Inpassning av Freeform-sadel

Maran

Trådstartare
Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp.

277b.jpg


Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon digitalkamera.

Paden ser ut som den som hör till Knights bomlösa och fästena stämmer inte med sadelns, men det står SKITO på den. Det verkar inte som om man kan ta ur panelerna. Det känns som de är 1-1,5 cm tjocka och borde kanske vara tjockare till min häst vars ryggrad inte är inbäddad. Detta är en ny typ av sadel för mig. Hoppas på att någon snäll bukefalist kan hjälpa till här. Är osäker på om den passar eller hur jag ska ändra för att det ska bli bättre.

Sadeln åkte fram lite när jag red och pälsen blev lite gnuggad på en fläck bakom bogspetsarna. Hästen var ordentligt svettig under mesta delen av sadeln/paden, men bara småsvettig under främre delen. Hästen verkade inte 100 bekväm med den heller, men det kan ha varit ovanan hos både kusen och mig. Det var lite svårare än vanligt att få honom att jobba med bakdelen och galoppfattningarna fungerade ännu sämre än vanligt. Det brukar vara ett tecken på dålig sadelpassning för oss har jag lärt mig av bitter erfarenhet. Inga svullnader på ryggen efteråt som väl var. Apropå min andra förvirrade sadeltråd.

Det kändes som om jag hamnade i stolsits trots "normala" dressyrläder.

Vad göra? Glömma den här sadeln eller labba med koppjärn och stigläderposition?

Tror ni att koppjärnet är för smalt så jag bör vinkla ut det? Svettmönstret tyder på det tycker jag. Vidden kändes OK i stallet, men samtidigt såg sadeln ut att ligga lite i bakvikt. Det där är jag inte helt säker på. Den där sadeltypen är förvirrande eftersom framvalvet nästan är högre än bakvalvet redan från början. En dum fråga kanske, men ni som har Freeform, har ni lagt koppjärnet över "naken" häst och böjt till det utifrån det eller hur har ni gjort? Jag gjorde inte det nu eftersom vidden det hade när jag hämtade sadeln kändes OK i stallet. Att sadeln åker fram brukar ju ofta bero på att den är för vid? :confused: Jag tror inte att kusens mage puttade fram gjord och sadel. Han har visserligen en gnutta sommarhull, men är inte bukig. Jag känner mig helförvirrad.

Att jag hamnar i bakvikt kan bero på att den tidigare ägaren har satt stiglädren långt fram. Jag ska prova att flytta tillbaka dem lite och se om det hjälper.

Hilfe bitte!:)
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Det kan ta lite tid att vänja sig vid sadeln, men du känner ju själv hur hästen reagerar på ridning i den.

Jag skulle prova att flytta stiglädrena bakåt och kolla hur stor mankfrihet det är när man sitter i sadeln. Det räcker ju med att sadeln inte ligger an på manken/ryggraden när man rider, mer luft mellan sadel och häst behöver det inte vara.
På min tunna till häst fick jag in ett finger mellan sadel och häst, men vi trivdes båda bra i sadeln.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Tack för tipsen!:)

Hm, det undre lagret av sadeln låg an mot manken i framkanten. Kanske mot ryggraden också? Hästens rörelsemönster tydde på det om jag tänker efter. En dum(?) fråga - hur påverkas det under lagret om jag ändrar järnet? Att sadeln ligger an på manken borde ju betyda att järnet är för brett? Eller?

Den enda bomlösa jag har provat förut var en Barefoot. Den har ju en annan konstruktion än Freeform. Där sa försäljaren att det inte gör något att sadeln ligger an fram eftersom sadeln är mjuk. Därför trodde jag att det var så med t ex Freeform också. Men det kanske är fel eller så missuppfattade jag?
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Bara en liten fundering. Om hästen har lite högre manke och är aningen omusklad/ inte fullmusklad så kanske du skulle behöva något tjockare ilägg i padden för att kunna vidga järnet en aning och på så sätt få ner framvalvet en aning för mindre bakvikt? Sedan hur man laborerar med detta vet jag inte eftersom jag inte har vana av bomlöst som behöver pad.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Personligen gillar jag inte att en sadel ligger an mot tornutskotten över huvud taget. Det som är knixigt med FreeForm är att järnet framtill är format som ett V. Det vore enklare om det såg ut så här (om du förstår vad jag menar):
..__
.I...I
/.....\

Den övre delen format som ett upp och nervänt U och sedan en bit ner den vinkel som ska ligga an mot hästens mankmuskulatur.
Har man en häst med lite mer markerad manke och kanske inte fullt så musklad manke så hamnar en FreeForm lägg ner på tornutskotten, eftersom sadeln i sig inte har någon cut back.

Paden som man har under sadeln ska lyfta upp sadeln från tornutskotten, men jag har bara erfarenhet från en pad med fyllning av liggunderlagsmaterial. Denna gick inte att trycka ihop särskilt mycket. Skiton pressas ihop lite väl mycket för min smak.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Är det sadeln på bilden?

En pad som finns på bilden är en sån som tillhör Freeform när man köper dom från Stallvrå. De är 2 cm tjocka om de inte är specialbeställda. Panelerna kan man ta ut vid framkanten (finns kardborreband)

Ang stolsitsen, flytta bak stiglädrena och se om det blir bättre.
Kan vara att koppjärnet var för smalt och därför åkte sadeln fram (sadlar åker oftast fram om de är för smala)
Lägg koppjärnet över hästen och forma till det. När du sättet på sätet igen så "böj ut" framvalvet som finns i sätet så att det verkligen kommer ordentligt. Då kommer sadeln förmodligen upplevas som mindre i bakvikt.
Såhär låg min Freeform när vidden var bra. Ser ut att ligga i bakvikt, men när jag satt i den var allt okej. Kommer dock inte ihåg hur avtrycken på hästen var.

7.jpg
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Bara en liten fundering. Om hästen har lite högre manke och är aningen omusklad/ inte fullmusklad så kanske du skulle behöva något tjockare ilägg i padden för att kunna vidga järnet en aning och på så sätt få ner framvalvet en aning för mindre bakvikt?
Hur hög manken är beror på vad man jämför med. Om man jämför min häst med t ex en islänning så har han mycket manke. Jämför man honom mot ett halvblod så har han nästan ingen manke alls. Han är ca 100 grader. Att byta ilägg i paden till tjockare eller köpa en annan pad, t ex HAF-pad (www.stallvra.com/Haftop.jpg) tror jag att jag gör om jag behåller sadeln. När jag kollade på Stall Vrås hemsida nu så ser jag att det finns korta ilägg att köpa också för att bygga upp mera. Det kanske kan vara värt att pröva. Fast om jag bygger upp den mera fram så blir det väl mera bakvikt?

Så här såg kusen ut för 2 år sedan. Samma gamla vanliga bild (klickbar), har tyvärr ingen färskare av det slaget. Han är sig rätt lik, men har lite mera muskler och fett:o nu.

 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Personligen gillar jag inte att en sadel ligger an mot tornutskotten över huvud taget. Det som är knixigt med FreeForm är att järnet framtill är format som ett V. Det vore enklare om det såg ut så här (om du förstår vad jag menar):
..__
.I...I
/.....\

Den övre delen format som ett upp och nervänt U och sedan en bit ner den vinkel som ska ligga an mot hästens mankmuskulatur.
Har man en häst med lite mer markerad manke och kanske inte fullt så musklad manke så hamnar en FreeForm lägg ner på tornutskotten, eftersom sadeln i sig inte har någon cut back.

Paden som man har under sadeln ska lyfta upp sadeln från tornutskotten, men jag har bara erfarenhet från en pad med fyllning av liggunderlagsmaterial. Denna gick inte att trycka ihop särskilt mycket. Skiton pressas ihop lite väl mycket för min smak.

Jag förstår hur du menar med järnet. Paden byter jag nog ut eller kompletterar. Det här med cutback är lite intressant också. När jag provar bomsadlar blir sådana med cutback ofta inte så bra på min häst eftersom han inte ser ut som ett högmankat halvblod som dressyrsadeln med cutback är tänkt till. Om jag generaliserar.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Är det sadeln på bilden?

Ja, det är sadeln på bilden.

Tack för info och tipsen om tillpassning. Jag ska experimentera idag med både koppjärn och stigläder. Börjar med att göra som du skriver om järnet och flyttar tillbaka stiglädren.

Vad tyckte din häst om Freeform? Hur tyckte du att han rörde sig med den?
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Han gillade den...Rörde sig bra.. Gillar dock min Torsion Dressage MKT mer. Gillar min nuvarande hoppsadel mer också...
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Lägesrapport;)

Stolsitsen försvann när jag flyttade tillbaka stiglädren ca 2 cm. Känns som om jag sitter rätt OK nu.

Jag kollade koppjärnet. Det var en gnutta för brett så jag tryckte ihop det en aning. Sadeln kom upp ca 1 cm från manken då. Jag är fortfarande tveksam till om den avlastar ryggraden tillräckligt. Kunde inte kolla bakbensaktiviteten ordentligt pga jag red ut idag, mest skritt, men mycket klättring.

Sadeln åker fortfarande fram lite. Kusen gillade inte det riktigt i nedförsbackarna och inte jag heller. Jag tror att det beror på att sadelgjordsfästet sitter för långt bak på sadeln för min häst. Den här versionen av Freeform gick att få med arabian rigging istället och det vore nog bättre. På de nya modellerna verkar det som om man kan flytta stropparna. Jag har inte sett det IRL så jag vet inte hur det är löst så att det blir säkert.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Jag vet. Men det känns lite tungt. Jag hoppades att den här skulle funka. Tji fick jag. Du vet ju hur det är.;)
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Där sa försäljaren att det inte gör något att sadeln ligger an fram eftersom sadeln är mjuk. Därför trodde jag att det var så med t ex Freeform också. Men det kanske är fel eller så missuppfattade jag?

:eek::eek:
Det är ALDRIG ok att något ligger an mot tornutskotten!
Varken vojlock eller sadel :mad:, menar du att försäljaren sa det?? :cool:
Hästen ska ha en rejäl kanal som lämnar tornutskotten fria, även när ryttaren sitter i sadeln och rider lätt.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Jag ser att du varit hos Sandris? ;)

Jag hade hemma samma sadel för inte så länge sedan.

Har din häst plats för sadeln? Hans sadelläge ser inte jättelångt ut...? Den sadeln är nämligen väldigt lång... Är den för lång så kan även det göra att den puttas fram. På min 160cm höga bruksnsv var den på tok för lång och hindrade dessutom bogarna...:
12042995.jpg
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

:eek::eek:
Det är ALDRIG ok att något ligger an mot tornutskotten!
Varken vojlock eller sadel :mad:, menar du att försäljaren sa det?? :cool:
Hästen ska ha en rejäl kanal som lämnar tornutskotten fria, även när ryttaren sitter i sadeln och rider lätt.

Jag uttryckte mig otydligt. Det var inte tornutskotten det gällde utan om sadeln ligger an mot bogarna som inte skulle vara någon fara med en mjuk bomfri. Det sades vid provning av sadel på en häst där i princip alla sadlar oavsett typ åker fram pga hästens taskiga exteriör.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Jo, Sandris är sadeln ifrån. Sadeln är lång, men inte längre än t ex de westernsadlar jag har haft förut, och den är inte för lång för min häst.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Har en Freeform som jag är mycket nöjd med, passar hästen och mig.

Om jag var du så skulle jag ta det lugnt i början i ridningen, att skritta några dagar och inte rida på som vanligt utan att långsamt vänja in sig lite.(Är svårt när man är tidsbegränsad på öppet köp)

Men man kör ju inte heller sin vanliga workut pass i sin nya dojjor precis.

Den kan ju kännas annorlunda för din häst och då kankse inte han känns som vanligt förens sadeln format sig lite efter hans form.

När min häst är rundare så åker även min sadeln fram lite men det är inget som berör honom eller mig.

Jag använder inget kopparjärn utan det blir ändå kanal under och den ligger ej på manken, han har halvhög.(prova att ta ut järnet en gång och se)

Sadeln borde inte hamna på manken då padden håller den uppe annars är padden för mjuk.

Har en Haf padd med extra ilägg av liggunderlag och det fungerar jättebra.Tydlig kanal hela vägen.

Lycka till!
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Tack för tipsen. Tyvärr måste jag rida ordentligt i sadeln under tiden jag har på mig. Jag törs inte låta bli att göra det pga jag har gjort flera dåliga sadelaffärer på senare tid.

Jag tycker att sadeln anpassade sig direkt till hästens form.

Jag ska testa vad som händer om jag tar bort järnet. Vid första ridturen var det för dålig mankfrihet. Vid den andra när jag hade ändrat koppjärnet lite bättre, men då gled pad:devil: bakåt så kanten på den hamnade innanför framvalvet. Inte bra. Fästena på SKITO-paden stämmer inte med sadelns fästen så det går inte att sätta fast den på ett vettigt sätt.

Blir det inte klumpigt med så mycket under sadeln och svårare att ge fina vikthjälper?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: Tossa90
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 312
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
918
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp