Inreda stallbyggnad

lilith

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha förslag och synpunkter på möjligheten att inreda stall i en byggnad på 8 x 12 m, byggd av lecablock med vitkalkad ytterfasad. Det är högt i tak, inget loft och det finns heller inga innerväggar. Golvet är gjutet, takhöjd ca 6-7 m, hyfsat många fönster. Tanken var att ha 4 boxar på varje sida om en 2-2,5 m stallgång. Typ u-profil med lösa plank i eller något liknande. Hur gör man med innerväggar, behövs de? Eller kan man kalka på lecablocken? Hur fäster man lämpligast stålprofilerna (ramarna)? Byggnaden saknar fn vissa fönster och dörrar (det är bara tomrum där, hur löser man det praktiskt med att sätta in fönster, få rätt storlek osv, kan man måttbeställa eller vad är standardmått?) Och hur kan det ha påverkat byggnaden inuti med väder och vind när det har stått öppet?

(Jag är totalt okunnig i byggteknik, ska rådfråga med en snickare som ska hjälpa oss, men vill gärna ha synpunkter från hästfolk).

Funderar också på att iordningställa boxar i en stor lada ca 10 x 15 m. Där är träväggar också högt i tak, ca 4 m. Men det är bara jordgolv och inga befintliga fönster. Behöver man gjuta golv ur miljösynpunkt eller är det tillåtet att ha jordgolv? (byggnaden ligger högt och det är dränerad grusmark runt om) Och hur löser man det smidigast i så fall? Alternativet är att använda den som lösdrift/ligghall.

Är det någon som har fiffiga idéer och lösningar?
 
Sv: Inreda stallbyggnad

Jag skulle gärna vilja ha förslag och synpunkter på möjligheten att inreda stall i en byggnad på 8 x 12 m, byggd av lecablock med vitkalkad ytterfasad. Det är högt i tak, inget loft och det finns heller inga innerväggar. Golvet är gjutet, takhöjd ca 6-7 m, hyfsat många fönster. Tanken var att ha 4 boxar på varje sida om en 2-2,5 m stallgång. Typ u-profil med lösa plank i eller något liknande. Hur gör man med innerväggar, behövs de? Eller kan man kalka på lecablocken? Hur fäster man lämpligast stålprofilerna (ramarna)? Byggnaden saknar fn vissa fönster och dörrar (det är bara tomrum där, hur löser man det praktiskt med att sätta in fönster, få rätt storlek osv, kan man måttbeställa eller vad är standardmått?) Och hur kan det ha påverkat byggnaden inuti med väder och vind när det har stått öppet?

(Jag är totalt okunnig i byggteknik, ska rådfråga med en snickare som ska hjälpa oss, men vill gärna ha synpunkter från hästfolk).

Funderar också på att iordningställa boxar i en stor lada ca 10 x 15 m. Där är träväggar också högt i tak, ca 4 m. Men det är bara jordgolv och inga befintliga fönster. Behöver man gjuta golv ur miljösynpunkt eller är det tillåtet att ha jordgolv? (byggnaden ligger högt och det är dränerad grusmark runt om) Och hur löser man det smidigast i så fall? Alternativet är att använda den som lösdrift/ligghall.

Är det någon som har fiffiga idéer och lösningar?

En stallgång mellan box till box eller box till vägg måste vara minst 2,5 m så det är minimum.
Jag vet inte vad du ska göra av din byggnad med jordgolv, men man får ha jordgolv, jag har det i 2 av boxarna i mitt stall, kommer gjuta allt nästa år.
Men det är jobbigt när det blir så kallt att skiten fryser & man knappt får bort det från boxen pga att man inte vet vad som är jord/spån/skit.
Ligghall hade ju oxå varit ett alternativ, så har du ju både stall & ligghall, bra att kunna välja.
 
Sv: Inreda stallbyggnad

Ja det bästa är att konsultera ngn kunnig, jag hade inte byggt stall med hjälp av ett forum när det är så mkt att göra, om det är mkt fönster som ska dit gillar jag att det blir det dyraste att fixa.Sen ska du ju ha godkänd elektriker.
Boxarna ska vara av mkt hålligt material, har själv använt kraftiga brädor som väggar, de ska ju hålla tex sparkar osv.
 
Sv: Inreda stallbyggnad

Jag skulle gärna vilja ha förslag och synpunkter på möjligheten att inreda stall i en byggnad på 8 x 12 m, byggd av lecablock med vitkalkad ytterfasad. Det är högt i tak, inget loft och det finns heller inga innerväggar. Golvet är gjutet, takhöjd ca 6-7 m, hyfsat många fönster. Tanken var att ha 4 boxar på varje sida om en 2-2,5 m stallgång. Typ u-profil med lösa plank i eller något liknande. Hur gör man med innerväggar, behövs de? Eller kan man kalka på lecablocken? Hur fäster man lämpligast stålprofilerna (ramarna)? Byggnaden saknar fn vissa fönster och dörrar (det är bara tomrum där, hur löser man det praktiskt med att sätta in fönster, få rätt storlek osv, kan man måttbeställa eller vad är standardmått?) Och hur kan det ha påverkat byggnaden inuti med väder och vind när det har stått öppet?

(Jag är totalt okunnig i byggteknik, ska rådfråga med en snickare som ska hjälpa oss, men vill gärna ha synpunkter från hästfolk).

Funderar också på att iordningställa boxar i en stor lada ca 10 x 15 m. Där är träväggar också högt i tak, ca 4 m. Men det är bara jordgolv och inga befintliga fönster. Behöver man gjuta golv ur miljösynpunkt eller är det tillåtet att ha jordgolv? (byggnaden ligger högt och det är dränerad grusmark runt om) Och hur löser man det smidigast i så fall? Alternativet är att använda den som lösdrift/ligghall.

Är det någon som har fiffiga idéer och lösningar?

Själv anser inte jag att fönster är nödvändiga. Fast det beror givetvis på hur mycket tid hästarna är i stallet. Mina är inne från 9 på kvällen till 6-7 på morgonen bara vintertid. De har varsitt fönster i boxen, men det känns onödigt egentligen. De har en tendens att bara stå där och titta ut och längta, istället för att slå sig till ro. Några fönster kanske och god belysning.

Det låter svårt att få till inredning på en sådan yta. En jag känner murade väggarna, fast det fungerade dåligt och boxväggarna började tippa in. Lecablock kanske fungerar bättre. I vilket fall som helst måste det handla om att fästa i betonggolvet på något vis.

Själv gjöt jag in fästen när jag gjorde plattan och byggde en konstruktion av tjocka balkar i som skulle kunna hålla ett innertak, med stolpar upp till där dörrarna och boxkanterna är. Sedan la jag inget innertak, då luft och höjd ger är god ventilation. Men ventilation strax under taket satte jag in.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: rebus
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp