Inreda med tavlor, hur ska man tänka?

Konst är BILLIGT. De är dyrast på gallerier. Sedansjunker priset. Andrahandsvärdet är lågt. Även på loppisar kan man hitta spännande grejor.
Om man orkar gå igen om 17 ton skräp vill säga.
/Har bara egengjorda tavlor på väggarna förutom en inköpt som nog inte har något värde mer än för mig
 
Om man orkar gå igen om 17 ton skräp vill säga.
/Har bara egengjorda tavlor på väggarna förutom en inköpt som nog inte har något värde mer än för mig
Man kan kanske googla konstnärer, svenska, döda, man gillar först och sedan söka internetförsäljnig på dem.

Känner inte heller för att rota runt.
 
Bra originalkonst är svindyr, alternativt att du har massor med tid och intresse för att hitta ett guldkorn från en okänd konstnär.
Det behöver den absolut inte vara, konstnärer som är på modet kan vara dyra och självklart även erkända mästare. Men det finns mycket av hög kvalitet som går att köpa för nästan inga pengar alls.
 
Tack för svar @Nahar och @Blyger . Hade ingen aning om att akvareller var så ljuskänsliga då ska jag definitivt undvika det i vardagsrummet. Då funkar dem nog bättre i sovrummet och arbetsrummet där inte mycket sol kommer in.

Jag har sökt lite på nätet och förstått att detta med ramen är viktigt för helhetsintrycket. Har ett ställe i närheten som ramar in tavlor och kanske vore det bra att överlämna det åt ett proffs vill ju absolut att det ska bli fint helhetsintryck.

Sätta en budget är nog klokt! Så tack båda för bra tips. Ska nog besöka några gallerier också för att se tavlor i verkligheten i olika material.
Rama in hos ett proffs blir jättefint, men också dyrt. Om bilden har ett vanligt format så att en standardram passar så spar man mycket pengar på att rama in själv.
Det behöver den absolut inte vara, konstnärer som är på modet kan vara dyra och självklart även erkända mästare. Men det finns mycket av hög kvalitet som går att köpa för nästan inga pengar alls.
Verkligen? Jag brukar ha lite koll på Bukowskis etc, och om det mot förmodan är något bra till salu för ett lågt utropspris, så brukar de dra iväg i budgivningen så att det ändå blir dyrt i slutänden. Det skulle vara i så fall om man har lite udda smak, och gillar sånt nästan ingen annan tycker om. Då kan man nog fynda.
 
Vi kanske tänker på olika saker, men har sett tex oljor från svensk konstnär som är representerad på Nationalmuseum för runt 2000. Och det kan man ju inte säga är dålig konst direkt. Om än inte känd såklart.
Fast hur bra är det då? Att man har en tavla i nationalmuseums samling betyder ju inte att allt man gjort är bra, menar jag...
 
Det man ska tänka på är att inte hänga det för högt - ett misstag många gör. Ögonhöjd. Jag har inte mycket eftersom alla mina väggar är bokhyllor men några få, en reproduktion som kommer från släkten, en tavla min syster målade för många år sedan, en batik från Kenya som jag ramade in och en reproduktion av en 1700-tals smal gobeläng från Korea. Konst som betyder något för mig.
 
Fast hur bra är det då? Att man har en tavla i nationalmuseums samling betyder ju inte att allt man gjort är bra, menar jag...
Nej men det är ju en erkänd konstnär onekligen. Om man tycker om en tavla och det är en erkänd konstnär så behöver det inte vara bättre än så för mig.
Bra i det här fallet måste ju vara att man gillar den och vill ha den. Alla aspirerar ju inte på att imponera på kunniga med vad som hänger på väggen.
 
Fast hur bra är det då? Att man har en tavla i nationalmuseums samling betyder ju inte att allt man gjort är bra, menar jag...
Pris och kvalitet hänger ju inte alltid ihop. Det finns konst av god kvalitet som är lågt värderad pga att konstnären inte är så känd eller uppmärksammad. Vissa typer av måleri är lågt värderat i perioder. Och visst, det som är riktigt bra kostar alltid pengar, men sedan finns det nivåer under som kan finnas till överkomliga priser. Litografier kan ofta köpas för en rimlig summa osv. Jag har själv ett signerat tryck (begränsad upplaga) jag köpt direkt av konstnären. Sedan kan man alltid diskutera vad som är kvalitet. Jag gillar trycket och skulle gärna köpt en målning av konstnären, men priset var för högt för mig (ca 35000). Men ett originalverk tycker jag att mitt tryck är (jag har nu satt fast det signerade kvittot på baksidan för att ytterligare styrka proveniensen).

Bukowskis lär ligga i de högre priskategorierna. Hos auktionshus i mindre städer kan man ofta hitta konst till betydligt lägre priser.
 
Jag ser ett värde i att köpa direkt från konstnären eller galleriet hen är representerad av, att gynna de konstnärer som verkar nu. Köper man från ett auktionshus gynnar man konsthandeln och inte de som gjort verken. Det tycker jag är trist.

Finns så många duktiga och lovande konstnärer och konsthantverkare som inte alls är så dyra att köpa ifrån. Jag går ofta på gallerier och kollar konst och hittar mycket spännande konst jag gärna skulle ägt.
Jag gillar textilkonst och skulle gärna haft en tavla av Ida Lovisa Rudolfsson på väggen.
 
Jag ser ett värde i att köpa direkt från konstnären eller galleriet hen är representerad av, att gynna de konstnärer som verkar nu. Köper man från ett auktionshus gynnar man konsthandeln och inte de som gjort verken. Det tycker jag är trist. [...]

Trist? Genom att köpa från ett auktionshus gynnar du återbruk.

Sedan ska det naturligtvis skapas konst i vår samtid, som i varje tid. Men att återbruk av äldre konst beskrivs som trist tycker jag är ett provocerande och historielöst uttalande.
 
Nej men det är ju en erkänd konstnär onekligen. Om man tycker om en tavla och det är en erkänd konstnär så behöver det inte vara bättre än så för mig.
Bra i det här fallet måste ju vara att man gillar den och vill ha den. Alla aspirerar ju inte på att imponera på kunniga med vad som hänger på väggen.
Ja, jag har hittat en konstnär jag köpt två små tryck av. Hennes tavlor i original kostar några tusen. Nu är jag inte tillräckligt intresserad av konst för att lägga det priset på något att hänga på väggarna alls (men jag övervägde det faktiskt!) men det är definitivt inte "dyrt". Hon har haft några utställningar men jag vet inte var gränsen går för "erkänd konstnär" men det är vackra och unika tavlor som jag blir glad av, och det måste ju vara det som räknas?!
 
Jag har kollat online på mindre konstnärer/amatörer på tex redbubble eller etsy. På etsy går det även att ställa in resultaten till att man söker efter folk som bor i samma land som en själv om man vill handla lokalt. Det finns massor av fina konstverk i olika prisklasser och på etsy går alla pengar till konstnären direkt (är vad jag uppfattat iallafall), vilket känns schysst.
Tex den här av en svensk fick mig genast att tänka på buke :D
il_794xN.2003348698_sjmr.jpg

https://www.etsy.com/se-en/listing/721529654/dala-horse-jumping-1-fine-art-giclee?ref=user_profile
 
Vi kanske tänker på olika saker, men har sett tex oljor från svensk konstnär som är representerad på Nationalmuseum för runt 2000. Och det kan man ju inte säga är dålig konst direkt. Om än inte känd såklart.
Konstnärer med verk upphänga på Nationalmuseum får man nog räkna som kända, eller åtminstone erkända :)
 
Fast...."bra"? Vad är det?

för mig är det något som talar til mig. Om det sedan marknadsmässigt kostar 100.000 eller 800 - det spelar väl ingen roll?

Konst skapas i mitt huvud. Det som talar till mig är bra konst.

Att skaffa saker för att nån annan säger att det är bra känns meningslöst.
 
Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)
Hästmålningar tycker jag ofta gör sig bra, som den här oljemålningen av den kände konstnären Alex Langlet såld för 1500 kr inklusive ram

2500149352.jpg


Edit. Såg nu att auktionen var från 2012 och jag tror hans verk gått upp ganska kraftigt under senare år.
 
Fast...."bra"? Vad är det?

för mig är det något som talar til mig. Om det sedan marknadsmässigt kostar 100.000 eller 800 - det spelar väl ingen roll?

Konst skapas i mitt huvud. Det som talar till mig är bra konst.

Att skaffa saker för att nån annan säger att det är bra känns meningslöst.
Ja, jag är nog lite glad att jag är så ointresserad av konst att "bra" ligger i mina ögon, vad jag tycker om de saker (några tavlor, en handgjord prydnadssak, plancher, en kelim ) jag har på väggarna har nog kostat mellan 50kr - till max ett par tusen.

Kelimen har jag nämligen inget pris på, den är arvegods från pappa som köpte och sålde en hel och mattor har varierat något enormt i pris under mitt liv.
 
Fast...."bra"? Vad är det?

för mig är det något som talar til mig. Om det sedan marknadsmässigt kostar 100.000 eller 800 - det spelar väl ingen roll?

Konst skapas i mitt huvud. Det som talar till mig är bra konst.

Att skaffa saker för att nån annan säger att det är bra känns meningslöst.
Bra är väl det man själv gillar, så klart. Min egen erfarenhet är att ska jag hitta något som är bra enligt min mening så kan man ge sig den på att andra också tycker det, och så seglar priset iväg. Det är helt klart en fördel att ha lite mer udda smak!
 
En av mina favoriter
Visserligen erkänd konstnär men kostade inte mer än typ en tusenlapp
Du kanske inte visste om när du köpte den att det var en bild på dig och blivande vovven?

Läcker i alla fall.

För länge sedan beställde jag ett par oljemålningar från mina foton på hund och hästar.
Mycket snyggt gjorda tycker jag i alla fall.

Vet en som beställde målningar av några avsina bästa hästar från känd (halvkänd?kommande?) konstnär. Om den sedan målade hästen efter foto eller på plats vet jag inte men personen hade träffat hästarna innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp