Inreda turkost rum?

Monifa

Trådstartare
Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått.

Hur fasiken inreder jag det snyggt? Lite tips och idéer skulle sitta bra :)
I övriga huset kör jag mycket vitt och lantligt.

Det är öppet upp till nock och i taket ovanför bjälkarna tänkte jag ha någon större lampa. Den får inte vara för kompakt utan ganska lätt i typen så den inte stjäl höjden. Tips?

Vilka färger kan jag tänkas ha?
Hur skulle du ha gjort?

Min tanke är att måla byrån vit och sätta dit andra enkla knoppar.
Ha en mörkgrå/grå soffa med devan.

Rummet är inte super stort. Uppskattningsvis 7 x 5 meter kanske? Kan ge exaktare mått imorgon kväll och fler bilder om ni vill?

3b16d2a4f79211e29d4d22000a1f9a17_7.jpg


Går en trapp upp till övervåningen i nedre vänstra hörnet :)

Bilden är tagen ifrån dörren in i rummet ungefär. Tv ska jag ha direkt in till vänster under trappan.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Läckert med öppet upp i nock!

Svår färg i mitt tycke, lätt att det blir typ 90tals tonårs rum med "fel" färger och jag är ingen mästare på inredning direkt:D

Ser gärna fler bilder!
 
Sv: Inreda turkost rum?

Nu är jag tråkig men jag skulle målat om. Svår färg och på bilden ser det murrigt och mörkt ut i och med träbjälkarna.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Nu ser det ju ganska mintgrönt ut på bilden men turkost brukar bli fint med brunt.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Nu är turkost min favoritfärg så om inte sambon hade satt stopp hade ALLT varit turkost hos mig! Personligen tycker jag att turkost passar med mång pastelliga färger och självklart med vitt och rosa. Samtidigt känns det synd att måla om takbjälkarna till vitt för att få dem att passa till väggarna. Som sagt testa med vita och ljusa färger samt pastell till inredningen och annars tycker jag som föregående att du kanske ska måla om väggarna till en färg som är mer du
 
Sv: Inreda turkost rum?

Lovisaleonora + lilstar: Bilden är en smula missvisande ;) Det är turkost.
Aramita + neapea: Får tyvärr inte måla om så det går bort. hade blivit vitt annars :p

Neapea: Smart att inreda i pasteller! Det tänkte jag faktiskt inte på. Men hur får jag in det pastelliga i stilen jag har i resten av huset dvs det lantliga? :) Tänkte köra en del på grått som basfärg (är grått runt fönsterna bla) så lite svartvita fotton på vägarna och en grå soffa men sen vill jag nog ha färg nu när du nämnde det :D
 
Sv: Inreda turkost rum?

Fast lantligt och pastelligt är väl ändå jättelätt att få ihop?

Mycket lantligt har ju pastellfärger som tex ljusrosa?
Det får du ju enkelt in i både gardiner, lampskärmar, kuddar, plädar, mattor...
 
Sv: Inreda turkost rum?

Jag hade valt mörka träslag i möblerna, tänkt lite orientaliskt kombinerat med vad du tycker om. Mycket vitt, antar att du redan har det när du nämner lantligt.

Sen hade jag nog, som älskar turkost, valt att använda olika blåa och gröna toner. Men så hade jag älskat att ha turkosa väggar:)
 
Sv: Inreda turkost rum?

Jag hade definitivt kört på vita möbler, gärna lättare sådana ( tänk avsmalnande ben istället för stora blaffor nära golvet. Rosa, brunt och grått kan vara fina accentfärger på plädar etc.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Ser mintigt och murrigt ut med det bruna!

Jag hade målat så att bjälkar och tak är vita, blir snyggast och ger gratis ljus & rymd! :)

Sen hade jag fortsatt med vitt (möbler) och silver/vitt på alla detaljer såsom lyktor, ljus osv! :)
 
Sv: Inreda turkost rum?

Jag älskar också turkost och har ett turkost (stort) sovrum :). Det ger en sådan skön vilsam känsla. Var lite rädd att det skulle verka kallt på vintern, men inte alls. På sommaren känns det luftigt och svalt. Perfekt :)!

Brunt är fint till turkost, tycker jag, men även blåa nyanser. Guld passar väldigt bra till också.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Tycker också det ser väldigt mintigt ut, men är det turkost så hade jag kört brunt, ljusgrått och koppardetaljer i det rummet. Fina kopparlampor och kopparljusstakar t ex. Grå soffa tror jag absolut skulle passa!
 
Sv: Inreda turkost rum?

Till turkost tycker jag det är hemskt fint med vitt och olika toner i blått. Tex vit soffa med mass kuddar i blandade färger och mönster i blå kulör. Att smyg in svart blir nog inte bra utan snarare för skarpt
 
Sv: Inreda turkost rum?

knapp

Har inspekterat färgen grundligt nu, är fasiken kluven på vad man ska kalla den :rofl: Nån form av blandning mellan turkost och mintgrön haha.

Indiska och orientalisk stil över lag är väldigt långt ifrån min smak. Där emot Vogues förslag med vitt och silver gillade jag skarpt! Får dock inte måla om nått mer än byrån som är min och den ska målas om samt bytas knoppar på.

Sar: Vit soffa kommer inte in i mitt hem, har 6 katter som "dansar på bordet" när jag inte är hemma så den lär inte vara grann efter några dagar och långa katthår i. Grå alternativt en mörkbrun är vad som står på menyn.

Pulkaskurk: Använder mig av rosa och lila i övriga rum (sovrummet går i lila, silver och vitt) och köket (ockragula väggar) i vitt men har lite pastellrosa muggar osså. Hallen går i vitt och grått samt tänkte jag föra in vardagsrummets diffusa väggfärg där på lite småprylar för att knypa ihop det och badrummet går i vitt och varierar färg med handdukarna. Så visst går pasteller in i det lantliga men det svåra tycker jag är att balansera pastellerna med det vita och fräscha, vill inte ha det "jobbigt att se på" utan rent liksom.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Sar: Vit soffa kommer inte in i mitt hem, har 6 katter som "dansar på bordet" när jag inte är hemma så den lär inte vara grann efter några dagar och långa katthår i. Grå alternativt en mörkbrun är vad som står på menyn.

Med möbler i vitt menade jag inte sofftyget utan vitmålat trä, typ på skåp, ev. soffbord etc. Grått eller brunt tyg kan säkert passa som möbeltyg.
 
Sv: Inreda turkost rum?

Nu skiter jag i hur bilden ser ut.. sitter ute med mobilen så den ser säkert ännu mörkare ut för mig.
Men är väggarna nu ljusa, hade jag kört på mörka möbler ihop med gräddvita kuddar, lampskärmar å dukar.

Är der lite mörkare i rummer, vita, gamla möbler.
 
Sv: Inreda turkost rum?

ah okej ;) Ja det kan jag däremot hålla med om vore stiligt.

Zalleg: Vill ju gärna ha det vitt och ljust, försöker undvika vita/väldigt väldigt ljusa textilier in i det längsta just för alla katter (det blir så fruktansvärt äckligt efter ingen tid alls med sex katter som slåss om soffan)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp