Inredningsideér för mitt hem

Magiana

Trådstartare
Jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut hemma och grunnar på hur jag ska göra. Nuvarande planlösning på nedre plan ser ut så här:
Planlösning.png


Som synes så har jag knappt några möbler alls i köket. Det är ett mörkt rum med bara ett litet fönster åt norr ovanför diskbänken.

Kontoret har jag funderingar på att göra om till sovrum, men då behöver jag skicka ut kallax-hyllorna och dess innehåll måste få plats någon annanstans. Fast å andra sidan, jag trivs rätt bra med att sova på övervåningen också. I matsal/vardagsrum skulle jag vilja ha en soffa. Jag tror det skulle kunna fungera med en mindre hörnsoffa där det bruna skåpet står. Men var ska jag ha matbordet? Jag hade den i köket förut men trivdes inte att sitta där. Köket är det hopplösa rummet.

Enda rummet med fönster åt söder är badrummet. Verandorna har ju också fönster men dessa räknar jag inte som rum inomhus. (På ena verandan är inte fönstren utritade.) För övrigt finns ett fönster mot söder i övre hallen.

Husesyn:

Ignorera stöket. Gröna rummet på övervåningen är gästrum och som i dagsläget mest fungerar som avstjälpningsplats. På övervåningen finns också 4 kattvindar där jag kan lagra saker.

Hur får jag detta mysigare och mer funktionellt?
 
Min hall är hopplöst liten och en tanke är att ha jackorna där de vita kassarna hänger på väggen. Jackorna behöver då hängas med ryggarna mot väggen om de ska få plats. Vettig skohylla saknas. Och så skulle jag behöva ha stallkläderna någon annanstans.
 
Min hall är hopplöst liten och en tanke är att ha jackorna där de vita kassarna hänger på väggen. Jackorna behöver då hängas med ryggarna mot väggen om de ska få plats. Vettig skohylla saknas. Och så skulle jag behöva ha stallkläderna någon annanstans.
Har du en tvättstuga? Där har jag mina stallkläder, inte helt praktiskt men det får fungera.

Hur många jackor behöver du ha framme? Jag har en trång hall och har bara framme 2-3 stycken, resten undan hängda i en garderob.
 
Jag hade målat väggarna i hallen vita, för att göra den ljusare. Köket upplever jag inte alls som mörkt - det får ju massor med ljus från det andra rummet.

Måste du ha ett matbord till vardags? Kan du skaffa soffa och äta vid ett soffbord? I så fall kan du sätta matbordet i köket och äta där när du har gäster.
 
Oj, det var mycket finare och större än jag föreställt mig. Och bara en sån enkel grej som att skaffa snygga lådor till grejer skulle nog göra en hel del skillnad till låg kostnad och energiåtgång.

Går det att byta det lilla fönstret i vardagsrummet till ett stort, månntro? Skulle det ge ljus i köket och vardagsrummet?
 
Även jag hade målat väggarna i hallen (och faktiskt upp för trappan också) vita.
Om du gör kontoret till sovrum, då kan du ju flytta upp kontoret till det rum du har som sovrum nu? Eventuellt byta plats och ha kontoret där du har gästrum, och gästrum där du har sovrum om du skulle flytta ner sovrummet.
Har du ofta gäster? Annars hade jag nog försökt hitta ett mindre bord/klaffbord/slagbord att ha i köket, för att göra vardagsrummet mer "vardagsrum" med soffa, soffbord och kanske någon bokhylla. Vet ju att du inte gillar tv, så därför föreslog jag inte det, annars är ju det rätt givet i de flesta vardagsrum :)
 
Måla vitt i hallen!
En golvlampa bredvid fotöljen
Någon större grön växt i en kruka på golvet

Något du känner att du saknar?
Jag saknar en soffa! Och en bokhylla i vardagsrummet. Och så skulle jag behöva samla allt mitt hantverksmaterial på ett enda ställe. Nu är det utspritt på tre ställen. Golvlampa har jag tänkt på men inte hittat någon jag gillar.

Vitt i hallen kommer det inte bli. Där blir det någon tapet, men jag behöver riva ner panelen först. Det får bli ett senare bekymmer. Får jag bara fason på möblemanget så får jag renovera sen.

Har du en tvättstuga? Där har jag mina stallkläder, inte helt praktiskt men det får fungera.

Hur många jackor behöver du ha framme? Jag har en trång hall och har bara framme 2-3 stycken, resten undan hängda i en garderob.
Ingen tvättstuga men jag har tvättmaskin i badrummet. Det är fyrkanten mellan duschkabin och hyllan under fönstret på bilden. Där finns en varmvattenberedare också och ett skåp som inte är inritade på bilden. Jag kommer inte få plats med stallkläderna i badrummet. En tanke är att ställa en garderob på entréverandan och ha dem där.

Du har rätt om jackorna. Alla behöver inte hänga framme.

Jag hade målat väggarna i hallen vita, för att göra den ljusare. Köket upplever jag inte alls som mörkt - det får ju massor med ljus från den andra rummet.

Måste du ha ett matbord till vardags? Kan du skaffa soffa och äta vid ett soffbord? I så fall kan du sätta matbordet i köket och äta där när du har gäster.
Man sitter inte vettigt i en soffa och man spiller och har sig, så jag föredrar att äta vid ett matbord sittandes på en stol. Det är mest bekvämt och praktiskt.

Köket är mörkt. Man ser, men inte är det ljust och fint. Matsalen är betydligt ljusare, men även där hindras ljusinsläppet av verandans tak.

Oj, det var mycket finare och större än jag föreställt mig. Och bara en sån enkel grej som att skaffa snygga lådor till grejer skulle nog göra en hel del skillnad till låg kostnad och energiåtgång.

Går det att byta det lilla fönstret i vardagsrummet till ett stort, månntro? Skulle det ge ljus i köket och vardagsrummet?
Så pass? :D

De här lådorna du tänkt dig, hade du någon idé om var de kunde placeras?

Fönstret går kanske att byta, men vet inte om det gör så stor skillnad. Den väggen är åt norr.

Även jag hade målat väggarna i hallen (och faktiskt upp för trappan också) vita.
Om du gör kontoret till sovrum, då kan du ju flytta upp kontoret till det rum du har som sovrum nu? Eventuellt byta plats och ha kontoret där du har gästrum, och gästrum där du har sovrum om du skulle flytta ner sovrummet.
Har du ofta gäster? Annars hade jag nog försökt hitta ett mindre bord/klaffbord/slagbord att ha i köket, för att göra vardagsrummet mer "vardagsrum" med soffa, soffbord och kanske någon bokhylla. Vet ju att du inte gillar tv, så därför föreslog jag inte det, annars är ju det rätt givet i de flesta vardagsrum :)
Nej nej, inte vitt. Det passar inte. Visst blir det ljust men passar inte med husets äldre karaktär. Det blir för sterilt och modernt.

Jag har inte gäster så ofta. Sist gästrummet användes var förrförra julen.

Kontoret skulle kunna vara i något av rummen på övervåningen, men den skulle också kunna vara i friggeboden. Jag behöver bara ordna med internet som sträcker sig längre bort från nuvarande kontor.

Ibland funderar jag på att hyra ut huset (veckovis) och av den anledningen kanske jag så småningom skaffar tv. För egen del behövs det inte. Husets förra ägare hade tvn till vänster om altandörren.

Haken med att ta bort matbordet från matsal/vardagsrum är ju att jag då inte vet var jag ska sitta och äta. Jag trivs inte att sitta i köket.
 
Fortfarande behöver hallen bli ljusare! Kan du skaffa ett mindre bord i vardagsrummet, typ "skrivbord" att äta från och få in en soffa i vardagsrummet?
 
Min hall är hopplöst liten och en tanke är att ha jackorna där de vita kassarna hänger på väggen. Jackorna behöver då hängas med ryggarna mot väggen om de ska få plats. Vettig skohylla saknas. Och så skulle jag behöva ha stallkläderna någon annanstans.
Såg denna idé på Pinterest som jag tyckte var smart, och ett väldigt billigt alternativ. Är en konsol från Ikea för 25kr.
F850EE30-A383-4D49-BFD8-8BE07D1403DF.png
 
@Magiana Nu har jag inte tänkt hela vägen i och för sig, men min spontana tanke när du säger att du saknar en soffa men vill ha möjlighet att ha gäster att sova över så kanske en bäddsoffa skulle vara en bra lösning? Det kan vara lite kinkigt att hitta bäddsoffor som är sköna att sitta i och samtidigt bra att sova i men om det bara handlar om någon natt ibland så skulle jag lägga större fokus på att hitta en skön soffa att sitta i och låta det var okej att den kanske inte är jätteskön att sova i.

Jag klurade lite på om man skulle kunna göra en kombinerad köksö/matplats vid den låga väggen mot rummet med matbordet i? Jag har ingen färdiga lösningen utan bara en spontan tanke.
 
Fortfarande behöver hallen bli ljusare! Kan du skaffa ett mindre bord i vardagsrummet, typ "skrivbord" att äta från och få in en soffa i vardagsrummet?
Ja, jag håller med om att hallen behöver bli ljusare. Dock är det lite lågprioriterat. Men det ska fixas så småningom.

Det skulle kunna få plats ett bord vid fönstret bredvid kaminen i vardagsrummet.

Men hm, hur gör jag med lampan som hänger över bordet? Den hänger ju så pass lågt att man går in i den om inte matbordet står under.

Såg denna idé på Pinterest som jag tyckte var smart, och ett väldigt billigt alternativ. Är en konsol från Ikea för 25kr.
Visa bifogad fil 14164
Idén är bra. Hängarna var dessvärre skitfula (ursäkta klarspråket) men det går ju att fixa på annat sätt. Svarta järnstänger som hänger i kedjor skulle kunna funka.
 
Ja, jag håller med om att hallen behöver bli ljusare. Dock är det lite lågprioriterat. Men det ska fixas så småningom.

Det skulle kunna få plats ett bord vid fönstret bredvid kaminen i vardagsrummet.

Men hm, hur gör jag med lampan som hänger över bordet? Den hänger ju så pass lågt att man går in i den om inte matbordet står under.


Idén är bra. Hängarna var dessvärre skitfula (ursäkta klarspråket) men det går ju att fixa på annat sätt. Svarta järnstänger som hänger i kedjor skulle kunna funka.
Kan du ställa soffan så man inte går in i lampan? Vi har en stor gammal lampa som hängde över ett bord, vi vet inte var vi ska ha den, så den hänger kvar. Soffan hindrar att vi går in i den.
 
@Magiana Nu har jag inte tänkt hela vägen i och för sig, men min spontana tanke när du säger att du saknar en soffa men vill ha möjlighet att ha gäster att sova över så kanske en bäddsoffa skulle vara en bra lösning? Det kan vara lite kinkigt att hitta bäddsoffor som är sköna att sitta i och samtidigt bra att sova i men om det bara handlar om någon natt ibland så skulle jag lägga större fokus på att hitta en skön soffa att sitta i och låta det var okej att den kanske inte är jätteskön att sova i.

Jag klurade lite på om man skulle kunna göra en kombinerad köksö/matplats vid den låga väggen mot rummet med matbordet i? Jag har ingen färdiga lösningen utan bara en spontan tanke.
Jag har också funderat på någon slags köksö. Nu kom inte mina kassar där jag sopsorterar med i filmen för de står mellan vedspisen och diskbänken, men kanske man kan få plats med dem i en köksö?

Jag har i dagsläget ganska gott om reservsängar så något egentligt behov för en bäddsoffa finns inte. Det finns madrasser/sängar för 7 extra pers i dagsläget, 8 om jag räknar luftmadrassen också.

Kan du ställa soffan så man inte går in i lampan? Vi har en stor gammal lampa som hängde över ett bord, vi vet inte var vi ska ha den, så den hänger kvar. Soffan hindrar att vi går in i den.
Jag har funderat på det men inte riktigt kommit på hur det skulle kunna lösas.

Flytta den någon annanstans i rummet - där den inte hänger i vägen - eller flytta den till ett annat rum? Går den att höja?
Den går att höja om man klipper av kedjan lite till. Något annat rum vet jag inte om den passar i. Jag måste ju ändå ha en lampa i vardagsrummet.

Jag tänker att du kan byta ut kartonger i kontoret mot finare lådor, och gömma några högar där. Vackra lådor kan man vila ögonen på, till och med bli glad av, även om man inte kan ta itu med det som är i dem.
Jaha, du menar varulagret. Den hyllan är ett provisorium och hör egentligen hemma i verkstan. Egentligen borde jobbet bekosta förvaring av de produkter vi säljer, men det törs jag inte be om. Hyllan jag har nu är för liten för alla varor så en del står på golvet.
 
Som övriga har sagt, måla hallen i nån ljus, trevlig färg så blir det ljusare, känns rymligare och bastukänslan försvinner. Köket ser ju inte onormalt mörkt ut enligt filmen, så jag hade använt det som kök, satt dit köksbord/gjort en ö + några stolar och gjort vardagsrummet till ett vardagsrum, ett ställe där du (och ev gäster kan umgås) kan relaxa.

Sen finns det många fina lådor/backar som inte kostar skjortan att byta ut kartongerna mot och rent allmänt försöka "boa in dig".

Får man bara till lite, så gör det mycket för trevnadskänslan även om det finns mycket ogjort.
 
Flytta den någon annanstans i rummet - där den inte hänger i vägen - eller flytta den till ett annat rum? Går den att höja?
Just ja, taket i vardagsrummet/matsalen är inte lika högt överallt. Det lutar. Så om jag flyttar den till ett ställe där takhöjden är högre så kommer den högre upp.

Som övriga har sagt, måla hallen i nån ljus, trevlig färg så blir det ljusare, känns rymligare och bastukänslan försvinner. Köket ser ju inte onormalt mörkt ut enligt filmen, så jag hade använt det som kök, satt dit köksbord/gjort en ö + några stolar och gjort vardagsrummet till ett vardagsrum, ett ställe där du (och ev gäster kan umgås) kan relaxa.

Sen finns det många fina lådor/backar som inte kostar skjortan att byta ut kartongerna mot och rent allmänt försöka "boa in dig".

Får man bara till lite, så gör det mycket för trevnadskänslan även om det finns mycket ogjort.
Jag ska måla panelen i trappen så småningom, men har inte riktigt bestämt kulör än.

Filmen luras om ljuset. Det är ju inte mörkt som i "mörkt", men det är inte ljust heller. Jag känner mig instängd i mitt kök (och fattar inte varför husets förra ägare satte badrummet på södersidan av huset där det förut fanns ett fönster.) Husets förra ägare hade matbordet där och jag hade det i början men jag lyckas inte trivas i köket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp