Inplastat hö

Jag vet att jag har läst en studie om just inplastat hö men kan omöjligt minnas var jag läste den. Jag hittade den dessutom av en slump och har inte lyckats googla fram den sedan och vad jag googlade på när jag hittade den minns jag naturligtvis inte :banghead: Att man inte ska plasta torrhö om man vill ha en vettig foderhygien är iallafall helt klart och enligt studien bör man om man ändå plastar hö göra åt det fortare än hösilage, dvs. det är kortare hållbarhet ju högre ts-halt grovfodret har.
Jag har mailat Cecilia Muller på SLU och frågat, vi får väl se om jag får något svar. Kan kanske springa ner till biblioteket på SLU och kolla om jag kan hitta något på inplastat hö.
 
Jag vet att jag har läst en studie om just inplastat hö men kan omöjligt minnas var jag läste den. Jag hittade den dessutom av en slump och har inte lyckats googla fram den sedan och vad jag googlade på när jag hittade den minns jag naturligtvis inte :banghead: Att man inte ska plasta torrhö om man vill ha en vettig foderhygien är iallafall helt klart och enligt studien bör man om man ändå plastar hö göra åt det fortare än hösilage, dvs. det är kortare hållbarhet ju högre ts-halt grovfodret har.


Nu kommer du ju inte ihåg men jag undrar lite varför man ska låta det gå åt fortare än Hösilage? Det är ju torrt. Hösilage är ju per definition inte en bra kombination med luft medan torrhö ju är det.
Öppnar man den helt borde så borde den må bättre än i plasten.....eller?

Det ska bli intressant ändå att läsa om någon hittar dock har jag svårt att se att det skulle vara annorlunda än med hösilagefynden.
 
Nu kommer du ju inte ihåg men jag undrar lite varför man ska låta det gå åt fortare än Hösilage? Det är ju torrt. Hösilage är ju per definition inte en bra kombination med luft medan torrhö ju är det.
Öppnar man den helt borde så borde den må bättre än i plasten.....eller?

Det ska bli intressant ändå att läsa om någon hittar dock har jag svårt att se att det skulle vara annorlunda än med hösilagefynden.
Som jag förstod det och minns ur minnet; det luriga med hög ts-halt är att mögel inte syns så som i blötare ensilage och det är det som gör det så farligt att plasta hö för du ser inte och känner inte på lukten utan måste provta för att veta om det ens är tjänligt foder. Ju högre ts-halt desto större är ju risken att det går hål på plasten och då är det högre risk att det möglar vilket man ju då har svårare för att se när det är torrhö som är plastat. Det är också omöjligt att pressa hö så hårt att det inte finns någon luft inne i balen vilket gör att mögeltillväxt sker inne i balen.

Jag hittade inte det jag läst tidigare men hittade iallafall det här http://www.grovfodertillhast.se/2017/09/16/hog-ts-halt-okar-risken-for-mogel-i-hosilage/
https://www.google.com/url?sa=t&rct.../jo01-15.pdf&usg=AOvVaw3INy1nf7Fu4lLqhseabonh
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp