Input/förslag angående hoppsadel?

Alexandra_W

Trådstartare
Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har inte funnit någon värdig ersättare.

Hästen köptes i feb och behövde då muskla på sig rent allmänt i överlinjen samt hämta sig från att ha gått med en för smal sadel. Hon har en knepig rygg men på så vis att hon har en hög och låång manke, är som bredast ungefär 1 dm in i kanalen på sadeln och varierar rejält i sin ryggform (svängd/rak) i arbete. Är även överbyggt. Fick ganska odramatiskt en Edinburgh dressyr i fit 3 som till en början fick paddas då den annars var för vid.

Hoppsadel var värre. Provade dominus som blev alldeles för smal under stigläderkrampan och gav punkttryck. Provade en Prestige Golden star i vidd 33 som blev på tok för smalt. Bomformen kändes inte helt tokig dock. Provade nåt mer jag glömt också. Sen snubblade jag över en Wellington Elite i fit 3, dvs samma bom som Edinburgh. I teorin iaf, jag upplever den som rakare än Edinburghen. Även Wellingtonen var för vid i början och fick paddas om än inte lika mkt (trots att både är fit 3 skiljer det en hel del i vidd). Wellingtonen låg inte helt optimalt, det var lite si och så, ibland tycktes den ligga som hand i handske, andra gånger fick jag skumma punkttryck som om den bryggade. Tyvärr är hästen av typen "jag klagar inte" så hon försöker oavsett sadel, så gäller att tolka noga.

Nu har hon breddat sig så både dressyr och hoppsadeln är för smal. Provade igen en Prestige GS, nu i vidd 35. På tok för smalt (dessutom satt jag skit i den, men var en 17" och jag ska ha 16"). Hästen verkade trots att den var för smal tycka om den, jag gissar det är den breeeda kanalen och rundbossorna hon tycker om. Dock så vetefan om Prestiges vidd överhuvudtaget räcker till, hon behöver en 37 idag - och hon har mer muskling och breddning att göra.

Dressyrmässigt så har jag en Edinburgh i fit 5 som är det bredaste jag nånsin sett hemma. Trodde den skulle bli åt helvete för bred när jag packade upp den, och visst är den vid, men med en fårskinnspadd så voila. Dvs idag ligger nog en fit 4 bra på henne, men inte så lång tid.

Jag älskar Edinburgh, men det som får mig att tveka är att det inte är rundbossor och den där breeeda kanalen. Man ser på avtrycken vilken skillnad hur nära ryggraden bossorna ligger med Edinburgh och en Prestige. Ska försöka prova en Prestige dressyr innan jag måste fatta beslut om Edinburghen MEN kommer inte kunna prova en prestige i rätt vidd utan i 36....

Men sen har jag noll förslag, och hoppsadel känns som noll förslag överlag iom att Prestiges vidd begränsar.

Många har tipsat om Amerigo, det tillåter dock inte budgeten. Detsamma gäller andra sadlar som ligger i samma prisklass (även begagnat)

Så, nån med input/förslag vad man kan kika på? Rejält vid bomvidd, rejält vid hela vägen i kanalen och gärna rundbossor (inte krav, men måste vara svängd bom oavsett)
 
Har du tittat på Equiline? Våran ungponny som fortfarande är överbyggd har fått en sådan. Enligt alla som suttit i den är det gudomligt skön.
Om du bor i närheten av Stockholm kan jag tipsa om en sadelutprovare som även är utbildad ET, attans vad petig hon var, har jag nog aldrig varit med om förut, trots att jag anlitat de som sägs vara bra.
 
Jag har en Whitaker som har rundbossor, rejält vid i kanalen och generös i framvalvet. Dom tillverkas i samma fabrik som Prestige och finns i lite olika bommar men samtliga är åt det svängda hållet. Kanske kan vara något att prova. :idea:
 
Jag bor norr om Uppsala, mellan Uppsala och Gävle. Men tar gärna emot tips på PM om nämnde utprovare :)

Maxflex finns inte begagnade riktigt än tyvärr. Bomlöst går bort vad gäller hopp och jag är spontant lite tveksam till bomlös och hennes rygg, men är inte helt uppdaterad på dagens utbud. Men måste vara en som ser ut som en bomsadel, dvs tävlingsgodkänd.

Whitaker kikade jag på en men den var jättesmal i medium vidd i alla fall men får kika lite efter sådana. Equiline visste jag inte gjorde sadlar :)
 
Kikat lite snabbt nu och equiline är alldeles för dyra, oaktat att de inte verkar finnas på begmarknaden än, men även om de skulle det så skulle de ligga för högt i bepris ändå.

Men ska hålla utkik efter Whitaker. Finns ju en del men hittade ingen begagnad alls med vid bom. Såg de var omvärmningsbara men man måste ju ha en i rätt vidd att titta på och prova ändå.
 
Om du kommer över så prova Prestige Roma jump. Min som har lång manke med en väldigt bred bas har den passat på. Finns en del ute på beg marknaden också. :)
 
Om du kommer över så prova Prestige Roma jump. Min som har lång manke med en väldigt bred bas har den passat på. Finns en del ute på beg marknaden också. :)

Är inte Roma rakare i bommen?

Har en sån jag kan prova. Som ska vara utvärmd till en 38. Men annars är ju oavsett Prestige-modell bomvidden ett "problem". Hon behöver 37 idag - men har muskling och breddning kvar. Så vad ska hon ha sen liksom?
 
Är inte Roma rakare i bommen?

Har en sån jag kan prova. Som ska vara utvärmd till en 38. Men annars är ju oavsett Prestige-modell bomvidden ett "problem". Hon behöver 37 idag - men har muskling och breddning kvar. Så vad ska hon ha sen liksom?
Tror de är lite rakare men värt att prova om du kan.
Om hon är så bred får du nog börja leta bland de märken som har superbreda bommar. Lycka till :)
 
Tror de är lite rakare men värt att prova om du kan.
Om hon är så bred får du nog börja leta bland de märken som har superbreda bommar. Lycka till :)

Hon är inte så bred än, men lär nog bli. Just för hon inte är färdig än.

Lite fascinerande för hon SER verkligen inte så bred ut. Men ögat luras.

Sen är ju tex Prestige inte särskilt generösa. Deras vidaste är ju inte särskilt vida jmf med väldigt många andra märken. Jag har dock mest koll på raka bommar, där har jag koll på gott om märken med generösa bomvidder. Men svängd är jag mer okunnig om. Än - jag jobbar på det :)

Ska prova Roman, och tack för lycka till önskningen. Jag är rädd den kan behövas ;)
 
Dåliga bilder men ger ett hum. Hon står inte jämnt uppställd.
13912624_1042770205818952_79730964966657950_n.jpg


13938600_1042770209152285_2214370864552184086_n.jpg
 
Om du har vägarna förbi Södertälje/Tumba med hästen så kan du få prova min. :D Du får göra en utflykt och komma och rida en tur i skogen, vi har jätte fina ridvägar. :D
Min pålle är oxå så att han ser absolut inte vid ut men har just nu vid och Whitakern är för vid för honom så jag var tvungen att köpa en frontriserpad. Ville inte värma om än då jag inte vet hur herrn planerar att utvecklas..:o Ska se om jag kan ta en bild framifrån och underifrån på min sadel. Kanalen är nästan lika bred som på min Wow och jag får nog in 5 fingrar iallafall.
 
Kan tänka mig att en stubben skulle kunna passa en sådan svängd rygg. Vet dock inte hur vida de går att få.

Hon blir rakare i arbete. Hur rak beror på formen. Ett av de sätt hon är knepig på, varierar rejält.

Stubben 33.5 är ungefär vad som skulle behövas, så det begränsar. I övrigt ingen aning hur de funkar bommässigt dock. De har oftast sittpunkten/djupaste punkten långt fram av bilder att döma? Hon har ju sin långt bak. Men skulle gärna prova en stubben men inte ens hittat någon vettig (dvs med svängd bom) i tillräcklig vidd än iaf
 
Hon blir rakare i arbete. Hur rak beror på formen. Ett av de sätt hon är knepig på, varierar rejält.

Stubben 33.5 är ungefär vad som skulle behövas, så det begränsar. I övrigt ingen aning hur de funkar bommässigt dock. De har oftast sittpunkten/djupaste punkten långt fram av bilder att döma? Hon har ju sin långt bak. Men skulle gärna prova en stubben men inte ens hittat någon vettig (dvs med svängd bom) i tillräcklig vidd än iaf
Fötstår att det inte är lätt. :crazy:
Tycker att de har legat på hästar som varit rätt svängda. Då hade vi siegfried. Har sett en portos som såg trevlig ut, och rätt svängd.
 
Damen var på sadelutprovning idag. Typ världens längsta sadelutprovning. Kräsen fröken och svår att begripa sig på över huvudtaget. Sadel efter sadel som för ögat låg finfint ratades av henne. Men det var helt omöjligt att räkna ut VAD det var hon inte tyckte om med de ratade - eller vad hon tyckte om med de tre (av typ 25) som hon kunde tänka sig. Fanns liksom ingen gemensam nämnare - förutom att om jag älskade en sadel så avskydde hon den som pesten ;) Och 2 av 3 hon kunde tänka sig hatade jag.
Men det är ju det jag noterat själv, hon kan tycka bättre om en som inte ligger bra än en som ligger bra tex.

Hon kom iaf, strax innan samtliga närvarande fick ett mentalt sammanbrott och jag övervägde att göra körhäst av henne, hem med en luftstoppad (flair) CB Merlin ponny. Ful som stryk dessutom, sadeln alltså.

Inte vad jag ens kommit på tanken att prova på henne, iom att CB har raka/re bommar. Hon avskydde flera andra CB (inkl min favorit, omega). Hon valde en rak bom ang dressyr med - men ratade sadel på sadel på sadel även där innan hon kunde tänka sig att eventuellt acceptera en... Min favorit var den hon avskydde mest. Ett tag funderade jag på att köpa en ny häst och till den min favorit hopp- och dressyrsadel.
 
Damen var på sadelutprovning idag. Typ världens längsta sadelutprovning. Kräsen fröken och svår att begripa sig på över huvudtaget. Sadel efter sadel som för ögat låg finfint ratades av henne. Men det var helt omöjligt att räkna ut VAD det var hon inte tyckte om med de ratade - eller vad hon tyckte om med de tre (av typ 25) som hon kunde tänka sig. Fanns liksom ingen gemensam nämnare - förutom att om jag älskade en sadel så avskydde hon den som pesten ;) Och 2 av 3 hon kunde tänka sig hatade jag.
Men det är ju det jag noterat själv, hon kan tycka bättre om en som inte ligger bra än en som ligger bra tex.

Hon kom iaf, strax innan samtliga närvarande fick ett mentalt sammanbrott och jag övervägde att göra körhäst av henne, hem med en luftstoppad (flair) CB Merlin ponny. Ful som stryk dessutom, sadeln alltså.

Inte vad jag ens kommit på tanken att prova på henne, iom att CB har raka/re bommar. Hon avskydde flera andra CB (inkl min favorit, omega). Hon valde en rak bom ang dressyr med - men ratade sadel på sadel på sadel även där innan hon kunde tänka sig att eventuellt acceptera en... Min favorit var den hon avskydde mest. Ett tag funderade jag på att köpa en ny häst och till den min favorit hopp- och dressyrsadel.
Lite OT men vad har du hittat för sadelutprovare? Jag har använt Mustang men nu har de ju lagt ned. (Jag såg här i tråden att vi förmodligen bor i närheten av varandra) Min sadel ligger bra men kan vara bra att veta var jag kan vända mig i framtiden. :)
 
Lite OT men vad har du hittat för sadelutprovare? Jag har använt Mustang men nu har de ju lagt ned. (Jag såg här i tråden att vi förmodligen bor i närheten av varandra) Min sadel ligger bra men kan vara bra att veta var jag kan vända mig i framtiden. :)

Mustang. Sadelutprovningen är igång igen, dock utan P. Är Denise och någon annan. De kommer fortsätta med, on site tills gården är såld och sedan någon annanstans.

Hoppas de inte hamnar i långbortistan (har 11 mil nu), finns liksom ingen annan jag känner mig bekväm med om de helt försvinner.

Butiken etc har lagt ner dock.
 
Mustang. Sadelutprovningen är igång igen, dock utan P. Är Denise och någon annan. De kommer fortsätta med, on site tills gården är såld och sedan någon annanstans.

Hoppas de inte hamnar i långbortistan (har 11 mil nu), finns liksom ingen annan jag känner mig bekväm med om de helt försvinner.

Butiken etc har lagt ner dock.
Jaha! Men så bra, då kan jag känna mig lugn. Om de flyttar kan vi ju alltid hoppas att de flyttar uppåt. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Mirabilis
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 026
Senast: super
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp