leka. Vi har även en liten valp i släkten och denna valp försöker få igång vår hund men han vet att lek inte är tillåtet med så små hundar.
Umgås vi med vänner med mindre barn platsar jag honom i närheten av oss för att han inte ska skrämma eller ha omkull barnen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 665
Senast: Fisherling
·
Hundhälsa Jag har en liten flock hemma och kom på häromdagen hur otroligt lite dom träffat andra hundar, min ettåring har i princip bara träffat...
Svar
13
· Visningar
1 628
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Om en ska bo en period hos någon som har en hund som är väldigt olikt fostrad jämfört ens egen, hur ska en få det att fungera på bästa...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 673
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp