Inplastat hö

curious

Trådstartare
Hej. Har förbokat två ton hö av en som jag aldrig köpt av tidigare. Jag undrade om han hade torrt hö tillsalu. Det hade han. Meningen är att jag ska hämta höt nu till helgen. När han hörde av sig om vägbeskrivning idag så sa han att höt var ju plastat så det skulle gå att förvara ute om jag ville. Jag blev lite ställd och började fundera efteråt. Jag har aldrig köpt inplastat torrt hö innan. Är det verkligen bra att köpa sånt eller är det högrisk? Kan jag lika gärna ta av all plast när det är hemma på logen hos mig eller är det viktig att den sitter kvar?
 
Hej. Har förbokat två ton hö av en som jag aldrig köpt av tidigare. Jag undrade om han hade torrt hö tillsalu. Det hade han. Meningen är att jag ska hämta höt nu till helgen. När han hörde av sig om vägbeskrivning idag så sa han att höt var ju plastat så det skulle gå att förvara ute om jag ville. Jag blev lite ställd och började fundera efteråt. Jag har aldrig köpt inplastat torrt hö innan. Är det verkligen bra att köpa sånt eller är det högrisk? Kan jag lika gärna ta av all plast när det är hemma på logen hos mig eller är det viktig att den sitter kvar?
Måste väl vara hösilage?
 
Grannstallet använder inplastat torrhö för att kunna förvara det ute. Har dock inte stått där så jag kan inte uttala mig om hygienisk kvalitet osv.
 
Jag köpte förra året och det var inga problem alls med det. Enda risken jag märkte var om man missade hål i plasten om dom förvarades ut. Men det gäller ju vanlig ensilage också.
 
Har köpt sånt många år. Mina har alltid varit fina.
Men det är ju ett litet osäkert kort, mycket svårt att få torrt hö att hålla bra inplastat, tror jag.

Jag skulle inte ta av plasten.
 
Detsamma som med hösilage gäller. När platsen är av har du ett par dagar på dig att göra åt det. Att plasta hö är inget som rekommenderas då den hygieniska kvalitén blir svår då höstrån är så hårda att de lätt gör hål på plasten men tyvärr kommer det ändå mer och mer. Jag hade inte köpt det om det var möjligt att få tag på oplastat hö.
 
Jag har bara inplastat hö.

Eftersom vi inte har möjlighet att förvara inomhus OCH bara har två hästar.
Hittills har det inte varit några problem alls. Det är när plasten fått hål av någon anledning (oftast är det vi själva som klantat oss).

Vår leverantör torkar först, balar och sedan plastar. Det gäller dock att det är en leverantör som vet vad den gör. Det får inte vara för grovt att det hålar plasten eller för fuktigt så det blir mögligt. Om problem skulle bli så tar han kostnaden så länge felet inte är vårat. Detta har bara hänt en leverans på 6 år.

Vårt hö vi har nu har t.ex en TS per kilo på 92%.
 
Har bara dåliga erfarenheter av plastat hö. Det har varit dammig och av sämre kvalité. Föredrar hösilage eller hö i småbalar som inte är plastade.
 
Har bara dåliga erfarenheter av plastat hö. Det har varit dammig och av sämre kvalité. Föredrar hösilage eller hö i småbalar som inte är plastade.

Det är verkligen olika. Jag har samma erfarenhet av hö i småbilar som inte är plastade.
Jag tror det beror mer på leverantör egentligen. Men, det betyder då att jag ännu inte hittat en småbalsleverantör som är bra. Det finns ju inte många heller runt här som gör hö OCH har bra kvalitet.

Å andra sidan betalar jag också mycket för mitt inplastade hö då kvaliteten är så förbannat bra.
 
Det är verkligen olika. Jag har samma erfarenhet av hö i småbilar som inte är plastade.
Jag tror det beror mer på leverantör egentligen. Men, det betyder då att jag ännu inte hittat en småbalsleverantör som är bra. Det finns ju inte många heller runt här som gör hö OCH har bra kvalitet.

Å andra sidan betalar jag också mycket för mitt inplastade hö då kvaliteten är så förbannat bra.

Ja det är det säkert. Upplever att hö i småbal är bäst här nere i Skåne. Den gången vi fick hem plastat hö så var det illa gjort och gick inte att använda. Möjligt att det finns andra som gör det bättre men kommer inte att chansa med det iaf. Föredrar småbalarna och hösilage som inte är allt för torrt.
 
Det är verkligen olika. Jag har samma erfarenhet av hö i småbilar som inte är plastade.
Jag tror det beror mer på leverantör egentligen. Men, det betyder då att jag ännu inte hittat en småbalsleverantör som är bra. Det finns ju inte många heller runt här som gör hö OCH har bra kvalitet.

Å andra sidan betalar jag också mycket för mitt inplastade hö då kvaliteten är så förbannat bra.

För mig lutar det mer o mer åt att det typ bara verkar handla om leverantör. Säsongens hösilgare vi hade låg runt 83 % TS vilket ju ska vara big no no har jag lärt mig. Precis lika perfekt som tidigare år. Och min häst verkar hyperkänslig o hostar för allt.
 
Lite uppdatering. Jag tänkte jag skulle testa då han som sålde det lovade att det skulle vara precis som vanligt hö. Fick med mig två stycken rundbalar i släpet då de var både tyngre och större än vad han sagt. Sa jag skulle hämta resten inom några veckor och det gick bra. Jag öppnade den första balen och det luktade svagt hösilage. Jag tyckte det var lite konstigt men då jag inte har någon erfarenhet av inplastat torrhö så trodde jag det kanske skulle vara så. Hästarna vägrade äta det. Jag blandade även detta hö med mitt andra småbalshö, men det gick ej. Jag tänkte bara det inte ligger ett dött djur inuti balen så jag började öppna balen och när jag kommit en till två dm in i balen så började den kännas fuktig först och lite längre in kände jag värmen. Den var väldigt varm längst in så den balen åkte ut. Jag meddelade säljaren detta och han trodde jag fått med mig en bal som var något mellanting mellan torrhöt och hans hösilage. Va? Borde han inte veta vilka balar han lastar på? Han sa det var ingen fara alls. Jag skulle bara strö ut det varma fuktiga höt och låta det torka och sedan ge det igen till hästarna. Öppnade bal nr två. Den luktade som spån helt enkelt. Hästarna åt inte dettta heller. Så jag öppnade upp denna också. Den var precis likadan som den första, blöt och jättevarm inuti. Nu vägrar säljaren betala tillbaka pengarna för detta hö som jag menar på är dåligt och ska inte fodras med. Vad hade ni gjort?
 
Lite uppdatering. Jag tänkte jag skulle testa då han som sålde det lovade att det skulle vara precis som vanligt hö. Fick med mig två stycken rundbalar i släpet då de var både tyngre och större än vad han sagt. Sa jag skulle hämta resten inom några veckor och det gick bra. Jag öppnade den första balen och det luktade svagt hösilage. Jag tyckte det var lite konstigt men då jag inte har någon erfarenhet av inplastat torrhö så trodde jag det kanske skulle vara så. Hästarna vägrade äta det. Jag blandade även detta hö med mitt andra småbalshö, men det gick ej. Jag tänkte bara det inte ligger ett dött djur inuti balen så jag började öppna balen och när jag kommit en till två dm in i balen så började den kännas fuktig först och lite längre in kände jag värmen. Den var väldigt varm längst in så den balen åkte ut. Jag meddelade säljaren detta och han trodde jag fått med mig en bal som var något mellanting mellan torrhöt och hans hösilage. Va? Borde han inte veta vilka balar han lastar på? Han sa det var ingen fara alls. Jag skulle bara strö ut det varma fuktiga höt och låta det torka och sedan ge det igen till hästarna. Öppnade bal nr två. Den luktade som spån helt enkelt. Hästarna åt inte dettta heller. Så jag öppnade upp denna också. Den var precis likadan som den första, blöt och jättevarm inuti. Nu vägrar säljaren betala tillbaka pengarna för detta hö som jag menar på är dåligt och ska inte fodras med. Vad hade ni gjort?
Är balarna varma så har de börjat ruttna, givetvis kan du inte ge ruttet hö till hästarna.



KL
Till er som förespråkar detta torra inplastade vill jag visa denna länk som visar att i "hösilage" som är torrare så hittade de mögel i 89% av balarna.

https://www.researchgate.net/public..._inplastat_vallfoder_med_hog_torrsubstanshalt
 
Lite uppdatering. Jag tänkte jag skulle testa då han som sålde det lovade att det skulle vara precis som vanligt hö. Fick med mig två stycken rundbalar i släpet då de var både tyngre och större än vad han sagt. Sa jag skulle hämta resten inom några veckor och det gick bra. Jag öppnade den första balen och det luktade svagt hösilage. Jag tyckte det var lite konstigt men då jag inte har någon erfarenhet av inplastat torrhö så trodde jag det kanske skulle vara så. Hästarna vägrade äta det. Jag blandade även detta hö med mitt andra småbalshö, men det gick ej. Jag tänkte bara det inte ligger ett dött djur inuti balen så jag började öppna balen och när jag kommit en till två dm in i balen så började den kännas fuktig först och lite längre in kände jag värmen. Den var väldigt varm längst in så den balen åkte ut. Jag meddelade säljaren detta och han trodde jag fått med mig en bal som var något mellanting mellan torrhöt och hans hösilage. Va? Borde han inte veta vilka balar han lastar på? Han sa det var ingen fara alls. Jag skulle bara strö ut det varma fuktiga höt och låta det torka och sedan ge det igen till hästarna. Öppnade bal nr två. Den luktade som spån helt enkelt. Hästarna åt inte dettta heller. Så jag öppnade upp denna också. Den var precis likadan som den första, blöt och jättevarm inuti. Nu vägrar säljaren betala tillbaka pengarna för detta hö som jag menar på är dåligt och ska inte fodras med. Vad hade ni gjort?

Om man ska ge hästarna inplastat hö så ska det vara det, inget annat. Jag hade inte gett detta till mina hästar. Detta är inte inplastat hö och inte heller något annat av kvalitet.

Mitt inplastade hö har alltså en TS/kg på 92% och det finns inget fukt eller värme i och luktar endast hö.
 
Är balarna varma så har de börjat ruttna, givetvis kan du inte ge ruttet hö till hästarna.



KL
Till er som förespråkar detta torra inplastade vill jag visa denna länk som visar att i "hösilage" som är torrare så hittade de mögel i 89% av balarna.

https://www.researchgate.net/public..._inplastat_vallfoder_med_hog_torrsubstanshalt

Bra med lite länkar. Tänker dock att detta är i överkant på hösilage och inte alls hö.
Det torde vara en större riskfaktor när det ligger precis mellan de båda.
 
Bra med lite länkar. Tänker dock att detta är i överkant på hösilage och inte alls hö.
Det torde vara en större riskfaktor när det ligger precis mellan de båda.
Jo, men ska plastat hö fungera så måste nog väldigt mkt mer fukt ut ur balen än vid vanlig torkning. Jag försöker hitta om det finns några studier gjorda på hygienen på plastat hö, men hittar inget just nu. Det är ju ett ganska nytt fenomen att plasta in hö gissar jag, så det kanske inte finns något?
 
Jo, men ska plastat hö fungera så måste nog väldigt mkt mer fukt ut ur balen än vid vanlig torkning. Jag försöker hitta om det finns några studier gjorda på hygienen på plastat hö, men hittar inget just nu. Det är ju ett ganska nytt fenomen att plasta in hö gissar jag, så det kanske inte finns något?
Jag vet att jag har läst en studie om just inplastat hö men kan omöjligt minnas var jag läste den. Jag hittade den dessutom av en slump och har inte lyckats googla fram den sedan och vad jag googlade på när jag hittade den minns jag naturligtvis inte :banghead: Att man inte ska plasta torrhö om man vill ha en vettig foderhygien är iallafall helt klart och enligt studien bör man om man ändå plastar hö göra åt det fortare än hösilage, dvs. det är kortare hållbarhet ju högre ts-halt grovfodret har.
 
I år är det gler som valt att plasta torrhö för dom har fått så mjt att de inte har plats att förvara inne. Vi köpte plastst torrhö i fjol, det var riktigt fint. Vi har lite ont om görvaring så vi kommer köpa lite plastat i fortsättningen med om vi hittar. Du kan öppna balarna på logen ja, det är vanligt torrhö, bara förpackat. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 835
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp