Bukefalos 28 år!

Inreda altan

gul_zebra

Trådstartare
Ja det blir väl vår snart, och således dags att fortsätta med kattburen!
Byggde i höstas, funtar på att ev måla träet vitt, sen ska det inredas.

Såhär ser det ut utifrån
utifraringn.jpg


Vänstersidan. Här ska möblerna bytas ut till mindre möbler för att spara plats. Min tanke är cafémöbler, men sitter nån på andra idéer så brainstorma gärna. Jag vill ha något som inte tar för stor yta med tanke på att det blev rätt litet djup.
vaumlnster.jpg


Högersidan. Jag har ett lågt skåp som ska målas om och flytta ut hit så jag får förvaring för allt småkrafs. Grillen ställer jag nog utanför helt enkelt.
houmlger.jpg


Jag har funderingar på att smälla upp nån hylla som Göte kan sitta och spana på. Frågan är väl mest hur jag ska göra för att han ska kunna ta sig upp - trädet som står där fungerar ju att ta sig upp på och hoppa vidare från, men samtidigt finns det en jättefin blomhylla jag skulle vilja ha och jag vet inte hur jag ska få plats med både och? Samtidigt vill jag inreda fint, och det där trädet är asfult... Men jag fick det av en snäll granne så jag vill inte bara skrota det heller, känns så elakt. Går det att snygga till tro, hur hade ni gjort med det? Samtidigt är det så jäkla otympligt, de där benen tar en jäkla plats när det är trångt... Blomhyllan däremot är en liten hörnhylla som Göte inte kommer kunna nyttja istället för trädet.
traumld.jpg


Annars vill jag ha lite plats att odla på (inget stort, utan lite smultron och så), och ffa att Göte ska ha någon bra spaningsplats och aktivering i någon form. Ska väl även nämna att väggarna är i betong så det är inte aktuellt att sätta upp nånting på de - tyvärr! Dessutom har jag inget pengaträd, så inredningen får inte bli för dyr - tänk några hundralappar som mest. Helst ska inredningen kunna stå ute året runt dessutom iom att jag har ont om förvaring och Göte är ute även vintertid, om än kortare stunder.

Så - hur hade ni inrett kattburen? Hit med idéer! :)
 
Sv: Inreda altan

Vanliga trähyllor som står längs med kortsidorna och fästs i träväggen? Kan göte ligga högst upp och du ha småplantor på de andra hyllorna. Verkar inte finnas så mycket att fästa en ordentlig hylla till honom annars.
 
Sv: Inreda altan

Det där lilla trädet borde väl kunna snofsas upp med en snygg (lila?) tjock dyna/kudde på plattan högst upp? :)

Kom på en sak till, om träet som håller nätet på plats är tillräckligt stadigt så kanske stolparna kan hålla för en hylla/hyllor för katten som går mellan stolparna? Eller en hylla som går längs betongväggarna men fästs vid en stolpe och träväggen på huset?

Om stolparna som håller nätet inte orkar för en katt så kan du iallafall sätta upp blomlådor mellan stolparna, inåt (för de som du vill smaka av ;)) och utåt för de vackra men ack giftiga för katter blommorna utåt.

Kan nog bli hur snyggt som helst om man tänker till lite :D
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda altan

kl

Hylla tänkte jag sätta i stolparna, jag litar inte riktigt på att träet på fasaden håller att sätta sånt på. Stolparna däremot håller med råge, Göte har redan testat klänga i tid och otid ;)
Funtar på om man ställer skåpet under fönstret på högersidan och trädet mot nätet, om det inte blir för trångt. Därefter upp med en hylla på den sektionen - dörren öppnas förvisso inåt, men går inte att öppna så mycket att en hylla skulle vara i vägen så så sett vore det inga problem.
Funtar även på någon gardin på insidan till vänster - istället för parasoll tänker jag, parasoll blir så bökigt och skrymmande. Men då slipper jag ju gärna ha hyllor på den sidan iom att jag vill kunna dra för och undan gardinen utan en massa krångel.

Trädet har jag funderat på om man kanske skulle ta och måla hyllan på. Funderade på vit men det blir nog för ljust... Så det vete sjutton vilken färg man ska köra på där, nån smutsvit av något slag? Därefter på med dyna ja :)

Blomlådor går inte, blir väldigt trångt. Därav att jag vill köpa blomhylla att ställa i ett hörn bara, så får jag odla smultron i krukor :)
 
Sv: Inreda altan

Nog borde väl träet på husväggen hålla för sånt? :cautious: Skulle vara lite märkligt annars.

Men hyllor på nätet/stolparna tycker jag låter bra, då kan man ju variera med höjden på hyllplanen också :)
 
Sv: Inreda altan

Kanske är jag som är fånig egentligen, men jag litar inte riktigt på fasaden. Kolla bara där stolparna är fästa mot taket, plankan ovanför stolen... Den lossnade - kan säkert ha med möglet att göra, men ändå :cautious: Nu är väl inre fasaden inte i lika dåligt skick iom att det inte är lika utsatt för fukt, men ändå.
Samtidigt ser jag inte riktigt hur det ska kunna bli stadigt, för om jag sätter en hylla längs kortsidan så kan jag ju inte fästa den ordentligt på en stolpe. Ytterst på hyllan blir det ju bara nät liksom, finns ingenstans att fästa en konsoll.

Blir nog finfint i slutändan iaf! Synd bara att det är så trångt. Flera hyllor på olika höjd tex blir nog rätt omöjligt, det kommer ta plats som blomlådor vilket mest gör det skittrångt. Men nån hylla högt upp iaf, kanske nån lite längre ner just på högersidan, och så ev behålla trädet beroende på hur trångt det blir i det hörnet, sen kan han ju ligga på bord, stolar och skåp också såklart.
Har köpt en skomatta som jag tänkte odla lite gräs i - helt okej liggyta det också, och så kanske jag slipper lite av gnället när han vill ut och tugga på gräsmattan ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 078
Hemmet Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 491
Senast: Eli
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp