Inredning i min sadelkammare!

Fillifjonkan

Trådstartare
Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska ju väggar inne och ute samt boxar putsas 3 gånger och målas också förstås + en hel del mer. Puh det kommer inte att bli klart i år men lite trevlig planering av sadelkammaren vill jag ändå börja med...

Sadelkammaren blir 14 kvm, rektangulärt rum. Stallet kommer att ha 4 boxar (hästarna går dock på lösdrift samt att jag har 2 shettisar som vb kan stå i samma box. En av funderingarna är att varje häst ska ha varsin platsbyggd garderob där allt ska förvaras med sadlar, träns, täcken osv. Shettisarna får dela skåp då de inte har så mycket utrustning. Skåpen ska man kunna låsa. Mao behöver jag bara 3 skåp men funderar att bygga fler (5-6 st så isf blir det hela ena långväggen i sadelkammaren) ifall någon vill ha sin häst hos oss.
På andra sidan rummet blir det lång diskbänk med tvättmaskin under samt köksskåp över där jag kan ha stallapotek, shampo, liniment osv.

Hur stora garderober tror ni vi ska bygga för att allt ska få plats? Tränsen tänkte jag ev hänga på insidan av dörren, även hängare osv på garderobssidorna.

Några andra idéer tro?
 
Mitt bästa tips:
Bygg stort! Gott om plats och lite till. Det kanske funkar bra med litet nu, men en dag är mindre för litet och det behövs mer utrymme. Bättre då att ta i ordentligt och göra få men stora skåp än flera som är lite för små för att vara funktionella.
Tänk på att träns på insidan av dörren tar plats och kan göra dörren svår att stänga, inga hyllor "under tränshängarnivå".

I mitt gamla stall hade vi varsin avdelning i sadelkammaren med en hylla och sadelhängare. I ena änden av sadelkammaren fanns en vägg med stora hyllor till täcken och sånt, där alla hade en liten del var. Det fungerade bra.
Just de stora hyllorna till täcken var suveräna! Det krävde att man var ordentlig och vek ihop alla täcken i fina högar (satan vilken ordning vi hade på täckena!), det var överskådligt och lätt att hålla ordning på sakerna.
 
låter litet med garderober.. men ska vare häst ha en garderob där allt ska få plats så hade det behövts i mitt fall;
2 sadlar, 2 sadelgjorar, 1 tömkörningsgjord, 4-5 schabrak, 3 träns, 3 täcken 2 par ridstövlar, 2 hjälmar, och hela stallapoteket.

dvs om jag bantar ihop allt till bara det viktigaste ;).
hade nog byggt garderoberna direkt efter ens saker. så att man får plats med ett stort dressyrschabrak utan att vika det. få plats med 2 dressyrsadlar samt ridstövlar under. och 2-3 tjocka täcke. dvs ordentligt tilltaget och inte bara mäta efter den super mjuka gamla hoppsadeln vars kåpor går att rulla ihop till små korvar :p.

jag hade minst velat ha 1*1 m så att man kan hänga mycket på dörren utan att allt trycks ihop mot sadeln då man stänger dörren. en 1,2m i bredd och 1m tjock garderob tror jag räcker för att få plats med sadel och en smal hylla i bredd. så att man inte har allt på höjden :)
 
Ja, det blir ju inte standradgarderober utan platsbyggda stooora garedrober som gäller. Det som är bra med det tror jag är att man kan låsa sin egen garderob om man vill det samt att dte ser lite mer städat ut i sadelkammaren - avskyr oordning!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp