Inreda för katt i lägenhet

monster1

Trådstartare
Jag och katterna ska flytta från hus till lägenhet och de går då från möjlighet till utevistelse till enbart utevistelse på balkong. Dessutom blir ju själva bostaden något mindre. Nu önskar jag lite inspiration för hur ni har inrett både bostad och balkong för att era katter ska trivas och stimuleras. Jag tänker så klart näta in balkongen så ingen rymmer eller faller. Bör man även ha tak på nätet?
 
Det beror väldigt mycket på katternas aktivitetsnivå. Men flera klösträd, utkiksplatser i fönster, leksaker som katterna uppskattar.
Jag har markbundna katter som varken klättrar eller hoppar så vi har bara ett lågt nät så ingen trillar över kanten på balkongen. Med mer aktiva hade jag velat ha en ram en ordentligt nät och tak 😊
IMG_20221008_181022.jpg
 
När jag bodde i stan hade jag en del krukor på balkongen med buskar som katten gillade att gömma sig i och kika på fåglar. Inomhus försökte jag möblera och sätta vägghyllor så att katten kunde gå runt hela lägenheten utan att nudda mark, samt många små gömställen. Nu visade hon sig vara ganska markbunden ändå, men hon gillade att kunna "gå undan" när det var gäster, gömma sig i ett skönt skrymsle nånstans. Min lägenhet var ganska liten (student), så det kanske inte behövs i en större lägenhet där inte alla rum används samtidigt på samma sätt :)

Annars var det viktigt med lek. Mycket aktiveringsleksaker, vippa och så vidare, som inte behövs när hon får gå ut.
 
Tänk uppåt! Golv-till-tak klätterträd är stabila, tar inte så mycket golvyta och katter brukar uppskatta dem. Vi satte vårt vid ett fönster (inte mitt för utan precis vid fönstrets ena sida) så att katterna kunde ligga högt upp i trädet och spana ut genom fönstret.

En av mina katter hade klättrat ut om det inte fanns ett tak och den andra hade inte gjort det. Så du får helt enkelt känna dina katter. Är du osäker ha tak.

Andra saker som mina katter tyckte var roliga var kartonger, pappkassar (med handtagen avklippta) och liknande saker som man lät vara framme ett tag och sen tog undan så kunde man ta fram dem nån vecka senare igen och då var de lika roliga igen! Gärna med nåt litet hål utklippt så de kan springa igenom lådan/kassen.
 
De gillar ju att ligga högst upp på mina hyllor i tex garnlådor och annat jag har, och de har såklart leksaker, klösbräda/hus och lite. Tänker att jag kanske vill komplettera med något klätterträd, men de är inga stora klättrare någon av dom, de hoppar, så något med hyllor i närheten av fönstren.
 
Ja, man får ju utgå från vad ens katter gillar. Av mina har de flesta varit höghöjdsdjur, men numera är den kvarvarande farbrorn mer förtjust i tunnlar, grottor och "smygplatser". På små ytor har jag sett till att de har många alternativa rutter, katter lever ju ändå inte riktigt i kvadratmeter som vi gör. Se till att det går att smyga bakom möbler tex, och att det kan finnas två olika vägar att ta sig till favoritplatserna.

Till balkongen använder vi rådjursnät, och inte ens de mest klätterbenägna av mina katter har velat hänga i det så vi har inget tak. Med metallnät klättrade de, och det kändes lite oroväckande för risken att fastna om inte annat. Rådjursnätet är också mycket mer diskret och syns knappt när det är sommargrönska omkring. (Plus att det är lätt att klippa upp med vanlig sax om något händer.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp