Inreda sadelkammare

Fillifjonkan

Trådstartare
Vet att det finns många trådar om detta men nu frågar jag iaf... Vår blivande sadelkammare är 14 kvm (ca 3,5mx4m). Längs ena långsidan ska delar av ett kök upp (diskbänk med över/underskåp). På den andra sidan tänker vi bygga platsbyggda garderober där varje häst har ett skåp som går hela vägen upp till tak. I garderoben ska sadlar, täcken, träns, schabrak mm få plats. Min häst har westernadel så garderoberna måste vara så djupa att denna får plats. Jag vill ha en välordnad sadelkammare och då min något stökiga dotter inte kommer att hålla ordning vill jag att hon kan stänga om stöket så slipper jag bli irriterad...

Hur tycker ni layouten ska byggas så att man maxar förvaringen? Jag har sett täckeshängare från ikea som blir bra hängare för schabrak.
 
Det här tycker jag är en suverän schabrakhängare. En gardinstång fäst i taket, sen hänger schabraken på byxgalgar. Man kan hänga dem luftigt eller tätt, det blir snyggt och praktiskt.
wp-1464175923397-e1464178004600.jpg
 
Vet att det finns många trådar om detta men nu frågar jag iaf... Vår blivande sadelkammare är 14 kvm (ca 3,5mx4m). Längs ena långsidan ska delar av ett kök upp (diskbänk med över/underskåp). På den andra sidan tänker vi bygga platsbyggda garderober där varje häst har ett skåp som går hela vägen upp till tak. I garderoben ska sadlar, täcken, träns, schabrak mm få plats. Min häst har westernadel så garderoberna måste vara så djupa att denna får plats. Jag vill ha en välordnad sadelkammare och då min något stökiga dotter inte kommer att hålla ordning vill jag att hon kan stänga om stöket så slipper jag bli irriterad...

Hur tycker ni layouten ska byggas så att man maxar förvaringen? Jag har sett täckeshängare från ikea som blir bra hängare för schabrak.
Det är ju bra att bygga på höjden sas. Hur högt upp till taket kommer det att vara?
Är det några inhyrda eller bara dina egna hästar?
 
Vi har massor av hyllor/hyllplan i vår sadelkammare, så man kan ha ihopvikta täcken, sprayer, burkar och ryktsaker på. Så jag skulle ha byggt in mycket hyllor för praktisk förvaring i garderoberna.
 
Köp så stora garderober du hittar/har råd med och se till att de är mussäkra. Kolla på tex Jysk och Ikea. Att ha öppna hyllor är jättedumt, stor risk att fintäcket blir till ett mysigt bo för mössen, allt blir dammigt och finns det fönster blir det även solblekt.

Schabraken kan du hänga på byxhängare eller med byxgalger inuti garderoberna. Det brukar finnas några lådor och de är perfekte till lindor och benskydd, handskar och annat smått. Hyllplanen kan du lägga täcken etc på.

Sadlar och träns/läder som används vill jag dock inte ha i garderober pga att lädret behöver torka fritt, annars kan det bli mögligt. Så fundera på om du verkligen behöver trycka in sadlarna i garderob om det är ett privatstall. Jag har hängt sadel och tränshängare så högt upp som jag klarar av att lyfta med tanke på möss. Har alltid rejäla överdrag på sadlarna.
:)
 
Senast ändrad:
Jag skulle hellre säga, se till att sadelkammaren är byggd så inga möss kommer in. Vår är helt tät så ingen ohyra kommer in, skulle inte förvarat en enda sak i sadelkammaren om den inte var helt musfri.

Det är omöjligt om du inte har gjort den i stål eller sten... Möss äter sig utan problem genom trä. Det behöver inte vara hål någonstans för att de ska komma in. Mitt stall är nybyggt, ändå kom det möss in. Den stal dessutom kattmat rakt framför nosen på katterna och lagrade i boet (mitt dyraste ulltäcke). En enda mus kan göra stor skada innan man ens märker att den är där.
Efter att jag installerade en topo stop extra kraftig musskrämma i stallet har vi inte haft några möss här som tur är.
 
Vårt stall är uppmurat så mössen kommer inte att ta sig in. Tanken är platsbyggda garderober, inga öppna hyllor för hästgrejor ( ev några för helt andra prylar). S
 
Vårt stall är uppmurat så mössen kommer inte att ta sig in. Tanken är platsbyggda garderober, inga öppna hyllor för hästgrejor ( ev några för helt andra prylar). S

Ja då borde ni vara hyfsat trygga. Men passa på att hålla dörren stängd hela tiden. Inte säker på om min mus kom genom dörren eller gnagde hål, hittade nämligen inga hål så är möjligt att den gått in medan jag hämtat grejer. på den här årtiden försöker de komma in i värmen. :)
 
Det är omöjligt om du inte har gjort den i stål eller sten... Möss äter sig utan problem genom trä. Det behöver inte vara hål någonstans för att de ska komma in. Mitt stall är nybyggt, ändå kom det möss in. Den stal dessutom kattmat rakt framför nosen på katterna och lagrade i boet (mitt dyraste ulltäcke). En enda mus kan göra stor skada innan man ens märker att den är där.
Efter att jag installerade en topo stop extra kraftig musskrämma i stallet har vi inte haft några möss här som tur är.

Tråkigt att du inte har upplevt en gnagarfri sadelkammare. Omöjligt är det inte, våran är absolut tät för att inga möss ska kunna komma in (förutsatt att man håller dörren stängd), annars hade jag ju inte behövt en sadelkammare om man ändå skulle haft möss i den hade jag lika gärna kunnat förvara alla saker ute i stallet.

För 20 år sedan hade vi ingen bra sadelkammare, men då förvarades allt utom borstarna inomhus pga mössen.
 
Tråkigt att du inte har upplevt en gnagarfri sadelkammare. Omöjligt är det inte, våran är absolut tät för att inga möss ska kunna komma in (förutsatt att man håller dörren stängd), annars hade jag ju inte behövt en sadelkammare om man ändå skulle haft möss i den hade jag lika gärna kunnat förvara alla saker ute i stallet.

För 20 år sedan hade vi ingen bra sadelkammare, men då förvarades allt utom borstarna inomhus pga mössen.

Som sagt, är stallet i trä, vilket de flesta fortfarande är, spelar det ingen roll hur tät du gör den, de gnager sig genom trä hur lätt som helst. Mitt stall är nybyggt så sadelkammaren har givetvis inga hål.
Men nu sa ju TS att hela stallet var murat och då kommer de såklart inte in.
 
Som sagt, är stallet i trä, vilket de flesta fortfarande är, spelar det ingen roll hur tät du gör den, de gnager sig genom trä hur lätt som helst. Mitt stall är nybyggt så sadelkammaren har givetvis inga hål.
Men nu sa ju TS att hela stallet var murat och då kommer de såklart inte in.

Ja, som sagt, vi har inga möss i sadelkammaren i alla fall.
 
kan det inte fungera att ha sadlarna hängande ute men allt annat i garderober? och ha ytterligare vars en garderob för rena täcken?

så att allt går att stänga in och det bara är sadlarna ute i det fria, med strikt regel att aldrig någonsin lämna gjord eller schabrak på sadeln :devil:
i garderob nr 1 är det bara sånt som används dagligen, tex
schabrakhängare, träns, skydd, gjord, salvor och sprayer, borstar osv.
och i garderob nr 2 bara långtidsförvaring så som extra schabrak, täcken och extra saker man sällan använder.
 
Ja då borde ni vara hyfsat trygga. Men passa på att hålla dörren stängd hela tiden. Inte säker på om min mus kom genom dörren eller gnagde hål, hittade nämligen inga hål så är möjligt att den gått in medan jag hämtat grejer. på den här årtiden försöker de komma in i värmen. :)
I sadelkammaren kommer tre katter att bo så stackars den lilla musen som vågar sig in där .
 
kan det inte fungera att ha sadlarna hängande ute men allt annat i garderober? och ha ytterligare vars en garderob för rena täcken?

så att allt går att stänga in och det bara är sadlarna ute i det fria, med strikt regel att aldrig någonsin lämna gjord eller schabrak på sadeln :devil:
i garderob nr 1 är det bara sånt som används dagligen, tex
schabrakhängare, träns, skydd, gjord, salvor och sprayer, borstar osv.
och i garderob nr 2 bara långtidsförvaring så som extra schabrak, täcken och extra saker man sällan använder.

Aha! Det var ju också en id'e som jag inte tänkt på. Men trög som jag är funderar jag som följer:
- De platsbyggda garderoberna kommer ej att vara heltäta utan någon cm nere och uppe vid dörren för luftgenomströmning (enligt sambon). Är det ändå att föredra att ha sadlar utanför garderoben?
- Tanken är att garderoberna ska kunna låsas. Fast är det onödigt mtp att sadelkammardörren är låsbar? Vad gäller försäkringsmässigt?
- Att ha låsbara garderobsdörrar tänkte jag var bra ifall att det kommer någon inackordering. Nog för att jag litar på folk men kanske inack inte litar på oss?

Det där med 2 garderober/häst lät iof inte dumt alls fast det blir ju ganska smala garderober då. Hmmm, måste ut och mäta imorgon tror jag minsann!
 
Aha! Det var ju också en id'e som jag inte tänkt på. Men trög som jag är funderar jag som följer:
- De platsbyggda garderoberna kommer ej att vara heltäta utan någon cm nere och uppe vid dörren för luftgenomströmning (enligt sambon). Är det ändå att föredra att ha sadlar utanför garderoben?
- Tanken är att garderoberna ska kunna låsas. Fast är det onödigt mtp att sadelkammardörren är låsbar? Vad gäller försäkringsmässigt?
- Att ha låsbara garderobsdörrar tänkte jag var bra ifall att det kommer någon inackordering. Nog för att jag litar på folk men kanske inack inte litar på oss?

Det där med 2 garderober/häst lät iof inte dumt alls fast det blir ju ganska smala garderober då. Hmmm, måste ut och mäta imorgon tror jag minsann!
Med sadlarna ute behövs inte några breda garderober :),
Tror att man får plats med ganska mycket i en standard ikea garderob.
Kan ju t ex ha ett hyllplan högst upp, hängande schabrak på byxhängare under och sen utdragbara korgar för benskydd, lindor och övrigt. Sen plats för skor och stövlar längst ner. Sen träns hängare och sadelgjords hängare på dörren :). Så man ordnar med en dm eller så extra utrymme mellan hyllplanen och dörren. Sen hasp på dörrarna så de håller sig stängda även om de råkar bli överfyllda :).
 
Att stänga in sadlar kom jag på vara bra för ett annat syfte också. Har fått en sadel sönderriven av en katt för länge sedan, har efter detta alltid haft en jättetjock dubbelvikt filt liggandes över sadeln. Jag vet med säkerhet att min dotter ej kommer att lägga på sadelöverdrager.... ska dock ut och mäta med extra garderober osv.

Tjohooo vad spännande det ska bli! Har stått i ett öppet bilgarage de sista 10 vintrarna så gissa om jag längtar efter att få stänga in mig i stallet!!!!
 

Liknande trådar

Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 703
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 784
Senast: spinxx
·
Utrustning I stallet finns en sadelkammare helt utan inredning, rummet är väl ca 4 m åt ena hållet och 120-140 på kortsidan. Tänkte ha sadelhängare...
Svar
14
· Visningar
7 778
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp