Bukefalos 28 år!

Inreda minihem.

Monifa

Trådstartare
Är flytt på g igen och på jobbet finns en PYTTEstuga jag överväger att hyra. Men hur fasiken inreder man? Är ju evigt tacksam över att jag har väldigt lite möbler och att mitt bord är pyttelitet.

Stugan är 9,6 m x 3 m och normal takhöjd.
Det som ska in är ett bord med måtten 90 x 90 cm samt en byrå 125 x 41 cm + 105 cm högt. Sängen får jag inte in i huset så det blir en 120 säng istället.

Sovrummet är 3,6 x 3 m, köket 2,5 x 3 och badrummet 3,5 x 3. Har ingen vidare koll på vart fönsterna är (vet att det sitter ett på vardera kortsida)

Är sovrummet och köket, hur hade ni gjort?
Vill ha in sängen, köksbordet, byrån annars är det fria händer som gäller. Finns inga garderober men äger klädstång jag gärna använder. Vill hålla det ljust och öppet utan tusen pryttlar.

Några idéer?

Bilder kommer om ungefär 1½ vecka.

Skissen stämmer inte riktigt, glömde bort måtten när jag gjorde den :banghead: :D

hmmm_zps95cdedd5.jpg
 
Sv: Inreda minihem.

Säng som dubbelkör som soffa, litet klaffbord som kan stå mot ena väggen i allrummet när det bara är du + 1 gäst som äter, som du drar fram mot sängsoffan och viker ut om det är många. Vikbara stolar. TV:n uppsatt på väggen. Bokhyllor som består av enbart ett hyllplan som du sätter högt upp mot taket. Förvaring under sängen.

Och eventuellt ett pyttelitet klaffbord eller barbord i hall-köket, mest för att ha en till arbetsyta vid matlagning.

Byrån i badrummet, stort badrum för övrigt...

Ikea har rätt bra inspiration för minihem :).

Så hade jag gjort :)!
 
Sv: Inreda minihem.

Om du har plats att dra ut lådor under sängen skulle jag sätta höga ben på sängen och trycka in två byråer under, alternativt hänga ett draperi för och sedan ha trådbackar under :) Ger väldigt mycket förvaring!
 
Sv: Inreda minihem.

Jo har tittat lite på IKEAs dagbäddar och hittat ett par alternativ med lådor under (som Ara föreslog)
Bordet kommer få stå i köket, det går dessutom att vika ut 40 cm på vardera sida :) Det med enplanshylla var fiffigt, äger redan sex stycken såna så så kan ju börja med dom.

Min tanke var säng direkt till höger. Tv på motsatta långsida, under den ha ett smalt avlångt tvbord med lätt förvaring i, denne med hjul på så man kan dra fram den och ha som soff/sängbord. Sen ha enplanshylla längs med hela sängsidan och där ha lite böcker, skor och ett par lådor för strumpor och underkläder. Sen klädstången där den får plats och ha alla kläder hängandes. Byrån återstår att se vart man får in den på bra sätt.
 
Sv: Inreda minihem.

När vi bodde trångt satte vi upp en lång hylla uppe under taket. Eller det var egentligen flera hyllor men de satt alldeles intill varandra. Det svalde mycket och störde lite.
 
Sv: Inreda minihem.

Åh jag som älskar att inreda rum :p
Hade jag varit du hade jag skaffat mig en våningssäng/loftsäng, då får du mycket golvyta över till att sätta in en soffa, skrivbord, myshörna, "garderob" mm. Våningssängar finns ju i olika bredder :)
 
Sv: Inreda minihem.

Gillar inte våningssäng ;) Tycker de är apfula. Soffa har jag inte haft sedan jag som 16 åring flyttade hemifrån så klarar mig nog utan en sån ett tag till. Har hellre en säng med fjorton kuddar i och nått fint överkast :D

Värt att tillägga är att jag spenderar väldigt lite tid hemma (jobb 7-16:30 och stall 17:30-20:00 ungefär)
 
Sv: Inreda minihem.

Hade jag varit som du hade jag tagit den sängen du redan har, sågat till ett par ben som är typ 80-90 cm höga och sedan satt ett skynke nertill, i stället för att köpa någon färdig modell på Ikea. (Hej lång mening!)
Då får du dels plats med typ 4 rader korgbackar, och bakom dom får man plats med tråkiga grejer som dammsugare, resväskor mm :)
 
Sv: Inreda minihem.

Amen to that!
Jag har en sån säng och det har verkligen räddat min förvaring när jag bodde i korridorsrum och även nu när jag bor i en etta är det perfekt att stuva undan massa saker!
 
Sv: Inreda minihem.

Hade jag varit som du hade jag tagit den sängen du redan har, sågat till ett par ben som är typ 80-90 cm höga och sedan satt ett skynke nertill, i stället för att köpa någon färdig modell på Ikea. (Hej lång mening!)
Då får du dels plats med typ 4 rader korgbackar, och bakom dom får man plats med tråkiga grejer som dammsugare, resväskor mm :)

Finns det inte ben-höjare att köpa? Eller har jag drömt igen?:D
 
Sv: Inreda minihem.

Har 160 x 200 cm säng, den tar 3,2 kvm av rummets totala 10,8 kvm så njaaa blir en mindre säng :)
 
Sv: Inreda minihem.

Ja, det förstår jag :) Jag tänkte mest att du får mer förvaring undertill med en "vanlig" säng, förhöjda ben och korgbackar under.

Korven: Ja, det stämmer :)
 
Sv: Inreda minihem.

Jag bor på 24 kvadrat och har en hemmabyggd säng gjord av (avsågade) byråer från IKEA och resten av utrymmet under sängen kommer man åt via en lucka (det blir STORT!)

Jag älskar den :love:

424852_10150609293200969_1921388789_n.jpg
 
Sv: Inreda minihem.

Det finns ju massor med snygga förvaringsmöbler och det är ju inte så pyttelitet.
Min gamla lägenhet var 21 kvadrat och man får ju anpassa möblerna efter vart man bor och vad som passar.
Bor man litet krävs det små möbler som sväljer mycket.

Personligen skulle jag välja att ha så mycket dold förvaring som möjligt eftersom det är litet så blir det väldigt lätt en rörig känsla av öppen förvaring.
Hyllor går därför bort om det vore jag.

Jag skulle inreda det ungefär såhär:

Värdelös beskrivning men hade bara paint att tillgå...

1476534_10153563100950223_93869168_n.jpg
 
Sv: Inreda minihem.

halvt kl

Jag bor på 26 kvm, och jag har löst sängbiten såhär (precis nyinflyttad på bilden, därav att det är lite kalt med inredning…) :

lgenhet.jpg


Jag älskar min säng :love: Den är 140 bred, man får extra förvaring i o m "bokhyllan" som är runt om och det ligger en mysig LED-slinga i kanten vid listen på bokhyllan.
Den är platsbyggd, så inga ben eller annat skräp som är i vägen, den är fastmonterad i väggar och tak. Dock kräver det ju sin takhöjd (jag har 2.80, så ca 170 från golv till sängbotten, och drygt 80 cm från säng till tak).

Nu sa ju visserligen TS att hon inte gillar den här typen av sänglösning, men för min del har det gjort att jag kan ha både soffa, soffbord, tvbänk och ett lite större matbord utan att det känns trångt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag själv tycker att jag har ett hemskt rum och att jag aldrig kan få till en snygg möblering, bukemänniska som man är tänker man ju...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp