Inreda med tavlor, hur ska man tänka?

Beror nog på ramverkstad? Där jag ramat har det inte kostat de summorna om det inte varit väldigt stora verk. Men ju mer påkostad ramen är desto dyrare förstås.
Åh vad bra! Så vi har kört inte bara dåligt utan även dyrt 😆

har varit normalstora tavlor o ganska oansenliga ramar.

Litografin är dock tyvärr stor 90*50? Något sådant :crazy:
 
Lyssnade precis på ett avsnitt av inredningspodden med Claes Moser. Rätt intressant och kom att tänka på denna tråden! Han får tydligen många frågor om hur man ska tänka vad gäller konst.
En bra grej som känns vettig som han tog upp är att inte köpa allt på en gång utan utbilda sig först och titta mycket på olika typer av konst innan. Ens smak ändras oftast ju mer man lär ser och ju mer man ser.
Det kan jag nog hålla med om även fast jag inte springer på så värst många utställningar och liknande så visst är smaken inte alls samma som för 20 år sedan.
Se konst live.
 
Men jag förnekar ju inte något av det ni säger? Jag argumenterar inte på något sätt för att äldre konst inte har ett värde. Klippen säger inte heller det. Jag argumenterar endast för att det finns stora klyftor och diskrepans i konstvärlden som gör att 'vanligt folk' ofta har svårt att hitta vägar att stötta de konstnärer de faktiskt tycker om, genom att t.ex. köpa konst av dem eller tja, veta om att de finns. Vilket gör det svårt för nya konstnärer att livnära sig, om de inte sällar sig till antingen miljardärmarknaden eller ett konstliv/kulturkretsar som ofta är mycket långt från vanliga människors liv (och där inte alla konstnärer accepteras/får plats). Det finns en lucka inte bara ekonomiskt, men också i konstens funktion, vilken ju alltid kommer att vara interaktion med en publik. En stor publik som vill konsumera konst, men som inte finner utrymme på grund av ovan nämnda faktorer. Jag ser ett större sociokulturellt problem som jag ville belysa, helt enkelt.
En stor orsak till att folk inte konsumerar nutida konst tror jag faktiskt ligger i att konstbegreppet idag är rätt vridet. Skulle jag vilja ha en ny tavla går jag inte till ett galleri, jag går till närmaste loppis eller dylikt. Konst idag framställs i oerhört stor utsträckning som den där bananen klistrad på väggen med silvertejp eller en stor blå stake målad på en husvägg eller eller eller. Det är inget som en normala människor är intresserade av och ändå är det det här som konstvärlden (inkl konstnärerna) lyfter fram. Det är för mig självklart att folk köper gammal konst utan att titta på nyproduktion så länge konsten gör en grej av eller snarare en mission av att vara totalt ointressant för den större massan.
 
En stor orsak till att folk inte konsumerar nutida konst tror jag faktiskt ligger i att konstbegreppet idag är rätt vridet. Skulle jag vilja ha en ny tavla går jag inte till ett galleri, jag går till närmaste loppis eller dylikt. Konst idag framställs i oerhört stor utsträckning som den där bananen klistrad på väggen med silvertejp eller en stor blå stake målad på en husvägg eller eller eller. Det är inget som en normala människor är intresserade av och ändå är det det här som konstvärlden (inkl konstnärerna) lyfter fram. Det är för mig självklart att folk köper gammal konst utan att titta på nyproduktion så länge konsten gör en grej av eller snarare en mission av att vara totalt ointressant för den större massan.
Det där beror nog väldigt mycket på. Jag känner flera som i första hand köper från konstnären själv, galleri och liknande men aldrig skulle sätta sin fot på en loppis.
Handlar nog mycket om intresse och till viss del ekonomi.
 
Det där beror nog väldigt mycket på. Jag känner flera som i första hand köper från konstnären själv, galleri och liknande men aldrig skulle sätta sin fot på en loppis.
Handlar nog mycket om intresse och till viss del ekonomi.
Misstänker att båda är sant. Det verkar komma mycket väldigt fint som är en utveckling på ”gammaldags” Uhm landskap/personer. Men det verkar pratas mer om annat?

utställningar jag sett på tex Waldemarsudde har varit superaktuella som tex fantasy.

blir vansinnig på telefonens ”stavningsrättning”
 
Det där beror nog väldigt mycket på. Jag känner flera som i första hand köper från konstnären själv, galleri och liknande men aldrig skulle sätta sin fot på en loppis.
Handlar nog mycket om intresse och till viss del ekonomi.
Ska kanske tillägga att det enda konstverk jag äger som inte är målad keramik från Spanien, målad av mig själv eller vävd av min mor är en tavla köpt direkt från konstnären. (Mor min "tvingade" med mig på Ljusstråk i Nora för ett antal år sedan och jag blev störtkär i tavlan. Som "hämnd" tvingade jag henne till att köpa en tavla hos samma amatörkonstnär för att ha i köket, där den passar perfekt.)
 
Misstänker att båda är sant. Det verkar komma mycket väldigt fint som är en utveckling på ”gammaldags” Uhm landskap/personer. Men det verkar pratas mer om annat?

utställningar jag sett på tex Valdemars udde har varit superaktuella som tex fantasy.
Ja och det är det här som är problemet. Det är den obegripliga "idiot" konsten som är den som förs fram. Det som de flesta skulle se som användbart syns inte.
 
Lyssnade precis på ett avsnitt av inredningspodden med Claes Moser. Rätt intressant och kom att tänka på denna tråden! Han får tydligen många frågor om hur man ska tänka vad gäller konst.
En bra grej som känns vettig som han tog upp är att inte köpa allt på en gång utan utbilda sig först och titta mycket på olika typer av konst innan. Ens smak ändras oftast ju mer man lär ser och ju mer man ser.
Det kan jag nog hålla med om även fast jag inte springer på så värst många utställningar och liknande så visst är smaken inte alls samma som för 20 år sedan.
Se konst live.
Ju mer man tittar desto mer ser man. Man ser det man inte såg från början och sådant som inte talade till en når plötsligt fram.

Nästan alla säsonger jag guidat har jag i början av säsongen haft någon favorit. När sedan utställningen är slut har det ofta ändrats till något helt annat.
 
Ja och det är det här som är problemet. Det är den obegripliga "idiot" konsten som är den som förs fram. Det som de flesta skulle se som användbart syns inte.
Håller inte helt med dig.
En uppburen konstnär som är högst begriplig är Edelmann. Han målade i olja (eller akryl?) och var och en kunde begripa hans konst.
1614534346901.png
 
Nu är det ju tyvärr pandemi, men ett bra tips till när det blir som vanligt igen är att hoppa på sin lokala konstrunda, och åka runt en hel dag (eller flera) och se så många konstnärsutställningar som möjligt.
Då får man snabbt en uppfattning om vad man gillar, vad man verkligen gillar - och vad som kanske inte riktigt är avsett just för mig.

Har du se'n tagit namn/adress/tfn-uppgifter på de du tyckte om kan du återkomma till de som hade konst som du funnit passade dig, och då också köpa direkt av konstnären, som i varje fall för min del ger en förhöjd njutning av verket ifråga.
Plus vetskapen att dina pengar som du betalar kommer gå så oavkortat som möjligt till den som skapar, och ingenting till några mellanhänder.
 
En stor orsak till att folk inte konsumerar nutida konst tror jag faktiskt ligger i att konstbegreppet idag är rätt vridet. Skulle jag vilja ha en ny tavla går jag inte till ett galleri, jag går till närmaste loppis eller dylikt. Konst idag framställs i oerhört stor utsträckning som den där bananen klistrad på väggen med silvertejp eller en stor blå stake målad på en husvägg eller eller eller. Det är inget som en normala människor är intresserade av och ändå är det det här som konstvärlden (inkl konstnärerna) lyfter fram. Det är för mig självklart att folk köper gammal konst utan att titta på nyproduktion så länge konsten gör en grej av eller snarare en mission av att vara totalt ointressant för den större massan.
Jag tror att det är tudelat. Absolut håller jag med dig om att det finns snedvridna perspektiv som reproduceras i oändlighet och som får konst att framstå som något löjligt eller obegripligt (lite det jag var inne på som du nog förstod) men jag tror också att det finns en ganska stor kunskapslucka i befolkningen. Om bildämnet i skolan faktiskt tog upp frågor som "vad är konst", "varför finns konst", "hur används konst idag", och andra mer övergripande och kunskapshöjande frågor så hade vad jag skulle vilja kalla 'art literacy' varit högre, och konsten hade kunnat engagera fler. Inte med det sagt att alla ska jaga efter bananer på väggar, utan mer att med rätt kunskap för att diskutera och konsumera konst istället för att rakt av avfärda den så kan konsten och konstvärlden demokratiseras, finna mångfald, och bli mindre elitistisk. Men dit kommer vi inte så länge majoriteten av befolkningen ser konst som de målningar vi gjorde i femman, eller Michelangelo, eller en banan på en vägg - så länge majoriteten av befolkningen ser konst som något främmande eller till och med avskräckande, istället för en livsviktig och mångfacetterad del av samhället och alla våras liv.
 
...men jag tror också att det finns en ganska stor kunskapslucka i befolkningen. Om bildämnet i skolan faktiskt tog upp frågor som "vad är konst", "varför finns konst", "hur används konst idag", och andra mer övergripande och kunskapshöjande frågor så hade vad jag skulle vilja kalla 'art literacy' varit högre, och konsten hade kunnat engagera fler.
Det tror jag inte ett dugg på. Det som behövs är att konsten bryter sig fri från den nepotiska elitism som förhärskar, en konstrevolution och den kan bara komma från konstnärerna själva. En rörelse som visar på hur naken dagens kejsare är.
 
Senast ändrad:
Det tror jag inte ett dugg på. Det som behövs är att konsten bryter sig fri från den nepotiska elitism som förhärskar, en konstrevolution och den kan bara komma från konstnärerna själva. En rörelse som visar på hur naken dagens kejsare är.
Fast institutionell kritik har ju konstnärer hållit på med i över 50 år nu, och inte blir det någon revolution av det. Hur menar du att konstnärerna ska bryta sig fria när de för att tjäna till sitt leverne måste sälja konst till någon, och de som har pengar styr vilken konst som får leva? Och de som gör konst som inte ska säljas (Banksy till exempel) får sin konst förstörd eller stulen? Vilken revolution vill du se?
 
Det tror jag inte ett dugg på. Det som behövs är att konsten bryter sig fri från den nepotiska elitism som förhärskar, en konstrevolution och den kan bara komma från konstnärerna själva. En rörelse som visar på hur naken dagens kejsare är.
Det här är ganska långt ifrån att jag tittar på en tavla på en utställning, och känner hur den oändliga gråblå himlen över havet griper om min själ, och får den falla bakåt.

Det här är ord som i en diskussion skulle få mig att vilja lyssna på musik, eller läsa en bok. Eller i värsta fall, titta på katter som dansar på Internet.
 
Stort tack för alla svar i tråden! :bow: Är jätteglad för allas olika perspektiv och inspel. Jag har bestämt mig i dagläget för att köpa en litografi av Jirlow för att jag gillar hans naivistiska stil och härliga färger, har tittat ut några olika sen får jag ju leta tills jag hittar dem såklart. Ska sälja en finare musikanläggning som jag har och stått i källaren många år som jag blivit erbjuden en ganska rejäl summa för som i princip kommer att täcka inköpet av en lite större litografi och sätta bakom det nya matbordet.

Sen har jag tre tavlor som alla är hästmotiv, en plansch som är en avbildning av en tavla på national gallery men behöver en ny ram då den gamla gick sönder i flytten. Den köpte jag för att jag älskade motivet på tavlan i original när jag var på museet. Har varit tillbaka på national gallery några gånger och jag dras alltid till det rummet och att sitta och betrakta den tavlan när jag är där för att den är så otroligt mäktig. Sen har jag en ritad bild som jag köpt på ett galleri i Wien och är en avbildning av en häst på spanska ridskolan. Så har jag en tavla som min morfar ritade. Han var militär och ryttmästare och höll på med hästar hela sin militärtid, var född på 1920-talet och under 40-talet så fanns det ju fortfarande mycket hästar i armen. Han ritade en teckning i blyerts av en stamhäst vid ett regemente han låg vid. Den tavlan minns jag hängde hos mormor och den betyder väldigt mycket för mig. Så arbetsrummet blir ett rum med bara hästmotiv på väggarna.

Sen ska jag gå vidare med att botanisera och konsumera mycket konst visuellt innan jag bestämmer vad jag vill ha mer på väggarna. Nu är det ju lite begränsat med pandemin vad man kan göra men jag ska se om jag inte kan ta mig till en del gallerier på gångavstånd för att just kolla in konst och se vad som finns. Tyvärr är konstmuseet stängt, bor på gångavstånd så jag får vänta tills det öppnar igen.
 
... en plansch som är en avbildning av en tavla på national gallery men behöver en ny ram då den gamla gick sönder i flytten. Den köpte jag för att jag älskade motivet på tavlan i original när jag var på museet. Har varit tillbaka på national gallery några gånger och jag dras alltid till det rummet och att sitta och betrakta den tavlan när jag är där för att den är så otroligt mäktig.
Så kan man väl inte skriva utan att berätta vilken målning det är?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp