Bukefalos 28 år!

Inredning av barnrum

Mammas

Trådstartare
Förvaring är mitt stora problem. Just nu har vi ett stökigt, dåligt möblerat rum med taskiga förvaringsmöjligheter, fullt med en massa leksaker som inte används, medan vardagsrummet innehållet allt LEGO och Playmobil, som används men som i gengäld alltid står framme.

Rummet tas upp av saker vi skulle behöva ändra på, nu finns där en Kura-säng från IKEA, med kojan under, en lång byrå med kläder (Malm, dubbelbredd), tre låga typ Billybokhyllor, en annan bänk, en stor papplåda (2x1 m?) som är ytterligare en koja, och sedan någon leksaksspis, ritblockshållare, några leksaksbackar och några runda tygbackar med mer leksaker. Och allt jag räknat upp tar ju golvyta, vilket gör att det knappt finns något lekutrymme kvar. Har iof inte några problem med att barnet leker i vardagsrummet, men vill att det ska finnas utrymme i rummet att förvara Playmot och Legot så det inte är i vardagsrummet hela tiden.

Nå, Malmbyrån kan vi ställa in i ett annat rum, lådkojan är planen att vi ska övertala barnet om att vi får slänga det, mycket leksaker kan nog kasseras, men det är ju ändå en del förvaring som måste till. Billy-bokhyllorna är urusla att ha annat än böcker på, men vad för förvaring är bra att ha till leksaker? Hur förvarar vi ett enkelt sätt ihopbyggda legosaker, så det inte tar tokstor plats? Vart har jag den gigantstora Playmoön och de fyra Playmoskeppen, så de inte belamrar hela rummet? Lakanet med oihopbyggt lego, hur förvarar vi den på ett smidigt sätt? Vi stoppar ju den i en leksaksback, men förvaring för själva backarna, som inte är golvet?

Och ja, jag hade ju gärna gjort mig av med en del lego, men sanningen är att han verkligen leker med det, och då får vi väl stå ut några år. Men tips emottages tacksamt!
 
Det är väl sådana här folk har (antar att ni redan sett dem) sina backar i.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39030591/
(det ska vi nog ha en vacker dag.) Kan ha i lådor med grejor eller piratskepp så som det passar.

Finns mängder av likadana alternativ där olika möbelaffärer staplar leksaksbackar på höjden.

Lakanet kan ni väl knyta ihop och hänga upp på väggen.
 
Förvaring är mitt stora problem. Just nu har vi ett stökigt, dåligt möblerat rum med taskiga förvaringsmöjligheter, fullt med en massa leksaker som inte används, medan vardagsrummet innehållet allt LEGO och Playmobil, som används men som i gengäld alltid står framme.

Rummet tas upp av saker vi skulle behöva ändra på, nu finns där en Kura-säng från IKEA, med kojan under, en lång byrå med kläder (Malm, dubbelbredd), tre låga typ Billybokhyllor, en annan bänk, en stor papplåda (2x1 m?) som är ytterligare en koja, och sedan någon leksaksspis, ritblockshållare, några leksaksbackar och några runda tygbackar med mer leksaker. Och allt jag räknat upp tar ju golvyta, vilket gör att det knappt finns något lekutrymme kvar. Har iof inte några problem med att barnet leker i vardagsrummet, men vill att det ska finnas utrymme i rummet att förvara Playmot och Legot så det inte är i vardagsrummet hela tiden.

Nå, Malmbyrån kan vi ställa in i ett annat rum, lådkojan är planen att vi ska övertala barnet om att vi får slänga det, mycket leksaker kan nog kasseras, men det är ju ändå en del förvaring som måste till. Billy-bokhyllorna är urusla att ha annat än böcker på, men vad för förvaring är bra att ha till leksaker? Hur förvarar vi ett enkelt sätt ihopbyggda legosaker, så det inte tar tokstor plats? Vart har jag den gigantstora Playmoön och de fyra Playmoskeppen, så de inte belamrar hela rummet? Lakanet med oihopbyggt lego, hur förvarar vi den på ett smidigt sätt? Vi stoppar ju den i en leksaksback, men förvaring för själva backarna, som inte är golvet?

Och ja, jag hade ju gärna gjort mig av med en del lego, men sanningen är att han verkligen leker med det, och då får vi väl stå ut några år. Men tips emottages tacksamt!
Vi har också mycket playmobil och lego. Allt som inte är ihopbyggt ligger i en varsin låda under sängen. Legot är i sin tur sorterat i små tyglådor från Ikea som jag tror ska nyttjas till underkläder. Allt lego ligger i färgordning, däck, fönster, gubbar, lampor, projektlåda för halvfärdiga saker.

Vi har tre KALLAX 4 fack från Ikea. Två står på varandra. På den som är singel står beyblade arenan tillsammans med alla beyblades. Högts upp på stapeln lite prydnadsgrejer. I 8 av facken har vi tyglådor som är i samma storlek som facken. I dessa ligger bilar, tågbana, flexitrax, diverse plastdjur osv. I de tomma hyllorna står spel och böcker. På fönsterbrädan står ihopbyggt lego.

På väggen har vi hängt två vitmålade skateboards som det fyra playmobil skeppen står på. Vi har också två malmbyråer med kläder på dessa står playmobil borgen och en stor lyftkran. Phu det är mycket prylar!

Vår förvaring är alltså under sängen, på väggarna och i lådorna i Kallax hyllorna. Legot leks det mycket med i vardagsrummet men det åker tillbaka under sängen varje kväll. Allt lego som inte är undanplockat på kvällen slängs till dagen efter. Sonen får stöka ner så mycket han vill dagtid men allt ska bort igen.

Mvh Miks
 
Vi har expeditmöbler i våra ungars rum. Lådorna (vi har de i 'tyg') som hör till dem är lätta och bra att ösa ner prylar och gosedjur osv i. En låda under sängen fylld med playmobile minns jag att en av mina barndomskompsar hade. Det var magiskt att få dyka ner i den :love: Hade ju passat legolakanet också. Men det förutsätter ju ett utbyte av er koj-säng.

Vill man inte ha lådor på golvet så finns en IKEA-serie med backar i olika storlekar, kan den heta Trofast? Lite småtrist tycker jag dock... Vill man inte plocka bort leksaker, men ändå komma undan det röriga intrycket så kanske ett klädskåp/en garderob (som man köper extra hyllplan till) kan vara något?

Vi försöker att inte ha alla leksaker framme och istället byta ut mellan varven, men jag antar att det blir svårare allt eftersom barnen blir större och får stenkoll på sina prylar. För att hålla stöket nere så mycket som möjligt så har vi en del lådor, pyssel och leksaker på vägghängda hyllor som barnen inte når. Det gör att de blir motiverade till att städa bort leran innan man tar fram pärlorna etc :idea: Bokhyllor tycker jag fungerar bra för större leksaksbilar, pussel och spel - och böcker då förstås :) Men för många öppna hyllor = rörigt.

Vet inte hur gamla dina barn är, men våra två som avskyr att städa (måste vara ärftligt) är ändå jätteduktiga på att gå varvet runt i huset med en liten vagn för att samla ihop dagens leksaker och ta till lekrummet. Jag har 'hotat' (och ärligt menat) att om de har så många leksaker att de inte orkar städa upp efter sig, så får vi ta bort så det blir lagom många. Vi har vid något tillfälle tillsammans sorterat ut leksaker som ska skänkas bort och det har fungerat riktigt bra!
 
Ikeas trofast! :up: Sväljer mycket leksaker, man kan välja storlekar på lådorna och man kan ställa ihopbyggda grejer ovanpå! Dessutom så blir det ett lugnare intryck med lådor istället för öppna hyllor. Sen gäller det även att rensa bland leksakerna, har ni möjlighet att ställa undan saker? Periodvis har jag ställt undan tex tågbanan och sedan bytt den mot något annat som tar upp mycket plats, på det viset kan de variera leken. Nu börjar mina bli så stora att det inte är mycket leksaker de vill ha längre, legot är det enda som är riktigt viktigt. ;)
Lego passar bra i lådor som kan skjutas in under sängen, det gör det lätt att leta i lådan och man behöver inte dra fram allt på golvet, hellre två lådor med lite i varje än en full! :D
 
Så här har vi gjort för legot. O i dom stora backarna förvaras tågbana o annat stort. Vi har totalt sett nu 18 mindre backar för lego, sorterat i färg mm. :) Fast det ser inte lika fint uppe på eftersom sonen lägger allt lego där :p
Nu sitter det två hyllor på väggen istället för bara en. Där ställer sonen sånt han byggt av legot.

Bordet är byggt av 3 ikea trofast stommar. Perfekt att utnyttja dom som bord att bygga på. Då får man loss lekyta men samtidigt får man förvaring. Hyllorna ovanför är oxå trofast. Vi har valt att inte ha några lådor i dom. :)

20140531_140214_5389c7262a6b22bd4de2176c.jpg
 
Vi har länge haft en stor expedithylla i barnens lekrum med tyglådor i (samt några hyllplan utan lådor för att ställa saker i). Det har varit toppen, men nu kände vi att det behövdes en förändring. Barnen är snart 6 år, 4 år och 1 år gamla och har ett gemensamt lekrum. Behoven är rätt olika... Och dessutom upplevde vi att många av grejerna i lådorna blev bortglömda eftersom de inte syntes.

Vi har löst det såhär. Minstingen har fått en egen expedithylla på fyra fack med lådor för duplo, bebislesaker,kaplastavar och dylikt.
I hennes del av rummet finns också en leksaksspis och ett bord med stolar.

De stora tjejerna leker mycket med playmobil, barbies och smålego och har fått ett skrivbord från Ikea där de kan sitta och bygga/leka med sådant utan att lillasyster förstör. Ovanför, och vid sidan av, skrivbordet finns tre rader med stora vägghyllor där man får plats att förvara lego och playmobil både i backar och uppbyggt. Fördelen med dessa hyllor är att allt syns! Det inspirerar till lek och är lätt att
plocka fram och plocka bort!
De har också ett stort dockskåp bredvid skrivbordet.

I övrigt har vi satt upp mycket på väggarna. Krokar med utklädningskläder, och väskor, krokar för att hänga upp dockvagnar och käpphästar och sådant.

Så mitt tips är att använda väggarna! Upp med hyllplan och krokar på väggarna och låt allt synas och inspirera!
 
Vilken bra trad, vi behöver förbättra förvarningen här hemma sa jag ska följa den här traden

Freya- du har ingen bild pa hur det ser ut hos er?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp