inre stress - mentalt trött?

Messy

Trådstartare
Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne från banan när hon var 4.5år och red henne även lite 1 år innan dess på galoppen.
Tyvärr blev hon skadad i somras (vrickade kotan på sommarbetet) så hela hösten gick åt till att bygga upp igen.

Efter den ofrivilliga vilan så känns hon så mycket bättre än innan på träning, hon hoppar mycket mer på styrka och rusar inte innan och efter, hela hästen har blivit som ny. Hon fick HA-tillskott från finishline och jag måste säga att jag tror stenhårt på det där medlet, något har definitivt hänt med hästen!

Hur som helst, hon är väldigt ojämn på tävling, antingen klipper hon alla hinder eller så vägrar vi ut oss inom 3 hinder. Det spelar ingen roll om det är titthinder eller 3 bommar utan någon rekvisita bredvid.
Jag känner mig inte nervös innan eller under rundan så jag tror inte att jag påverkar henne negativt på det planet (men, ja… det kanske jag visst gör!:p)
Framridningen funkar kalas, gas och broms, hoppar bra osv. Men inne på banan så är det som att hon mentalt har stressat inombords så mycket att hon ger upp. Det knyter sig. Ibland TRAVAR hon i princip de sista 3 stegen innan hindret. Jag skulle kunna spöa ihjäl henne, inget skulle hända, det är INGEN reaktion what so ever oavsett vad man gör i det läget eller innan.

Sist gick jag ut på framhoppningen igen och då var hon sitt rätta jag igen och hoppade kalas.

Hon har hela sitt liv varit en väldigt snäll häst i stallet själv eller med andra osv, lättlastad, kan åka själv å står snällt i transporten osv.
Dock krubbiter hon, så min lilla teori är att all stress hon känner behåller hon för sig själv, vilket så klart måste bli mentalt jobbigt för henne på en tävlingsdag.

Jag slutade med två klasser för länge sen, hon kunde nolla första å sen tvärvägra på andra. Laddar inte om för 5 öre.

Hur i hela fridens namn ska jag lyckas få henne att inte bli nervös?
Sist var verkligen årets bästa framhoppning, å det var stor yta, inte massa flängandes hästar, lugn tävlingsplats, helt optimalt. Hon kom rätt alla gånger på hindrena och jag peppade å berömde å red som vanligt, ingen "finridning" så hon skulle spänna sig (trycker lätt upp nacken å "går fint" = asspänd egentligen).
När jag gick banan stod hon med min kompis och SOV i solen, vilade på bakbenet å fällde ut pälsen på rumpan.

Jag blir galen snart :banghead: "tyvärr" är det min bästa vän som jag har haft i över 8 år, så sälja är inte ett alternativ, det är något jag måste lösa. Å jag skiter i om vi hoppar 90CL resten av våra liv, jag vill bara träna å tävla å ha kul med min häst.
Höjden är för övrigt inget problem, tränar 1-1.10 hemma å hon klipper dem lätt.

:(
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Min ena betedde sig precis som du beskriver när hon fick en senskada, blev inte halt och hoppade hemma, på träning och framhoppning.
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Min är röntgad + UL efter att hon friskförklarades från kotan (å jag blev mobbad för å vara nojjig heheheee.... ) Hon är UA.

Hon har varit likadan i 2år på banan.

även sadeln är kollad... det är inget fysiskt fel på varken häst eller utrustning:-/
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Min blev också röntgad, bedövad, böjd, kotknackad, nålad osv flera ggr under de åren som gick innan senan upptäcktes, att vet inte hittar något betyder inte att hästen inte har ont.
Min enda erfarenhet av det beteendet du beskriver är just att hästen har ont någonstans. I mitt fall i en sena, i otaliga bekantas fall ledinflamationer på diverse ställen.

Jag säger inte att det ÄR smärta som ligger bakom i din hästs fall, bara att man aldrig ska utesluta det.
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Jag tror mer på inre stress.

Hon känns inte olik å rida å jag har haft henne över 8år och känner henne in å utantill. Min tränare har också ridit henne och jag har som sagt nojjat rätt bra över den där kotan efter skadan, det är inget.
Kan lixom inte leta efter smärta när hästen går igenom en besiktning UA efter skadan + när jag dessutom har slagit plåtar utan minsta anmärkning...
Samma hovslagare som alltid osv. De festa kring hästen känner henne väl sedan flera år, å alla vet att jag vill att man säger till om det är något...

så ny teori tack :p eller, lösning rättare sagt, hur jag ska träna bort mental stress :(
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Jag tror inte du kan träna bort stressen, däremot kanske du får ändra din ridning när det är tävling. Ibland blir sådana hästar bättre när de får rutin, eller också kommer de alltid stanna på tävling om de får chansen. Alltså behöver man rida med mer ben, kontroll och tryck på tävling jämfört med hur man gör på träning. Ner i sadeln och rid varje galoppsprång. Försök hitta en strategi för hur du ska rida på tävling så att ni kommer runt. Jag ha tävlat hästar som är lite åt det hållet, och då har framridningen mest handlat om att få hästen att lyssna, och framförallt att den är framme för skänkeln, så att hon lyssnar på dig när du säger att hon ska fram på hoppbanan.

Att hästen ska lyssna och gå fram i alla lägen kan ni ju träna på utanför hoppbanan också.
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Åk på pay-n-jump! Det är ju ett mellanting mellan tävling och träning.
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Har liteee samma problem med min valack. Fast han är dödligt segt på framridning och framhoppning, och blir väldigt stressad på banan. Men det jag menar är att han kräver två helt andra ridstilar av mig på tävling än vad han gör på träning. Det är skitjobbigt :p och det tog ett tag innan jag kom underfund med hur dan ridning som krävdes på banan. Jag skulle också säga att han blir stressad, även om han är kolugn på själva tävlingsområdet och också seg som tuggummi på framridning och framhoppningen. Jag tror han blir seg för att det är så mycket annat som tar uppmärksamhet, och sen inne på banan blir han stressad (fast med spetsade öron och sug på hinder - om jag rider rätt, dvs.)
Vi har också pendlat mellan vinst/placering till utesluten efter tredje hindret på varannan tävling ungefär. Jag har också fått lära mig att det nästan inte går tävla honom under pälssättning/fällnings-perioder. Men jag kan se ett mönster i uteslutningarna - antingen är jag inte riktigt hundra, eller rider som en kratta, eller så fäller hästen.
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

fällning å brunst kan definitivt påverka, brunst brukar hon märkligt nog vara mer tam på ;)

pay n jump- helt klart min plan, just för att få kan jag tvinga henne att hoppa det där j*a hindret så hon inte kommer undan med att vägra ut sig!

ang att ändra ridningen, så himla svårt bara :/ känns som att jag lätt blir gunig å "juckar fram" henne om jag försöker driva för mkt ;) Hade ju sporrar sist men det var för döva öron :(

fram fram frma, högre grundtempo... min nästa taktik... + att en kompis dotter ska testa henne...
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

fram fram frma, högre grundtempo... min nästa taktik... + att en kompis dotter ska testa henne...

Det där tror jag också på! Bättre grundtempo, lägre hinder och pay-n-jump så du får hjälp med att komma runt. Jag är visserligen ingen expert men jag tycker nog att hästen sackar in ett par språng innan hindret på video 2. Hon tar inte skänkeln, du behöver förstärka den (kanske tom med spö). Sedan verkar du ge upp på de två följande försöken. Lutar du dig framåt med överlivet? Det gjorde jag ett tag på min häst som stannade. Det var bara typ 2 cm men det räckte, när jag rätade på mig och klämde om benen så hoppade hon.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: inre stress - mentalt trött?

Tack!

Så svårt å veta vad man gör å inte gör;-) men jag sparkar å driver men det gör nada skillnad... Det är det som känns så uppgivet, jag hade ju sporrar sist å hon svarade på dem på framhoppningen men inget på banan.

Hon travar verkligen på filmen, då vet man att det är kört :-( törs inte ta tyglarna i en hand å spöet med andra - än!

Håll tummarna att ryttarbyte funkar!!
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Hej, är nyfiken på hur det gått i riddningen, såg på filmerna och det ser precis ut som när vår ponny "ser spöken"...hoppar superbra ena gången, andra gången stannar han ut sej på ett räcke:(...tappar farten o blir helt skänkeldöv... bara onödiga fulstopp!
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Tyvärr inte så bra....

Hon var ohalt å vi körde lite piano efter sista tävlingen... Sen för 2v sen ville jag ändå kolla henne (trots alla "du är så nojig, det är inget fel på henne")... Jag var helt enkelt inte alls nöjd med gallorna (tycker inte det var gräs-värme-gallor/svullen).

Så in till samma veterinär som förra året när hon vrickade sig... Å mkt riktigt, ohalt vid skritt å trav, halt lite på höger å mer på vänster vid böjprov. Värmde ur men för mkt reaktion för att vifta bort. Ut å longera, inget i vänster varv, faller in lite i höger (men det har hon alltid gjort å jag longerar aldrig, bara tömkör)...

Behandlad med kortison bägge fram, skulle tillbaka idag men det blev framskjutet 1v. Jag har tänkt låta detta ta lång tid för att hon ska läka 110%.

Det känns iaf bra att ingen har sett någon hälta (å jag har travat henne på asfalt när folk tittat samt ingen tränare har sett).
Å veterinären sa "jag förstår att du inte har märkt något" (då menade han hälta, har ju märkt vägringar å inte lika bra mellantrav som jag vet att hon kan)....

Så så var det med det :( tackar som frågar :-)
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Har du kollat synen på henne? En kompis till mig hade ett sto som gick klockrent på träning men vägrade ofta ut sig på tävling. Vid senare försäljning visade det sig att hästen var blind på ena ögat.

edit...
Såg nu hade ni hittat hälta, vilket säkert kan vara svaret på problemet. Håller tummarna att allt går vägen!
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

tack :)

Min gamla medryttarhäst fick starr å blev nästan blind... så visst har det funnits i bakhuvudet, men jag tror inte det är fel på synen. Medryttarhästen fick ett beteende som jag borde känna igen... typ lägger huvudet lite på sned å tittar när man rider förbi en sten :)
 
Sv: inre stress - mentalt trött?

Men då vet i alla fall vad det beror på. Hoppas på ett fullständigt tillfrisknande! Bra av dig att upptäcka det så tidigt det ökar åtminstone chansen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 474
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 305
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp