Inreda med tavlor, hur ska man tänka?

Men jag förnekar ju inte något av det ni säger? Jag argumenterar inte på något sätt för att äldre konst inte har ett värde. Klippen säger inte heller det. Jag argumenterar endast för att det finns stora klyftor och diskrepans i konstvärlden som gör att 'vanligt folk' ofta har svårt att hitta vägar att stötta de konstnärer de faktiskt tycker om, genom att t.ex. köpa konst av dem eller tja, veta om att de finns. Vilket gör det svårt för nya konstnärer att livnära sig, om de inte sällar sig till antingen miljardärmarknaden eller ett konstliv/kulturkretsar som ofta är mycket långt från vanliga människors liv (och där inte alla konstnärer accepteras/får plats). Det finns en lucka inte bara ekonomiskt, men också i konstens funktion, vilken ju alltid kommer att vara interaktion med en publik. En stor publik som vill konsumera konst, men som inte finner utrymme på grund av ovan nämnda faktorer. Jag ser ett större sociokulturellt problem som jag ville belysa, helt enkelt.
Jag tror att dagens teknik (känner mig lite som en seniorsurfare när jag skriver dessa ord) har börjat lösa upp de gränserna. Och även om det gör skillnad att se konst fysiskt på plats vill jag lyfta att se konst online. Många museer till exempel har under pandemin haft digitala visningar. Steget till att upptäcka konst behöver inte vara särskilt stort i sociala medier heller, det finns fördelar också för konstnärer i att göra sig synlig för en större publik och skapa sin egen plattform, vara mindre beroende av en etablerad konstvärld som kan fungera utestängande. Kanske är jag i någon konstbubbla men jag tycker konsten bara blir mer synlig, mer inkluderande och mer relevant, även om det går alldeles för långsamt.
 
Jag slänger in denna loppisfyndade lilla tavla i
20210228_133331.jpg
tråden, för jag är jättenyfiken på om det är en snabbskissad massproducerad bild eller om det är något "bättre" (jag tycker själv jättemycket om atmosfären i målningen)? Målad på masonit, och ca 25x20 cm stor... Tjeckisk, enligt texten i tavlan. Signerad Z.M. Kul att veta vad folk tänker och tror :) !
 
Jag slänger in denna loppisfyndade lilla tavla iVisa bifogad fil 66139 tråden, för jag är jättenyfiken på om det är en snabbskissad massproducerad bild eller om det är något "bättre" (jag tycker själv jättemycket om atmosfären i målningen)? Målad på masonit, och ca 25x20 cm stor... Tjeckisk, enligt texten i tavlan. Signerad Z.M. Kul att veta vad folk tänker och tror :) !
Ingen, verkligen :confused: ? I och med att så många i tråden pratar om att man ska köpa konst av kvalitet, så trodde jag att det skulle vara hyfsat enkelt att i alla fall avgöra om detta bara är ett massproducerat hastverk eller om någon faktiskt har lagt ner tid på att måla! Är det så "illa" att det som räknas som kvalitetskonst, är den konst som någon annan redan har sagt är bra? Det går alltså inte bara att titta på en tavla och uttala sig om den? Genuint nyfiken här :) !
 
Ingen, verkligen :confused: ? I och med att så många i tråden pratar om att man ska köpa konst av kvalitet, så trodde jag att det skulle vara hyfsat enkelt att i alla fall avgöra om detta bara är ett massproducerat hastverk eller om någon faktiskt har lagt ner tid på att måla! Är det så "illa" att det som räknas som kvalitetskonst, är den konst som någon annan redan har sagt är bra? Det går alltså inte bara att titta på en tavla och uttala sig om den? Genuint nyfiken här :) !
Tror du blandar ihop begreppen? Kvalitetskonst är ett rätt luddigt begrepp... Likaså "massproducerat hastverk"

Men om jag amatörmässigt tittar så är träden lite konstiga och hästens ben är inte gjorda med någon större kunskap om hästben. Mannen med käpp ser ut att vara på väg att ramla baklänges. Ska jag gissa så är det inte någon nybörjarmålare men inte heller någon skolad och erkänd konstnär.
Men den ger en fin stämning. Tycker den är fin men gissningsvis inte målad av någon erkänd?
 
Tror du blandar ihop begreppen? Kvalitetskonst är ett rätt luddigt begrepp... Likaså "massproducerat hastverk"

Men om jag amatörmässigt tittar så är träden lite konstiga och hästens ben är inte gjorda med någon större kunskap om hästben. Mannen med käpp ser ut att vara på väg att ramla baklänges. Ska jag gissa så är det inte någon nybörjarmålare men inte heller någon skolad och erkänd konstnär.
Men den ger en fin stämning. Tycker den är fin men gissningsvis inte målad av någon erkänd?
Lägger till att det bakre vänsta hjulet på vagnen kan vara vinklat hur som helst i det perspektiv konstnären valt. Eller snarare inte valt alls, utan det bara blev så - medan bilden växte fram framför konstnären.
Så, backar upp "tycker den är fin men gissningsvis inte målad av någon erkänd?"
 
Jag slänger in denna loppisfyndade lilla tavla iVisa bifogad fil 66139 tråden, för jag är jättenyfiken på om det är en snabbskissad massproducerad bild eller om det är något "bättre" (jag tycker själv jättemycket om atmosfären i målningen)? Målad på masonit, och ca 25x20 cm stor... Tjeckisk, enligt texten i tavlan. Signerad Z.M. Kul att veta vad folk tänker och tror :) !
Jag tycker inte den ser massproducerad ut, snarare kanske en glad amatör? Så det beror ju på vad du menar med ”bättre”. Den är lite platt och illa målad i detaljerna, så det ser inte ut som att en utbildad konstnär gjort den. Däremot är den ju inte kitschig på det sättet som massproducerad konst gärna blir, den har lite mer själ tycker jag.

Kort sagt, jag tror någon har lagt ner tid på att måla den, men denna någon är inte så bra på att måla.
 
Ja och det är det här som är problemet. Det är den obegripliga "idiot" konsten som är den som förs fram. Det som de flesta skulle se som användbart syns inte.
Obegriplig idiotkonst? Det finns ju en hel del samtida konst som inte är gjord för att ha hemma (mest för att den är stor och kräver ett eget rum, eller är t ex videokonst, som är opraktiskt att ha i ett hem), men en hel del är ju sånt som går att ha. En del är sånt som inte talar för sig själv, utan kräver att man vet rätt mycket om konstnären och bakgrunden. Det är ju en smaksak, också. En banan silvertejpad på en vägg låter mest som en lite humoristisk kommentar till vad konst är, eller en kommentar till idén om konsten som evig. Jag kunde nog tycka att det var lite kul om jag såg det på en utställning.

Sen skulle jag nog säga att det fortfarande görs väldigt mycket konst som passar för hemmiljöer, också. Går man till ett galleri så är det ju oftast saker som går att ha hemma.
 
Det går alltså inte bara att titta på en tavla och uttala sig om den? Genuint nyfiken här :) !
Klart det går! Men ibland kan även bakgrunden, hur tavlan kom till ha betydelse för upplevelsen och sen är smaken som bekant olika :)

Däremot vad andra tyckt skall inte spela någon roll för hur du upplever det konstnärliga värdet om du ser på målningen på rätt sätt. Men med det ekonomiska värdet är en annan sak, då handlar det om tillgång och efterfrågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp