Inreda med tavlor, hur ska man tänka?

Islandshästryttare

Trådstartare
Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag är novis på området. Men nu har Vi har flyttat till en jättefin 30-tals lägenhet med ett stort vardagsrum där vi tänker sätta in ett matsalsbord och stolar. Bakom matbordet funderar jag på att ha en större tavla med ett stilleben med mat, vinglas eller liknande. Sen vill jag ha en fin tavla över soffan eller kanske några små men vet inte vad jag vill ha. Vi har stukatur i taket och ganska högt i tak. Jag funderar också på om vi ska investera i en äldre tavla av någon kändare konstnär. Väggarna är vita och det finns en fin öppen spis med marmor.

Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)
 
Akvareller är i regel mer känsliga för ljus, och bör egentligen hänga framme så lite som möjligt. Samtidigt så ska du ju ha konst framme som du tycker om! Det är väl det som är det viktigaste, helt enkelt, bara bra att veta så att du inte hänger akvareller i solen och blir ledsen som de försvinner med tiden.

Jag hade satt en budget och börjat leta runt, allt från loppisar, tradera, auktionshus, och handlare, beroende på. Hittar du en tavla du gillar online kan du googla lite om vilken stil det är och hitta liknande, om du inte vill köpa tryck det vill säga.
 
Tack för svar @Nahar och @Blyger . Hade ingen aning om att akvareller var så ljuskänsliga då ska jag definitivt undvika det i vardagsrummet. Då funkar dem nog bättre i sovrummet och arbetsrummet där inte mycket sol kommer in.

Jag har sökt lite på nätet och förstått att detta med ramen är viktigt för helhetsintrycket. Har ett ställe i närheten som ramar in tavlor och kanske vore det bra att överlämna det åt ett proffs vill ju absolut att det ska bli fint helhetsintryck.

Sätta en budget är nog klokt! Så tack båda för bra tips. Ska nog besöka några gallerier också för att se tavlor i verkligheten i olika material.
 
Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag är novis på området. Men nu har Vi har flyttat till en jättefin 30-tals lägenhet med ett stort vardagsrum där vi tänker sätta in ett matsalsbord och stolar. Bakom matbordet funderar jag på att ha en större tavla med ett stilleben med mat, vinglas eller liknande. Sen vill jag ha en fin tavla över soffan eller kanske några små men vet inte vad jag vill ha. Vi har stukatur i taket och ganska högt i tak. Jag funderar också på om vi ska investera i en äldre tavla av någon kändare konstnär. Väggarna är vita och det finns en fin öppen spis med marmor.

Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)
Köp inte konst för att den ska "passa in". Köp för att du gillar det!

Grafik är prisvärt. kostar inte några stora summor ens av kända konstnärer.

Fundera på att gå med i någon klubb? Grafiska sällskapet ( grafiskasallskapet.se ) och våga Se (vagase.nu) t.ex. Då för du erbjudanden med verk varje år. Rama in på en BRA ramverkstad.
 
Tack för svar @Nahar och @Blyger . Hade ingen aning om att akvareller var så ljuskänsliga då ska jag definitivt undvika det i vardagsrummet. Då funkar dem nog bättre i sovrummet och arbetsrummet där inte mycket sol kommer in.
Det beror på vilka färger som använts och papprets kvalitet, men det är helt rätt att akvareller kan blekas och pappret gulna om de utsätts för uv-ljus (fönsterglaset och ramens glas filtrerar dock bort det mesta) men även oljemålningar påverkas av solljus och en oljemålning bör absolut inte hänga så att solen kan lysa direkt på den.
 
Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag är novis på området. Men nu har Vi har flyttat till en jättefin 30-tals lägenhet med ett stort vardagsrum där vi tänker sätta in ett matsalsbord och stolar. Bakom matbordet funderar jag på att ha en större tavla med ett stilleben med mat, vinglas eller liknande. Sen vill jag ha en fin tavla över soffan eller kanske några små men vet inte vad jag vill ha. Vi har stukatur i taket och ganska högt i tak. Jag funderar också på om vi ska investera i en äldre tavla av någon kändare konstnär. Väggarna är vita och det finns en fin öppen spis med marmor.

Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)

Strunta i vad man "ska" ha och köp det NI tycker om.
 
Tack för alla svar! Absolut att prio ett kommer att vara sånt vi gillar att hänga på väggarna. Men ville också ha lite tips om olika typer av tavlor, det känns som en mindre djungel just nu med litografier, oljemålningar och grafiska tryck. Det kanske vore en bra idé att gå med i en klubb @tanten tack för bra tips! Jag har just nu kikat lite på litografier av Lennart Jirlow som jag tycker har flera fina litografier med restaurang, bistro och liknande motiv som nog kan passa bakom matsalsbordet. Jag gillar hans naivistiska stil och att det är så myllrande motiv där mycket händer och mycket detaljer. Men jag har inte bestämt mig för något ännu. Insåg när jag läste villkoren för auktion på nätet på ett auktionshus att det är ganska stora avgifter man får betala så jag får nog fundera lite på budgeten först.
 
Tack för alla svar! Absolut att prio ett kommer att vara sånt vi gillar att hänga på väggarna. Men ville också ha lite tips om olika typer av tavlor, det känns som en mindre djungel just nu med litografier, oljemålningar och grafiska tryck. Det kanske vore en bra idé att gå med i en klubb @tanten tack för bra tips! Jag har just nu kikat lite på litografier av Lennart Jirlow som jag tycker har flera fina litografier med restaurang, bistro och liknande motiv som nog kan passa bakom matsalsbordet. Jag gillar hans naivistiska stil och att det är så myllrande motiv där mycket händer och mycket detaljer. Men jag har inte bestämt mig för något ännu. Insåg när jag läste villkoren för auktion på nätet på ett auktionshus att det är ganska stora avgifter man får betala så jag får nog fundera lite på budgeten först.
Jag föredrar att köpa på konstföreningars utställningar elelr nä'r konstnärer har öppen atelje.

Bor man i storstad kan det vara annorlunda, men ute i landet finns mängder med konstföreningar som ordnar evenemang och utställningar. Under påsken ordnas - under normala år - konstrundor där konstnärer i en bygd öppnar sina ateljeer.

Jag har aldrig köpt konst på auktion!
Det jag fallit för har funnits på utställningar, på grafikens hus, på konstfrämjandets evenemang etc. Jag ser något jag gillar och köper det. Inget av det jag äger har kostat mer än 3000. Oftast betydligt mindre.
Numera har jag så mycket att allt inte ens får plats på väggarna, så jag har en del undanställt och hänger om så fort jag inser att jag inte ser verket längre.
 
Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag är novis på området. Men nu har Vi har flyttat till en jättefin 30-tals lägenhet med ett stort vardagsrum där vi tänker sätta in ett matsalsbord och stolar. Bakom matbordet funderar jag på att ha en större tavla med ett stilleben med mat, vinglas eller liknande. Sen vill jag ha en fin tavla över soffan eller kanske några små men vet inte vad jag vill ha. Vi har stukatur i taket och ganska högt i tak. Jag funderar också på om vi ska investera i en äldre tavla av någon kändare konstnär. Väggarna är vita och det finns en fin öppen spis med marmor.

Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)
Bra originalkonst är svindyr, alternativt att du har massor med tid och intresse för att hitta ett guldkorn från en okänd konstnär.

Reproduktioner är mitt bästa tips. Hellre reproduktion av bra konst, än ett dåligt original. Muséer brukar ha fina planscher och andra reproduktioner i sin museishop. Då har de ju dessutom redan gjort ett urval, eftersom konsten håller museikvalitet, så du slipper vada igenom ett berg av skräp för att hitta nåt du vill ha.
 
Jag föredrar att köpa på konstföreningars utställningar elelr nä'r konstnärer har öppen atelje.

Bor man i storstad kan det vara annorlunda, men ute i landet finns mängder med konstföreningar som ordnar evenemang och utställningar. Under påsken ordnas - under normala år - konstrundor där konstnärer i en bygd öppnar sina ateljeer.

Jag har aldrig köpt konst på auktion!
Det jag fallit för har funnits på utställningar, på grafikens hus, på konstfrämjandets evenemang etc. Jag ser något jag gillar och köper det. Inget av det jag äger har kostat mer än 3000. Oftast betydligt mindre.
Numera har jag så mycket att allt inte ens får plats på väggarna, så jag har en del undanställt och hänger om så fort jag inser att jag inte ser verket längre.

Jag bor i storstad och det finns hyfsat många gallerier på gångavstånd eftersom vi bor i centrala stan nu så jag ska definitivt ut och botanisera lite bland dessa och se vad jag gillar för något. Sen finns det också flera olika auktionshus i stan och de flesta har ju också sina utrop upplagda på nätet men hade också gärna velat se med egna ögon om man ska slå till på en oljemålning eller annat.
 
Bra originalkonst är svindyr, alternativt att du har massor med tid och intresse för att hitta ett guldkorn från en okänd konstnär.

Reproduktioner är mitt bästa tips. Hellre reproduktion av bra konst, än ett dåligt original. Muséer brukar ha fina planscher och andra reproduktioner i sin museishop. Då har de ju dessutom redan gjort ett urval, eftersom konsten håller museikvalitet, så du slipper vada igenom ett berg av skräp för att hitta nåt du vill ha.

Japp har redan upptäckt att bra originalkonst är svindyr :D Därför har jag börjat snegla lite på litografier nu från bl.a. Jirlow. Reproduktioner var ett bra tips! Jag har en fin plansch från The national gallery i London, Whistlejacket av George Stubbs som jag fullständigt föll pladask för när jag var där och läste engelska i 22-23-års åldern. Det är en otroligt mäktig målning i original och först köpte jag en mindre plansch av den för jag var fattig student men sen när jag var i London 10 år senare så köpte jag en plansch i större format. Den är riktigt fin men behöver köpa ny ram för den gick sönder i flytten. Så museer kan ha riktigt fina planscher!
 
Att köpa tavlor som man gillar förstår jag ju också är en bra början. Jag har aldrig ägt en tavla utöver några inramade planscher så jag är novis på området. Men nu har Vi har flyttat till en jättefin 30-tals lägenhet med ett stort vardagsrum där vi tänker sätta in ett matsalsbord och stolar. Bakom matbordet funderar jag på att ha en större tavla med ett stilleben med mat, vinglas eller liknande. Sen vill jag ha en fin tavla över soffan eller kanske några små men vet inte vad jag vill ha. Vi har stukatur i taket och ganska högt i tak. Jag funderar också på om vi ska investera i en äldre tavla av någon kändare konstnär. Väggarna är vita och det finns en fin öppen spis med marmor.

Men hur ska man tänka, olja, akvarell vad gör det för skillnad för intrycket? Vad ska man mer tänka på? Fram med era bästa tips till en tavelnovis. :)
Blanda vad du gillar, olja, akvarell, skids, så ser det inte ut som att du köpte alla samtidigt?

Äldre bra, halvkända/numera okända, döda, konstnärer är inte så dyra som man kunde tro.
 
Bra originalkonst är svindyr, alternativt att du har massor med tid och intresse för att hitta ett guldkorn från en okänd konstnär.

Reproduktioner är mitt bästa tips. Hellre reproduktion av bra konst, än ett dåligt original. Muséer brukar ha fina planscher och andra reproduktioner i sin museishop. Då har de ju dessutom redan gjort ett urval, eftersom konsten håller museikvalitet, så du slipper vada igenom ett berg av skräp för att hitta nåt du vill ha.
Vi kanske tänker på olika saker, men har sett tex oljor från svensk konstnär som är representerad på Nationalmuseum för runt 2000. Och det kan man ju inte säga är dålig konst direkt. Om än inte känd såklart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp