Bukefalos 28 år!

Inreda vind med snedtak

sthu

Trådstartare
Inreda är väl att ta i kanske. Jag vill egentligen bara få tips på hur jag bättre kan utnyttja vindsutrymmen med snedtak.
Såhär ser det ut om man står i dörröppningen och kikar in åt vänster
1626002380512317626988334113485.jpg


Det är kanske två meter djupt och fem meter långt. Det sitter en klädstång runt hörnet och en hatthylla på höger sida.

Just nu har jag som synes bara slängt in grejer. Inte bra, jag hittar ingenting!
Det ligger i anslutning till mitt syrum så jag tänkte använda det till att förvara tyg och sånt.

Tips?
 
Beror lite på hur avancerad du vill vara i fixandet, men jag har sett en hel del smarta lösningar med platsbyggda lådor, garderober som kan skjutas ut, m.m. Pinterest är en guldgruva för sånt här :D Sök på typ a-cabin storage eller loft storage så får du upp massor.
 
Jag hittar mest hur man kan göra från utsidan så att säga. Jag har ingen vägg i rummet som går att offra till förvaring.. då måste jag ta bort symaskinerna och då faller ju själva grejen med ett syrum ;)
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men vill du inte ha dörrar är det ju bara att slå upp hyllor längs med väggen. Massvis med hyllplats för tyger.

Edit bifogar extremt fin bild av hyllor
Visa bifogad fil 73395

Jag tänkte om någon hade nån smart lösning på hur man kan få så bra förvaring som möjligt på den typen av yta. Hyllor funkar, men är inte så praktiskt.
Men visst, det är ju bättre än nu.

Jag kan inte sätta dörrar, då förlorar jag en hel långsida av rummet = ingenstans att ha symaskinerna. Andra långsidan tas upp av strykbräda och byrå
 
Jag tänkte om någon hade nån smart lösning på hur man kan få så bra förvaring som möjligt på den typen av yta. Hyllor funkar, men är inte så praktiskt.
Men visst, det är ju bättre än nu.

Jag kan inte sätta dörrar, då förlorar jag en hel långsida av rummet = ingenstans att ha symaskinerna. Andra långsidan tas upp av strykbräda och byrå
Sätter du skjutvägg längs väggen mot rummet så att säga är det dels lättare att se vad som finns där och enligt mig lättare att hitta fler förvarningslösningar. Platsbyggda hyllor med utdragbara lådor t.ex.
 
Sätter du skjutvägg längs väggen mot rummet så att säga är det dels lättare att se vad som finns där och enligt mig lättare att hitta fler förvarningslösningar. Platsbyggda hyllor med utdragbara lådor t.ex.

Javisst, det är jag helt med på. Problemet är, var ställer jag symaskinerna?
 
Men vänta nu. Stod inte dom i ett annat rum? Jag trodde detta var ett förrådsrum för dina tyger typ?

Nej, det är vinden som ligger "i" syrummet.
Varning för stökigt, jag håller på med tiotusen saker samtidigt
16260167440641258245090031059743.jpg

Dörren där är in till vinden
 
Tar jag bort väggen där symaskinerna står för att göra plats för förvaring har jag ingenstans att ha maskinerna
 
Javisst, det är jag helt med på. Problemet är, var ställer jag symaskinerna?
Ah, då är jag med. Hur många har du? Kan du sätta typ hälften med lådor och så lite öppen yta (så du får plats att vända dig) och symaskiner på väggen antingen höger eller vänster sida?
 
Ah, då är jag med. Hur många har du? Kan du sätta typ hälften med lådor och så lite öppen yta (så du får plats att vända dig) och symaskiner på väggen antingen höger eller vänster sida?

Fyra totalt, plats för två. Bordet de står på nu är 220 cm om jag inte minns fel och det tar upp större delen av långsidan. Mindre bord går inte ha, det blir bökigt (jag har provat och gillade det inte). Det skulle inte ge så mycket mer än en stor kostnad att riva upp väggen känns det som men jag kan ha fel.
 
Fyra totalt, plats för två. Bordet de står på nu är 220 cm om jag inte minns fel och det tar upp större delen av långsidan. Mindre bord går inte ha, det blir bökigt (jag har provat och gillade det inte). Det skulle inte ge så mycket mer än en stor kostnad att riva upp väggen känns det som men jag kan ha fel.
Tror det där om huruvida kostnaden är stor är en definitionsfråga. Bifogar bild på riven vägg här. Tror skjutväggarna är typ Ikea eller nåt annat budgetskräp. Tidigare ägare som fixat. Funkar helt ok till det vi har dem till. Ett par timmars jobb för en duktig hantverkare. Här har de dock tagit ner delar av bjälklaget för att få till det (en av stöttorna) så det är väl inte att rekommendera, även om det visade sig att det funkade bra i vårt hus. Drar du ut bordet en liten bit kan du säkert lösa det men då kanske rummet blir tight? Annars om du kan fixa hjul på bordet.

Ett möjligt alternativ är ju att sätta hyllor på höga väggen med material och ställa maskinerna på den mindre, med en gång emellan. Kanske också en specialhylla för pågående projekt ganska direkt innanför dörren.
 

Bifogade filer

  • 16260181820487452585758330595557.jpg
    16260181820487452585758330595557.jpg
    185 KB · Visningar: 32
Annars, om du vill göra det riktigt enkelt, kan ju stapelbara lådor och en dymo att märka dem med vara något
Det har jag nu, helt värdelöst.

Alltså, jag fattar att man kan riva upp hela väggen. Men jag tycker inte det är värt kostnaden..
 

Liknande trådar

Hemmet Kikade på gammalt timmerhus igår, som om det ska vara aktuellt för oss kräver det att vi ganska snabbt påbörjar projekt inreda vinden...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Vassi
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 579
Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 579
Senast: Simply me
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 570
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp