Bukefalos 28 år!

Inreda akvarier

O

Oasis

Har ni något tips om hur ja kan inreda dessa akvarier så de blir så snyggt som möjligt. Fiskar är inte valda ännu.

i338685875_75006_5.jpg


detta är på 250 L och är precis igång satt !!!

i338685937_96510_5.jpg


detta är på 46 L och just nu går de sniglar där i... Vet ej om man ska ha fiskar i det, men i såfall vad för några.

Kom med era ideer nu !!!! :rofl: :bump: :bow: :angel:
 
Sv: Inreda akvarier

Välj fiskar först, för man väljer nämligen inredning efter fisk :D

Olika fiskar härstammar från olika ställen och vill därför ha olika typer av inredning (sand/gurs, rötter, stenar, växter).

Sedan så tycker inte jag att man ska ha fiskar i ett akvarium på 46l, men det är min åsikt. Dessutom är den där formen på akvarium svår att inreda ur fisksynpunkt, svårt att skapa gömställen då ingen vägg blir riktigt täckt.

Gillade 250l, är det en Back to Nature bakrgund som sitter i, eller är det bara en plansch? Är det en Back to Nature så kan du kanske välja inredning och fisk efter den :idea:
 
Sv: Inreda akvarier

Man kan absolut inreda akvariet först om man tycker att inredning är roligt. I efterhand anpassar man helt enkelt fiskarna efter den inredning man har valt. I 46 litersakvariet kan man absolut ha fisk, men man väljer givetvis små arter. Danio margaritatus, Rasbora maculata, Rasbora briggitae osv osv. Även räkor passar ju super.
 
Sv: Inreda akvarier

Räkorna va ju döööö häftiga:D

Jag vill gärna inreda först, sen välja fiskarna....
INREDA är ju kul ....

Bakrunden är bara av plansch men ja funderar på att sätta dit någon sådan vägg.
 
Sv: Inreda akvarier

Välj fiskar först, för man väljer nämligen inredning efter fisk :D

Olika fiskar härstammar från olika ställen och vill därför ha olika typer av inredning (sand/gurs, rötter, stenar, växter).

Sedan så tycker inte jag att man ska ha fiskar i ett akvarium på 46l, men det är min åsikt. Dessutom är den där formen på akvarium svår att inreda ur fisksynpunkt, svårt att skapa gömställen då ingen vägg blir riktigt täckt.

Gillade 250l, är det en Back to Nature bakrgund som sitter i, eller är det bara en plansch? Är det en Back to Nature så kan du kanske välja inredning och fisk efter den :idea:

då är det min åsikt också.
Man kan ha fiskar där i, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda ett sånt litet akvarium till fiskar på "heltid" vore jag fisk skulle jag nog velat simma runt på lite större område.. därimot så skulle jag kunna använda ett sånt litet till yngel akvarium och liknande
 
Sv: Inreda akvarier

Kan tillägga att ja har haft både räkor, fiskar, m.m.m i 46 L UTAN PROBLEM
 
Sv: Inreda akvarier

huh? jag skulle varken ha neontetror eller någon större fisk som deras "hem" men som yngel ja.. just för att dom ska vara där den första tiden så dom inte blir uppäten.. skulle aldrig hålla kvar dom tills dom växt upp.
 
Sv: Inreda akvarier

hade allt möjligt där, utan problem alls, dom fick yngel o stor trivdes !! Man kan inreda de, bara man kommer på hur... ;)
 
Sv: Inreda akvarier

huh? jag skulle varken ha neontetror eller någon större fisk som deras "hem" men som yngel ja.. just för att dom ska vara där den första tiden så dom inte blir uppäten.. skulle aldrig hålla kvar dom tills dom växt upp.

Och jag frågar varför det? Jag ger tidigare i texten förslag på superfina fiskar som knappt växer över centimetern, men det verkar ju inte någon ha märkt. Istället kommer massa "råd" om att man inte kan ha fisk i 46 liter. Själv har jag ett saltvattensakvarium i ett 45liters.

En del fiskar mår rent av bättre i ett mindre akvarium där du lättare kan punktmata, och där du fullständigt kan fylla med växter eller torv.

Annars verkar tex ledande akvarister som Alf&Anita ha missat något?
http://www.alfanita.se/fishroom_s.htm
 
Sv: Inreda akvarier

haha, förlåt om jag skrattar lite, men det är lite komiskt.. när sa jag att det inte gick? ;)

såg en film på youtube på ett liknande akvarium, ganska fint inrett
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda akvarier

ja men vad bra! det är superbra att du ger förslag och hjälp

men jag har fortfarande inte sagt att det inte går.

Det jag säger är att JAG inte skulle använda ett sådant som sällskapsakvariumet utan bara ett provisoriskt hem för vissa fiskar, så som yngel eller lekande par eller som sjukakvarium.

har ju själv ett 52l här hemma, = ett litet enligt mig.
en av mina vänners mamma har ett akvarium runt 50-70l, verkar fungera bra det också.

men MINA fiskar ska ha minimum 100l. så därför går jag inte under det och det var därför jag skrev att det är min personliga åsikt det också, att inte ha dom i ett sånt litet. sen vad TS gör. det är upp till henne/honom, huvudsaken fiskarna har det bra ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda akvarier

Det stämmer att du får göra som du vill, men det blir ändå ett skevt råd att ge någon. Det är som att säga att man inte kan köpa hund om man bor i lägenhet för att "Min hund ska ha tio rum och gård att springa på." Dvs, en uppfattning man är helt berättigad att ha, men som är skevt förankrad i verkligheten.
 
Sv: Inreda akvarier

Jag tycker det är UPP TILL VAR O EN va man nu vill ha i sitt 20 L akvarie el 50
eller 46 L, huvudsaken fiskarna mår bra och trivs. :)
 
Sv: Inreda akvarier

exakt, och upp till var och en om man vill ha litet eller stort akvarium, det var ju som jag sa.. personlig åsikt ;) ^^
 
Sv: Inreda akvarier

haha, nä nu lägger jag ner. man kommer ingen vart på det där viset ;)

Alla fiskar bryr sig inte så mycket om utrymme. Vår mal till exempel tillbringar all sin tid på sin älskade rot, han har suttit på den i snart två år nu. För hans del behövde akvariet inte vara större än att roten rymdes, bara vattenkvaliteten är bra. Han skulle däremot förmodligen bli mycket olycklig i ett 500-litersakvarium utan rötter eller gömställen.
 
Sv: Inreda akvarier

nä, det gör dom säkert inte. men som sagt så skulle jag inte kunna tänka mig att ha fiskar i ett sånt litet, alltså skulle jag med säkerhet inte skaffa fiskar som VILL vara i ett litet akvarium. :)

tror inte min kuhliål skulle bry sig heller om han bodde i ett 500l eller i en 50l eftersom att han ligger gömd och kommer bara ut för att äta, men som jag sa tidigare, skulle jag vara fisk, då skulle jag vilja ha lite mer utrymme och simma på. så därför har jag minimum 100l till mina. ^^
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 283
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 645
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp