Inreda med växter

the_connemara

Trådstartare
Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag våga köpa fler växter så skapade denna.

Fråga 1 är egentligen om alla växter behöver speciell belysning? Jag vill ha fler gröna växter men är osäker på om de trivs längre in i lägenheten? I fönstren blir de flesta brända så jag har testat mig fram vilka som överlever och bara haft blommor på fönsterbrädan hittills. Jag har sol rakt in mitt på dagen/eftermiddagen och lägenheten är varm året runt. En bra bit över 20 grader vintertid och närmre 30 sommartid (dygnet runt 😅). Jag ska försöka få installera persienner i år för att skydda ffa växterna mitt på dagen sommartid. Jag är inte intresserad av att flytta runt växter eller ha lampor till dem, behövs de om man vill ha växter annat än i/nära fönster? Det är en liten etta bara så inga mörka rum som så.

Fråga 2 är hur man hänger upp amplar? Hur vet jag vad materialet jag fäster kroken i tål? Eftersom jag alltid bott och bor i hyresrätt är jag typ livrädd för att göra annat än sätta upp tavelkrokar o någon tunn liten spik men blev så förälskad i krukorna o blommorna så nu vill jag hänga upp dessa två i fönstren. Max 1.5 kg väger alltihop nyvattnat. Tips för en totalt ohändig? Räcker mellankroken i detta paketet https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-krok-och-upphaengningsset-102-delar-90224232/ med 14 mm gängor skruvat i trä för min ampel?

Fråga 3 är mer en tips/bildfråga om någon har liknande jag tänker mig. Jag har inte så djupa fönsterbrädor (drygt 18 cm) så jag får bara plats med en kruka på djupet. Men jag hade velat ha någon typ av ställning/hyllor/piedetalliknande så att kan kan ställa mina krukor på olika höjd. Gärna så att de bidrar till lite mer insynsskydd, dvs att man kan ställa dem lite tätare ihop på olika höjd. De flesta jag hittat är klumpiga o stora och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på/leta efter? Typ såhär https://www.plantagen.se/piedestal-wilmer-hojd-20-cm-svart-2431515.html
eller såhär https://www.ikea.com/se/sv/p/chilistran-piedestal-vit-60492245/ men är kanske bara inte så vanligt? Är piedestal rätt benämning även på sådana här små att ställa tex i fönster? Trodde bara det var sådana högre man placerade på golvet. Vill gärna se bilder om ni ställt krukor på olika höjder såhär!
 

Bifogade filer

  • 20220109_184603.jpg
    20220109_184603.jpg
    185,6 KB · Visningar: 142
1. Alla växter behöver någon form av vettigt ljus för att hålla sig fina. Hur mycket det är och hur stor tolerans de har innan de blir fula varierar dock mycket. Har du väggar som träffas av ljuset från fönstret någon gång under dagen? Då kan du utan problem ha tex Scindapsus och epipremnum (exempelvis silverranka eller gullranka). Det gäller att acceptera sitt läge och hur mycket man är beredd att jobba för att få dem att trivas, och skaffa växter som matchar behovet istället för att försöka med något som inte är en bra matchning.

2. Det räcker och blir över!

3. Jag bygger på höjden i mina fönster och på alla växtplatser inne i rummen. Små, fina piedestaler finns lite varstans, mina är köpta på Ica, Lagerhaus, granit, hornbach...
 

Bifogade filer

  • 20220109_191413.jpg
    20220109_191413.jpg
    434,6 KB · Visningar: 141
Jag har som synes en hel del tilläggsbelysning, men jag har en del lite mer svårskötta växter som strejkar om de får för få timmar ljus (samtidigt som de inte tål direkt solljus mitt på dagen), och dessutom gillar jag att ha det ljust hemma. Har enbart "vanliga led-lampor" i vanliga rum, bara det att de är rätt starka och placerade väldigt nära. Det funkar utmärkt till och med i odlingsgarderoben.
 
Fråga 2. Det var inte alls trä utan gips (ni hör ju nivån av händighet 🙄). En vanlig plugg räcker det tro? Eller borde jag sätta skruven horisontellt ut från väggen istället (då hamnar blomman inte där jag vill ha den) för upp lodrät i fönstret?
 
Fråga 2. Det var inte alls trä utan gips (ni hör ju nivån av händighet 🙄). En vanlig plugg räcker det tro? Eller borde jag sätta skruven horisontellt ut från väggen istället (då hamnar blomman inte där jag vill ha den) för upp lodrät i fönstret?

Om du använder gipsankare (den typen som ser ut som en stor plugg med rejäla gängor) borde det inte vara några problem.

Jag har säkrat mina (betydligt tyngre) krukor genom att istället sätta en gardinstång med väggfästen (sådana som ser ut som en liten vagga som stången ligger i). Jag tror det går att se litegrann på bilden. Har man fönster som öppnas inåt kanske det inte alltid är så käckt, men för mig som bor på bottenvåning gör det inget att det blir lite svårare att öppna fönstret helt.
 
Jag har flera växter längre in i div. rum och de verkar trivas fint. Dock har jag inga högre krav än att de ska hålla sig just gröna och se något sånär friska ut :D De som verkar tolerera den positionen (som mest ca 5 meter in i rummet från ett stort fönster) bäst är fredskalla, ampellilja och gullranka, vilka alla är extremt lättskötta växter överlag, så jag skulle titta närmare på dem om jag vore du.
 
Nu kunde jag se din bild! Mysigt 😍 Nina fönster öppnas tyvärr inåt med otroligt liten marginal. Kroken jag tänkte mig går precis mellan och jag kommer få ta bort ampeln för att öppna men tänkte hänga den på den sidan jag brukar ha stängd. Kanske frågar vaktmästaren för säkerhets skull så jag inte förstör något 🙈
 
Jag har flera växter längre in i rummet och de verkar trivas fint. Dock har jag inga högre krav än att de ska hålla sig just gröna och se något sånär friska ut :D De som verkar tolerera den här positionen (ca 5 meter in i rummet från ett stort fönster) bäst är fredskalla, ampellilja och gullranka, vilka alla är extremt lättskötta växter överlag, så jag skulle titta närmare på dem om jag vore du.

Tack för tips!!
 
Okej, jag hängde amplarna i gardinstången och är nöjd över mina nya växter. Men jag får tydligen inte montera persienner mellan fönstren och jag kan inte se hur de får plats innanför eftersom fönstren öppnas inåt :( Någon som har tips på hur man kan lösa det?

Fönsterfolie vet jag om men vill gärna slippa. Dessutom hade jag velat ha mer skydd mot solinstrålning eftersom det blir så sjukt varm hela sommaren.
 

Bifogade filer

  • 20220127_121810.jpg
    20220127_121810.jpg
    209,7 KB · Visningar: 85
Gullranka kan stå längre in i rummet med mindre ljus. Den kan du låta klättra eller hänga. En lättskött och snabbväxande växt som är lätt att ta sticklingar av. En av mina favoriter!
 
Jag har flera växter längre in i div. rum och de verkar trivas fint. Dock har jag inga högre krav än att de ska hålla sig just gröna och se något sånär friska ut :D De som verkar tolerera den positionen (som mest ca 5 meter in i rummet från ett stort fönster) bäst är fredskalla, ampellilja och gullranka, vilka alla är extremt lättskötta växter överlag, så jag skulle titta närmare på dem om jag vore du.

Upplever samma sak. Fredskallan kan ju i princip stå hur mörkt som helst och ändå frodas. Jag har en stor som står i ett ”skrymsle” dit inget ljus når och den mår hur bra som helst. Samma sak med ampellilja, den kan stå långt in i rummet och ändå trivas bra.

Jag har min ena monstera längst in i rummet och den frodas. Även den som står i hörnet bredvid fönstret växer så det knakar.

Annat tips är porslinsblomma (som syns i bakgrunden längst till vänster), om man vill ha något som klättrar.

95A1D327-739D-4673-8A53-7ACD51A0C116.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Habina
·
Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 786
Senast: Sedna
·
Äldre En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får...
Svar
18
· Visningar
3 633
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 971
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp